Aikuisen elämää
Ryhmässä keskustellaan aikuisen arkea koskettavista kysymyksistä mm. työelämän paineista, yksinäisyydestä, syrjäytymisen uhasta ja taloudellisista ongelmista.
Sopii Aikuiset, Seniorit
Aikuisen elämää
Aikuisen elämää aiheet
Kaikki aihealueet
Koskettava kirja kertoo miten selvitä vaikean psyykkisen sairauden kanssa ja miten selvitä hoitojärjestelmän koukeroista. Kirjoitettu nimimerkillä Birgitta Still. Kirja selvittää miten on tultu siihen pisteeseen, että ei ole muuta selviytymiskeinoa kuin psykoosi. Teos syvällinen ja osin satiirinen kuvaus sairastumisen kokemuksesta. Samalla se kertoo tavoista, joilla sairautta hoidetaan.
Hei, tuli mieleen sellainen, että olisi kiva perustaa joku keskustelu/vertaisryhmä missä voitaisiin keskustella asioista, jotka nyt painavat mieltä ja ihan vaihtaa kuulumisia. Monella tuntuu olevan oma ketju. Kaipaisin kovasti sellaista keskustelua, missä voisi jutella opiskeluista, parisuhteesta, omista ajatuksista ja toistenkin. Arjesta ja sen hallinnasta. Onhan tuo net-tuki ja liveryhmät, mutta…
Löysin mielenkiintoisen tekstin menneiltä vuosikymmeniltä, jonka eläkkeelle lähtevä opettaja oli löytänyt koulunsa arkistosta kait: Jaa kaikki. Pelaa reilua peliä. Älä lyö ihmisiä. Pane tavarat takaisin sinne, mistä otit. Siivoa omat sotkusi. Alä ota tavaroita, jotka eivät ole sinun. Pyydä anteeksi, kun loukkaat jotakuta. Pese kätesi, ennen kuin rupeat syömään. Vedä…
Olipa tuttua juttua. Itse pähkäilen tällä hetkellä miten tasapainoilla koulun ja muun elämän kanssa. Tuntuu, ettei kukaan ymmärrä tai edes yritä ymmärtää! ”Koulu nyt vaan on sellaista”, tai ”elämä vaan on sellaista”. Minulle tulee olo, etten sopeudu mihinkään, ja näin ollen olisi vain parempi, jos kuolisin pois. Sopeudu tai kuole.…
Tätä viestiä kirjoitaa keski-ikäinen ihminen. Itselläni ovat masennuksen kokemukset olleet hyvinkin moninaiset ja pitkäaikaiset. Ja ovat vieläkin, mutta olen myös alkanut oivaltaa mistä saattaisi olla kyse. Kyse on henkisestä kasvusta jonka olen oivaltanut olevan masennuksen koulusta saatu rikkaus ja johdatus huomaamaan jotakin mitä ei ennen mitenkään älynnyt. Olenkin nyt sitä…
Kaikki ihmiset, ja varsinkin rassaantuneet ihmiset, tarvitsevat jotakin millä ja miten hemmotella itseään. Mitä sinä teet kun haluat hemmotella – ja palkita – itseäsi? Ostatko jotakin? Teetkö / ostatko hoitoja? Menetkö jonnekin esim. matkalle tai näyttelyyn? Kertokaa meille muille vihjeeksi miten ja millä hemmottelette ja palkitsette itseänne!
Miksi en osaa olla onnellinen? Minua pelottaa tulevaisuus. En osaa nauttia siitä, mitä minulla on juuri nyt. Mietin menneisyytäni, mahdollisia tulevia kriisejä, läheisteni ongelmia ja omaa huonouttani. Lapsuudesta muista ainaiset riidat vanhempieni välillä. Rahaa oli vähän, uusioperhe ja sen tuoma salailu ja äidin syöpä (myös äidin syöpä salattiin perheen ulkopuolisilta).…
Heippa vaan kaikille! Jotkut teistä varmaan muistavatkin minut viime kesältä, kun taistelin vaikeassa avioliitossa mielenterveysongelmaisen miehen kanssa. Ex-miehelläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö, krooninen vaikea masennus ja persoonallisuushäiriöitä. Muutin viime elokuussa yksin…mies uhkasi itsemurhalla kymmeniä kertoja. Erohakemuksen laitoin lokakuussa….pari kuukautta sain olla aika rauhassa. Joulukuussa exäni sai tietää että minulla on uusi…
Onko teillä luuloja, jotka tiedätte olevan harhaa ja rassaavat teitä? Kertookas meille muille niin voimme yhdessä pohtia olisiko niissä jotain perää totuudesta. Mitäs sanotte noista poliiseista, jotka aina ilmestyvät paikalle kun meikä menee ovesta ulos? Taitavat ihan vain rauhassa patrulloida aluetta.
Olen 34 vuotias, naimisissa, 1 lapsi, mutta maailma meinaa kaatua päälle. Tämä stoori alkaa hyvin tutusti: Isäni on alkoholisti ja juonut koko ikänsä. Kaikki pyhät ja viikonloput olivat aina viinan täyttämiä. Äiti joutui joskus lähtemään isää karkuun naapuriin ja me lapset jäätiin omiin huoneisiin nukkumaan. Joskus isä ja kaverit yltyivät…