Masennus, paniikkihäiriö ja e-pillerit…pelottaa

Masennus, paniikkihäiriö ja e-pillerit...pelottaa

Käyttäjä krisnel aloittanut aikaan 09.02.2010 klo 12:59 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä krisnel kirjoittanut 09.02.2010 klo 12:59

Hei!
Olen 23 vuotias nainen ja aloittamassa yaz-ehkäisypillerien käytön. Minua ahdistaa ihan suunnattomasti pillereiden käytön aloittaminen, koska ne voivat kuulemma pahentaa masennusta.

Viimeksi kun kokeilin e-pillereitä, se oli yhtä helvettiä. Itkin ja raivosin. Olen miettinyt näin jälkeenpäin, että suurin syy siihen, että se oli niin kamalaa, oli se, että olin niin nuori ja minulla meni muutenkin tosi huonosti. Olin silloin vakavasti masentunut, ahdistunut ja paniikkihäiriöinen ja lääkitystäni ei millään saatu kohdilleen. Siihen lisäksi vielä pillerit ja puheet siitä, että ne saattavat pahimmillaan laukaista psykoosin.

Kärsin endometriasta ja mielialani heittelevät viikkoa ennen kuukautisia ja kuukautisten aikana todella paljon. Lisäksi minulle tulee näinä ajankohtina eräänlaisia ”kuumia aaltoja”, jotka laukaisevat paniikkikohtauksen, koska sekoitan ne aina paniikkikohtausten alkamiseen ja jokainen, jolla on joskus ollut paniikkikohtaus tietää, mitä siitä seuraa, jos sen kuvittelee olevan tulossa. Lisäksi kuukautiseni ovat niin kivuliaat, että makaan vessan lattialla ja oksennan, joten olisi erittäin tärkeää terveydeni kannalta, että voisin aloittaa pillereiden syömisen. Minipillerit eivät näihin vaivoihin auta ja e-pillerit ovat ainoa hoitokeino endometrioosiin.

Ahdistaa ja pelottaa. Mitä jos sekoan, kun aloitan pillerit? Entä jos mielialani heittelevät niin pahasti, että minusta tulee täysin tunteideni hallitsema? Kertokaa ihmiset omista kokemuksistanne aiheesta ja jos jollain on kokemusta nimenomaan yaz merkkisistä pillereistä!

Kiitos jo etukäteen vastauksista!🙂🌻

Käyttäjä K83 kirjoittanut 10.02.2010 klo 14:48

Moi!
Oletko ajatellut ehkäisyrengasta? Siinä on puolet vähemmän hormoneja kuin e-pillereissä.
Käytin vuosia e-pillereitä, mutta kokeilin sitten rengasta ja takaisin en vaihtaisi. Renkaassa on puolet vähemmän hormoneja, eli vaikutukset mielialaan ovat jo sitä kautta erilaiset. Ei tarvitse joka päivä kelloa katsella ja seksin ajaksi renkaan voi ottaa pois.

Säästää myös maksaa, kun hormoni imeytyy suoraan sinne, missä sitä tarvitaan. Kaiken päälle ei miltään tunnukaan, tottuu nopeasti.

En pillereitä popsisi päivääkään enää. Mitä vähemmän hormoneja, niin mielialavaikutuksetkin lievempiä.

Pillereistä et sentää sekoa, mutta kannattaa aloittaa ja katsoa vähän ajan päästä, että mikä on vaikutus. Jos odotat, pelkäät ja stressaat aloittamista ihan kauheasti, niin mieliala heittelee jo siitä. Sinuna varaisin terveydenhoitajalle ajan ja keskutelisin eri vaihtoehdoista uudestaan. 🙂🌻

Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 10.02.2010 klo 14:54

Pillerit tarjoaa tasaisen hormonimäärän päivittäin luonnollisen heittelyn sijaan. Monet ihmiset kokevat vaivoja kuulopuheiden perusteella. Pelottelu on ajanut ihmiset pois rokotuksistakin! Itselläni on e-pillerit käytössä epäsäännöllisen kierron ja kivuliaiden kuukautisten vuoksi (ei niin pahat tosin kuin sulla!). Ei mulla ainakaan ole mitään kipuja, turvotuksia yms. Masennus alkoi ennen pillereiden käyttöä. Pillereillä sen sijaan minulla on hyvä olla, koska menkat tulee tiettynä päivänä enkä kärsi kivuista.

Ihan oikeasti: pillereiden sivuvaikutukset on korkeintaan lieviä. Minä olen kaikista muista lääkkeistä kokenut tosi herkästi sivuvaikutuksia, harvinaisiakin. Olen varma, että sinun tapauksessa pillerit vain parantavat elämänlaatuasi!🙂👍