Aikuisen elämää
Ryhmässä keskustellaan aikuisen arkea koskettavista kysymyksistä mm. työelämän paineista, yksinäisyydestä, syrjäytymisen uhasta ja taloudellisista ongelmista.
Sopii Aikuiset, Seniorit
Aikuisen elämää
Aikuisen elämää aiheet
Kaikki aihealueet
Mulle se on ollut Sodomin: In war and pieces
Olen herkkä syyllistämään itseni milloin mistäkin asiasta, jota en muka osaa tai en kykene suorittamaan. Tunnen ahdistavaa huonommuuden tunnetta, jos en tee kuten muut ihmiset tekevät tai ainakin kehuvat tekevänsä, tai olevansa. Aloin tuntemaan syyllisyyttä siitä, etten kykene olemaan hoitajana yhdelle lapsenlapsistani, joka käyttäytyy ilkeästi ja vihamielisesti minua kohtaan. En…
Onko täällä muita henkilöitä, jotka pidättäytyvät seksistä, kuin minä? Itse en halua harrastaa seksiä, koska olen kaikkea muuta kuin mitä naiset itse haluavat. Olen ujo, hiljainen, kokematon, todella pienikaluinen, minussa ei ole juurikaan miesmäisiä piirteitä, (esim. korkeita poskipäitä ja miesmäistä leukaa, joista naiset erityisesti pitävät miehen kasvoissa), minua ei koskaan…
En kestä enää. En vain kestä. Ahdistushäiriö, paniikkihäiriö, masennus ja syömishäiriö… Sitten ne öiset keskustelut itsekseni joko pään sisällä tai peilin ääressä. En vain kestä enää. En ole voinut opiskella tai tehdä töitä kahteen vuoteen koska en pysty keskittymään, panikoin ja ahdistun. Äitini elättää minua Suomesta käsin. Oli pakko paeta…
Olen juuri palannut käymästä mieheni luona. Yksin en ole ollut yli viikkoon. Ja tuota yksin oloa en kestä. Mietin itseni vahingoittamista. Se kun auttaisi oloon. Pari kertaa olen vetänyt kynsin käsivartta. Eihän siitä vielä jälkiä jää, mutta helpottaa oloa edes pikkuisen. Haluaisin ottaa veitsen ja naarmuttaa sillä kättä. Viiltänyt –…
ero..
1en tiedä. jotenkin tuntuu tyhmälle kirjoittaa tänne, muttei ole oikein ketään muutakaan kelle sen sanoisi ääneen. kärsin jonkinmoisesta masennuksesta, tai ei oikein ole elämäniloa. olen seurustellut viimeiset yli 3 vuotta miehen kanssa, joka päätti nyt sitten jättää minut. satuttaa miten paljon se vaan valehtelee valehtelemasta päästyään. ”en minä ketään uutta…
Tässä minun tarinani. Olisi kiva kuulla onko täällä kohtalotovereita, ketään ketkä olisivat tällaisessa prosessissa tai jopa päässeet pinnalle. Olen aina pursunnut ideoita. Normaali minä on sosiaalinen, idearikas, luova, menestyvä, vauhdikas. ”Aika vilkas lapsi” oli ”diagnoosi” neuvolassa ja siitä lähtien onkin sitten menty. Ympäristö on ollut taudille altistava. Murheista ja hankalista…
Hei! Olen kärsinyt epämääräisestä ahdistuksesta nyt lähemmäs 11 vuotta. Ahdistus on ollut hallinnassa enemmän tai vähemmän. Nyt se tuntuu lyövän päälle entistä lujempaa ja voimakkaammin. Ahdistukseni ensioireita en enää muista, mutta nyt voin kuvailla oloani ”kala kuivalla maalla”-tuntemuksella. Rintakehääni puristaa enkä tunnu ikinä saavan tarpeeksi sisääni happea. Tämä on ainoa…
Kerron ensin taustaa: Lapsuus meni lähinnä kärsiessä viinan viemän yh-äidin väkivallasta minua kohtaan. Humalassa hän yleensä oli mukavampi kuin selvin päin. Henkinen haukkuminen ja alistaminen oli arkipäiväistä. Selkään sai milloin milläkin – itse haettu risu ulkoa – kämmen – vyö – koriste esine ja muistanpa hämärästi myös nyrkillä naamaan tönimistä…
Mittarin viisari heilahtaa parin kuukauden kuluttua neljännesvuosisataan ja sekös pistää ajattelemaan. Olen huomannut, että nuoruuden perfektionismi ajoittain edelleen nostaa päätään. Vuosien kuluessa olen oppinut ottamaan rennommin, mutta edelleen asioiden kontrolloiminen aiheuttaa päänvaivaa. Olen hetki sitten muuttanut pienestä pitäjästä kaupunkiin ja joutunut kohtamaan useita tilanteita, joista ei ole ollut ennakkotietoja. Selviän…