En kuulu lukiooni.

En kuulu lukiooni.

Käyttäjä IisaMari aloittanut aikaan 16.08.2012 klo 01:40 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 16.08.2012 klo 01:40

Taidan olla pilannut kaiken. Nyt opettajatkin ovat jo raivoissaan minulle. Rehtori sanoi, etten oikeastaan kuulu lukioomme, joten hän ei voi antaa minulle tilaisuutta osallistua tietyille kursseille.

Opintoni ovat kuulemma pitkittyneet liikaa. Kerroin tosin rehtorille jo viime lukuvuonna, että pitkittyminen johtuu masennuksestani (lääkärini välitti hänelle sairaslomatodistuksen). Silloin asia oli vielä ok ja minulla oli vielä paikka meidän koulussamme.

Nyt hän sanoo, etten oikeastaan ole kirjoilla lukiossamme. Saan suorittaa ylioppilastutkinnon, mutta en pääse valitsemaan itse enempää kursseja. Kurssien valitseminen itse netissä on yksi lukiolaisen perusoikeuksista.

Tämäkö siitä pakkomielteisestä huomionhakuisuudesta sitten seurasi? Liittyykö tämä nyt siihen asiaan? Ilmeisesti, mutta rehtori ei sanonut mitään syytä käytökseensä.

Onko ketään, joka voisi puolustaa minua tässä tilanteessa? Jotain oppilaiden oikeuksia ajavaa, puolueetonta henkilöä? Sillä vaikka olisin kuinka ärsyttävä, on kai minulla jotkin oikeudet. Minun on pakko ottaa yhteyttä johonkuhun.

Jos joku tuttu näkee tämän niin todennäköisesti tunnistaa. No, en jaksa välittää. Olen aivan liian väsynyt välittääkseni enää mistään.

Käyttäjä Vaeltaja-ihmettelijä kirjoittanut 17.08.2012 klo 00:04

Hei, IisaMari!

En tiedä, mihin lukioasioiden kanssa voisi ottaa yhteyttä, mutta itse otin samantapaisessa tilanteessa aikoinaan yhteyttä Opetushallitukseen. Mulla oli tosin kyseessä ammattiopinnot, mutta ilmeisesti Opetushallituksesta sinäkin voisit saada apua ja tukea. Tai sieltä sinua voitaisiin neuvoa eteenpäin. Vaikka Opetushallitus kuulostaa juhlalliselta paikalta, sielläkin työskentelevät ovat vain ihmisiä.

Vaeltaja-ihmettelijä