Aikuisen elämää
Ryhmässä keskustellaan aikuisen arkea koskettavista kysymyksistä mm. työelämän paineista, yksinäisyydestä, syrjäytymisen uhasta ja taloudellisista ongelmista.
Sopii Aikuiset, Seniorit
Aikuisen elämää
Aikuisen elämää aiheet
Kaikki aihealueet
Hei. Olen vasta äskettäin rekisteröitynyt tänne palstalle. Olen 26-vuotias nainen, joka sairastaa masennusta. Minulla on myös vaikeuksia selvitä sosiaalisissa tilanteissa ja syömisongelmia, jotka alkoivat 17-18-vuotiaana. Masennukseen sairastuin lukion alussa, n. 16-vuotiaana. Olen käynyt lukion ja sen jälkeen keskeytin ammattikoulun kahdesti. En ole koskaan käynyt töissä (vaan muutamassa työharjoittelussa). Opiskelu ja…
Tietäisikö joku jostain sosiaalisen ahdistuksen ryhmästä Helsingissä? Itsellä jatkunut tämä ongelma nyt jo lapsesta asti, nyt 25 vuoden iässä ajattelin vihdoin alkaa ’treenata’ näitä taitoja ihan tosissaan. On vaikuttanut jo liian pitkään elämään (eli sen puutteeseen) ihan kaikilla alueilla. Jonkin sortin masistakin taitaa löytyä, taitaa olla mun kupit puoliksi tyhjiä.…
Hei Kaikki ! Aloitin tänään lääkityksen kokeiluna, Concerta 18 mg. Kuulemma saa jo muutamassa päivässä tietää, josko auttaa. Olen 50-vuotias nainen ja varmasti aika vanha aloittamaan lääkitystä, mutta aion olla vielä pitkään työelämässä ja haluan apua impulssiivisuuteen ja jaksamiseen (keskittymiseen). Mietin kolme päivää lääkityksen aloittamista. Pelottaa. Mitä jos saan kaikki…
tarvittavat keinotkin on olemassa. mistä tässä vielä voisi hankkia apua, kun nettitukikin on vasta huomenna päivystämässä. en osaa soittaa minnekään. kotiuduin just sairaalasta ja osastolle voisi ilmeisesti soittaa, mutta mitä apua siitäkään on? en tiedä.
Vapaa päivä. Jaksoin herätä joskus kahdentoista jälkeen, sitten tuli KELAsta lappu jossa haluavat takaisn liikaa maksettua asumistukea. Nytkin on hankala elää, kun tulot riittää juuri ja juuri laskuihin ja ruokaan. Vahingossa tienasin joulu- ja tammikuussa liikaa. Ilmoitin tästä ja asumistuki pieneni ja sitten otetaan vielä siitäkin siivu. Nyt tulot on…
Tälläisestä aiheesta varmaan on paljon kirjoitettu. Olen hiukan väsynyt ja uudestaan täällä, joten tuntuu, että halusin kirjoittaa ihan oman otsikon alle. Nuorempana taistelin koulukiusaamisen jälkeen irti masennuksesta, nyt ei kai pahaa masennusta ole, mutta on tyhjä olo. Miksi? Ehtihän tässä mennä melkein 5 vuotta ihan hyvin ennen toissakevättä. Kamalasti tahtoisi…
”Estyneestä persoonallisuudesta kärsivä on ja ihmissuhteissaan voimakkaan estoinen. Hän kärsii jatkuvista riittämättömyyden, jännityksen ja epävarmuuden tunteista ja on herkkä arvostelulle ja hylkäämiselle. Sosiaaliset tilanteet ovat vaikeita, koska estynyt ajattelee muiden olevan häntä kohtaan kriittisiä tai väheksyviä. Estyneestä persoonallisuudesta kärsivän läheinen tuttavapiiri on usein suppea, hän kaipaa korostuneesti kiintymystä ja hyväksyntää.…
Kuolema ei ole minulle pimeys, vaan juuri se valo tämän loputtomiin jatkuvan tunnelin päässä. Odotan sitä kuin lapsi kesälomaa. Silloin olen vihdoin pääsevä rauhaan eikä kukaan tule enää koskaan häiritsemään. Kuinka kukaan voi pelätä kuolemaa? Sehän tuo vapauden ja ikuisen rauhan. Minulle ei ole löytynyt paikkaa tässä maailmassa. En pärjää…
Käytin masennuslääkkeitä n. 10 vuotta ja heitin ne nurkkaan viime syksynä. On ollut hurja 7 kk. Masennus on kaikessa kirjossaan iskenyt ja olen yrittänyt taistella ja analysoida sitä pois. Lapsuuden hylkäämiskokemuksethan siellä taustalla iskevät kylmän kätensä, kun heikoimillaan olen. Olen akat. koulutettu, mutta teen hanttihommia. Itsetunto on rapautunut, en enää…
En tiedä onko tämä aikuisten ryhmä se minun oikea ryhmä, mutta en nyt ihan nuorikaan enää ole. Eli tässä 29-vuotias nainen ja tämän kevään/talven saldona on avoero usean vuoden suhteesta. Ensi viikolla muutan omaan asuntoon, vuokra tuplaantuu ja vielä pitäisi ostaa pesukonetta ym. tarpeellista. Ero itsessään oli ihan suht asiallinen:…