LÄÄKEHOITO Concerta

LÄÄKEHOITO Concerta

Käyttäjä Martze aloittanut aikaan 12.03.2014 klo 08:28 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Martze kirjoittanut 12.03.2014 klo 08:28

Hei Kaikki !

Aloitin tänään lääkityksen kokeiluna, Concerta 18 mg. Kuulemma saa jo muutamassa päivässä tietää, josko auttaa. Olen 50-vuotias nainen ja varmasti aika vanha aloittamaan lääkitystä, mutta aion olla vielä pitkään työelämässä ja haluan apua impulssiivisuuteen ja jaksamiseen (keskittymiseen). Mietin kolme päivää lääkityksen aloittamista. Pelottaa. Mitä jos saan kaikki sivuoireet? Ahdistaa. Ajattelin kuitenkin, että jos tämä nyt auttaa niin pakko on uskaltaa kokeilla!!! Lääkehoito ei ole hetken mielijohde vaan olen käynty läpi mittavat tutkimukset ja sieltä paljastui aika monta seikkaa. Veranpainetta seuraan ja siihen on jo entuudestaan lääkitys, hoitotaso todella hyvä sen suhteen.

Miten lääkkeet on teitä auttaneet ja onko teitä pelottanut aloittaa lääkitystä ?

NIIN KIITOLLINEN KAIKISTA VASTAUKSISTA !🙂👍

Käyttäjä P.charlotta kirjoittanut 13.03.2014 klo 10:29

Itse aloitin kyseisen lääke hoidon pari vuotta sitten. Täytyy sanoa,että koko elämäni muuttui muutaman päivän päänsäryn ja yliaktiivisuuden jälkeen, kaikki hyvät ominaisuuteni tulivat esille,pystyin työssä tekemään itsenäisesti monia tarkkuutta vaativia tehtäviä. Palaute ympärillä oli myöskin mieleenpainuva. Ystävät,perhe ja työyhteisö pistivät merkille parantuneen keskustelu taidon,maltillisuuden ja huolellisuuden. Onnellisuus tipahti siis pillerinä purkista,aloin nauttia elämästäni,koin itseni hyväksytyksi ja olin tyytyväinen kun jaksoin hoitaa ja tarttua asioihin.
Kuullostaa liian hienolta ollakseen loputon tie. Niin kävikin. Consertan sivu vaikutuksiahan on unettomuus ja ruokahalun lasku. Valitettavasti en oikein kiireen keskellä tunnistanutkehon todellisia merkkejä väsymyksestä ja painoin vain menemään innoissani. Työskentelen likunnan alalla, jossa vielä fyysinen rasitus on huippu urheilun luokkaa,jossa myös huomasin kehon hermotuksen parantuneen vaikutuksen.
Aloin tulla ärtyneeksi ja kehoni alkoi " särkyä". Toöeranssi lääkkeeseenhän kasvaa ja voi aiheuttaa riippuvuutta. Minulla lisääntyi selkeästi nikotiinin tarve ja alkoholin käyttö,jotka olivat selkeästi yhteydessä lääkkeeseen.
Olin ensimmäisen kerran 30 vuoteen aamulla iloinen vaatteita pukiessani,mutta masennuin
koska olin elänyt harhassa lääkkeeni kanssa.
Osallistuin adhd toiminta terapiaan,jossa kävimme läpi yhdessä kokemuksia. Monella muulla oli saman kaltaisia kokemuksia,hyviä šekä huonoja.
Nyt vuosi ilman lääkettä,olen vaihtanut työpaikkaa,opetellut elämään kehoa kuunnellen ja opetellut hyväksymään oman adhd diagnoosini.
No vaikeudet ovat jo alullaan uudella työpaikalla hoitamattomien paperitöiden,keskittymisen,huolellisuuden jne. vuoksi,joten aloitin taas lääkityksen.
Kaikki positiiviset asiat ovat palanneet,mutta nyt olen huolellisempi ja tarkkailen jaksamistani tarkemmin. Otan lääkettä rytmillä 2 pvää lääkitys ja yksitauko.ja aina kun mahdollista pidän taukoa pari päivää tai enemmän. Suosittelen kyllä kokeilemaan,koska se todella helpottaa,mutta osa vaikutuksestahan on ominaista amfetamiini johdannaisille aineille,vaikka sitä ottaisi täysin " terve" ihminen.
Olen hieman huolissani lasten kohdalla consertan käytöstä,jota tunnutaan määräävän lähes poikkeuksetta.
Kokeilin myös stratteraa,jonka sivuvaikutukset olivat jo ensimmäisellä vkolla ennenkuin vaste edes ehti kehittyä niin mittavat,että siirryin takaisin consertaan.

Tsemppiä kokeiluun,äläkä pelästy ensimmäisiä päiviä!!!
🙂👍

Käyttäjä melankoholista kirjoittanut 29.03.2014 klo 13:42

Mulla lääke on toiminut hyvin. Alussa taisi olla vähän päänsärkyä, suun kuivuutta ja outoa oloa, hankala kuvailla sitä. Ei sen pahempaa muistaakseni. Nyt olen käyttänyt kyseistä lääkettä useamman vuoden ja annostusta on lisätty. Hetken annostus oli 36mg, mutta ruokahalu lähti kokonaan pois, joten laskettiin takaisin 27mg. Syksyllä tarkoitus taas nostaa annostusta mikäli opiskelemaan pääsen. Lääke on parantanut elämänlaatua ja keskittymistä roimasti.

Haittana vieläkin on tuo ruokahaluttomuus (sairastan myös epätyypillistä laihuushäiriötä), joten paino ei nouse oikeastaan mihinkään. Välillä myös sydämentykytyksiä tulee ja suun kuivumista on jatkuvasti. Unettomuutta lääke myös pahentaa, mutta unilääkkeillä pärjään sen ongelman kanssa.