Niin myös minä olen "samassa veneessä" teidän useamman kanssa. Ei ihan löydy sanoja, tai että osaisi jäsennellä tapahtumia kun on vain niin monen teistä kuvaama olo ja seka sotku päivittäin elämässä.
Että sen tapahtuman jälkeinen sekavuus - tunne; pohja pois kaikelta, yms. yms voikin kestää näin tuhottomat kauan.
Kohdalleni tuli puskista netti-huijaus/ pettäminen tai miksi sitä nyt sitten kutsuukin. Ollaan kuljettu yhteistä tietä nyt 29 vuotta, ensi vuonna olisi 30.
Kaiken piti olla ja olikin hyvin. Jotenkin vaistosin vain miehen erilaisen käytöksen arjessa ja pitkiä aikoja koneella viihtyen. Hän alkoiopiskella englannin kielen, että pystyy kommunikoimaan työasioissa, joka oli mielestäni ok. Sitten alkoivat tulla kuvioihin pitkät työharjoittelu jaksot pois Suomesta. Ihmettelin kyllä intoa hänellä tuollaiseen lähteä; eläkeikä oli alkamassa. Kun itse mielessäni odotin, että vihdoin viimein voisimme vapaasti tehdä haluamiamme asioita yhdessä ja erikseen. Luotimme aiemmin avoimesti toisiimme aina vaikka olimmekin eri töissä ja toimissa, yhteyden pito oli reilua ja tiivistä missä sitten olimmekaan. Se oli elämisen arvoista aikaa. Jaoimme työ asiat palattua kotiin, kaiken maailman muutkin.
Elämämme oli haasteita täynnä alusta asti kun aloimme kulkea samaa tietä. Mutta niinhän se on ollut monilla muillakin ihmisillä, emme olleet mikään poikkeus tapaus.
Kummallakin ensimmäinen yritys rakentaa perhe, - vain ei onnistunut. Ja satuimme tapaamaan tuohon aikaan. Kaikki tapahtui kuin salaman iskusta. Mutta ei se ollut kuitenkaan mielijohteesta alettu suhde. Käytiin läpi kaikki, missä oltiin menossa. Itse olin sinkku siihen aikaan, olin jättänyt lasteni isän vuosia sitten, syynä liika alkoh käyttö, eikä parannusta näkyvissä, hänellä oli näyttää puolestaan eropaperinsa minulle. Sielläkin toinen osapuoli oli holtiton viinan kanssa. Oli myös lapset hänelläkin.
Niin alkoi se matka. On kuljettu kantaen toisia syvistä vesistä, tummaakin tummemmista, joskus tuloksin, toisinaan ilman. On lukemattomia kertoja taivuttu, muttei onneksi katkettu taakkojen alle. - mitä on jäänyt käteen ?
Rakkaus kantoi meitä kahta. Siitä kiitos Elämälle.
Nyt on toisin.
Saatuani nettipetturuuden selville, kaikki romahti. Pohja pois kaikelta. Hän pyysi anteeksi jatkunutta touhuiluaan netissä naisten kanssa. Vaikka sanoi tekevänsä työ asioita. Hyvin intiimiä seurustelua se oli. Oli läheiseksi käyneitä suhteita muutamaan naiseen. Vaikka vannoi, ettei fyysisiä kontakteja ollut. Anteeksi pyyntö oli mielestäni turha, koska seurustelu on jatkunut näihin päiviin saakka. Vaikka silloin kertoi, ettei halua särkeä suhdettamme. Mutta jotkut seikat kavalsivat tuon.
On ollut muutamia kertoja puheen aiheena, pystyykö ja voiko ääni kavaltaa ihmisen aikeet. Omalta kohdaltani voin todeta, että voi. Kuulin puheluissa hänen äänensä olevan outo, jota koskaan aiemmin ei ollut tapahtunut. En halunnut enää kuulla hänen soittoajaan. Käytös oli pirullista minua kohtaan. Hän sanoikin minun olevan vainoharhainen. Mutta kun kaikki tuli ilmi, totesin vain, että aika rankka syytös asioiden ollessa tämä, mitä on käynyt ilmi.
Ajattelin siinä tilanteessa lähteä heti. Toisaalta tuli tunne, haluan nähdä, mitä tuolle onnettomalle ihmiselle käy tulevina päivinä. Hän oli menettänyt tavallaan oman aidon luonteensa, hän oli aivan ihan joku muu käytökseltään. Häneltä oli kadonnut se omin luonne. Kauhistelin kuinka ihminen voi muuttua toiseksi. Hän oli toimeton, kaikki päivät kuluivat joutavaan jahkailuun, milloin mitäkin, joka oli aivan outoa. Entiseen verrattuna; joka päivälle oli luonnostaan kaikenlaista askaretta.
Tuollaista kyräilyä, ivallista puhetta, aikaan saamattomuutta, pysähtyneisyyttä, sitä vaihetta kesti vajaa kaksi vuotta. Siihen aikaan sisältyi niin paljon vaikeilta näyttäviä ja vaikeilta tuntuvia asioita. Hitaasti hänessä alkoi palautua se oma itsensä. Kolmen vuoden kuluttua hänessä olimerkkejä kotiaskareiden teosta. Mutta masennus oli käsin kosketeltavaa, joka huokui hänestä tai ahdistuneisuus. Jossain vaiheessa kerroin hänelle terapiasta, josko mentäisiin yhdessä sellaiseen. Hän ei sellaisia tarvitse. Oli vastaus.
Itselläni alkoi hälytys kellot soida, kun ei itse tunnistanut avun tarvetta.
Nyt tuosta on kulunut neljä vuotta. Hän on arkiasioissa ja kaikessa muussakin palautunut omaksi itsekseen. Paitsi, häneltä en saa minkäänlaista läheisyyttä, kosketusta tai tunneperäistä kontaktia itseäni kohtaan, ajatellen parisuhdetta sekä aiempaan aikaan verrattuna. Asiat hoituu kuten ennenkin.
Mielestäni tuon vuoksi parisuhdetta on kivuliasta elää jatkuvasti saman katon alla. Mutta seksuaalisesti hän olisi aktiivinen, joka on taas mielestäni käsittämätöntä. Eikä hän käy missään " riennoissa" kodin ulkopuolella, eikä missään oikeastaan, jos ei ole asioita hoidettavana.
Muutin omaan asuntoon kolmisen vuotta sitten, ollen kuitenkin silloin tällöin hoitamassa yhteisiä asioita, joita on karttunut tuolla taipaleella.
On ollut puhuttava asiantuntijan kanssa koko prosessista näinä vuosina. Onhan se jotenkin yksipuolista mutta olen halunnut puolueettoman henkilön näkemyksen kertomastani.
Olen myös nyt omakohtaisesti kokenut vielä tämänkin session elämässäni, jonka myös monet muutkin ihmiset. -
joskus siitä selviää, toisinaan ei koskaan.