Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

 Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.08.2022 klo 17:41

Purjevene: laitoin yrttisuolaa, jota ois saanu laittaa paljon enemmän. Ihan hyvää se oli, makkaralla.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 08.08.2022 klo 13:31

Nyt on syöty kaksi kuukautta esimerkillisen terveellistä kotiruokaa. Palasin kuitenkin kaupunkiin, ja Woltin käyttäminen alkaa taas lisääntyä. Saa sieltäkin terveellistä ruokaa: voileipiä, salaatteja ja keittoja. Iltapalaksi sitten lähinnä kasviksia.

Työt pitäisi aloittaa, mutta vielä on ainakin puolittainen kesämoodi päällä. Työt ovat myös vähentyneet, saa nähdä, joudunko jossain vaiheessa hakemuksia värkkäämään.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 13.08.2022 klo 13:13

Hernekeitto porisee hellalla. Oikee itetehty, ei purkki. Sitä tulee ehkä nii paljo et saan muutaman annoksen pakkaseen.

Ostin to weetabixejä. Tein niistä puuroa itelleni. Saa nähä, miksi eilen oli maha sekaisin. Oliko se ton "puuron" vai jostain muusta.

Muuta terveellistä en o ostanu enkä syöny.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 13.08.2022 klo 16:08

Saloka, itse tehty hernekeitto on niin hyvää! Hienoa, että jaksat tehdä!

Kun sulatin pakastinta, löysin kolme purkkia itse tehtyä kanapastaa. Taidan syödä tänä iltana yhden. En enää muistanut niitä.

Kun pakastin on kylmentynyt valmiiksi, laitan omaan laatikkoonsa ne ruuat, jotka pitää syödä heti pois. Siellä on marjoja ja valmista ruokaa ainakin. Päiväykset ovat vähän aikaa sitten menneet ohi, mutta ne varmasti ovat vielä kelvollisia.

Käyttäjä kirjoittanut 14.08.2022 klo 16:59

Taas on ollut vähän sellainen aika ettei ruoka oikein kiinnosta. Suoraan kasvihuoneelta syön tomaattia ja kurkkua. Kesäkurpitsaa paistoin, jauhelihaa ja koskenlaskijaa sekaan. Pakastin täynnä marjoja. Vielä pitää vähän poimia puolukoita.

Karja lähtee huomenna ja kaikki muutkin kesäeläimet, jää vain koira. Lähden käymään pojan luona Ruotsissa ja muutenkin vietän kaksi viikkoa kesälomaa ennen töiden alkua. On niin syksyinen ilma ja haikea olo, kun kesä oli niin lyhyt.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 17.08.2022 klo 13:32

Itetehtyjä valkosipuliperunoita, itetehtyjä lihapullia ja keitettyjä porkkanakolikkoja.  Jännittää minkämakuisia ruokia tulee....

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 17.08.2022 klo 16:31

Minulla meni lihapullat viimeksi pilalle, kun kokeilin uutta reseptiä ja siinä oli liikaa suolaa. En muistanut kirjoittaa ylös, paljonko olisi ollut oikeampi määrä. Tekisi mieli kokeilla lihapullia. Tai jos en jaksa pyöritellä niin jauhelihapihvejä samasta taikinasta.

Käyttäjä kirjoittanut 18.08.2022 klo 09:22

En saa aikaiseksi tehdä ruokaa vaan syön jotain. Eilen ostin  muka terveysjogurttia joita sai eurolla neljä. Samalla, kun katsoin seiväshyppyä, söin ne neljä. Ostin myös jotain sorbettijäätelöä tarjouksesta puoli litraa ja samalla urheilukatsomisella, söin senkin. Juhlin kultaa ja paistoin lenkkiä ja söin sitäkin yöllä.

Nyt verensokerit ovat reippaasti diabetestasolla. Tästä pitää päästä nyt parempaa kuntoon. Alan tilaan ruuat kotiin heti, kun käyn ensin lomalla.  En nyt malta lähteä ennen kisojen loppumista.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 18.08.2022 klo 13:01

Purjevene ostin valmiiksi maustettua korppujauhoja. Ei ainakaan mun makuuni tarvii mausteita enää.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 18.08.2022 klo 20:22

Saloka, en tiennytkään, että valmiiksi maustettujakin korppujauhoja on olemassa. Hyvä tietää. Niitä voi joskus kokeilla.

Lehmus, minullekin käy välillä tuohon tapaan, mitä kuvaat, että söit kaikki tarjousjugurtit ja sorbetinkin vielä ja tavallinen ruoka jää pois. Tulee koko päivän syötyä jotain outoa. Ei se minusta niin haittaa, kunhan ei jatkuvasti joka päivä syö sillä tavalla.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 19.08.2022 klo 10:34

Kävin aamulla ruokakaupassa. Siellä ei kuitenkaan vielä ollut jauhelihaa jauhettuna. Halusin ostaa tiskiltä tuoretta, koska pidän sen mausta enemmän. En oikein osannut päättää, mitä tekisin, kun sitä ei ollut. Ostin sitten vaan kaikkea muuta tarpeellista. Olin liikkeellä liian aikaisin. Silti ulkona oli jo liian lämmintä.

Nyt mietin, mitä teen jauhelihan kanssa. Jotain pitää vielä käydä vaikka lähikaupasta hakemassa. Jauhelihaa tai jotain muuta. En oikein tiedä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 19.08.2022 klo 16:42

Huomenna yritän jaksaa tehä makkarakeittoa. Ostin keittojuureksia ja sinisen lenkin. Tuli vähän herkkuakin ostettuu 🤔 .

Tänään pitäis jaksaa syä ruoka jossai välissä. Mut taidan ottaa nyt päikkärit, että jaksan ensi yöllä valvoo....

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 19.08.2022 klo 18:39

Ostin jauhelihan. Tänään syötiin valmista ruokaa, mutta huomenna teen lihapullat. Minulla on vain tavallista korppujauhoa, joten mausteet pitää lisätä itse. Saa nähdä, millaisia niistä tulee.

Käyttäjä kirjoittanut 20.08.2022 klo 08:52

Mulle ei ollenkaan sovi salliva ruokailu, kun siitä tulee kierre mätä-älä syö mitään tai syö joku diettijauhe. Joita taas sorruin ostamaan 15kpl. Pari kiloa olen lihonut ja siirryin pussidiettiin joissa kyllä näyttää olevan sokeria, kun syön jotain kaakaonmakuista. Niitä päivällä ja kun juhlin yön mitaleja, syön lenkkiä ja jäätelöä.

Ostin kanaa ja paistoin yhden leikkeen ja tein salaatin. Loput unohtui jääkaappiin ja ne paistoin koiralle. Itse söin pussiruuan. Tästä kierteestä olisi nyt päästävä eroon, pitäisi olla joku ystävä tai joku ammattiapu. Ei taida olla oikeutta soittaa diabeteshoitajalle, kun verensokerit ovat kuitenkin hyvät. Jotain silmän pohjia tutkitaan ja jalkahoitajalle pääsee muttei sitten todelliseen ongelmaan saa mitään apua.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 20.08.2022 klo 16:37

Lehmus, ehkä voit kuitenkin kokeilla soittaa diabeteshoitajalle? Voihan se riittää asiaksi, että olet huolissasi, kun syömisessä on vaikeuksia ja kohta menee verensokeritkin huonoksi, jos tämä jatkuu. Hän saattaa itse osata ottaa kantaa asiaan tai ehkä ohjaa ravitsemusterapeutille tai jonnekin. Jos diabeteshoitaja on olemassa oleva hoitokontakti, sitä kai on lupa käyttää. Syöminenhän liittyy kiinteästi diabeteksenkin hoitoon.