Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

 Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 03.01.2022 klo 00:17

Heippa. Vaikka tuolla toisessa viestissä ilmoitin että olen väsynyt kirjoittaamaan mm. konjakin juomisen takia niin kiitos ketjun avaamisesta sinulle. Minun mielestäni ylipaino johtuu vain ja ainoastaan hiilihydraateista. Kannatan vähähiilihydraattista ruokavaliota eli karppausta. Eri asia sitten on että noudatanko sitä. Nytkin mussutan masennukseeni dumlefazersinistä. Suklaa on minulle jonkinlainen addiktio, ei konjakki, nyt vain satuin juonaan sitä suruuni, hyi miten pahaa. Hedelmiä ja kasviksia pitäisi syödä enemmän, pupuruokaa. Mutta myös lihaa. En ole vegetaristi tai vegaani, mutta ihailen heidän linjaansa, nostan hattua. Itse asiassa suru ja masis on alentanut minut mättämään mättöä. Kysynkin aiheuttaako myös tämä hiilarimättö aivoissa masiksen.

Käyttäjä kirjoittanut 03.01.2022 klo 07:39

Eilinen päivä meni lähes täydellisesti. Paitsi, että poikkesin naapurin nuotiolla viimisellä koiran lenkityksellä ja söin yhden nuotiomakkaran ja join yhden oluen.

Mulla on pussidiettiruokia jäljellä 30kpl ja niillä korvasin lounaan ja yhden välipalan. Olen ne ostanut joskus ja niistä on menossa viimeiset päivämäärät ja siksi käytän ne nyt. Yleensä kun alkaa housut kiristämään sorrun noihin ja kahden päivän päästä ne jää komeron hyllylle.

Eilen tein pakastekasviksista laatikon johon en laittanut kermaa vaan maitoa. Lisäksi samoilla uunin lämmöillä tein uunimunakkaan jota nyt aamulla olen syönyt. En ole aamusyöjä mutta, koska nyt en syönyt yöllä, sain aamiaisen syötyä. Yösyönnin estin laittamalla jääkaapin oven eteen tuolin.

Eilen join myös litran vettä. Yleensä en juo vettä, jos en erikseen kirjoita puhelimeen muistutusta siitä. Tänään pyrin juomaan 1.5 litraa, mikä varmaan onnistuu koska on kuntosalipäivä. Jouluna olen lihonut kaksi kiloa, koska vieraita ei tullut koronan vuoksi ja söin heidänkin ruuat. Kuntosalin jälkeen nesteitä kertyy niin paljon, että joudun ottamaan nesteenpoistolääkkeen ja paino kaiketi on sitten normaali mun painoni.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.01.2022 klo 14:16

Mun ruokailut on ihan peestä. Nytkin mietin ruuan tai teen välillä ja taitaa teehen kallistua. Olen viime päivät jääny yhen ruuan varaan ja hiukan sipsiä. Liian vähän. Juotuakin on liian vähän. En va osaa aloittaa mistään.

Käyttäjä kirjoittanut 03.01.2022 klo 14:21

Mulle ei kyllä karppaus sopinut, en juuri mitään jaksanut tehdä ja olo oli tunkkainen. Ja syön oman maan perunoita ja porkkanoita joka päivä eikä nekään ole karppausruokaa. Voita ja muniä käytän paljon. En ala ruokavaliolle missä rajoitetaan jonkun ruuan syömistä, koska sitä himoitsen sitten koko ajan.

Ei mulla taida olla hiilarimässystä vaan syön kaurapuuroa ja ruisleipää. Pullaa kun joku tarjoaa ja suklaata jouluna. Makkara kai olisi kai paheeni ja sen kanssa olut. Konjakista en pidä mutta jaloviinasta pidän. Sitä menee kohtuudella. Nyt aloitin tipattoman tammikuun ja sehän jo eilen päättyi.

Kuntosalireissu venyi pitemmäksi kun keilahallikin oli auki. Vaikka piti olla suljettu koronan takia. Tuli nälkääni ostettua banaani, proteepatukka ja kahvi. Mulla on kai joka päivällä joku syödä muuta mitä olen suunnitellut. Kotona söin pussikeiton ja join vettä. Yhteensä tänään jo litra vettä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.01.2022 klo 21:35

Paistoin tikkupotut kypsiksi uunissa, lämmitin tomaatti-jauhelihakastikkeen mikrossa. Siinä ruoka. Illalla 4 viipaletta leipää ja loput sipsit.

Huomenna tarkoitus tehdä broilerkastiketta ja riisiä muutamaksi päivää.

Käyttäjä kirjoittanut 05.01.2022 klo 07:12

Saloka, syötkö paljon leipää päivässä?

Eilen oli pitkästä aikaa työpäivä, tänään taas etätöitä. Töissä söin paljon kasviksia ja kalaa. Päiväkahvilla otin hedelmän enkä joulutorttua. Enkä suklaarasiasta konvehtia. Kaikki toivat joulujämiä. Illalla söin lihakeittoa enkä leipää ja sitten olikin kello 21 aivan valtava nälkä ja keitin kaurapuuroa ja laitoin siihen mustikoita ja raejuustoa. Aivan järkyttävän pahaa tuo mutta se vie nälän koko yöksi. Taidan puuron vaihtaa munakkaseen ja syödä vaan aamulla puuroa.

En ole syönyt öisin, siihen auttaa esteet jääkaapin edessä ja kai se, että syön kunnon iltapalan. Aamupalankin syön nykyisin, Peräti viisi päivää olen melkein onnistunut tässä ruokaremontissani. Pää mulla on aika usein kipeä. Eilen en juonut yhtään vettä, kun työpaikalla se unohtui ja illalla kotona oli taas niin paljon tekemistä lumen luonnin, lämmityksen ja koiran kanssa että silloinkin se vaan unohtui.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 07.01.2022 klo 17:36

En syö leipää oikeastaan paljon mitään. Voi olla viikkoja kun en syö ja sit kun ostaa, menee huonoksi ennen kun ehin syömään.

Tänään tein muutamasta potusta muusia, samalla pääsin kokkeilemaan uutta vatkainta. Kaveriksi taas pikainen tomaattijauhelihakastike, tällä kertaa yrttinen.

Huomenna pääsen isöön kauppaan ja ajattelin ostaa kans sillä ajatuksella. Mulla on kauppalappua kirjoitettu ja lisään ains kun muistan.

Miettisin, jos sunnuntaina tekis pitsaa pitkästä aikaa. Pitää va ostaa vegejuustoo ja täytteet. Vois kattoo paprikoiden hinta, se sopii pitsaan, ehkä.

Tällä mennään. Iltapalaksi mansikoita kookoskuitujauholla js sokerilla.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 08.01.2022 klo 14:39

lehmus55, ihan mainio tuo oma arviosi kaurapuurosta mustikoiden ja raejuuston kanssa: aivan järkyttävän pahaa mutta vie nälän koko yöksi! Voin uskoa, että nälkä tosiaan lähtee. 🙂

Laitoin itse kerran kaurapuuroon mansikoita, koska joku suositteli marjoja puuron kanssa, mutta nekään eivät sopineet minusta siihen. Pahalta maistui, vaikka tykkään molemmista erikseen. Jotkut sanovat, että mansikat ja puuro on hyvä yhdistelmä. Ehkä ne olisivat parempia mannapuuron kanssa, en tiedä. Tai ehkä mustikat ovat kaurapuuron kanssa parempia.

Salokan kookoskuitujauho on varmaan hyvää mansikoiden kanssa, voisin kuvitella. En ole koskaan maistanut juuri kookosjauhoa, mutta kyllä siinä sama kookoksen maku varmaan on tuossakin muodossa.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 3 kuukautta sitten. Syy: -
Käyttäjä saloka kirjoittanut 08.01.2022 klo 19:08

Tänään menny syömiset penkin alle. Nyt vasta syön jotain lämmintä ja sekin on kruunukasvispussi. Sitä ennen herkuttelin 2lla vege runeberillä. Juomiset on minimit. Kaikki kaatunut. Jos huomen saisin niskasta kii ja tekisin ruokaa ja ennenkaikkea söisin.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 09.01.2022 klo 12:15

Olivatko vegerunebergit hyviä, saloka?

Käyttäjä saloka kirjoittanut 10.01.2022 klo 17:05

Purjevene kirjoitti:
Olivatko vegerunebergit hyviä, saloka?

 

Oli ne. Ainut et noissa oli kuivia appelsiinikuutioita. Ne tuntu suussa omituiselta.

 

Tänään leivoin hiukan hyvää... porkkanamuffineja, ilman jauhoa. Yhden maistoin ilman kuorrutetta.

Ruuaksi kelpasi itelle eilistä nakkikastiketta ja muusia ja lisäksi porkkanaraastetta mitä jäi.

Käyttäjä kirjoittanut 12.01.2022 klo 12:25

Minä olen syönyt niitä pussikeittoja jotka maistuvat hirveiltä mutta ei ole ollut nälkä. Kaloreita tulee joku 600 päivässä eikä nillä määrillä kyllä urheilla jaksa. Juuri ja juuri koiran kanssa pienen lenkin tehnyt. Vettä on mennyt kaksi litraa päivässä. Illalla nuo onneksi loppuvat ja heti aamulla on verikokeet. Oletan, että kolesteroliarvot ovat hyvät. Itse nuo tulokset kai pitää osata tulkita, kun osa-aikatyöntekijänä minulle ei kuulu enää työterveys. Eikä terveyskeskuksessa ole takaisinsoittoa ja jonotus maksaa eikä silti pääse edes hoitajalle.

Verikokeiden jälkeen käyn jossain syömässä kunnon aamiaisen ja jatkan sitten normaali ruokavaliolla.  Eikä mikään asia maailmassa saa minua enää ostamaan pussikeittokuureja eikä muitakaan laihdutushoutuksia.

Käyttäjä kirjoittanut 13.01.2022 klo 12:11

Kokeiden tulokset eivät näytä hyvältä. Tarvii kai nyt aloittaa kolesterolilääkitys. Oli myös perussairauteeni liittyviä kokeita eikä nekään ole viitearvoissa. Hemoglobiini mulla on 175, olen nainen, joten se kai on aika korkea, ehkä liiankin. Syön kuitenkin verenohennuslääkettä. Liittyykö nuo jotenkin yhteen, en tiedä.

Jonotin 15min omatiimiini, ei kukaan vastannut. Huomenna menen sinne ilman ajanvarausta ja katon kiinnostaako ketään arvoni.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 13.01.2022 klo 16:34

Tuolla aiemmin puhuin karppauksesta. En ole mitenkään pystynyt noudattamaan sitä enkä mitään terveellistä linjaa. Olen lihonut. Koska joulu ja minä, masennus, heikko itsetunto, poukkoilu. Jonkinlainen alkoholisoituminenkin myös, viiniä, olutta, joskus konjakkia ja viskiä, ei humalahakuista, tai no... ehkä semmoiseen huojuvaan oloon että sitten nukahtaa. Todellakin ruokaremontti tämä on mutta täysin toiseen suuntaan eli väärään.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 13.01.2022 klo 18:24

Lehmus, en ole lääkäri enkä muukaan hoitoalan henkilö, mut toi sun hb kuulostaa korkealta. Mä jännään omia tuloksia kuun vaihteessa. Eniten rauta-arvja ja munuaisarvoja.

 

TÄnään ei ole ruokailut oikee onnistuneet. EKana ruuaksi tarkoitetut vegepuikot oli maustettu liika pippurille ja näin ollen lähtivät roskiin, ettei kurkku turpoo umpeen. En pystynyt syömään edes 1 /4 osaa puikosta.

Nyt söin loput porkkanamuffinit ja ne ottivat kurkkuun kiinni. Teki saman tunteen kun joulupuuro, eli kaneli. Olen ostanut sitä kanelia mitä kaupassa oli silloin ja näköjään on liian vahvaa mulle. Voiko kaneli olla liian vahvaa?

Mut söin pussillisen kasviksia ja jokusen muffinin. Maha on täynnä, mut ei niin täynnä että oksettaa. Enää ei uskalla syä eikä jua mitään, vaan laittaa ajatukset käsitöihin.