Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

 Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä kirjoittanut 08.07.2022 klo 05:30

Me täällä tehtiin eilen peruna-kasvissuikale-Hiillosmakkarasuikaleita, siihen ruokakermaa, mausteet ja avot, oli maistuvaa (epäilen sen vaikuttavan maistuvuuteen kun oli seuraa). Tehtiin annos josta on vielä pari krt syödä.

Onko sinulla, Purjevene, mahdollista kysyä ketään seuraksi syömään? Jokuj vaikka aivan odottamaton ihminen? Teille molemmille, Siulle ja siun Tyttärelle vois tehdä hyvää saadajotain vaihtelua rutiinisyömisiin?

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 08.07.2022 klo 13:13

Keskustelua, on kiva idea kutsua joku syömään. Olet oikeassa. Niin kannattaisi tehdä. Jos vointi olisi normaali, niin tekisin. Nyt en vaan jaksa mitenkään enää mitään lisää. Selviän juuri ja juuri, kun väkisin pakotan itseäni kaikkein välttämättömimpään. Ruokaa pitää saada pöytään jollain keinolla joka päivä. Se on kamalaa.

Ei ole ketään ihmistä, jonka voisin kutsuakaan. En tunne yhtään ihmistä, joka olisi kiinnostunut tai josta ei tulisi vain lisää kuormaa ja pahaa oloa. En jaksa puurtaa enempää enkä oikein tätäkään mikä on välttämätöntä. Elämä on liian raskasta. Mietin epätoivoisia ulospääsyjä. Kesä on vuoden pahinta aikaa.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 9 kuukautta sitten.
Käyttäjä kirjoittanut 12.07.2022 klo 20:37

Hei tuli mieleen nuo esim. Lomarenkaan lomamahdollisuudet. On usean tahon taholta mahdollisuus hakea lomaa kuin kuntoutusta. Nyt en muista mikä taho se oli kun pääsin sellaiselle, ja sain siitä katkon normiarjen puurtamiseen. En ole nyt kotona, niin en voi kaivaa sitä mappia, jossa oli tietoa siitä mikä taho se oli. Sai edullisesti olla viikon ylöspidolla, ohjelmaa (vapaavalintaista) ja mahdollisuutta levätä. Lapsiperheelle suunnattu, varsinkin yksinhuoltajille.

Vie aikaa hakea, realistista ois nyt hakea niihin kevään lomiin. - Voimia 💕

Ellei kesän jollain sellaisella oisi peruutuspaikkaa, perumisesta vapautunutta. Loppukesällä olevaa.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 12.07.2022 klo 22:08

Terve,

Olen jo pitemmän aikaa pohtinu että ruokavalion tarkistaminen olisi paikallaan. Ja alottanu mut sit syöny kaikkee kuitenkin lopupäivästä. Oksennus melkein lentää ajatuksesta miten paljon olen syöny. Tai sit oksennus lentää jostain muusta mutta ruan vähentäminen ei olisi pahitteeksi.  En tiedä, voi olla että näin kesällä ainaki jäätelöllä tulee olemaan oma paikkansa. Mut tänään tein melko vakavia päätöksiä asian suhteen syödä vähemmän tai järkevämmin (vaikutti melko äkillinen mahavaiva asiaa). Juttelin asiasta ääneenkin, että voisi syödä vähemmän tms. Epäröintiä on silti havaittavissa 🤷‍♀️😅 En ole varma juttelinko oikean henkilön kanssa ruoka asiasta. Mutta puhuinpa nyt kumminkin, se on nyt tehty. Oli se kumminkin melko kiva jutella,  ylipäätänsä kiva oli keskustella jonkun kanssa ääneen asiasta. Kolme kiloa pitäisi saada pois.. Ihme luku, tiedän, nipottamista. Enemmänkin olis tarve mutta ajattelin asetella ittelleni joitain tollasta inhimillistä lukua? MINULLAHAN ei ole toimivaa vaakaa, patterit loppu.

Toivoisin että tästä voisi tulla semmoinen alusta niinkun teille muillekin että tuntojaa ruokaan ja tuntemuksiin liittyen voi ilmasta. Mä olen tänään ollut aika äkänen mahakivun takia. Halu ois saada tästä useamman päivän kestävää! Mut mä tiiän et niit vaikeit päivii tulee myös. Ja pitää pohtia myös onko joku ruokavalio hyväksi minulle, tarviiko jotain lisää?

Ostin tänään vesimelonia. Sitä mä voisin syödä 🙂 jos ei oo liian sohjonen sisältä 🙂 katsoin tänään Olet mitä syöt-ohjelmaa... Olo oli empaattinen osallistujaa kohtaan. Pippa Laukkaa kohtaan oli semmoinen että tuo tietää mitä tekee. Hän haluaa muuttaa ihmisten tapoja terveempään

Lehmus55 you go girl. On kala hyvää. Itse pistelen varmaankin raejuustoa, oli tarjous lidlissä.

Purjevene jätin itsekin ostamatta kaupasta tänään kurkun. Sen kuori on jotenki paksuuntunu ja voimakkaamman, pahan makunen. Tomaatit ei maistu miltää. Sama kysymys itellä huomenna jossakin kohtaa varmasti: mitä ruuaksi. Ei koiteta liian monimutkaisia? 🤗

Lopuksi valitusta, joka kertoo siitä että olen väsynyt ja päivän levon tarpeessa jo oleva. Mutta empäs valitakaan.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 13.07.2022 klo 09:13

Keskustelua, kuntoutusloma on hyvä idea. Juuri sellainen olisi hyvä, että siellä olisi kaikki ruuat valmiina. Se olisi todellista lomaa, toisin kuin kotona arjen puurtaminen kesäaikaan. Täytyy selvittää, jos sellaisia löytyisi.

Hantzki, sama kokemus minulla, että varsinkaan tomaatit eivät ole maistuneet oikein miltään, vaikka kotimaisia olen ostanut. Ne ovat mauttomia ja ikään kuin raakoja, vaikka olisivat aika kypsän värisiä ja vaikka olen yrittänyt valita kypsimpiä. Poimitaankohan ne raaempina kuin aiemmin vai mikä on muuttunut. En muista, että ne aiemmin olisivat olleet niin huonoja.

Käyttäjä kirjoittanut 13.07.2022 klo 09:39

Hei Hantzki, juuri tuota kaikkea varten mistä kirjoitit, tämä paikka on olemassa. Saa purppasta 'ääneen' täällä, äänettömästi kertoa mikä mielessä liikkuu tai jos vaikka jumii.

Purjeveneelle jatkan vielä tuosta lomanhakemisesta. Ruoat noissa paikoissa ovat hyviä, ei tarvi huolia kantaa mitä ostais kun kaikki sisältyy lomapaketin hintaan.

Lomakkeen täytössä voi ilmaantua ongelma jos ehkä toinenkin, mutta niihin saa neuvon kun ei menetä luottamustaan siihen että on oikeutettu hakemaan.

 

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 15.07.2022 klo 09:52

Mulla on tiedossa yks ruoka mitä teen. Illalla käyn ensin hakemassa sitä kaupasta ja sitten menen kotiin kokkaamaan. Ostin varhaiskaalin aikaisemmin. Olen sitä nyt syöny salaateissa ja hoksasin että sitähän voi lämmittää. Niin tai siit voi tehä mitä vaan. Paistaisin kanaa ja kaalta. Sipuli sopis myös et paistaa mut en tiedä. Rahkasta, valkosipulista ja yhistä jauhoista (manteli? Pussin loppu kaapissa mut en jaksa nousta nyt katsomaan) saa vähäkalorisia leipäsiä, mun täytyy ostaa niihin vaan rahka. Niit kalorioita mä en kyl laske. Ja mun täytyy lisätä vehnäjauhoja sekaan.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 16.07.2022 klo 11:56

Pitää muistaa syä tänään muutakin ku herkkuja. JOs ees niitä syön. Jotenkin ei ole mieli siitä että noi karkkipussit, pullat tai sipsit menis alas. Jääkaapissa on grillitassuja, mitkä pitäis viimeistään huomenna syä ja makkarapaketti. Pakkases kasvispusseja monia ja sit n. 200 g tikkupottuja.  Ehkä mä jotenkin keksin mitä pöperöä syön.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 16.07.2022 klo 18:51

Olen lomamatkalla Pohjanmaan rannikkokaupungeissa. Hotellien aamiaispöydät notkuvat tarjottavista, yritän valita suht kevyttä ja terveellistä syötävää. Pekoni on ehdoton nou nou. Päivemmällä ruokaillessa Rossossa hyvä raastepöytä kuului hintaan, vaikka on lauantai. Tilasin sen päälle kalaa, joka oli herkullista, mutta aavistuksen turhan suolaista.

Vanhemmiten alkaa arvostaa kotimaan nähtävyyksiä, ja ehkä koronallakin on ollut osuutta tähän asennemuutokseen. Suomessa on mahtava luonto ja rikasta kaupunkihistoriaa, teollisuushistoriaa, taidehistoriaa ja vaikka mitä.

Hotellihuoneessa on pehmeä kylpytakki, tohvelit ja teen/kaakaonkeittovälineet, joten tässä on mukava hetki sulatella tähänastisia lomakokemuksia.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 17.07.2022 klo 20:43

Friendly kylpytakille ynnä muulle 👍🏻❤💜

Siitä on näköjään viisi päivää kun sain päähäni ruveta tämmöseen. Huomaa että sujahtanu vaatteet paremmin päälle. Muuten en ole huomannut mitään. Ajoittain vaikeatakin ja raskasta. Tänään olen syönyt pitkästä aikaa hyvin ja sen huomasin olossa ja olin melkein kuin humaltunut hyvästä ruuasta. Muuten olen vetänyt vaikka rahkapurkin tai sellaista, mitä muuta siihen sitten kuuluu lisäksi, sen verran kun on "sallittu", tai jotain sellaista, ei nyt yritetä tehdä liian vaikeaa tästä. Tänään ostin ruisleipää kaupasta! Ja vaikka mun vatsa ei tästä oikein tykkäis ainakaa monen palan jälkeen niin olen syönyt. Kun teki mieli jo aikasempina päivinä. Oikeassa polvessa tänään jotain vihlasua ja pistiä kävellessä, aih. Ahdistuksen sietoon/vastaan tausteluun käytetty tehokkaasti keinoja tänään. Lisähuomiona. Venyttelytuokio ei olisi pahitteeksi mutta katsotaan nyt kerkiikö:D Ei näköjään pysy puhelin kädessä ni se on lopetettava. Kamomillateellä tässä ja iltapalalla muutenkin:)

Ainiin, tein niitä rahkamitälie leipäsiä tänään. En tajunnutkaan kuinka hyvin rahka sopii leipätaikinaan. Leuka lattiassa. Mutta hyvää siis on.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 9 kuukautta sitten. Syy: Lisäys
Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 18.07.2022 klo 09:53

Huomenta nyt haluaisin oikeasti ystävän neuvon mitä syödä ja juoda että pysyy sisällä työpäivän ajan kun maha vähän reistaa. Apteekin valmiste. Mutta aamiaisella, ja se oli ihan ok aamiainen, ajattelin esim.että vihreä tee on vatsaystävällisempi kuin kahvi. Mutta vihreä tee nopeuttaa aineenvaihduntaa ja "pärisee" jopa enemmän kuin kahvi. Muualta olen kuullut tuon, ei ole oma oivallus. Vihreästä teestä kyllä lukenut/kuullut ennenkin. Sairaan kärsimätön olo. Mutta sehän on hyvä, kun lähtee töitä paiskimaan? 💪🏻Ei minulla eilen aamullakaan ollut hyvä fiilis, olo oli itseasiassa tosi raskas. Nyt ei ole sellainen olo. Mutta siitä se parani iltaa kohden.

Ainiin ja olen huomannut muutoksen keventymisessä... Minua palelee enemmän!

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 19.07.2022 klo 10:15

Purjevene, kun minä olin lapsi niin minun äiti yksinhuoltajana haki myös tuollaista lomaa, josta keskustelua kertoo. Olin aivan unohtanut, mutta nyt yhtäkkiä muistin:) meillä oli lomamökit (omat), ranta, sauna (yhteiset), yheistä makkaran ja nuotiopullan paistamista mikä sopi meille lapsille.

Oispa koiran "yksinhuoltajalle" kans jotain.:P Tekisi mieli alkaa valittaa kauheasti 😞

Tämä ruokavalio mitä nyt noudatin nämä päivät, niin kyllä sillä keventyy. Mutta ei se vähä hiilihydraattinen ruokavalio energiaa tuntunut antavan. Rintsikat on pienentyneet sopivan kokosiksi. Tai siis rintsikat on väljentyneet tarkoitan xD täytyy ostaa uudet. Ja selkäkipuihin toivottavasti auttaa tämä.

Katsoin koirian sunnuntaina lenkillä, kun ite palelin. Niillä on sopivassa suhteessa lihaa ja hiilihydraattia puhumattakaan muista vitamiineista ja hivenaineista ruuassa, kaikki samoissa nappuloissa. Erittäin elinvoimasen ja pontevan näkösiä, karva kunnossa ja kiiltää!

Käyttäjä saloka kirjoittanut 22.07.2022 klo 19:48

Kauppapäivä tänään ja mukaan tarttui lihaa. Jotenki sitä kaipas, vaik olikin jauhelihapihvin muodossa. Ostin myös perunoita, miettien miten valmistan, ku ei o öljyy.

Sovimme tytön kans et menemme heidän loman jälkeen kattoo isän telkkaa. Sitten pitää onnistua puhuminen ja kysely vieraalta ihmiseltä.

Maha on pysyny kondiksessa kun on saanu proteiinii. Ei o tarvinu ravata tänään ni ku eilen kasvispäivänä. Mulla on teet pannis nyt. Epäilen sen ärsyttävän mahaa. Muutenki on liian kuuma jua teetä nyt. Kaakaota ostin, ku sain halvemmalla kaupasta.

Olen ihan loppu tälle päivää. Kävin pikku lenkin päivällä kävelemässä vanhempien kans.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 27.07.2022 klo 15:33

Tänään tehtiin bataatti-palsternakkakeittoa lounaaksi. Sosekeitot ovat hyvää ja kevyttä syötävää. Valmiskeitoista suosikkini on Saarioisten tomaatti-linssikeitto.

Lähipäivinä äidille tuodaan 7 mottia polttopuuta. Saa siinä meikäläinen hyötyliikuntaa, kun ajan ne liiteriin. Sähkö on kallista ja talvella sitä kuluu helposti paljon lämmitykseen, joten puu on hyvä lisä.

Käyttäjä kirjoittanut 28.07.2022 klo 09:13

Hei pitkästä aikaa. Enpä ole ehtinyt kirjoitella, sen verran kiireistä aikaa on tämä kesä. Lisäksi saan sormen päät helliksi noista verensokerien mittauksesta. Arvoni ovat alle viisi, joten en ymmärrä miksi olen muka diabetes. En syö kuin yhden pillerin illalla. Ens kuussa on lääkäri ja aion sanoa ---jotain. Toisaalta diabeettikona saan enemmän hoitoa.

Olen poiminut marjoja monia litroja. Silti menin eilen euron markkinoille kauppaan ja ostin yhden euron kiisselipurkkeja. Yhden euron pienen kääretortun, yhden euron jäätelöä monta kappeletta jne. Helpolla sitä taas sortui.

Minä aion hakea nyt tuollaista tuettua lomaa jouluksi. Olisipa mukava, jos saisi koiran ottaa mukaan vaikkei se kyllä sisällä ala nukkuu. Isä on ollut nyt monta viikkoa luonani. Vaikka hänestä onkin apua pihatöissä on se silti sellaista huolehtimista etten meinaa jaksaa joka hetki. Vielä olisi kuukausi tätä kesälomaa jäljellä, sitten saa palata töihin lepään.