Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

 Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 12.10.2022 klo 14:12

Kaikki einekset eivät minusta ole erityisen epäterveellisiä. Terveellisemmät ovat usein kalliimpia mutta ei kaikki. Kasviksia niissä näyttää yleensä olevan tosi vähän tai ei yhtään. Olen syönyt usein eineksen lisäksi jotain tuoretta kasvista siihen päälle, kuten tomaattia tai paprikaa. Luulen, että sillä tavalla lopputuloksena on ihan kelvollinen ruoka, jos ei jaksa ryhtyä laittamaan mitään.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 12.10.2022 klo 20:36

Minulla on syöminen ihan sekaisin. Just meni yli puolet isoa Tobleronea. Alkoholismia jo on sillä juon joka päivä olutta ja otan hörpyn joko giniä tai konjakkia tai molempia, ja lähes joka viikko juon punaviiniä. Kun on hyljätty niin antaa mennä asenne saa yliotteen

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 5 kuukautta sitten. Syy: Editointi
Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 16.10.2022 klo 10:13

Moi, tulen tänne nyt lukemaan tätä ruokaketjua. Minulla ei ole mitään muuta kuin aikaa. Olen herännyt ennen kukonlaulua (mikä on "kivempi" tapa herätä vapaa aamuna kuin tajuta että kämppä on niin kalsea että tukkakaan ei ole kuivunut yön aikana), en enää vain nukkunut. Nousin ensin katsomaan kun sataa. Sitten nousin aamukahville, nämähän on näitä ihmisten rutiineja mitä kukanenkin tekee. Mutta alottelin yhtä kirjaa sitten... se on jännäri tai siis dekkariko se nimi on. Sitten päätin että lähden poimimaan omenoita, koska olen joka tapauksessa lähdössä ulos koska asun karvaisten kavereiden kanssa. Tämä nyt jo kuulostaa dementoituneen mummelin kotkotuksilta? Ei se ole dementoituneen mummelin höpötystä vaan ihan normaalia, jos ajatellaan mun aikoja jolloin joudun nousemaan muutenki. Tai riippuu onks aamu vai iltavuoro. Mutta joo, sitten sisälle päästyä pilkoin omenat heti ja sitten tajusin että nehän muuttu ruskeiksi pian, jos en niistä jotain tee. Omenoihin ei auttanut se että ne lilluu kylmässä vedessä (niinkun perunoille) vaan ne ruskottuu joka tapauksessa. Niin piti alkaa katsoa omenapiirakkareseptiä. Ja tehä se. Piirakka kun rupesi kypsymään uunissa ja tulemaan tuoksuja niin rupesi tulemaan myös nälkä. Minun pitäisis tänään, tai jossakin vaiheessa, maistaa tuliko siitä hyvä ja sillä ohjeella millä tein. Et odotanko et kaupat aukeaa ja haen vielä vaniljakastiketta (muiden välttämättömämpien ostosten lisäksi).

Mulla on kovaa ahdistusta, se alko eilen. Mutta tällä tavalla saan pidettyä sen poissa/kontrolloitua sitä. Niin, ja on työn alla mitä ruokaa seuraavaksi tekisi niin ajattelin lueskella jos saan vinkkejä täältä. Pakkasessa on itellä jotain. Kukkakaalia, pinaattia.. On muitakin raaka-aineita, kuten soijarouhetta, kaapissa. Mutta kun on lanka hukassa, mistähän sen löytää? Huhuu, lanka, tule esille, missä olet? Pienten harmaiden aivosolujen pää, tule esille... Sen pitäs olla terveellistä, ravitsevaa, hyvän makustaki mielellään. Mut sitten toisaalta, on mulla toi omenapiirkka joka on makeaa ja hyvää (ainakin toivottavasti). Niin ruoka voi olla mun puolestani vaikka jotakin kasvissössöä. Mutta tuo ei ole ruuan nimi. Jotain, missä olisi juureksia tai kasviksia eri tavalla. Juureskeittoa tai kasviswokkia. (Olen tehnyt viimeaikoina kiusauksia aika paljon: kebabkiusausta, kinkkukiusausta, viimeisin tonnikalakiusaus ja se oli hyvää, tykkäsin kaikista kiusauksista) Nyt kun vähän on vara ronklatakin. Mutta en tiedä lähtisinkö ihan lohta hakemaan kuitenkaan. Ja saako mistään hyvää lohta sunnuntaina.

Lähden nyt lukemaan.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 5 kuukautta sitten. Syy: Lisäys
  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 5 kuukautta sitten. Syy: Lisäys
Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 16.10.2022 klo 10:28

Lehmus55 aika tylsä tilanne. Mulla on ollut samanlainen. Olin poissa pelistä niin sanotusti ja sain ruokahuoltoa. Kuten sanoit: ihanahan se on että joku tekee valmiit ruuat. Ei tartte ite ku ottaa kaapista ja lämmittää kun tietää että sitä on siellä . En yhtään ihmettele et (tai jos, en minä tiedä mitä kukanenki tekee) jengi tilaa ruokaa (tai ostaa vallista kaupast.) Ja itelläki nyt viimesimmän lääkörikäynnin jälkeen selkis et se paha kolesteroli on korkeella ☝et soosoo. Mitä minä olen sitten asian eteen tehnyt? Hoooooooh. Noh, pitää alkaa pohtimaan asiaa.

Lääkäri on laittanut tai kehottanut menemään sinne ja tänne. Ja voinhan käydä katsomassa ja kokeilemassa jos sieltä jäisi joku pieni uusi vinkki talteen jota en tiennyt ja jota jaksaisin noudattaa. Kaipaisinkin vinkkejä nyt, että miten nyt eteenpäin? Kolesterolihan ei joka tapauksessa tipu yhden päivän aikana vai mitä, niin mä ajattelisin...

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 5 kuukautta sitten. Syy: Lisäys
  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 5 kuukautta sitten. Syy: Lisäys
  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 5 kuukautta sitten. Syy: Lisäys
Käyttäjä Friendly kirjoittanut 18.10.2022 klo 12:28

Minun syksyni on mennyt aika tasaisesti, ahdistusta ei ole pahemmin ollut. Paljon syönyt kasviksia ja lenkkeillyt lähes päivittäin. Voisin tietysti lisätä edelleen liikuntaa ja repäistä tiukan kuntokuurin, mutta toisaalta olen pyrkinyt tekemään vain sellaisia elämäntapamuutoksia, joita pystyn pitämään yllä pitkällä tähtäimellä.

Tinderissä on edelleen se yksi kiehtova ihminen.. saa nähdä, saadaanko treffit aikaan, on niistä vähän puhetta ollut.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 22.10.2022 klo 10:13

Tein lohikiusauksen kaurakermaan ja pakko sanoa että se toimi, minun mielestäni, erittäin riittävän hyvin. Olen joskus ennenkin  suosinut kaurapohajisia tuotteita. Jotkut ovat sitä mieltä, että vain kuohukerma on ainoa oikea kerma ja ei siinä mitään. Tai siis tarkotan että onhan se aitoa tavaraa.

Olen viimeaikoina syönyt aika plajon kauraa nyt kun mietin, kauraleipää ilman vehnää, kaurapuuroa mustikoilla, kaurajuomaa kahvissa, kaurakermaa ruuassa.

Tää oli nyt vaan tämmöstä tajunnan virtaa niinkun sanotaan.

Jaa-a ihmissuhteet ne voi olla kiemuraisia juttuja. Varsinki jos on monta rautaa tulessa ni voimia voi viedä. Tai monta asiaa mielessä muutenki. Tai pitäis hallita monta eri aluetta elämässään. Tai suorittaa.

Oi ihana lokakuu, toimii suoli muttei mikään muuu (toimiski)... x) <---nappasin tuon runon pätkän suoraan Sohvaperunoista, en muista enempää

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 5 kuukautta sitten. Syy: Lisäys
  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 5 kuukautta sitten. Syy: Muokkaus
Käyttäjä kirjoittanut 22.10.2022 klo 16:11

Minä olen sitä mieltä, että oikeaa kermaa se olla pitää. Sitä tarvii laittaa vähemmän mitä noita kermantyyppisiä juttuja. Kaurapuuroa mustikoilla syön usein ja kauraleipää mutta kahviin en laitaa mitä kauraa.

Hirvikäristystä on nyt uunissa, kun pakko oli lämmittää talo ja tuonne se meni jälkilämpöön. Nyt on mitta täynnä noita valmisruokia ja pitää tehdä itse syötävät. Vaikka on hämärää lähes koko ajan ja vettä sataa, niin silti tunnen itseni jo hieman pirteämmäksi. Kai se on sekin, kun nyt ei tarvi mitään oikeastaan tehdä, ei ole pihatöitä eikä sisälläkään ole varaa polttaa sähkövaloja, niin pölyjäkään ei näe.

Käyttäjä kirjoittanut 27.10.2022 klo 10:13

Lihoin noilla eineksillä kolme kiloa. Meni kauan etten käynyt puntarilla ja aamulla olikin kauhistus, kun huomasin lihonneeni. Omasta mielestä olen syönyt vähemmän kuin ennen.

Maanantaina on taas diabeteshoitaja ja kai olen syömättä viikonlopun ettei lihomiset näy puntarilla. Missään nimessä en halua, että lääkettä nostetaan. Juuri pystyn syömään yhden aamulla ja toisen illalla, ilman sivuvaikutuksia.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 28.10.2022 klo 15:08

Yritän tällä hetkellä syä jotain. On elämäntilanne vähän sellainen että...

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 14.11.2022 klo 19:41

Meikäläisen painonpudotus on tyssännyt, vaikka syön kasviksia todella runsaasti. Tämä pimeä vuodenaika laiskistuttaa, ja suurin vaivoin sain ison työprojektin päätökseen. Tinder-ihastuskin kuivui kasaan, mutta siitä olen melkein helpottunut. Pääni meni jo melkein pyörälle toisen ihmisen ihmeellisyydestä, yksin on helpompi olla.

Meidän maalle tehdään kallis kattoremontti, joka vähän jännittää sekin. Ajattelin pitää pienen hotelli- tai kylpyläloman, kunhan remppa on saatu alkuun. Jospa pieni reissu piristäisi.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 15.11.2022 klo 09:19

Sama juttu, kahviin en laita kauraa, mutta kaurapuurosta ja -leivästä tykkään. Ja sämpylöistä. Oikeaa kermaa ja maitoa käytän ruuissa, mutta aika vähän tulee tehtyä sellaista, mihin tulee kermaa. Olen huomannut myös, että jos reseptissä kehotetaan laittamaan jotain kermantapaista ainetta, niin pieni loraus oikeaa kermaa ajaa saman asian kuin kokonainen purkillinen sitä jotain muuta.

Nykyään on kaupasta vaikea löytää tavallista kermaa. Erilaisia purkkeja on valtava valikoima. Väsyin lukemaan pakkausmerkintöjä ja rupesin ostamaan pelkkää luomukermaa, jottei tarvitse tutkia pienellä painettuja sisältöjä ja miettiä, minkälaiseen ruuanlaittoon mikäkin käy. Luomussa kai ei saa olla ylimääräisiä aineksia. Sitäkin on usein saatavilla vähintään kahdelta eri valmistajalta. Miten samaa tuotetta voikin olla niin monta eri lajia. Muitakin kuin kermoja.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 15.11.2022 klo 09:29

Lehmus, onpa harmillista, että olet lihonut eineksillä. Minusta taas tuntuu, että olen eineksillä vähän laihtunut. Olen ostanut kerta-annoksia, jotka ovat aika pieniä. Ei ole kovin taloudellista eikä terveellistäkään varmaan syödä niitä, mutta välillä en pysty parempaan. Juuri ja juuri saan aikaiseksi tyrkätä valmiin annoksen mikroon. Ajattelen, että on parempi syödä edes joku surkea eines kuin jättää päivällä kokonaan syömättä mitään "oikeaa" ruokaa.

Eineksistä tulee hirveästi roskaakin, ainakin niistä annoksista, mitä olen ostanut. Ei ole kovin ympäristöystävällistä. Silti turvaudun niihin aika usein.

Hirvikäristys kuulostaa tosi herkulliselta, Lehmus!

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 4 kuukautta sitten. Syy: -
Käyttäjä kirjoittanut 08.12.2022 klo 09:44

Näin se tämä ruokaremontti vuosi on kohta lopussa. Mitä olen oppinut? Syön välillä hyvin, välillä huonosti kuten ennenkin. Välillä syön paljon kasviksia, sitten saattaa mennä pari viikkoa etten syö yhtään kasvista. Jäätelöä syön mutta muu sokeri on aika vähäistä. Söin kyllä kokonaisen joulusuklaarasian tässä yksi päivä. En enää ole ylipainoinen mutta olen sairastunut diabetekseen.

Pääsin kolmen vuoden tauon jälkeen tarkistuttamaan sen fyysisen sairauden minkä vuoksi olen osatyökyvytön. Lääkäri kysyi minkä vuoksi tässä on ollut näin mitkä väli, kun tarkistuksessa olisi pitänyt käydä kerran vuodessa. Kysyi siis minulta??? En ole saanut aikaa, koska olen ollut jonossa. Joudun leikkaukseen ja lääkäri selitti aika monimutkaisen operaation ja sanoi, että vuoden päästä tulen sitten uudelleen. En kai ole leikkausjonossa vielä? En jaksa kysellä, luen omakantasta mitä lääkäri sanoi. Tähän sairauteen ei auta elämäntaparemontti, se etenee teen mitä tahansa. Leikkausten avulla en kovin helposti kuole. Minusta vaan tuntuu etten jaksa enää leikkausta enkä varsinkaan kuntoutusta.  Enkä jaksa taas yhtä vuotta odotella seuraavaa lääkärikäyntiä. Voisin hakea varhennettua vanhuuseläkettä, en kai hae.