Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

 Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä kirjoittanut 27.02.2022 klo 14:01

Minä en juo teetä juuri koskaan. Kesällä jäätee on hyvää. Teen joskus  puolukka-ruisvispipuuroa, sitä pitää hauduttaa tunnin verran ja seurata tarkkaan ettei pala pohjaan. Helpommalla pääsee kun tekee mannaryyneistä.

Hieno ilma mutta hyytävä viima. Pilkillä sain ahvenia, ne pitäisi nyt perata fileiksi, osaa menee kalaliemeksi. Ei jaksaisi.

Mulla tulee jäätelöön heti himo, kun aurinko paistaa. Kauppa on onneksi kaukana enkä voi ostaa säästöön pakkaseen, kun kaikki heti söisin. Joka aamu edelleen on päänsärkyä. Pitäisi kai mennä hierottamaan niska, ei sitä nyt jaksa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 28.02.2022 klo 07:52

Lehmus, ihanaa kun saat tuoreita ahvenia. Ne on niin hyviä. Sinulla on hyvät maastot siinä ympärillä, kun on vettäkin ja osaat kalastaa. Jaksat paljon, kun perkaat ne ja laitat kalakiemenkin itse. Tulee varmaan todella hyvää.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 28.02.2022 klo 13:29

Kokeilen nyt jua noita kylmähaudeteetä. Vaikka himo olisi sokeriin ja sitä kautta teehen.

Vispari on vatkausta vail valmis. Aika laihaa tuli, vaik mehu oli aika tummaa.

 

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 02.03.2022 klo 13:53

Eilen söin ison vegeleivän kahvin kanssa, viiliä ja rasiallisen mansikoita. Keittiöremppa on melkein valmis.  Tekee mieli omatekemää kanakeittoa.

Tykkään teestä. Triplan kauppakeskuksessa on ihana teekauppa, josta olen joskus ostanut eri laatuja.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 02.03.2022 klo 17:08

Saloka, minkä makuista kylmähaudeteetä sinulla on?

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 02.03.2022 klo 17:36

Söin äsken pinaattikeiton ja aiemmin keittämistäni kananmunista yhden sen kanssa. Edelleen on vähän nälkä. Olen ennenkin huomannut, että pinaattikeitossa on liikaa sokeria eikä sillä lähde nälkä vaan tulee aika nopeasti väsymys siihen perään. Silti olin taas ostanut yhden sellaisen.

No nyt se on syöty. Ei ole kylläinen olo vaan tekee edelleen mieli jotain makeaa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 02.03.2022 klo 17:39

Friendly, vegeleipä ja kahvi kuulostaa niin hyvältä. Minulle kelpaisi mikä tahansa valmis herkullinen leipä ja kahvi. Tekisi mieli päästä kahvilaan syömään tuollaista. Olen vieläkin koronan takia välttänyt kahviloita ja kaikkia ruuhkaisia paikkoja.

Kahvi ja täytetty ruisleipä on myös hyvä. Mikähän siinä on, ettei kotona tule tehtyä samanlaisia leipiä ikinä. Kahviloissa niitä on.

Käyttäjä kirjoittanut 03.03.2022 klo 14:05

Valmiissa ruuissa lähes kaikissa on sokeria? Vai onko? Teen täytettyjä ruisleipiä retkille. Suosikki on maksamakkara-paistettu munaleipä. Siihen ei kyllä sovi mikään salaatti, herkkukurkku olisi hyvää mutta se mössää koko leivän.

Naapurin emännälle sain puhutuksi ruokaremontistani ja sovimme ettemme juo pullakahvia. Minä kahvitusvuorollani tein mustikkarahkaa, ilman kermaa. Saa nähä mitä hän huomiseksi keksii.

Hiihtokelit ovat loistavat. Ensi viikolla aion osallistua hiihtokilpailuun, omassa ikäkaudessani hiihtää kolme eli varma mitali on tulossa.

Tuntuu aika pahalta, kun venäläisiä urheilijoita suljetaan pois kisoista. Ei he ole mitään pahaa tehneet. Enää en jokaista uutista sodasta lue, mikä helpottaa olotilaani. Päänsärky taitaa johtua niskasta.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 03.03.2022 klo 14:32

Leivässä oli täytteenä omenaa, avokadoa, punasipulia ja vegaanista majoneesia. Oli tosi hyvää, mutta kyllä tässä on jo ikävä kunnon kotiruokaa: kanakeittoa, uunilohta ja kukkakaalisoppaa. Itsetehty hernarikin ajaisi asiansa. Joskus ruoanlaitto väsyttää, mutta mikään ei silti voita oman keittiön antimia.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.03.2022 klo 17:10

purjevene mulla on todella monta kylmähaudetee pakettia tuolla kaapissa. Niitä sitten vaihtelen.

Tänään on huono päivä kaikin osin. Syömiset ja juomiset aiheuttaa pahaa oloa. Paha olo taas väsymystä, toivottomuutta ja masennusta.

Olen saanut kurkusta alas nuudelia ja pari makkaraa ja tunti sitten pienen banskun. Teetä olen yrittänyt litkii, kun tuntuu että kroppa tarvis sokeria, mut ei sitä vissiin tarviikka.

Huomenna olisi aikainen herätys ja kinkkukiusauksien ja mustikka-jogurttipiirakoiden teko. Ajattelin ekana tehä kiusaukset ja silloin kun ne on uunissa, tekisin piirakan. Onneks piirakkapohja on helppo, kulhoon ainekset ja nopee sekoitus, samaan kulhoon voi tehä täytteen niin ei tule tiskiä. Pitää yrittää muistaa kinkut ottaa sulamaan illalla.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 03.03.2022 klo 17:26

Lehmus, rahka ilman kermaa on hyvää. Minäkin teen välillä sellaista esimerkiksi mustaherukasta. Sokeria siihen kyllä laitan, mutta kerman olen jättänyt pois. On helpompi tehdäkin, kun ei tarvitse vispata kermaa.

Friendly, leipäsi kuulostaa herkulliselta. Ehkä tosiaan avokadoa ja omenaa voisi kokeilla leivän väliin kotonakin. Varsinkin avokado houkuttaa jostain syystä nyt.

Käyttäjä kirjoittanut 04.03.2022 klo 08:03

Laitoin myös sokeria rahkaan, ei sitä muuten pysty syömään. Banaani on nyt todella halpaa, alle euron kilon. Ei ole suosikkihedelmäni mutta ostin kilon. Porkkanat alkavat olla siinä kunnossa ettei niitä pysty syömään ilman mitään maustetta. Olen laittanut raasteeseen säilykeananasta.

Olen viikonlopun lasten hiihtoleirin kokki ja kävimme eilen kaupassa. Nuudelihyllyt olivat tyhjänä, samoin halvempi kaakao ja vehnäjauhot lopussa. Kuivattuja herneitä piti hakea kolmesta kaupasta. Pieniä rusinapaketteja ei löytynyt mistään. Valmistuvatko ihmiset sotaan ja tekevät kotivaraa? Vai onko kuljetusvaikeuksia?. Tuli pakokauhu, kun kotonani ei juuri ole kotivarana kuin pakasteet ja kohta nahistuneet juurekset ja perunat.

Joko te muut laitatte kotivaraa? Itselläni on vahva usko ettei Suomeen tule sotaa.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 04.03.2022 klo 12:01

Lehmus, moni kauppa poisti venäjän tekemiä ruokia tai jotain siihen liittyviä juttuja, niin hygienia tuotteita kun ruoka-aineita.

 

Mä sain urakan valmiiksi ja pelkään että kaikki meni päin mäntyy. Tuntuu että koko 3h urakka menee  roskiin.

Tein samalla itelleni yhen kinkkukiusauksen.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 04.03.2022 klo 18:42

Lehmus, minullakaan ei ole kotivaraa kuin tosi vähän. Ei ole juuri mitään, mitä voisi syödä lämmittämättä tai keittämättä. Jos ei ole sähköä, ei voi keittääkään mitään. Sinulla varmaan on takka tai uuni, jota voi puillakin lämmittää. Meillä ei ole mitään tulisijaa.

Minäkin luulen, että puutteiden syynä on se, mitä Saloka sanoi, että venäläisiä tuotteita on poistettu kaupoista. Tai sellaisia tuotteita, joissa Venäjä on jollain tavalla osallisena. Joku voi tietysti hamstrata varastojakin.

Ehkä ensi viikolla yritän kerätä jotain pientä kotivaraa. En oikein tiedä, mikä olisi hyvää kotivaraksi. Pitäisi olla myös sellaisia ruokia, joita voi syödä sellaisenaan, lämmittämättäkin. Nyt tuntuu, etten jaksa enää mitään. Toivottavasti mitään sellaista ei tarvita.

Ostin tänään salaattibaarista vesimeloonia, tuoretta ananasta ja katkarapuja. Loput lisään erikseen, kuten kurkkua ja salaatinlehtiä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 04.03.2022 klo 19:33

äiti kävi leipomossa ja sain 30 kpl ruispalaa. Arvaa onko leukaluut kipeet kun olen 5 niitä syönyt. Se himo väisty kivulta. Miten jotkut pystyy ruispalaa syömään, vai onko mun leukaluut niin väsyneet. Eikä noi ollu vanhojakaan, kun tänään tehtyjä. No huomenna tietää että voi mahapuruja olla.