Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

 Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 13.02.2022 klo 11:34

Lehmus, kiitos, että kerroit, että ne ovat tarhapapuja.

Tosiaan kaupan salaattibaaristakin saa vaihtelua ja sieltä voi kerätä terveellistä ruokaa silloin, kun ei itse jaksa laittaa. Eikä tarvitse kaikkea ostaa niin isoja määriä. Voi kerätä vaihtelevasti eri lajeja.

Saloka, hyvä idea ostaa vaan ruokaa. Ehkä herkkunaposteltavaksi voi ostaa jotain porkkananpaloja tai marjoja. Marjat on kyllä tosi kalliita. Välillä saa jotain halpoja mandariineja tai muita hedelmiä. Syön mandariineja myös makeannälkään välillä. Oikein makeat appelsiinitkin sopii makeannälkään. Ne vaan pitää jaksaa kuoria.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 13.02.2022 klo 17:47

Tänään söin kiinalaisessa alkupalaksi kevätkääryleen, sitten kolme pientä ruokaa ja jälkkäriksi friteeratun banaanin jäätelöllä. Ei parasta terveysruokaa, mutta näillä mentiin tänään. Illalla vielä vähän marjoja ja viili.

Käyttäjä kirjoittanut 14.02.2022 klo 10:02

Friendly, ei se mitään, minä söin litran jäätelöä. Koska tyttö halusi isoon kauppaan ja se maksoi vain 0.50 centtiä ja ostimme kummallekin oman litran. Kiinalaisessa en ole koskaan käynyt. Oisko friiteerattu banaani samaa kuin nuotiobanaani, johon pannaan suklaata?

Bensa maksoi 2.02 e litra. Kalliiksi tuli käydä terveysasemalla pyytämässä soittoaika lääkärille. Halvemmaksi tulisi vaan olla lihava kotona ja hitot välittää veriarvoista. Mutta nitro on sellainen ettei sitä voi uusia jos välillä ei ole lääkärin kanssa puheissa. Lunta on kohta tulossa ja voisin ostaa uuden purkin varmuuden vuoksi.

Kirjoitin ensin pitkän kirjoituksen ja jotain hedelmistäkin. Kun painoin lähetä tai en painanut, niin kirjoitus hävisi. Jotain kuitenkin sanoin kaikille.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 14.02.2022 klo 13:08

purjevene.. hedelmät olis kivaa, mut ne mistä tykkään, on kieltolistalla. Odotan kesää et saan mansikoita taas.

 

Voi v, kun ulkona on liukasta. No eipä tarvii vähän aikaa mennä ulos.

Söin purkillisen soijajätskii, eli epäterveellisesti täälläkin.

Ruuaksi ajattelin kasviksia ja makkaraa... terveellisen epäterveellistä.

Mut nyt peiton alle lämmittämää kroppaa.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 14.02.2022 klo 14:40

Ei se nuotiobanaani taida ihan sama olla, friteeratussa banaanissa on sellainen taikinakuori ja hedelmä uppopaistetaan rasvassa.

Tänään kävin taas salaattibaarissa, josta noukin linssisalaattia, nuudelisalaattia, sipulia, melonia, parsakaalia ja keitetyn munan. Jospa kunto kohenisi pian niin, että jaksaisi laittaa itsekin ruokaa.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 15.02.2022 klo 16:36

Ei vieläkään toivoa, että jaksaisin itse laittaa ruokaa. Hain taas lähiravintolasta annoksen: paistettuja muikkuja ja perunamuusia, jälkkäriksi pala suklaakakkua. Hyvää oli.

Minullakin on helposti yösyöpöttelyä silloin, jos yritän olla vähillä kaloreilla. Vatsa kurnii eikä uni tule.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 16.02.2022 klo 11:47

Eilen tein 3 päivän ruuan. Ylihuomenna taas edessä kysymys, mitä laittaa.

Penkkiurheilen urakalla tänään jääkiekkoa. Näen varmaan ens yön unta jääkiekosta.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 16.02.2022 klo 17:59

Friendy, minullakin on tosi vaikeaa jaksaa laittaa ruokaa. Syön itse eineksiä tai haen valmista. Tytölle yritän laittaa jotain helppoa. Sekin on uuvuttavaa.

Saloka, sinulla näyttää olevan hyvä menettely, kun moneksi päiväksi saat laitettua ruokaa kerralla.

Söin suklaapatukan ja leipää, vaikka olisi ollut oikeaakin ruokaa jääkaapissa.

Käyttäjä kirjoittanut 17.02.2022 klo 10:45

Minulla on vaikea keksiä mitä ruokaa tekisin, jaksaisin sitä kyllä tehdä mutten joka päivä. Vaan just niin kuin Saloka tekee eli monen päivän ruuat kerralla. Ja toinen ruoka on keitto, siihen ei mene paljon aikaa.

Kauppa ja salaattibaari on niin kaukana etten ole koskaan baarista mitään ostanut. Olen vähän sitä salaattiotintakin pelännyt, kun samaa käyttää moni. Mutta nyt kai enää ole mitään vaaraa. Laitatteko kaikki sekaisin vaan kannattaako erikseen ostaa jäävuorisalaatti, tomaatit ja kurkut, kun niiden kilohinta on baarissa kalliimpi, kun olen nopeasti vilkaissut tarjontaa. Olenkin selvästi maalainen tuossakin asiassa.

Viime yönä kai v---tti niin paljon, että heräsin syömään voileivän. Lääkärille oli eilen soittoaika muttei soittanut. Ei ole uutta nitroreseptiä ja lunta on hirmu määrä. Jos lakaisin vaan portaat, tarvin nitron. Pitää edelleen syödä vanhoja nitroja. Tai sitten lakaisen vähän ja lähden päivystykseen valittaan sydänoireista. Samalla otetaan verikokeita, sydänfilmi ja koronatestikin. Eikä päivystyslääkärillä ole aikaa katsoa painoa vaan uusii nitrot kyselemättä.  Vieläpä voi sanoa, että jätä ne lumityöt muille ihmisille. Tuo maksaa kai 46 euroa, kun erikoislääkärin pitää katsoa sydänfilmi.

Kahta mitalia sai eilen juhlia. Vielä tulee miesten jääkiekosta ja naisten 30km hiihdosta mitali.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 17.02.2022 klo 16:15

Ihan totta Lehmus, varmasti on taloudellisempaa ostaa ne salaattipohjat erikseen. Toisaalta kun salaattibaarista ostaa, tulee syötyä kaikki, eikä kaapin pohjalle jää mitään nahistumaan.

Aina ei vaan jaksa tai pysty laittamaan itse ruokaa. Minulle on tulossa keittiöremppa, joten senkään takia en nyt käytä keittiötä juuri ollenkaan.

Käyttäjä kirjoittanut 18.02.2022 klo 06:17

Jääkiekkoa piti nousta katsomaan. Reseptiasia ratkesi, menin apteekkiin ja he uusivat reseptin tunnissa, maksoi 7 euroa. Ilman, että tapasin lääkäriä.

Olen vähentänyt aika paljon hiilareita, kun ajattelin että laihtuisin enempi ennen maaliskuun lääkäriä. Nyt on ainainen nälkä vaikka syön isoja annoksia kasviksia, kämmenen kokoisen jonkun proteiinin ja rasvan lähteen jokaisella aterialla. Syön kolme kertaa päivässä. Muka syön tarkalleen jonkun ohjeen mukaan. Nälkä kuitenkin on. Söin aamiaiseksi äsken kaksi kananmunaa, juustoa,kinkkua ja vähähiilarista leipää. Jotain mantelileipää tein, pahaa kuin mikä.

Vaihdan ruokavaliota joka toinen viikko, kun tuntuu ettei tule tuloksia. Eikä tässä ole mitään järkeä. Nyt jääkiekkoa, sitten lumitöitä.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 18.02.2022 klo 07:36

Lehmus, minäkin mietin salaattibaarissa kilohintoja. Olen laittanut kaikki sekaisin, mutta huomasin, että kilohinta halvemmille kasviksille kuten kurkulle ja tomaatille tulee suureksi. Samoin kananmuna on kallista ostettuna salaattibaarista. Olen tehnyt niin, että valitsen pelkästään kalliimpia ja "harvinaisempia" aineksia salaattibaarista ja ostan kurkkua ja tomaattia tavallisesti erikseen. Kotona sitten pilkon tomaattia sekaan. Salaatinlehdet on niin kevyitä, että niitä olen laittanut salaattibaarista. Otan sieltä myös sellaisia, joita ei tule syötyä isoja määriä tai ei millään jaksa kuoria ja pilkkoa, kuten tuoretta ananasta. Kokonaisesta ananaksesta tulee niin paljon ja hirveä sotku. Jos on voimat vähissä, salaattibaarista voi ottaa muutaman ananaspalan sekaan vaihtelun takia. Samasta syystä saatan ottaa jotain meloonia, vaikka ostamalla meloonin erikseen se tulisi kilohinnaltaan halvemmaksi.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 18.02.2022 klo 13:14

Äiti tuo mulle kurkkua, saa leivän päälle jotain muuta ku ylähuulen.  Kasvot halkee tai huulet halkeilee vieläkin tomaatista. Iho imee illalla rasvan ku kuiva pesusieni. Ruoka aika oli mut en saa mitään alas...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 18.02.2022 klo 19:48

Kurkkuvoileipä oli hyvää.

Mun pitäis maanantaina tehä muutaman päivän ruuan, kun en voi sitten hellaa enkä uunia käyttää ti-> Olen miettinyt makaronilaatikkoa.

Sain päivällä syötyy aika myöhään, mut kumminki lämpimän ruuan.

Käyttäjä kirjoittanut 19.02.2022 klo 18:59

Aamulla meni lumitöissä kaksi tuntia. Onneksi oli uudet nitrot. Illalla kävin vielä uimassa ja samalla ostin pienen suklaapatukan ja pienen karkkipussin. Mihähän päähänpisto tuo oli, kun ei oikeastaan tehnyt mieli mitään hyvää, piti vain ostaa suolaa. Olen molemmat syönyt ja nyt oksettaa ja ottaa päähän. Huomenna  teen ison kattilallisen kasvissosekeittoa. Syön sitä viikon.