Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

 Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 13.03.2022 klo 15:43

Söin tänään ensin jäätelön ja sitten vasta ruuan. Einesruokaan tyydyin tänään, mutta se oli poikkeuksellisen hyvää. Jotain lihaa ja juureksia. Oikein maukasta.

Käyttäjä kirjoittanut 14.03.2022 klo 09:04

Tein nyt kanakeittoa ja sitä oli kolmeksi ruuaksi, yhden pistin pakasteeseen.Siitä tuli sellaista paksua ja ihan hyvää.  Nyt on kyllä kanakiitiö täynnä vähäksi aikaa.  Seuraavaksi alan tyhjentämään ruokia pakasteesta. Siellä on pikku rasioissa sekalainen satsi jotakin.

Palasin etätöihin vaikken ole missään hyvässä kunnossa. Keuhkoihin pistelee ja päätä särkee taas. Mutta kororatesti nega.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 14.03.2022 klo 19:41

Lehmus, mitä laitoit kanakeittoon, että sait siitä sellasta paksua?

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 14.03.2022 klo 20:41

Lehmus55 voivoi ja vielä kerran voi. Kun mietin vaan että pitäisköhän munkin tehdä uusi koronatestaus......? Noh, se selvinnee pomon kanssa juttelemalla, ehkä huomenna juttelemme.

Heh, naurahdin tuolle kanakiintiölle

Kyllähän se niin on että kyllähän meidän uusia makuja kannattaa kokeilla! Vai mitä olette mieltä? Se alkaa ennemmin tai myöhemmin puuduttaa ne samat. Sitten sitä ihmettelee kun ei maistu mikään tai mitään ei kiinnosta tehdä tai syödä. Tein äsken kanaa ja riisiä, siis lämmitin eilistä. Ja se kaipas jotain. No kaapit huutaa tyhjyyttäänkin tai sit en ole tarpeeks luova. Mul on majoneesia kaapissa mutta en tykkää siitä. Mutta tein niin että otin majoneetituubin ja sinappi- ja ketsuppipullot pöydälle. Ja söin ok aterian-joo, tiedän että olisi pitänyt olla kasviksia siinä-mutta tein niin että vedin ensin majoneesista raidan ruokaan ja maistelin, sitte sinapista ja sitte ketsupista mikä on tutuin kaikista. Majoneesihän ei ollukaa ollenkaa pahaa. Uutta kyllä. Etikkahan siitä majoneesistä maistuu voimakkaasti tai riippuu varmaan majonesista. Sinappi oli mukavan väkevä yllätys. Mulla on kahta ketsuppia mut molemmat on pahaa 😀 toisessa liikaa sokeria ja toisessa liian vähän. Sitähän voisi tehdö niinkii et jättäis kokonaan ketsupit pois ja keksis jotain muuta siihen tilalle. No. Riisiveteen laitoin liikaa suolaa. Niin se kana oli eilistä siis. Mut sit mä makustelin ja ajattelin et täs on sittenki kivasti suolaa. Saa nähdä nyt iskeekö kui jano yöllä, katotaan.

Mä mietin vaan et kauppakassipalvelun vai mikä nimeltään onkaan mukana tilasin ruisleipää ni mietin et säilyyköhän se pakkasessa ku sinne ajattelin sen laittavani? Siis etten syö sitä sitä ennen! Ensin iski himo ruisleipään mut nytten ei oo himoa enää ollenkaan. Lisäsin kauraleipää sen sijaan kauppatilaukseen.

Lehmus55 minunkin lienee aika alkaa vahvistamaan keuhkojani, koska hoitaja sanoi että 10vrk jo oireistani ni enää en tartuta ja samaa sanoi lääkäri jonka luona kävin kaksi tunteroista sitten. Parhaiten tuo tapahtunee niin että siivoan kämpän ja pesen pyykit jotka kaksi viikkoa olleet tekemättä. Sitten jos luoja suo niin koiralenkeillä jos liukkaus sallii et lenkkeiltäs lisää ja sitä rataa. Mä oon sotkenut yöpaida sinappiin, yyh, pitää hdittää pesuun.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 2 kuukautta sitten. Syy: Kirj.vihre
Käyttäjä saloka kirjoittanut 15.03.2022 klo 18:59

täänään ei oikee uponnut makaroni ja makkara, mut pakolla söin sen annoksen. HUomenna teen taas, koska yksi makkara vielä jäljellä. Sitten en tiä mitä teen. En tiiä mitä lihaa pakkasessa enää on, onko ees. Kauppaan en pääse, kun tiet on liukkaat.

Nyt kun olen syöny ruispaloja (mikrotan ja rasvatan), olen pystynyt ilman leukaluukipua syömään ja maha on kiittänyt. Eipä ole mahapuruja ollu sen jälkeen. Tänään tarvii toi yks syä taas, ettei huomenna asu vessassa. Paperikin loppuu.

 

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 16.03.2022 klo 20:16

Söin tänään iltaruuan sijaan kaksi jäätelöä. Nyt on taas nälkä. Tänään ei mene kovin hyvin nämä syömiset.

Käyttäjä kirjoittanut 17.03.2022 klo 09:10

Purjevene kirjoitti:
Lehmus, mitä laitoit kanakeittoon, että sait siitä sellasta paksua?

Laitoin sen kanakeittopussin ja vettä vähemmän.

Mulle iski flunssa uudelleen mutta nyt koronatesti on negatiivinen. Muttei tässä mitään jaksa tehdä ja syönyt en juuri ole mitään, ainoastaan juonut litratolkulla. Ja perään nestepoistolääkkeen, niin hoitaja neuvoi. Lääkäriin ei kyllä pääse vaikka täytin netissä jonkun oma-arviolomakkeen ja se peräti neuvoi tilaamaan ambulanssin. Se oli eilen, elossa olen. Pikkuisen ehkä voin tänään paremmin, kun oikein optimisti olen.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 17.03.2022 klo 15:02

Lehmus, tosiaan, kanakeittopussi. Sellaisesta saisi helposti keiton pohjan. Kurjaa, että olet kipeänä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 17.03.2022 klo 18:19

aatshiu....  Onko korona vai siitepölyä.

Tein iltapäivällä makaronilaatikon. Sen jälkeen en o jaksanut muuta kun istuu. Söin äskön voileipäkeksejä joiden päällä oli voimakasta valkosipulilevitettä. Iltapala on tunnin sisällä.

Käyttäjä kirjoittanut 18.03.2022 klo 07:36

Ei kai täällä vielä ole siitepölyä mutta aloitin allergialääkityksen kuitenkin jo nyt. Hieman jo parempi olo ja kävin koiran kanssa pienen kävelylenkin ja iltapäivällä aion tehdä toisen lenkin. Tytöllä olisi vapaata muttei sen tänne kannata nyt tulla tautia hakemaan, menee mummolaan.

Illalla jo söin kaurapuuroa ja mustikkakeittoa. Nyt olisi hyvä hetki aloittaa se säännöllinen syönti eli yritän syödä seuraavan kerran kello 11. Varmaan jauhelihakeittoa.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 18.03.2022 klo 07:59

Lehmus55 onko se niitä koronan jälkitauteja?

Nyt pitää ottaa iisisti. Munkin täytyy ottaa iisisti ku oon nyt töihin lähdös.

Odotin mä tätä päivää, mä oon tukusan aamiaisenvarannut tähän et jaksan. Mä oon mustikkaisen inkiväärishotin vetässy ensi tyhjään mahaan(jostain chatista ohje) sit hunajaa lusikallisen, multivitamiinin. Teessä onlisää hunajaa. Kahvia juon vasta töissä kahvitauolla. Mut.... leipä maustuu puulta ja kananmuna tahtoo juuttua kurkkuun... koiran tuijotus häiritsee syödessä nyt jostain syystä ihan valtavan hirveesti. On jostain syystä ku perhosia vatsassa. Appelsiini tuntuu liian tukusalta vaik siin on kaikki tärkeät vitamiinit. Jos mä menisin johonkintoimistotyöhön istumaan niin en usko että viilis ois tätä vaan rauhallisempi. Tosin mä en usko et se ois ihan mun alaani. Mä lähden pyöräilemään maski naamassa, koska tuo ilma saattaa käydä henkeen.

Mä mietin tätä mun perhosvatsaa. Miettikää ku joka pv ku näkis puolisonsa ni ois perhosia, joka kerta. Ni eikö se ole rakkautta? Oonko mä rakastunu mun työpaikkaan? Tai kiintynyt johonkuhun työpaikassa? Minähän tykkään kaikista siellä. Minulla on vähän paha semmonen jos joku osottaa mulle ystävällisyyttä ja ymmärrystä ni jään siihen äkkiä riipouvaiseksi. Anna mun kertoa lisää, ymmärrä lisää, kuuntele lisää. Ja kohtaan siellä haasteita joka kerta, kun ihmiset katsovat ja tulee kysymys että jaksatko varmasti? Mitä mä siihen vastaan? Jotenkinhan ne pitää vakuuttaa että jaksaa. Tai sitten ei tarvi. Kelle pitää vakuuttaa? Mummille? Äitille? Kaverille? Työkaverille? Mä olen kyllästynyt koko kysymykseen. Mutta pitääkö raivostua? Tytsy luovutti ja meni nukkumaan. Se on samaa mieltä? Näinkö se on? Onko minusta siihen? Pyörittämään paistamaan ja pakkaamaan pullia 3-4 pv viikossa 7h päivässä. Ja sit ne matkat sinne. Hirvittää tuo jää tuolla pyöräteillä. Mut joku "apinanraivo" musta löytyy. Saa nähä löytyykö enää huomenna ku tään pv jälkeen huomen uudestaan. Siellä on mun lisäksi toinenkin sairas jolla on ollut haasteita ja joka työkokeilun kautta on takaisin kivunnut ja sitä myöten hukkunut tuonne työpaikalle. Miten pitää ittensä kasassa että nuo viattomat olennot kuten lapset ja koirat eivät kärsisi. Että ne sais aikaa. Mitä aikaa? Ja kuinka paljon? Minusta koiran harjaus on laatuaikaa ja kynsien ja tassukarvojen leikkaus terapeuttista, mutta onko koiran mielestä? Siskon lapsi tuli eilen tänne pitkästä aikaa. Ja kyselipä se, kun sanoin että ens viikolla nähdään (kannattiko näin sanoa, sehän ottaa sen kirj.), että pääsenkö ma. No ma ois hieronta... pääsenkö ti. Nojoo jos olen terve. Lupasinko? Taisin luvata... sen siitä saa kun avaa sanaisen arkkunsa. On jo sopinut jotain tietämättään.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 18.03.2022 klo 08:09

Tytsy on eteises odottamas mukaan pääsyy. Myt kyl se laski leuan lattiaan. Et pääsen täst lähtemään kyl. Silleen siis et se luottaa et mä handlaan tän päivän.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 18.03.2022 klo 13:46

Tänään söin aamiaiseksi kaurapuuron marjakeitolla. Lounaaksi paistettu broilerileike, puolikas keitettyä perunaa, keitettyä porkkanaa, tuoretta paprikaa ja tomaattia. Kohta nautitaan iltapäiväkahvit, ja illalla vielä jotain kevyttä.

Ravintolaruoat ovat nyt osaltani historiaa moneksi viikoksi.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 19.03.2022 klo 06:50

Koirat! Ne ovat parhautta.

Heh huomaan suorastaan rynnistäväni töihin. Mul on täs kahvia, teetä, mehukeittoa javettä. Appelsiini, parimunaa ja leipä. Ne katoaa kitusiin huis vaan. Mut minkä takia mä sinne rynnistän? Ettei taas kävis jotenki hassusti. Eilen tuli pari vaikeaa tilannetta, sanoin tytöille jotain hassuti ja tuli vaikea hetki tai nolo niinkun joku sanoisi. Molemmat siellä aivan paniikissa ain a välillä. Jaha, meinaan jo uuvahtaa yhtäkkä ennenkun pääsen edes sinne asti. Täytyy mennä.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 19.03.2022 klo 09:53

Yritän tehdä tänään kanakeittoa. Minulla on raakoja kanansuikaleita. Unohdin ostaa kanakeittopussin, vaikka olin ajatellut kokeilla sitä. Laitan kanaliemikuution ja kermaa. En jaksaisi nyt tehdä ruokaa, mutta edellinen ruoka on syöty loppuun ja on pakko tytön takia tehdä jotain. Yritän tehdä keiton, niin siitä riittäisi lämmittää huomennakin.

Löysin myös pakastimesta soijapapuja, sellaisia jotka on valmiiksi esikeitetty ja riittää sulattaa. En ollut muistanut, että olin joskus tarjouksesta ostanut. Muistaakseni olen joskus ennenkin laittanut näitä keittoon. Siitä on tosi pitkä aika. Nämä ovat olleet aika kauan pakastimessa. Ajattelin mättää niitä joukkoon lopuksi, jotta tulee enemmän proteiinia. En kyllä ole katsonut, onko niissä edes erityisen paljon proteiinia.