Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

 Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 05.03.2022 klo 10:08

Kovat ruispalat on minustakin hyviä, mutta niistä tulee tosiaan leuka kipeäksi, jos järsii paljon kerralla. Tykkään erityisesti, jos niissä on paljon ruista ja paistettu aika tummiksi.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 05.03.2022 klo 17:31

makaroni-jauhelihamössöä tänään ja huomenna. Kohta banaani ja sitten myöhemmin leipää. HUomenna vois syä loput mansikat, jotka oli yhen purkin takana piilossa ja loput soijajogurtista.

Onneksi maha ei tullu kipeeksi eilisestä rukiista. Ei ees närästänyt aamulla.

Liika tee ja sokeri laittanut päristämään. Yritän kestää vaan tätä oloa ja purkaa sen kirjoituksiin, kun läheiset ei tahdo mun kans puhuu.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 06.03.2022 klo 10:19

Ruis pitää pitkään nälän loitolla, olen huomannut. Pysyn toimintakykyisempänä. Jos leipää syön, minun kannattaisi aina syödä ruisleipää. Silti välillä syön vaaleaa, ja sen vaikutus on sama kuin pullalla, minulle. Ei kestä kauan, kun väsähdän ihan täysin. Lihaksetkin veltostuvat, ja olen vielä toimintakyvyttömämpi kuin normaalisti. Muutenkin toimintakyky on niin heikko.

Saloka, makaroni-jauhelihamössö kuulostaa hyvältä perusruualta. Huomaan, että olen unohtanut kokeilla täysjyvämakaroonia. Unohdin ostaa.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 06.03.2022 klo 19:53

Terve,

Päivän ruokasaldo...:

Pulla ja kahdet kahvit, appelsiinia 2, valmiskalakeitto tuunattu nokareella creme fraishea, 4 munaa, teetä ja hunajaa. Ranskiksia illalla. Kaurapuuro olisi varmaankinparempi vaihtis, mutta en ole oikein varma tykkääkö mun maha enää kaurapuurosta. Flunssan takia c-vit porejuomaa pitkin päivää. Ei ole tarvinnut kurkkupastilleja tänään. Huomenna ei tarvitsekaan lääkäriltä pyytää yskänlääkereseptiä. Ei ainakaan pahene tämä korona. Kotikonstit tepsivät.

Laitoin netissä kauppatilauksen vetämään. Valitsi paljon paremmat raaka-aineet, paljon suomalaista esimerkiksi, joita en itse valitsisi kun itse käyn kaupassa, vaan valitsisin sen halvimman. Kivaa shoppailla netissä ruokatarvikkeita! Kotiinkuljetus onkin sitten 12,90.

Illalla siis tästä ketjusta inspiroituneena tein ittelleni munakkaan pitkäst aikaa. maisteina: inkivääriä (flunssan takia), chiliä, kurkumaa (kuulemma hyvää nivelille), rasvana oliiviöljy, oikein tarkasti katsoin juuston määrän mitä lisäsin enkä laittanut niin paljoa koska laitoin myös metwurstia. 😀 En muista oliko ravinto hyvää vai ei koska keskityin lukemaan samalla tätä ketjua. Käy se niinkin. Minulta saattaa myös puuttua makuaisti nyt. Lautasella oli lisäksi valkosipulihapankaalia, kokeilkaapa, appelsiinia ja salaattia ja muutama jäinen puolukka huvikseen. Tuo ne näköä ja terveellisyyttä.

Minulla on kolesteroliko se nyt on? Koholla, molemmat, ylä sekä ala arvo. Syytän viimekesäistä mässäilyäni sekä masennusta. Alkoholista se ei ole tullut vaikka lääkäri siihen mielellään itse tarttui, koska juon pari kertaa vuodessa tyyliin. Se vaan ei maistu. Paitsi meille kyllä työpaikka järkkäsi kullekin tekijälle ilmaisen illallisen. Viinipullo siinä tuli juotua puoliksi kahteen pekkaan, mutta sitä työpaikka ei tarjonnut. Se oli ihana illallinen, ruoka oli hyvä. Mutta tuskin tulee pian toistumaan uudestaan ja olen nytten koronassakin. 🤔 tuliko tämä lapselta vai aikuiselta mieheltä joka oli kanssani ravintolassa. En tiedä, koska kukaan ei suostu puhumaan kanssani edes puhelimessa. Kai se linjoja pitkin tarttuu se tauti 😂 ei tule paljon viestejäkään sen puoleen, olojen kysymys voisi olla yllättävän mukavaa huomiointia. No eivaan, kyllähän se säikäyttää tämä tauti, vieläkin, ihmiset.

Käyttäjä kirjoittanut 07.03.2022 klo 08:21

Hei Hantzki, chat-tuttu. Minäkin käytän paljon nettitilauksia vaikka nykyisin uskallan jo mennä kauppaan. Vaikka se on kallista, siinä säästää lopulta, kun ei tule heräteostoksia. Ja samalla siinä miettii monen päivän ruokalistaa. Toivottavasti koronasi ei ole kovin rankka.

Mulla meni viikonloppu aika karseasti ruuan suhteen. Olin siellä leirillä kokkina ja kaikkea piti maistella tietenkin. Lisäksi oli pakko käydä nuotiolla paistamassa makkaraa ja vaahtokarkkia. Ettei olisi väsyttänyt niin paljon, oli pakko juoda kahvia jatkuvasti ja pullaa myös piti ottaa ettei mene vanhaksi. Kanttiinista piti kannatuksen vuoksi ostaa suklaata, rahat meni nuorisotyöhön. Kun pääsin kotiin, lämmitin saunan ja join kaksi siideriä.

Olo on kuin possulla. Tuntuu ettei silmälasitkaan mahdu päähän. Ei se auta kuin ottaa itseään niskasta kiinni ja palata taas kerran parempaan elämään.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 07.03.2022 klo 08:26

Huomenta,

"Hauska" kun heti aamusta menee vähän liian lujaa.

Heräsin aamuyöllä unien maailmasta ja totesin että olen kuiva kuin kanjoni ja täällä on kuuma. Kuka musta möykky, ai, tytsykoira tullut jostain syystä ihan iholle asti, sen pää melkeinmun päässäkiinni. Poitsu nukku jalkopäässä. Makkarinovi oli menny melkein kiinni vai olinko tahallani laittanut sen kiinni ja huonessa tukala ja tungosta. No, sain sen mitä tilasin, jos olin laittanut itse makkarin ovea kiinnemmäs. Onneksi oli vesilasi vieressä, siitä hörpyt ja saatoin vielä mennä peiton alle. Vaikka uneni olivat turhan, äh, en välittäisi nähdä niitä lisää.

Mä mietin että onkohan sen vaikutusta että tein eilen illalla yhtäkkiä terveellisyyspläjäyksen niistä munista ja salaatista ja hapankaalista ja appelsiinista ym. Että siis aamulla oli päästävä aika äkkiä ylös sängystä ja veskii äkkii. Se ei ole minusta ollenkaan suotavaa että ruokavalion muutoksen johdosta muuttuu lähes veteläksi. Saattaahan se olla että olen allerginen kananmunille, jotkut ovat, mistä senkin taas tietää. Mutta joka tapauksessa tämä oli vasta ensimmäinen erilainen ateria. Tässä on koko päivä edessä ja monta pv tästä eteenpäin.

Olipa mukava löytää tämmönen ketju missä mielenterveyden kanssa yrittää laihduttaa. Yrittää siis laihduttaa ja pitää samalla pään kasassa. Ja tuo sana, tuo syömishäiriö. Että joku kirjoitti sen ylös helpotti omaa oloa ja ymmärtämystä omiin ruokaonkelmiin kamalasti. Ja se, että vieras mies sekottaa melko hyvin tai ainaki jotenkuten alkanutta diettiä. Hiilihydraattipläjäyksillään tai ainakin ajatuksillaan. En saanut oman ukkelini päähän, ei hän minunole mutta pyörinyt kuvioissa vuoden, iskostettua että en ottaisi mitään hiilihydraattia. Vaan hän keksi että vaihtis on gluteeniton. No, eihän se ole sama asia. Sitten meni omat pasmat sekaisin kun rupesin miettimään että onko se niin kamalaa jos alkaa syödäkin sitä.hiilihydraattia? Vaikka gluteenitonta? Erään kommentoijan sanoin, miksei sitäkin voisi ottaa osana elämään kuuluvaa asiaa? Yhdessä syömistä harrastetaan ja siitä yleensä ainakin nautitaankin jopa. Ja on mukava keksiä yhdessä ruokia joita voi syödä.

Toivottavasti tekstini ei ole sekavaa. Otan toisen kupin kahvia vaikken maistakaan yhtään mitään ja tee olisi muutenkin varmaankin järkempi vaihtoehto, mutta ehdin minä sitä teetäkinkeittää. Alan miettimään mitä.sanon lääkärille kun hän soittaa klo 9. Yskänlääkettä en ainakaan näillä näkymin tarvitse, mutta oireita on vielä. Toivottavasti tästä koronasta ei jää minulle mitään pitkiä jälkitauteja.... en todellakaan olisi halunnut tätä koronaa. Mutta luulen että rokotukseni lieventivät oireita jo heti, kuumetta ei mm.noussut. Noh

Pomon sanat: et saa mennä MINNEKÄÄN, ET MINNEKÄÄN. Noh, en ole menossa minnekään. Mutta miksi hän antoi minulle niin pitkän karanteeniajan että sanoi että "nähdään huhtikuussa jos olet työkuntoinen"? On minulle arvoitus koska puhelin pistettiin kiinni ennenkuin ehdin päästä "kartalle". Piti soittaa toiseen paikkaan saman asian tiimoilta ja kysyä myös karanteeniajasta, koska jostain syystä pelottaa soittaa pomolle uudestaan.

Pitkät sepustukset, mutta nehän voi skipata myös.

Aamulla vetelin äsken samanlaisen munakkaan kuin eilen illalla. Olen käynyt yhden kurssin joten tiedän mm. määrät. Eri asia kuinka sen saa käytäntöön toteutettua ja päässä.prosessoitua. Alkaa olemaan jääkaapissa vaihtoehdot aika vähissä. Ellei halua syödä vaihtoehtosesti hilloa. Minä en yleensä tykkää. Muumilaaksossa syödään joskus pelkkää hilloa? Mutta eilen halusin nakertaa jotain joten otin muutaman kuivan makaronin ja nakersin niitä. 😂 tyydytys lähti, tuttu tapa lapsuudesta. Silloin oli kuivia makaroneja tai näkkäriä mitä rouskutettiin jos piti saada jotain nakertaa. Tänään klo 11 tulee ruokalähetys, jolloin pääsen taas inspiroitumaan uusista ruuista tai ahdistumaan että mitä sitä oikein tekisi.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 07.03.2022 klo 19:36

löysin pakkasesta juuressoseita, ei muuta kun ne sulatukseen ja ääntä kohti. Sen jälkeen pari banskua ja äskön 4 paahtoleipää. Liikaa teetä taas litkiny. No huomenna on taas stoppi, kun jos johonki pitää mennä, niin en voi aamusta alkaa teetä juomaan.  Loppu ilta menee vedellä.

Jotenki mahasta tuntuu ja ennemmin päänsisällä taas, että olen kauhian paljon syönyt tänään. Yritän saada sen kääntymään toisinpäin, mut en tiä miten onnistun. En ala kumminkaan oksentelee. Pidän vaikka väkisin sisällä, mitä olen sinne tunkenut.

Tekis mieli suklaata, mut onneksi pääsiäinen tulee kohta, ni saan niitä mignon munia. Samalla saan tyydytettyy suklaahimoni jouluun asti. Miksei ne voi tehä maidottomia suklaapatukoita wienwer tai mignon suklaasta?

Jos huomenna pääsen kauppaan, en tiä mitä sieltä ostan. Tuntuu että mulla on kaikkea mitä tarviin, vaikka samalla meni viimiset paahtikset, mut onhan pakkasessa ruispalaa. Ruokaakin, ainakin soseita on pakkasessa, joten en näe nälkää. Mutta silti jääkaappi ammottaa tyhjyyttä. Pitäis muutenkin tehä kuivakaappiin invertario ja kattoo mitä tarvii ostaa, esim. mannaryynejä kohta, ja missä on elämää ja missä ei. Niistä ohra ja ruishiutaleista vois tehä granolaa, joku kaunis päivä, kun ekana löytäisin ohjeen siihen. Mietin vaan, missä säilytän sitä sitten. KAupan granolassa, kaikissa on kauraa, joten on vaan pakko ite tehä. Samalla sais noi hiutaleet käytettyy.

Huomenna tarvii syä ne mansikat jotka purkin takaata löytyi visparia tehdessä, pakkasesta ja sit toi leivonnasta loppu jogurtti. Se saa olla 5 pvä auki, se purkki, joten tänään on 4 pvä, joten huomenna on iltapala taattu. Mietin vielä tekisikö smoothienä vai vaan sekaisin ne jogurtiksi.  Jos laittais smoothieksi, saisin sitä kookoskuituu laitettuu joukkoon, vaikka siitä koostumuksesta en tykkääkää. Mulla on pieni mantelijauhopussikin vajaa kaapissa, mihin mä sen saan kulumaan. Löysin pakastinta seuloessa lisää puolukoita ja raparperia. Miltäköhän puolukka-raparperi vispari maistuisi?

Nyt aloin ääneen tai kirjoittaen pohtii täällä asioita ja teksi on kilometrin pituinen varmaan. Sori.

Käyttäjä kirjoittanut 10.03.2022 klo 08:06

Minulla on kotitestin mukaan korona. Maanantaista lähtien olen oksentanut, nyt aamulla pystyin jo syömään mustikkakeittoa ja kaurapauuroa. Muutoin on mennyt vaan keltaista jaffaa ja banaania.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 10.03.2022 klo 16:16

Voi ei, lehmus! Tosi kurjaa, että sulla on korona. Toivottavasti olisi lievä muoto siitä.

Saloka, puolukka ja raparperi minusta kuulostaa hyvältä, mutta ei noista yhdistelmistä koskaan tiedä varmasti, ennen kuin kokeilee. Minunkin pitäisi kaivella kaapit läpi ja katsoa, mikä on mennyt vanhaksi ja minkä voi vielä käyttää.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 10.03.2022 klo 17:18

iso kattilallinen nakkisoppaa, muumipotuista. Vois sittenkin hakee lisää.

Käyttäjä kirjoittanut 11.03.2022 klo 08:45

Olen laihtunut muutamassa päivässä kolme kiloa. Kävin kävelemässä ja jaksoin noin 100 metriä. Muuten olo onkin jo parempi. Nyt kai vaan pitää uudelleen alkaa nostamaan kuntoa.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 12.03.2022 klo 16:02

HUomenna pitää ruokaa kehittää. Olisiko se muusia ja ryynäriä tällä kertaa. Soppa loppui tänään.

Tein riisisuklaata ja olen sitä syönyt aina ku menen keittiöön. On hyvää ja lihottavaa.

 

Käyttäjä kirjoittanut 12.03.2022 klo 16:18

Kävin kaupassa ja ostin grillatun kanan, maksoi 6 euroa. Ostin kanakeittopussin, maksoi  euron. Kauppias neuvoi, että tee kanakeitto niin, että keitä pottuja, juureksia ja lisää tuo keittopussi ja silppua broilerista kananpalasia. En ole vielä tehnyt mutta söin yhden koiven ja vihersalaattia. Illaksi keitän makaroonia, vihanneksia ja syön toisen koiven. Huomenna, jos herra suo, jaksan teen kattilallisen kanakeittoa. Aika halvalla sain monta ruokaa.

Juonut olen hirveän määrän vettä ja mehua ja syönyt nesteenpoistolääkkeen. Koko ajan olisi jano. Kävellyt olen jo kaksi pientä lenkkiä koiran kanssa. Ulkona on lämmintä viisi astetta ja aurinko paistaa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 12.03.2022 klo 17:11

Lehmus, nerokas tapa sinulla hyödyntää grillattu kana! Tosiaan vähällä rahalla sait monta kunnollista ruokaa. Kauppiaallakin oli hyviä ajatuksia. Koivet on sellaisenaan hyviä.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 12.03.2022 klo 19:49

Päivän ruuat meni hyvin mutta iltapäivällä sain tekstiviestin ja kaikki meni plörinäksi

Illalla mä olin kuitenki silleen et hei, mul on hyvä leffa täs, miksen söin lautasellisen nyt sitä makaronia ja lihapullia Newtonin perheen kanssa katsellen samalla heidän ihanaa bernhardilaiskoiraa Beethowenia. Sen tein. 🐶

Ukrainan hyväksi tehdystä konsertista en sano paljon mitään koska kyllästyin heti Ellinooran esitysten jälkeen, mutta sanon sen verran että you go girl! <33

Nyt luen vielä ääneen koirille ja menen sitten nukkumaan. 📖😴

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 2 kuukautta sitten. Syy: Lisäys