Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä kirjoittanut 20.02.2022 klo 08:29

Oi voi, mikä aamu. Kultaa jääkiekossa ja pronssia hiihdossa. Ei tätä voi ymmärtää heti.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 20.02.2022 klo 20:23

Söin kolme jäätelöä peräkkäin ja vielä kunnon palan valkohomejuustoa ja nakkeja. Aloitin jäätelöistä. Mikähän minua vaivaa.

Käyttäjä kirjoittanut 21.02.2022 klo 08:55

Onkohan meillä vaan heikko itsekuri? En ainakaan itselleni muuta diagnoosia keksi. Nurkalla on tulossa kakkostyypin diabetes ja lisälääkitys kolesterooliin.

Tällä hetkellä syön liikaa rasvaa kun sitä lisäsin kun vähensin hiilareita. Paino ei kuitenkaan ole noussut mutta suussa maistuu sellainen kissan kakka. Olettavasti tuo on se maku. Ei tämäkään ruokavalio sovi. Tilaan ajan ravitsemusterapeutille ja maksan sitä mitä vaan.

On myös kaikki jäsenet kipeänä liiallisen lumen tulon vuoksi. Lisäksi vielä kävin kuntosalilla ja hiihtämässä. Saakohan tällä foorumilla käyttää sanaa hullu. Se olisi mulle yksi sopiva diagnoosi.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 21.02.2022 klo 16:58

Teetä tekis mieli, mut se on viikon tauolla.

Söin kasviksia ja meen kohta hakee toscapiirakkaa. Samalla vois ottaa mehua, kun en ole juonu vielä mitään.

Käyttäjä kirjoittanut 22.02.2022 klo 15:56

Mullekin naapuri toi toscapiirakkaa, kun emme ole kahteen vuoteen juoneet yhdessä kahvia. En voinut olla niin epäkohtelias etten olisi syönyt. Sovimme myös, että teemme lauantaina lihapiirakoita. Ne paistetaan uunissa, niin eivät ole niin rasvaisia. Kunpa söisin vaan viisi.

Vieläkin ruumis eli lihakset ovat niin kipeinä etten pysty kunnolla nukkumaan. Sehän tietää sitä että olen myös yöllä syönyt ja katsonut elokuvia. Tämä on sellainen olotila, että syö kaiken mitä on näkyvillä. Onneksi ei ole herkkuja.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 23.02.2022 klo 17:41

Minäkin söin tänään toscapiirakkaa, kun sitä sattui olemaan ruokalassa tarjolla. Ihanan tuoretta ja pehmeää oli. Söin kolme palaa. Ne olivat kyllä ihan pieniä.

Käyttäjä kirjoittanut 24.02.2022 klo 05:27

Eilinen päivä meni salaatilla ja pienellä proteiinilla. Ostin nyt sieltä salaattibaarista kaikkea pientä. Ei se satsi ollut kyllä salaattia nähnytkään. Hintaan sille tuli lähemmäs viisi euroa. Mutta, kun ostin salaatinlehdet, kurkun, paprikan  ja munat vielä erikseen, siitä syö kolmesti ja on todella hyvää. Ei jäänyt viimeiseksi kerraksi.

Minua ahdistaa Ukrainan tilanne niin paljon, että se on mielessä illalla viimeisenä ja heti aamulla pitää päästä lukemaan lehdet.  Iltalehtien otsikoiden mukaan sota just alkoi ja sen vahvistaa myös Hesari. Putin on päättänyt alkaa sotatoimet Itä-Ukrainassa. Mutta vaikka kuinka luen, en saa selville alkoiko sota vai ei`? Miten tämä on mahdollista nykymaailmassa? Tekeekö maailma muuta kuin laittaa Venäjän rikkaille pakotteita muttei laita mitään Putinille, koska eivät uskalla?

Käyttäjä saloka kirjoittanut 25.02.2022 klo 22:17

Juoda pitäis enemmän. Olen taas jättäny iltapalan pois, kun muka syön päivällä liikaa. Ei tosin ole nälkäkään.

Huomenna ja ehkä ylihuomenna loput perunat ja porkkanat uuniin makkaran kanssa. Sit taas maanantaina hakkaan päätäni seinään, mitä tekis ruuaksi. Kai sitä samaa broiler-riisisössöä. Tai tekiskö vispipuuroo.hmmm.. ruisvispipuuroo en uskalla kokeilla. Mulla pitäis olla puolukoita vielä.

Käyttäjä kirjoittanut 26.02.2022 klo 08:01

Salaatin jälkeen tein ison kattilallisen kalakeittoa ja makaroonimössöä. Lisäksi olen syönyt paljon perusvihersalaattia tai pakastekasviksia. Olen jättänyt oliviiöljyn pois, kun se pilaa ruuan maun. Alentaja margariini myös loppui. Yhden jäätelöpuikon olen myös syönyt, kun tein vastavierailun naapurikahville ja vein sellaisen tuliaiseksi. Jatkossa syön kaksi kertaa viikossa jonkun kahvijutun, kun sovimme kahvituksen näin jatkossakin. Lisäksi on vielä naapuriukon yllätys nuotiojutut. Nämä piristävät elämääni mutta niistäkin pitää kärsiä jälkikäteen.

Päätä särkee lähes koko ajan ja siihen pitää syödä särkylääkettä. Olen kai liikaa tuijotellut uutisia Ukrainasta ja päänsärky voi olla ahdistussärkyä.

Varasin ajan verikokeisiin maaliskuun loppuun. Nyt kai otan jonkunlaisen loppukirin tässä ruokaremontissa. Vedän itseni piippuun ja, jos verikokeet ovat hyvät tai huonot, tilanne on kuitenkin sama. Elämäni meni yhdeksi syömisen ja liikunnan tarkoiluksi.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 26.02.2022 klo 14:46

Tänään en ole vielä syönyt mitään älytöntä, mutta saa nähdä, miten päivä tästä menee. Ostin paljon appelsiineja tarjouksesta, ja yritän syödä niitä aina, kun makeanhimo iskee. En tiedä, kuinka kauan tämä toimii.

Minullakin särki päätä, kun heräsin aamulla.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 26.02.2022 klo 14:49

Lehmus, hienoa että onnistuit löytämään salaattibaarista ja muista aineksista sellaisen sekoituksen, joka maistui hyvältä. On niin vaikeaa löytää terveellistä ja samaan aikaan hyvänmakuista syötävää.

• Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta, 8 kuukautta sitten. Syy: -
Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 26.02.2022 klo 20:36

Söin myös iltaruokaa. Lämmitin valmista. Sen jälkeen söin jäätelön. En tiedä, oliko se huono vai hyvä asia. Nyt ei ole enää nälkä. Menen kohta nukkumaan, kun väsyttää jo.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 26.02.2022 klo 23:22

Söin pitkästä aikaa iltapalaa. Aloin juomaan teetä ja vissiin munuaiset ei tykänny siitä eikä rinta. Mietin, jos juon ton yhen paketillisen teetä enkä enää osta. Juon kaikki mitä mulla on. Mut millä korvaan sen sitten?

Ruoka melkein palo, kun aloin isän sukkiin jarruja laittaa. Ikin ei näköjään kannata muuta tehä, ei ees vessas käydä.

Perjantaina olis urakka. Iso satsi kinkkukiusausta ja muutama mustikka-jogurttipiirakka. Sen jälkeen ei tarvii vähään aikaa ruokaa tytölle tehdä.

Olen kallistunu nytsiihen että teen maanantaina vispipuuroa ruuaksi. Ei tee mieli j.lihaa eikä kanaa eikä pastaa tai riisiä. Pidetään muutaman päivän puuropäivä, vaikka se kurkkuun ottaakin. Kai litran annos riittää. Pitää ottaa ylös mehun ja ryynien suhde.

Nyt pitäis kai alkaa nukkuu. Eiks siihen remonttiin kuulu lepokin? Toivon ettei aamulla paista aurinko niin kirkkaana, ku tänään paisto. Ei tullu nukkumisesta aamulla mitään ja päivä sit mateli....

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 27.02.2022 klo 09:48

Saloka, en tiedä, millä teen voisi korvata. Oletko kokeillut rooibos-teetä? Kaikki eivät tykkää sen mausta, ja minullakin kesti totutella siihen. Se on niin mietoa, että sitä voi juoda sellaisenaan ilman maitoa tai sokeria, eikä siinä ole yhtään kofeiiniakaan. Ei pidä yöllä hereillä. Myös kamomillatee on tässä mielessä hyvä vaihtoehto. Kamomillankin maku kyllä on sellainen, ettei siitä välttämättä kaikki tykkää. Olen tottunut siihen, kun luovuin tavallisesta teestä siksi, etten illalla saisi yhtään kofeiinia. Nukkumisessa on muutenkin ongelmia. Yritän välttää iltapäivällä ja illalla kaikkea kofeiinia ja tykkään iltaisin usein juoda jotain lämmintä.

Ehkä on olemassa myös jotain yrttiteejuomia, joissa ei ole varsinaisia teelehtiä ollenkaan. Minunkin pitäisi oikeastaan etsiä, jos löytäisin tällaisen. En oikein tykkää kamomillan mausta.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 27.02.2022 klo 11:00

Purjevene mulla on jotain rauhottavaa yrttiteetä tuol kaapissa. Pitäis varmaan kokeilla sitä iltaisin juoda. Olen koittanu noita kofeiinittomia teetä ja makuteetä juoda. Kun pääsen makuun, menee mulla paketti päivässä melkein. Siks toi musta tee on tullu halvemmaksi.  Vois noita kylmähaudeteetäkin juua ja laittaa pulloon. Niitä mulla on kesästä vielä paljon jäljellä. Pitääkin mennä tekee....