Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

 Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä kirjoittanut 01.02.2022 klo 16:06

Mun sokeri oli 6.5 ja sitä pitäisi myös yrittää laskea.  Onko sulle ne pinaatit pakastekuutioita? Mullakin näköjään niitä on, tyttö laittaa smoothieen. Voisi kai noita itsekin syödä. Pakasteherneet näyttävät olevan melkoisen superruokaa, niitäkin voisi syödä joskus.

Eilisellä kukkakaalilla ei kauan elänyt vaan ennen päivällistä piti paistaa naudan pihvi. Tänään en ole syönyt kuin aamiaisen, en vaan jaksa keksiä mitään terveellistä syötävää. Nälkä kyllä jo on, syön kalakeittoa kohta.  Epäilen että illalla menee monta leipää.

Käyttäjä kirjoittanut 03.02.2022 klo 08:48

Lehdessä luki, että Victoria Beckham on syönyt 25vuotta samaa ruokaa, kanaa ja vihanneksia. Hänellä varmaan on kokki joka valmistaa ruuan eri tavalla ja hän on niin laiha ettei paljoa mahda syödä.

Kai tästä on jatkettava. Olen laihtunut neljä kiloa yhteensä tänä vuonna mutta olo ei tunnu riemastuttavalta. Kuinkahan monta vuotta olen yrittänyt laihtua ja ajatellut, että kunpa laihtuisin viisi kiloa. Nyt, kun sen varmaan ensi viikolla saavutan, ei se tunnukaan miltään. Olo ei tunnu kevyemmältä enkä ole innoissani menossa ostamaan uusia pienempiä vaatteita.

Lämmitän talon ja jälkiuuniin pistän karjalanpaistin ja teen pottumuusia, johon laitan voita. Jääkaapissa on vain Alentaja margariinia, sinappi ja ketsuppi. Se pitäisi tänään täyttää mutten jaksa kiertää kauppaa vaan tilaan verkosta ja käyn hakemassa. Samalla reissulla käyn kuntosalilla ja kysyäisen löytyisikö ensi viikoksi keilauskaveria. Kai jo uskaltaa mennä ihmisjoukkoon vaikkei pysty pitämään turvavälejä.

Käyttäjä kirjoittanut 04.02.2022 klo 09:50

Kalaa tuo laulaja syö eikä kanaa. Sopisi mullekin.

Naapurin ukko sekoittaa ruokailuni. Hän käy myymässä etelässä lihaa ja tullessa toi silakkapihvejä. Niistä tehtiin hampurilaisia ja niihin laitettiin majoneesia ja ruisleipää. Tuli syötyä aika monta. Illaksi tein vielä pienen pannukakun ja sitä syötiin hillolla ja kermavaahdolla, kaksi palaa kumpikin. Eka kerta kun en tehnyt pellillistä.

Ei tuolla ruokavaliolla laihdu ja taas on tunne, että pitäisi hiihtää 50km ja käydä kuntosalilla ja siirtyä pussikeittoihin. Mutta perinteiset suomalaiset ruuat ovat sellaisia joita osaan tehdä ja nautin niiden syömisestä. En tiedä mitä tekisin.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 04.02.2022 klo 13:22

Tänään olis vielä tekemistä, makaronilaatikkoa. Olisin halunnu tehä tummista makaroneista, mut ei ole ku vaaleita. Kai se ketsupilla menee alas.

Samantien vois tehä sen pellillisen pannaria. En tosin tiedä suhteita, joten mun täytyy se kattoo netistä.

Kävin tos yks aamu puntarilla. En ookka lihonnu niin paljo ku tuntuu. Tänään sanoin tytölle kuinka paljon suurinpiirtein painan. Tyttö oli hiljaa. Tuli paha mieli.

Kävin 30min lenkillä tänään. Raskas oli kävellä vastatuuleen ja kun oikee nilkkaa sattu. Mut urhollisesti menin eteenpäin. Kotona tukarin kans puhuttiin et toi pieni lenkki on ajallisesti melkein 10min pidempi, mitä ne tk kävelyt silloin. Luulin tai oon luullu et toi on pieni lenkki va.

Pitäis saada jalat kuntoon ja jaksamista, et jaksaa kävellä. Mulla on yks ihanne lenkki, minkä haluisin joskus vielä kävellä, niin etten väsy matkalla tai joku kremppaa.

Nyt ois melkein tunti ennen ku taas alkaa hulabaloo. Taidan ottaa kutimen ja neuloskella hetken....

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 04.02.2022 klo 19:07

Lehmus55, ei kai se haittaa, vaikka söit naapurin ukon kanssa hyviä silakkapihvejä ja pannaria. Välillä tulee syötyä enemmän. MInusta yksi kerta välissä ei haittaa, jos sitten tulee taas monta kertaa normaalimäärä. Syön välillä paljon valmista ruokaa, jos satun saamaan jostain buffetista. Ei se muuta painoa juurikaan, koska en joka päivä syö sellaista

Ei kai se haittaa, vaikka syö myös perinteistä suomalaista ruokaa, kunhan ei syö sitä liian paljon kerralla. Jos löytyy itselle sopiva määrä, jolla laihtuu vähän kerrassaan (jos haluaa laihtua) tai jolla paino pysyy samana (jos se on ok omasta mielestä), niin eikö se ole ihan hyvä.

Minullakaan ei ole tummia makarooneja. Tyttö haluaa vaaleita. Olen sitten ostanut niitä, vaikka tummilla varmaan pysyisi kylläisenä tasaisemmin pidempään. Itselleni sopisi tummat paremmin. Ehkä totutan tyttöä vähitellen ja laitan vaikka puolet tummia ja puolet vaaleita ensi kerralla.

Käyttäjä kirjoittanut 05.02.2022 klo 09:11

Kyllä ongelmani on se, että syön liikaa ns.perinneruokia kerralla. Niihin ei saa yhdistettyä mitenkään😀vihanneksia. Ja sitten tulee otettua koko lautanen täyteen ruokaa. Ne vieläpä ovat kylminä hyviä ja tulee syötyä myös napostellen palanen silloin tällöin vaikkei ole edes nälkä. Olen tuon vihanneshomman ratkaissut niin, että syön jossain välissä päivää jotain pakastevihannesta 500grammaa. Lisäksi marjoja ja kaalta ja porkkanaa. Yhteensä tulee yli kilo. Mutta tarkoitus olisi kai että noilla vähentäisi oikean ruuan määrää mikä ei nyt mulla onnistu näin.

Pannukakkua en voi paistaa pellillistä koska senkin syön kokonaan parissa päivässä. En myöskään enää osta niitä kolme yhden hinnalla tarjouksia. Yhdelläkin pärjää ihan hyvin.

Saloka, mun tyttö on hyvin tarkka painostaan muttei vielä ole mitään sanonut mun lihomisesta. Odottelen vaan päivää milloin siitä sanoo.

Suomi hävisi 1-11 Kanadalle jääkiekossa. Jokohan soitetaan Räty apuun? Lunta satanut ainakin 30cm ja päivä menee kisojen seuraamisessa, tauolla lumitöissä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 05.02.2022 klo 18:58

Ruokahuolto on hyvällä mallilla vielä huomisen, sit täytyy keksii jotain muuta kun ruokaa. Ruuan syön, mut sen lisäksi myöhemmin. Mahtaako maha täyttyä pakastehedelmistä?

Ihmeellinen kipu häirinyt tänään. Onneks se on vasemmalla, ni ei ole umppari ainakaan. Mut kipu on niin häiritsevä, et taidan mennä kohta sänkyyn jo, vaik lukemaan.

Käyttäjä kirjoittanut 06.02.2022 klo 07:48

Mitä on pakastehedelmät? Mulla oli kipu vasemmalla puolella liiallisesta lumityöstä ja piti ottaa nitro. En olekaan sitä ottanut vuoteen ja lääke oli vanhentunut mutta auttoi silti. Pistin uusintatoiveen reseptissä, kun lunta näyttää tulevan vielä monena päivänä.

Ruokahuolto onkin hyvä sana. Ainaista miettimistä mitä  taas söisi. Yön yli hautunutta possun lapaa on nyt, teen siitä nyhtöpossua ja taas perunoita. Ja tuohon sopii pakasteherneet. Pakasteessa olisi joulukinkun luu ja muita rippeitä, taidan tehdä hernekeiton, sitä voi syödä viikon. Ja, jos vielä tekisi pienen pannukakun taas mutta vasta tiistaina.

Riisikakkujakin, niitä pahvipalan makuisia, voi syödä kahdessa päivässä paketillisen. Ilman päällisiä. Menee nuokin älä-osta-ikinä listalle. Enkä niitä nytkään ostanut vaan tytöltä oli jäänyt.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.02.2022 klo 15:39

Lehmus, olen pakastanu hedelmiä. Ajatuksena tehdä smoothieta niistä,mutta kun ne sekoitti nesteeseen se herottui aina. Joten olen sit hiukan sulattanu niitä ja soseuttanu ja syöny sen "jäätelön". Voiski tänään kattoo, jos tekis.

 

Eilen sorruin myöhään illalla syömään ranskanperunoita, jotka oli pahoja.

Käyttäjä kirjoittanut 07.02.2022 klo 17:30

Pilkoin banaania pakasteeseen. Tehdään vaikka tytön kanssa niistä jotain kun tulee taas käymään. Pomo kävi tuomassa työtehtäviä ja toi tullessa Runebergin torttuja. Tietenkin söin yhden, kun en nyt vaan voinut sanoa "kiitos ei". Aina joku tuo jotain.

Hävisi Suomi naisten jääkiekossa Sveitsille. Miten voi olla mahdollista, en ymmärrä miten tästä järkytyksestä toipuu.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 11.02.2022 klo 14:45

Keitto linja jatkuu. Tein peruna-porkkana-bataattisosekeittoa.

Olen syöny taas ku hevonen. Tullu herkuteltuu ja juotuu kolaa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 12.02.2022 klo 09:46

Lehmus55, pakasteherneet on hyviä. Syön niitä joskus sellaisenaan. Sulatan mikrossa. Niissä taitaa olla jonkin verran proteiinia. En ole selvillä muusta kuin että nälkä lähtee niilläkin joksikin aikaa. Olen laittanut niitä myös kaikenlaisiin keittoihin.

Myös vihreät pavut on hyviä. Mitähän papuja ne on. Soijapapuja ehkä. Ostan niitäkin välillä pakasteena, sellaisia, ettei tarvitse keittää erikseen vaan suoraan voi syödä. Tyttö sanoi, että kanapastankin sekaan voisi laittaa niitä. Ei ole tullut mieleen.

Saloka, minäkin söin valtavat määrät toissapäivänä. Kolaa en juo ollenkaan, mutta ruokaa ja jälkiruokaa söin sitäkin enemmän. Tänään on niukempi päivä.

Mietin, jaksaisinko leipoa sämpylöitä. En ole pitkään aikaan tehnyt. Niiden kanssa ei ole muuta kuin juustoa, mutta tuoreena ne maistuvat sellaisenaankin. Tai hiukan voita väliin.

Käyttäjä kirjoittanut 12.02.2022 klo 10:49

Vihreät pavut ovat tarhapapuja. Kasvatan niitäkin muutamia kasvihuoneessa joskus. Pidän enemmän herneistä.

Mulla on taas tyttö lomailemassa ja ollaan syöty vähän kaikenlaista mutta terveellistä. Teimme sushiakin mutta se merilevämatto on aivan karseeta. Vaikka se on kuulemma maailman ravintorikkain tuote. Söin lopuksi vaan riisiä ja lohta.

Eikä tullut viestimitalia, hieman pettymys. Lähemme pitämään koululaisten kanssa latukahvilaa tuohon rantaan. On leivottu vaikka mitä, vielä en ole mitään leipomusta syönyt. Enköhän kohta syö grillimakkaraa ja pullakahvit.

Lääkärin olisi pitänyt soittaa viime viikolla. Pitää kai taas mennä terveyskeskukseen ja pyytää soittoaika uudelleen. Kalliiksi se tuokin tulee näillä bensahinnoilla. Illalla pitäisi kai tytön kanssa miettiä mitä hän aikoo jatkossa tehdä, kun työsopimus armeijaan päättyy.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 12.02.2022 klo 18:20

Minulla oli kolesteroli ja verensokeri koholla viime mittauksessa, sen jälkeen aloin lisätä hurjasti kasviksia ruokavalioon. Nopeasti ryöpätty kukkakaali ja paprika ovat erityisesti suosiossani. Punaista lihaa en syö juuri ollenkaan. Viime aikoina ollut stressaava tilanne, enkä meinaa malttaa syödä saati laittaa mitään. Kaupan salaattibaarin antimilla mennään juuri nyt.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 12.02.2022 klo 21:20

Saa nähä kuinka pitkälle pääsee, kun söin iltapalan jo klo 17 ja silloinki 4 paahtoleipää.

Ma meen kauppaan. Pitäis jotain järkevää ostaa pienestä sikakalliista marketista. Tekis mieli nakkikastiketta, tai vetäiskö keittolinjalla ja makkara tai nakkikeittoo.

Huomen vois koittaa muistaa punnita itteni. Kuinka paljon lisäkiloja on toi syömisahminta tehnyt.

En sais ostaa kaupasta ku ruoka ja iltapala ainekset. Jättää herkut ja leikkeleet sinne.