Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

 Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 22.01.2022 klo 13:34

Mul on yleensä, joko tai ei mitään.

Eilen jätin perunat syömättä lautasella. Mut sit iski ahmatti joka leipoi ja söi leipomuksensa.

Tänään pìtäis kuorii potut ja porkkanat taas. Olis voinu leipomisen lomassa tehä, mut tyhmä ku oon.

Sitruunavettä join, ilman sokeria. Oikeastaan tykkäsin siitä. Vois useammin tehä, tai pakko on ku yksi sitruuna on vielä ja valmista pullomehua.

Huomenna ulkoilua, toiv. Sää suosii....

Käyttäjä kirjoittanut 24.01.2022 klo 11:02

Tyttö yllättäen tuli kotiin viikonlopuksi. Ja yllättyi jääkaapin sisällöstä positiivisesti, kun aina ei ole vaan pottuja ja lihaa tai kalaa. Hän teki kaikki ruuat ja niistä jäi vielä täksi viikoksikin. On kasvislaatikkoa-ja keittoa. Soijaa kaipaili mutta sanoin, että olen sille allerginen. En ole mutta en vaan sitä syö. Siinä ja tuossa yhdessä avokaadossa menee raja tässä ruokaremontissa.

Syötin taas taulukkoon ruokia ja kun lisään oliiviöljyä vähän joka ruokaan, saan rasvat sopiviksi. Appelsiinistä tulee palvon vitamiineja ja nekin kohta on kunnossa. Mutta sitten kuidut on huonosti, kun vähensin voita ja ruisleipää. Taulukkolaskentaa teen työssäni ja siksi tuo ruokien merkintä on mielenkiintoista mutta jään jumiin ja merkkailen mitä söisin, että kaikki on kunnossa. 100 prosentiseen syöjään kai tavoittelen mutta se on aika haastavaa, pitäisi tyytyä johonkin 50 pros.

Saloka, täällä ei sää suosi vaan on melkein myrsky. Nyt liikuntana on vaan koiran ulkoitus. Joskus kai voisin venytellä. Etätöitä edelleen.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 25.01.2022 klo 14:17

jaksoin sunnuntaina sen 2-3km kävellä, mut sen jälkeen iski masis ja kaikki muukin. ruuasta viis ja kaikesta muustakin.

eilen tein makaroni-jauhelihamössöä ja huomenna pitäisi keksii jotain taas.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 26.01.2022 klo 12:45

nopea ruoka taas pariksi päivää, jauheliha-pueeimuusilaatikkoa. Huomenna vois kokeilla, jos olis voimia raastaa noi pari porkkanaa kaveriksi.

Tänään saa vielä illalla syä, mut huomen illalla ei eikä yöllä. Ei ees juua.

Pitää vissiin puuroa keitellä huomiseksi iltapalaksi, kun leipä loppuu tänään.

Käyttäjä kirjoittanut 26.01.2022 klo 14:05

Jauheliha-sipuli-makarooni on yksi suosikeistani.  Tuota muussilaatikkoa mullakin on, pitää ottaa pakasteesta, kun saan syötyä tytön terveysruuat.

Paino yhtäkkiä laski kaksi kiloa enkä ole edes tarvinnut nesteenpoistolääkettä. Liikuntaa tulee aina vähemmän kun on etätöitä, ei edes ole työmatkaa. Koiran kanssa lenkkeillä vaan ehtii. Nyt alan uskomaan, että tämä ruokajuttuni onnistuu. Kahden kk päästä verikokeet. Kohta uskaltaa jo varata ajan.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 26.01.2022 klo 16:31

Lehmus55 ja saloka, laitatteko jotain tiettyjä mausteita jauheliha-sipuli-makarooniin?

Käyttäjä kirjoittanut 26.01.2022 klo 17:08

Minä laitan makaroonimössöön vaan suolaa, sipulista tulee makua.

Käyttäjä kirjoittanut 27.01.2022 klo 10:03

No joo, se siitä. Illalla olin naapurin kanssa nuotiolla turisemassa ja söin kaksi hiillosmakkaraa ja join kaksi olutta. Nyt tekisi mieli olla syömättä koko päivä että laihtuisin pois nuo. Missä ei taas ole mitään järkeä kun ohjeiden mukaan saa repsahtaa mutta pitää palata normaaliin heti sen jälkeen.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 27.01.2022 klo 17:53

leipä loppu ja tein puuroa iltapalaksi, riisipuuroa tällä kertaa. Painoa en ole uskaltanut kattoo, ehkä huomen aamulla vois kattoo.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 27.01.2022 klo 18:26

Lehmus, kuulostaa hyvältä ohje, että saa repsahtaa ja sitten vaan palaa normaaliin. Ei yksi liikasyönti mitään haittaa. Vasta jatkuva sellainen on huonoa. Välillä voi juhlissakin herkutella.

Kokeilen makaroonimössöä pelkällä suolalla ensi kerralla, kun olen ostanut jauhelihaa. Tuolla tavalla se olisi paljon nopeampi tehdä kuin lihamakaroonilaatikko ja varmasti ajaisi saman asian.

Käyttäjä kirjoittanut 29.01.2022 klo 08:58

Onnistui palaaminen ruokaremonttiin.  Mulla nuo välillä saa herkutella on ollut lähinnä sitä, että se vaihe kestää useamman päivän ja sitten alkaa pussikeittokuuri. Tuli muuten mainos superhalvoista pussikeitoista mutten sortunut ostamaan.

Hyvin onnistuu sipuli-kaali-jauheliha paistinpannulla ilman Koskenlaskijaa. Tuota on taas niin paljon, että syön sitä koko viikonlopun. Toiseksi ruuaksi teen kalakeiton ilman kermaa. Ainut ero mun ja tytön ruuanlaitossa on kerma ja voi.

En tiedä miksi  tuli yhtäkkinen voimien loppuminen kuntosalilla. Hyvä että jaksoin mennä pukuhuoneeseen. Oli hieman pelottava tunne, ennen ei ole ollut tuollaista.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 29.01.2022 klo 12:29

Mä päätin herkutella tän vkl. Ehkä viimistä kertaa. Itetehtyä hampparia ( valmis sämpylä, valmis pihvi ja salaattia). Ja tikkuperunat, jos jaksan tehä.

Mehu mitä ostin, on sokeritonta.

Eilen tuli liikuttuu aika paljon, se mitä yleensä liikun.

Huomenna koetellaan käsilihaksia, olis pyykkipäivä.

Käyttäjä kirjoittanut 30.01.2022 klo 15:12

Mulla mennyt hyvin vkl;n herkuttelut. Vain iso purkki popcornia, kun kävimme naapurin ukon kanssa katsomassa uuden Spiderman-elokuvan. Olemme kumpikin intohimoisia seikkailuelokuvien katsojia. Mutta emme siis juoneet olutta tai kokista vaan pelkkää vettä.

Aamulla tein pikkumunakkaita pannulla, munia ja kinkkusuikaleita ja hieman vettä ja paistuun lättypannulla. Lisäksi litra kahvia.

Pilkillä tuli made eli jatkuu kalakeiton syönti. Joku ns.vahvempi ruoka pitäisi keksiä, ei kaalta eikä makaroonimössöä.

Saloka, teitkö itse tikkuperunat vai niitä valmiita? Mulla itsetehdyt hampparit ovat kesän herkkuja.

Käyttäjä kirjoittanut 31.01.2022 klo 13:43

Söin 500 grammaa kukkakaalta eli keitin pakastekukkakaalta kasvisliemessä ja survoin ne muusiksi. Olisi ollut parempaa lorauksella kermaa ja lusikallisella voita.  Ankeeta mutta tulipa päivän vihannekset syötyä.

Olen unohtanut käyttää oliviiöljyä. Iho on aika kuiva ja sitä tarvii rasvata paljon enemmän kuin voin syömisen aikana. Tuntuu että mulla olisi voimasennus.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 31.01.2022 klo 14:01

Lehmus ihan kaupan tikkuperunoita oli ja sain närästyksen seuraavan aamuna.

 

Tänään on ruokana broiler risotto sössöä.  Mukaan laitoin suippopaprikaa ja muutaman palan pinaattia.

Ajattelin jos koittais upottaa inhokkipinaatin vähän jokaiseen ruokaan. Ei sitä paljoo tarvii, mut kyl siitä jotain saa.

Lääkäri kommentoi labroja, kaikki ok. Eli ei kolesterolia vakavan korkealla. Sokeriin se kiinnitti huomion, koska ilmeisesti diabetes voi tehä tälläst kasvoille. Mut mun sokeri oli 5, joten ok.

Ostin mä kaupasta kolaa ruuan lisäksi. Joo tiiän....