Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

 Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 01.07.2022 klo 20:49

Saloka, kuulostaa hyvältä lihapullat ja salaatti.

Ainakin minä olen läkähtynyt ruuan tekoon. Söin tänään valmista ruokaa. Huomisesta en vielä tiedä. Jos jaksan, lähden jonnekin syömään tai käyn ostamassa salaattibaarista jotain, mistä voi koota annoksen tai pari.

Käyttäjä kirjoittanut 02.07.2022 klo 10:41

Kalan olen savustanut ja syön kurkkua, tomaattia, paprikaa, vesimelonia ja illalla, kun viilenee, keitän kaurapuuroa. Mansikoita ja herneitä ostan kauppapäivänä. Pellolla syön kuivalihaa ja juon liikaa vettä. Siihen lisään jotain elektrolyyttijauhetta jota urheilijat käyttävät.

Kaikki aika menee siihen, että seuraan eläinten vointia ja vien vettä niille. Onneksi on apulaisia. Nyt syön aamulla ja illalla yhden diabetespillerin eikä ne vointiin mitenkään vaikuta. Nälkä ei ole mutta johtuu enempi helteistä. Onneksi tänään luvattu jo vesisadetta.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 02.07.2022 klo 17:12

Ihanaa, että voit itse savustaa kalaa, Lehmus. Savustettu kala on niin herkullista.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 02.07.2022 klo 19:32

tein sallatin, salaattia ( jäävuori?), kurkkua, suippopaprikaa, hiukan broileria ja makkaraa. Oli hyvää ja maha täyttyi.

Äitin luonna äiti pakotti syömään suklaajädee.

Nyt pitäis kohta mennä muutama mansikka hakee ja syä iltapalaksi. En jaksa mitään muutakaan. Hyvä kun jaksan niitäkin.

Ulkona ei ole ku hädin tuskin 22 astetta enää. Silti olen väsynyt. Ehkä eilistä hiukan pirteempi ku eilen.

Käyttäjä kirjoittanut 04.07.2022 klo 08:49

Purjevene, onneksi nyt kalaa tulee omasta rannasta.

Saloka, eipä mua vielä ole tarvinnut pakottaa jäätelön syöntiin, se on kai ainut mitä pystyn syömään oli olotila mikä tahansa.

Täälläkin helteet menivät ja vettä satoi oikein kunnolla. Heti jaksaa paremmin. Nyt on taas alkanut tuleen niitä lääkkeiden sivuoireita eli oksettavaa oloa. Ei koko ajan kuitenkaan mutta sen verran etten nosta määrää nyt. Enkä soita lääkärille. Suurin piirtein kilon laihdun viikossa eikä kyllä tarvisi enää laihtua. Vissiin helteet saivat aikaa nivelten särkemisen.

Nyt lopetan, muuten tästä tulee valitusta vaan eikä se juuri auta mitään.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 05.07.2022 klo 14:48

Tänään syötiin perunaa ja jauhelihakastiketta. On pidetty vähän taukoa kaaliruoista, joita onkin nautittu todella ahkerasti.

Kesän positiivisia puolia on se, että olen saanut tehtyä vähän pesäeroa Ketipinoriin. Hintana ovat ajoittaiset unettomat yöt. En uskalla lopettaa seinään, ettei tule pahoja vieroitusoireita monivuotisen käytön jälkeen.

Tarkoitus on lähteä kotimaan kesälomareissulle ensi viikon loppupuolella. Reissu on jonkin verran piristänyt mieltä ainakin suunnitteluvaiheessa.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 05.07.2022 klo 18:25

salaattia, ruokaisaa salaattia ja iltapalaksi mansikoita....

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 06.07.2022 klo 18:19

Laitoin pannukakkuun 5 kananmunaa, jotta tulisi ruokaisampaa. Ja puolet jauhoista täysjyvävehnäjauhoja. Kardemummaakin laitoin, jotta tulee pullan tuoksua ja makua, vaikkei tämä olekaan pulla.

Olen ihan lopussa, mutta pannukakku on uunissa. Toivottavasti siitä tulee kelvollista. Nälkä ainakin lähtee.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.07.2022 klo 20:49

Mökillä, yritän pitää samaa ruokavaliota. Salaattia, salaattia ja salaattia. Tänään tosin  söin 2 ruokapilttiä.

Käyttäjä kirjoittanut 07.07.2022 klo 08:01

Friendly kirjoitti:
Tänään syötiin perunaa ja jauhelihakastiketta. On pidetty vähän taukoa kaaliruoista, joita onkin nautittu todella ahkerasti.

Kesän positiivisia puolia on se, että olen saanut tehtyä vähän pesäeroa Ketipinoriin. Hintana ovat ajoittaiset unettomat yöt. En uskalla lopettaa seinään, ettei tule pahoja vieroitusoireita monivuotisen käytön jälkeen.

Tarkoitus on lähteä kotimaan kesälomareissulle ensi viikon loppupuolella. Reissu on jonkin verran piristänyt mieltä ainakin suunnitteluvaiheessa.

 

Sain lähdetyksi reissuun. Tuo Ketipinor on mietinnässä, ei kai sitä ikuisuutta voi käyttää. Reissu ei kuitenkaan ole aika jolloin siitä irtautua, unet takaa. Sitten kun, sitten jos, jos joskus, vaikka.

Hyvä kuulla sun mietelmiä Friendly.

Kuin aalto uittaa aallon yli valtameren, selviydymme mekin (Risto Rasaa)... toinen toistamme tukien.

Käyttäjä kirjoittanut 07.07.2022 klo 09:20

Hyviä reissuja ja mökkeilyä teille.

En tiedä mikä Ketipinor on mutta itselläni on Triptyl jota saisi ottaa joka ilta kiputilan sietämiseen. Se määrättiin vuosia sitten ison leikkauksen jälkeen. Se on jäänyt roikkumaan ja aika herkästi sellaisen otan illalla vaikka en kai tarvisi. Ja lääkäri reseptin uusiin kysymättä mitään. Kysyisi joskus, että voisin sanoa etten sitä tarvitse.

Salaattia, kalaa, tomaattia ja kurkkua. Vähän jo kyllästyttää nuo vihanneksetkin. En voi mitään uuniruokaa tehdä, kun talo lämpenee vähän liikaa. Kun vanhassa talossa ei ole kunnon ilmastointia.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 07.07.2022 klo 10:53

MInua kyllästyttää kurkku ja tomaatti. Mitä tahansa muuta tekisi mieli välillä. Ostin vesimeloonia, aprikooseja ja mansikoita. Yritän luopua tavastani pilkkoa aina kurkkua ja tomaattia ikään kuin salaatiksi ruuan kanssa. Ehkä pienen tauon jälkeen nekin sitten taas maistuvat.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 07.07.2022 klo 16:11

Kurkku ja tomaatti kyllästyttää helposti minuakin. Tykkään syödä kukkakaalia ja paprikaa, vetelen joskus iltapalaksikin ryöpättyä kukkakaalia. Kukkakaalista saa myös hyvän sosekeiton, jos heittää sekaan vähän auramurua.

Ketipinor lihottaa, joten siitä olisi hyvä päästä eroon. Olen pudottanut 8 kiloa huippulukemista, mutta loput tekevät tiukkaa. Uni ilman Ketipinoria tulee toistaiseksi vasta aamuyöstä ja on hentoista. En aio olla reissussa kokonaan ilman tätä unilääkettäni, kun loiventaen tapahtuva lopetus on muutenkin vielä vaiheessa.

Käyttäjä kirjoittanut 07.07.2022 klo 16:33

Oletteko koskaan siprunneet porkkanaa salaattiin, väriksi ja hampaille pureksimiseksi?

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 07.07.2022 klo 19:07

Ostin lisää mansikoita. Nyt on niiden satokausi. Silti aika kalliita olivat.

Vanha ruoka on nyt melkein loppuun syöty. Huomenna pitää keksiä jotain muuta. Viimeistään viikonlopuksi pitäisi tehdä jotain kunnollista uutta ruokaa. Mitä ihmettä tekisin.