Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

 Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 21.06.2022 klo 13:39

Ostin kesän ekant mansikat tänään.

Olen päättänyt yrittää syä, muutakin kun leipää. TÄnään söin 2 pilttiä ja syön vielä lisääkin, kun ekana laskeutuu Ja tä huono olon saa pois.

Käytiin tukarin kanssa ostamassa mulle juotavaa, kun on luvattu lähemmäs 30 astetta loppu viikosta. Nyt olis sit juomista, mut ei jaksa vaan jua. On limua, mehua, teetä ja vettä.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 21.06.2022 klo 16:51

Saloka, minäkin ostin kesän ekat mansikat tänään. Hyviä oli mutta kalliita.

Käytiin tytön kanssa syömässä valmista lounasta. Pääsin vähällä. Silti olen ihan väsyksissä.

Lehmus, onko sinulla omassa maassa kasvaneita uusia perunoita jo?

Käyttäjä kirjoittanut 22.06.2022 klo 05:29

Kiitos Friendly, sinulle myös!

Lehmus - minkälainen sinun bravuurisalaatti on? Pilkotko tai sipruatko siihen porkkanaa mukaan? Hunajamelonia? Vai mitä laitat kun salaattia teet - ja syötkö salaattikastikkeen kanssa vai ilman? / Tuosta lääkejutusta. On kummallista juuri tuo että medikalisoituneessa maailmassa yksi lääke synnyttää tarpeen toiselle, voi mahoton tätä maailmaa 😣

Saloka - jaksaminen alkaa kai siitä, että syö, se on on olemisen perustaa. Ei ole ihme, ettei jaksa jos ei saa syödyksi, jos ei maistu jos ei ole voimia. Tsemppaillaan kuitenm koitetaan selättää väsymys!

Friendly ja muutkin - jos teillä oisi tähän heittää raparperiaiheisten ruokien ohjeita, ottaisin niitä talteen. Pihalla on taas jo valtava määrä raparpereja mutta kukaan ei tunnu niitä tarvitsevan, edes itsellä ei tule laitettua mitään. Jelpatkaa 😎kaupunkilaista maalla.

 

Käyttäjä kirjoittanut 22.06.2022 klo 09:49

Purjevene, ei ole vielä oman maan pottua. Ehkä parin viikon päästä on mutta pääasiassa mulla kasvaa ns. syysperunaa.

Keskustelua, ei salaattini ole mitään bravuuria nähnytkään. Laitan sitä mitä kaupasta ostan heräteostoksena. Jos on vesimeloonia pieniä paloja, sitä sitten. Tai avokadoa tai hunajameloonia. Porkkanaraasteen teen ihan erikseen. Nyt olen yrittänyt ostaa muuta kuin jäävuorisalaattia, kun tummempi vihreässä kuulemma on enemmän vitamiineja. Pehtoorin salaattia yritin mutta on kuin söisi vihreää paperia. Mahtaa olla todella terveellistä. Kastikkeeksi laitan aina oliviiöljyä. Kaapissa kyllä on kaupan valmiita kastikkeita, kun tyttö niitä käyttää. Kaupan salaattibaareissa on vaikka mitä, ei sellaisia viitsi kotona pilkkoa mutta aika usein kyllä ajattelen, että tekisin helposti tuollaisen baarin itsekin.

Ei mitään sivuoireita yhdestä pilleristä. Juhannuksen jälkeen pitäisi annostusta nostaa. Pitäisiköhän käydä kuitenkin ostamassa tuo sivuoireiden poistolääke, että lääkäri luuleen mun sitä syövän?

Juhannukseksi tulee lapset ja lapsenlapsi, isä tietenkin. Miniä ja tyttö tekevät ruuat, saan vaan olla.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 22.06.2022 klo 12:03

Hei keskustelua, tässä toimiva raparperivispipuuron ohje: https://yhteishyva.fi/reseptit/raparperivispipuuro/737dZHmoTER8f8b6WsJjIM

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 10 kuukautta sitten. Syy: Kirjoitusvirhe
Käyttäjä kirjoittanut 23.06.2022 klo 12:28

Hei kiitos 🍀🍓, kokeilen sitä vaikka itselle jos lapset ei kumppaneineen tulekaan.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 24.06.2022 klo 11:02

Tehtiin raparperipiirakkaa tällä reseptillä, vähän tuoreita mansikoita lisättiin täytteeseen: https://www.k-ruoka.fi/reseptit/helppo-raparperipiirakka

Käyttäjä kirjoittanut 24.06.2022 klo 12:55

Mun mansikat on vielä kaupassa.... Kiitos 🍓 näistä resepteistä, ehkä juhannuspvänä pääsen pihapuuhista reseptejä testaamaan...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 24.06.2022 klo 15:05

Laitoin ison kulhon pohjalle salaattia, sitten jotain pieniä broilerin paloja vähän ja sitten paljon kurkkua. Uunissa paistoin varhaisperunan paloja ja laitoin salaatin joukkoon. Oli tosi hyvää. ja maha täyttyi.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 26.06.2022 klo 17:28

Eilen makkara perunoita uunissa. TÄnään makkara risottoa. Mitäs huomenna...

Käyttäjä kirjoittanut 26.06.2022 klo 21:00

Vispipuuroon tuli hiukan liikaa nestettä tai suurusta liian vähän, mutta maku oli hyvä. On sitä syödä useampi päivä.. Ensimmäinen juhannus moneen vuoteen että makkarapaketti jäi avaamatta. Pari broilerifilettä riitti 4 syöntikerraksi kun yksin vIetin tämän ajan. Nesteitä meni terassia ajan tasalle laittaessa. Ja silti tuntuu ett ois saanut juoda enemmänkin.

Käyttäjä kirjoittanut 27.06.2022 klo 08:55

Täällä kyllä on syöty makkaraa ja kaikkea muutakin. Onneksi aika paljon salaattiakin. Jäätelöä ja raparperipiirakkaa ja lättyjä ja jäätelöä ja välillä pelkkää jäätelöä. Raparperimehua tein ja se kylmänä on kyllä hyvää ilman sokeriakin. Aamulla tein kotiin lähteville raparperisoppaa ja mannapuuroa.  Nyt kyllä loput raparperit menee pakkaseen.

Oletteko muut huomanneet, että uudet potut vaativat pitemmän keittoajan tänä kesänä? En tiedä mikä suoja-aine tai lannoitus nyt on mutta uusia pottuja saa keittää kauan ja silti tuntuu, että jäävät raaaksi?

Aamulla lisäsin lääkettä ja vähän pelottaa miten tässä käy. Sokerit oli 5.3 ja aivan hullulta tuntuu lisätä lääkitystä. Kuitenkin sisätautien erikoislääkäri näin määräsi ja ei kai ole mitään järkeä mennä yksityiselle lääkärille kysymään onko tässä mitään järkeä. On niitä sellaisiakin lääkäreitä joiden mielestä kakkostyypin diabetesta voi hoitaa ruokavaliolla mutta sitten kai menettäisin kaikki terveyskeskuksen diabetespalvelut.

En ole näin kovien helteiden ystävä, päivät kuluu siinä, että täyttelen eläinten vesialtaita ja seurailen että ymmärtävät mennä varjoon.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 27.06.2022 klo 10:27

Lehmus, minäkin huomasin, että varhaisperunat tarvitsivat tosi paljon normaalia pidemmän keittämisajan. Silti minullakin jäi vähän raa'aksi. Kotimaisia olivat, kaupan irtolaarista. Voisiko lajike olla jotain muuta kuin aiempina vuosina. Siinä ei sanottu, mitä ne olivat. Luki pelkästään varhaisperuna Suomi. Vai onko varhaisperuna lajikkeen nimi, ei kai. Kai niitäkin on olemassa erilaisia.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 27.06.2022 klo 16:41

Mä olen kypsentänyt uunissa perunasilppua varhaispotuista (ei irto). Kerran sain maukkaaksi ja 2 kertaa ne ei maistunut miltään, vähän raaalta. Mut oli syömäkelpoisia onneks.

Huomenna onkin miettinyt teenkö puuroa, hernekeittoo tai paistettua kasvista. Mä ehkä katon millainen päivä huomenna on, et mitä jaksan tehä.

Ne lupaa 2 sadepäivää tänne. Ke pitäis ukkostaakin. En tykkää ollenkaan.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 01.07.2022 klo 17:34

onko kaikki täällä läkähtynyt ruuan tekoon? Mä ainakin ainakin tänään. Onneks ostin lihapullia, meen kohta niitä lämmittää. Jos huomenna jaksais salaattia tehä.