Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

 Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä kirjoittanut 02.06.2022 klo 16:12

Purjevene, maatilan työt kesällä on vähän kuin harrastus. Kun niitä ei enää tarvi talvella tehdä.

Alkaa jo hävettään vieraissa tämä, kun yhtäkkiä kesken pullakahvien, makkaran paiston tai jäätelön syönnin, alkaa oksettaan. Pakko kai taas yrittää soittaa lääkärille.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 02.06.2022 klo 17:12

Saloka, minäkin tykkään rusinattomasta maksalaatikosta. En olekaan sitä hetkeen ostanut.

Lehmus, steviaa olen minäkin kokeillut, mutta palasin silloin sokeriin sitten kuitenkin. En enää muista miksi. Niin tai muistankin, steviassa ei ollut kaloreita juuri ollenkaan, mutta sokerissa on tosi paljon. Pudotin silloin vähän painoa ja ajattelin, että stevialla on hyvä makeuttaa. Muistelen, että sitä riitti tosi pieni määrä ja makeaa tuli. Varmaan se on ihan hyvä korvike sokerille.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 02.06.2022 klo 20:27

pitäiskö munki siirtyy steviaan, vai alanko sitäkin käyttää ihan sairaat määrät. Vois seuraavalla kauppareissulla miettiä sitä ja ehkä ostaa.

Söin iltapalaksi salaatin, kun muille kävi huonosti. Huomenna leipiin sitten taas.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.06.2022 klo 12:53

Melkein 2 kg makaronilootaa tuli tehtyy. Äiti haki sen jo pois. TOivon että se on maukasta ja sopivaa. Kauhiat paineet.

Äiti antoi salaatinlehtiä. Mietin mitä niillä tekee, ei mul o muuta salaatin aineksia, ei ees kurkkuu. Pitää varmaan syä sellaisena metwurstin kanssa. Ei ne oikee sovi lämmitettyjen leipien kanssa, tai voinhan mä kokeilla illalla.

Pitäis ottaa juoma spurtti. En o juonu kun aamulääkkeiden verran vettä. Tossa on seissy tee jo niin et on kylmää. Ei ihme että suussa maistuu kissan p.... ja makaronit (2 kpl) maistu omituiselta.

Käyttäjä kirjoittanut 03.06.2022 klo 13:50

Ihan hyvä stevia marjasoppa on. Sopisikohan pullataikinaan mausteeksi? Syön usein salaatinlehteen käärittyä kinkkua, juustoa tai meetwurstia.

Ostin kokonaisen lohen, maksoi 30 euroa. Elämäni kallein lohi. Nyt siitä pitää yrittää tehdä ainakin 10 eri ruokaa ettei niin harmita kallis hinta. Pitää syödä ruodot ja nahkakin.

Tuo juominen mullakin taas unohtuu. Ja verensokerimittarista loppui kai batteri, en sitä erikseen lähde hakemaan. Muutenkin tuo mittaus mulla tökkii aika pahasti.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 03.06.2022 klo 14:41

Saloka, miten jaksoit noin ison lihamakaroonilaatikon tehdä. Siinä on paljon tekemistä. Tein viime viikolla vähän pienemmän. Vaikeaa on juuri se, ettei sitä voi maistaa ennen kuin valmiina. Tai paistettua jauhelihamössöä voi kyllä maistaa, mutta valmista laatikkoa ei oikein voi ennen kuin se on paistettu.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.06.2022 klo 17:47

Lehmus, toi salaattijuttua vois kokeilla tänään illalla. Toi stevia-mehukeittoa vois kokeilla.  jollai erytritolista voi tehä pullataikinan, mut voin yrittää selvittää enemmän asiaa.

Purjevene, kyl se hiukan tiukkaa teki, mut suht nopeesti sain tehtyy. Tytöt oli maistaneet jo laatikkoa ja on kuulemma ihan syötävää ja hyvää.

Nyt on juotu aika paljon teetä. Jalkaa vipattaa hermostuneesti. Enees tiä miksi olen hermostunut. Kaikki pitäis olla okei. Tai onko tä liika sokerista, kofeiinista ja syömättömyydestä.

Lehmus https://haka.iki.fi/ruoka/reseptit/leivonnaiset/spulla43.htm  tossa on ainakin hermetasta käytetty. Toivottavasti toi onnistu. En o ikin linkannu puhelimel tänne.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 11 kuukautta sitten. Syy: Resepti
Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 03.06.2022 klo 19:13

Saloka, hyvä, että lihamakaroonilaatikko onnistui!

Minullakin jää salaatinlehdet helposti käyttämättä. Siksi harvoin ostan. Juuston, kinkun tai meetwurstin kääriminen salaatinlehteen kuulostaa hyvältä. Sillai ne saisi käytettyä, jos niitä jää. Ja olisi helppo vain napata niitä välipalaksi.

Käyttäjä kirjoittanut 04.06.2022 klo 08:42

Kiitos saloka reseptistä. Hyvä huomio tuossa, että hiiva tarvitsee sokeria toimiakseen. Pitää huomenna leipoa pullaa, kun isä ja tyttö tulee kylään.

Pitäisi laittaa itseään kauniiksi, kun on naapureissa juhlia, joihin on kutsuttu. Jotakin kai niissä on syötävä. Yöllä parikin kertaa heräsin päänsärkyyn ja nyt olo on kuin vasaralla olisi hakattu.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 04.06.2022 klo 09:12

Päivä ei lähde käyntiin. Keitin kahvia. Aamiaista en ole vielä syönyt. En millään jaksaisi sitäkään. Tuntuu vuorenkorkuiselta suoritukselta laittaa aamiaiseksi samaa jugurttia ja mysliä niin kuin aina. Miten voikin olla näin väsynyt olo.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 04.06.2022 klo 12:54

Lehmus, katoin diabeteslehteä ja siellä oli ruokaohjeita. Niissä käytettiin ihan tavallista sokeria leivonnassa.

Mietn tässä meniskö aamuteen hakemaan vakka on jo puolen päivää.

Koitin sitä salaattia ja metwurstia, eikä oikee ollu mun makuun. Taidan syä loput salaatit sellai.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 05.06.2022 klo 17:33

Minulla ei ole edes meetwurstia. Tekisi mieli sitä nyt. Ruisleipää ja meetwurstia päälle. Yritän muistaa ostaa ensi kerralla.

Tänäänkin mentiin eineksellä. Iltaruuaksi on vielä lihamakaroonilaatikon jämä. Sitten se on syöty loppuun.

Huomenna pitää laittaa tytölle jotain uutta ruokaa. Ehkä teen nakeista jotain.

Käyttäjä kirjoittanut 05.06.2022 klo 20:13

Saloka, saisin käyttää ihan tavallista sokeria mutta, jos kotona on sokeripussi, laitan sitä joka ruokaan. Siksi olen vaihtanut makeutusaineeseen.

Pullaa en leiponut vaan paistoin lättyjä. Niitä söin vieraiden kunniaksi kermavaahdon ja hillon kanssa. Tyttö oli käynyt kalassa ja saanut ison hauen ja toivat myös ruotsalaisia uusia perunoita. En kai niin vähän syönyt, kun tyttö ei mitään sanonut.

Ei mullakaan kyllä usein ole meetwurstia, kesähelteillä se  on hyvä suolan lähde. Ruisleipää, maksamakkaraa ja suolakurkkua olisi mun herkkuleipä.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 06.06.2022 klo 09:14

Maksamakkaraa en ole syönyt aikoihin. Lapsena sitä oli aina jääkaapissa ja tykkäsin siitä. Sitäkin pitää muistaa joskus taas ostaa. Saa vähän vaihtelua.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 06.06.2022 klo 15:48

Ostin tänään jauhelihaa, mutten tiedä, jaksanko siitä tänään enää mitään tehdä. Ostin myös paahtopaistisiivuja, jotka olivat tarjouksessa. Leivän päällä söin äsken pari. Hyvää oli. Mietin, riittäisikö paahtopaistivoileivät iltaruuan korvaamaan. Ehkä siirrän jauheliharuuan tekemisen huomiseksi. Se säilyy jääkaapissa. En jaksaisi millään enää tänään alkaa laittaa mitään kunnollista ruokaa. Päivällä paistoin pakastettuja ranskanperunoita ja nakkeja uunissa. Ihan hyvä siitä tuli, kun lisäksi oli tuoretta kurkkua ja tomaattia.

Kun on huono olo, on tosi vaikeaa miettiä ruokia. Nyt on taas sellainen olo. Silti koko ajan on pakko miettiä ainakin tytön kannalta, mitä ruokaa yritän saada tarjolle. Yksin voisin syödä mitä sattuu. En jaksaisi millään tätä kaikkea. Väsyttää tosi paljon. Joskus ruuanlaitto menee helposti mutta kun on tällainen olo, se on ihan toivotonta puurtamista.