Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

 Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 15.05.2022 klo 12:56

Kyllä kunnon grillimakkarat pitää kerran kesässä syödä - tulisi nyt vaan se kesä ensin. Varmaan juhannuksena grillataan maalla.

On rankka työputki takana ja ruokailut olleet sen mukaiset. Eli aamuisin ja päivisin olen juonut pelkkää kahvia ja vasta illemmalla syönyt jotain. Yhtenä aamuna tilasin Woltista aamiaiseksi tuorepuuron, puolukkasmoothien ja avokadoleivän, ja heti oli parempi olo. Kohta menen taas maalle äidin luo, ja siellä laitetaan ihan kunnon ruokia: tehdään kesäkeittoa, salaatteja, silakkapihvejä.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 15.05.2022 klo 16:38

Kävin ruokakaupassa ja ostin huomiseksi lohta. Valmiissa pakkauksessa oli. En tiedä, onko hyvää ja tarpeeksi tuoretta. Ajattelin paistaa ne voissa pannulla. Viimeksi siitä tuli minusta ihan hyvää.

Söin välipalaksi jonkun ihme chiansiemen-kookosmaitojutun, jossa oli ananaksenpaloja ja mangoa. Ostin sen kaupasta. Vegaaninen tuote. Melko hyvän makuinen. En tiedä, onko kookosmaito terveellistä. Eikös siinä ole paljon niinsanottua huonoa rasvaa, vai muistanko väärin. Oli miten oli, sillä ei kuitenkaan vielä lähtenyt välipalanälkä. Söin päälle yhden suklaajäätelön. Nyt ei enää ole nälkä, mutta välipalaksi tämä oli aika paljon. Syön taas liikaa makeaa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 15.05.2022 klo 16:40

Friendly, kuulostaa ihanalta tuo Woltista tilaamasi aamiainen! Ei ole tullut mieleenkään, että aamiaiseksikin voisi tilata jotain tuollaista. Se on kyllä varmaan tosi kallista. Joskus voi herkutella.

Käyttäjä kirjoittanut 15.05.2022 klo 18:56

Kookosmaidosta en tiedä mutta lääkäri järkyttyi joskus, kun kerroin että söin kookosrasvaa. Laitoin sitä kahviin. Joku hullutus tuokin oli. Saisipa tuollaisen Wolt-aamiaisen.

Enpäs muuten syönyt kuin kaksi grillimakkaraa. Lounaaksi söin grillatua lohta ja paistinpottuja, oikein kunnon rasvassa paistettuja. Tuo oli siis lauantai. Tänään en syönyt makkaraa vaan kalakeittoa ja vohvelin kermavaahdolla ja hillolla.  Kaikenlaista pientä siellä maistelin, kun ilmaiseksi sai.

Kyllä nyt kelpaa mennä lääkäriin huomenna. Olen kuitenkin laihtunut monta kiloa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 15.05.2022 klo 20:56

Kuulostaa hyviltä sapuskoilta, Lehmus!

Käyttäjä kirjoittanut 16.05.2022 klo 15:32

Niin siinä kävi, että olen nyt diabeetikko. Aloitettiin lääkitys, ensin yhdellä tabletilla ja neljän viikon päästä niitä pitää syödä jo neljä päivässä. Torstaina menen opettelemaan verensokereiden mittauksen ja muut asiat.

Olen kyllä laihtunut 12 kiloa tämän vuoden aikana mutta sekin varmaan on vaan diabeteksen ansiosta. Voi helvetin kuustoista etten tätä enää olisi tarvinnut. Syön muuten suklaalevyn, jos tämä vaikka on viimeinen kerta kun sokeria syön.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 16.05.2022 klo 16:28

Lehmus, ei sulta ole sokeri kielletty, mut sun tarvii kattoa mitä syöt ja kuinka paljon. Mut olen pahoillani. Ite ootan koska mulle on toi kohtalo. Isän perheessä oli isällä ja veljellä. Mun oma isä sokerit heittelee.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 17.05.2022 klo 08:27

Voi ei, lehmus. Onpa ikävä juttu. Painoakin olet saanut pudotettua noin paljon  eikä auttanut.

Käyttäjä kirjoittanut 17.05.2022 klo 20:29

Saloka, ei olekaan sokeri kielletty mutta tuntuu nyt, että parempi kun luovun kokonaan suklaasta kun en sitä pysty syömään vain pari palaa kerralla. Onhan niitä kyllä sokerittomia suklaita. En taida olla kovin hyvä tuossa syömisen tarkkailussa.

Tässä monta kuukautta olen odotellut lääkärin pääsyä ja nyt joudun vaikka mihin tutkimuksiin. Silmäpohjat tutkitaan, jalkojen verenkierto jollain laitteella ja mitä kaikkea aikoja hoitaja antoikin, kun soitti. Olen aivan rauhassa saanut sairastella muita sairauksia ilman, että ketään kiinnostaa. Mutta kun tuli diabetes, saan hoitoa ja tutkimuksia. Vähän sellainen olo, että olisin ansainnut hoitoa jo aikaisemmin.

Kaksi pilleriä olen syönyt diabeteslääkettä. Mahtava päänsärky ja koko päivä mennyt etten ole mitään syönyt enkä juonut. Nyt kyllä keitän kaurapuuron ja kananmunan.  Huomenna katson jonkun diabeetikon ruokavalion ja alan sen mukaan syömään.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 18.05.2022 klo 13:38

Lehmus, kauheaa että diabeteslääkkeestä tulee päänsärkyä. Pitäisikö päänsäryn ajan myötä lähteä pois, kun elimistö tottuu lääkkeeseen? Kuulostaa hyvältä, jos kaurapuuroa ja kananmunan sait syötyä lopulta.

Käyttäjä kirjoittanut 18.05.2022 klo 14:03

Olettavaa on, että tulee sivuvaikutuksia kun lääkettä lisätään astettain kuukauden ajan. Sitten elimistön pitäisi siihen tottua.

Söin aamulla leipää, kinkkua ja salaattia. Lounaaksi tein kasvisosekeiton. Joka aterialla on ruisleipää diabeetikon virallisella sivustolla. Ja juuri olen siitä yrittänyt päästä eroon. Nyt siis yritän syödä viisi ateriaa päivässä. Onneksi tänään oli nälkä.

 

Käyttäjä kirjoittanut 19.05.2022 klo 13:18

Kävin diabeetikon ensikurssin ja monia yllätyksiä tuli. Ei ole vaikeata mitata verensokeri ja aluksi pitää mitata kerran päivässä mutta jatkossa vain kerran kuussa. Jos ei tule mitään oireita. Meinasin alkaa itkemään, koska oletin että pitää mitata monta kertaa päivässä. Ruokavaliokin on perusruokaa, mun pitää vaan syödä enempi leipää ja ottaa takaisin perunat ja makarooni syömiseen. Kerran viikossa saa pitää herkkupäivän ja silloin voi juoda oluttakin pari pulloa. Mielummin syön kuitenkin jäätelön tai suklaan.

Mitattiin verensokereita siellä ja mulla oli vaan 6.6. Hoitaja sanoi, että minulla voi vielä olla mahdollisuus parantua diabeteksesta. Todella oli hauskaa ja nauroimme koko ajan, kun kyselimme mitä saa syödä ja mitä ei. Aamulla vielä mietin, että ajan autolla jokeen ja lopetan elämäni.

Kävin kaupassa, ostin salaattibaarista  läjän kaikkea. Kun lisään siihen jäävuorisalaatin, tomaatin ja kurkun, riittää se pariksi ruuaksi.  Kyllä tästäkin selvitään.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 19.05.2022 klo 18:23

kiva kuulla Lehmus.

Mulla ei oikeastaan mitään uutta. Yritin meetwurstia syä, mut huonosti kävi. 🙁 Miettisin tänään, pitäisikö riisiä keittää ja koittaa sitä, se on sellaista kevyttä ainakin, tosin mulla taitaa olla täysjyväriisii. Mä yritän koko ajan ja itken sisäisesti etten pysty. Että olen näin, en tiä mikä ihminen. Vieläkin huono olo siit makkarasta. Koitan kolalla saada paremman maun suuhuni. KOhta on iltapalan aika ja taas pakottaa itteni syömään ne 4 viipaletta leipää.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 19.05.2022 klo 18:34

Hyvä lehmus, kuulostaa siltä, että olet päässyt pahimman alun yli. Löydät varmaan hyvän tavan ottaa diabeteksen huomioon niin, että se rajoittaa mahdollisimman vähän. Voi olla, että voit parantuakin siitä. Kuulostaa siltä, että olet kekseliäs ja luova ihminen.

Keitin pitkästä aikaa kamomillateetä. En tiedä miksi. Tuntuu, että olen ihan väsyksissä tästä päivästä. Lämmin kamomillatee rauhoittaa, ainakin kuvittelen sen tekevän niin, kun hörpin sitä tässä. En laittanut sekaan mitään, pelkkää teepussia liotin. Ei siis kovin laadukas versio, mutta kelpaa tähän päivään.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 19.05.2022 klo 18:35

Minunkin pitää ottaa tuo salaattibaarijuttu käyttöön taas. Olen vähän unohtanut koko salaattibaarin. Sillä saisi vaihtelua ruokiin.