Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

 Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 26.05.2022 klo 17:00

Voi miten kurjaa tuuria, Lehmus, että sait ihottumankin vielä.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 27.05.2022 klo 19:46

Kirjolohipasta on kohta syöty loppuun. Ostin jauhelihaa pakastimeen. Mietin, mitä siitä voisi tehdä. Jos en mitään keksi, teen jauhelihakastiketta. Tekisi mieli pitsaa, mutta ei ole tarpeeksi tomaattia ainakaan.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 28.05.2022 klo 13:44

Ehkä jopa 2 litraa mansikka-raparperi mehukeittoa tehty. Se pitäisi tuhota juomalla. Muista syömisistä en tiä. Saa nähä miten keiton käy. Pelkkä maistaminen sain jo huonon olon.

EIlen tein riisiä (täysjyvä) ja ketsuppia. Oli hyvää, vaikka se jälkitila ei ollukaan kivaa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 28.05.2022 klo 18:53

Yritän huomenna tehdä jauhelihapitsaa. Siinä on aika paljon tekemistä näillä voimilla mitä on viime päivinä ollu. Jospa tyttö auttaisi.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 29.05.2022 klo 10:33

Ei tullutkaan pitsaa. Ei jaksettu tehdä. Lihamakaroonilaatikko oli hiukan vähemmän työläs, joten tehtiin se. Siitä ainakin riittää ruokaa useammaksi päiväksi.

Käyttäjä kirjoittanut 29.05.2022 klo 10:38

Tein myös marjakeittoa kaikista marjoista mitä pakasteesta löytyy. En laittanut yhtään sokeria, joten ei juuri miltää maistu. Pystyy kuitenkin juomaan. Pitäisikö alkaa kokeilemaan eri makeutusaineita?

Jauhelihaa on mullakin paketti, keittoa kai teen, taas. Varhaiskaalta olisi ollut kaupassa mutta en ostanut, kun alkoi oksettaan heti, kun näin sen. Vaikka kaali yleensä on suurta herkkua.

Illalla Suomi voitti, olisin voinut syödä eskimopuikon mutta pystyin syömään vain puolet. Toisen puolen söi koira. Kaikki ruokia syön puolet ja jääkaapissa on puolikkaita ruokia pikku rasioissa. Ehkä ne syö koira.

Rakkuloita ei ole tullut lisää mutta sovimme silti hoitajan kanssa etten huomenna sovitusti lisää pillerin määrää vaan pidän sen kahtena. Voi ollakin niin, että mulle riittää jatkossa ne, kun sokeriarvot ovat alle kuusi.

Jos Suomi voittaa kultaa ja jää olut puoleksi pulloksi, olen kai tosi sairas.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 29.05.2022 klo 18:11

Se on kyllä tosiaan niin, ettei marjakeitto tai -sose maistu oikeastaan miltään, jos ei ole sokeria. Miksiköhän se onkin niin, että marjojen maku tulee esille vasta sokerin myötä. Käyköhän muita makeutusaineita käyttämällä samalla tavalla, että ne tuo esille marjojen oman maun. Ehkä nekin toimii.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 30.05.2022 klo 16:48

Lihamakaroonilaatikkoa on lämmitetty. Sitä jäi vieläkin. Kerran voidaan vielä syödä siitä. Ei tarvitse huomenna tehdä uutta ruokaa.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 01.06.2022 klo 07:14

Syön miten sattuu mutta ilmeisesti nyttemmin vähemmän. En saa mitään iloa ruuasta. En mitään lohtua. Taidan kokeilla syömättömyyttä, ajaa itseni näännyksiin. Kuitenkaan en ole pystynyt koska sitten kuitenkin syön jotain.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 01.06.2022 klo 11:13

Eieiei, itsensä näännyttäminen tahallaan ei luultavasti auta vaan pahentaa oloa. Jos ei pysty syömään, se on eri juttu. Ei voi mitään sille, jos ei pysty. Jos pystyt syömään, yritä pitää huolta itsestäsi. Se on tosi vaikeaa kyllä silloin, kun on huono olo. Kaikki on silloin loputtoman vaikeaa. Eikä silloin tosiaan saa mitään nautintoa ruuastakaan. Minäkään en saa. Välillä saan, jos ruoka maistuu hyvältä. Silloin voin hiukan paremmin muutenkin.

Minulla on nyt taas kunnollisia eineksiä jääkaapissa. Olen löytänyt sellaisia, jotka on tehty ravintolassa paikan päällä ja pakattu sitten muovitettuun rasiaan. Ne pitää mikrossa lämmittää, mutta ne on periaatteessa ravintolaruokaa. Parhaimmat maistuu kuitenkin yhtä hyvältä kuin jostain kahvilan buffetista olisi kerännyt lautaselle. On thaimaalaisia annoksia ja pasta-annoksia ja sellasia. Maksaahan ne vähän enemmän kuin tehdasvalmisteiset, mutta välillä olen nyt ostanut näitä. Tavallisessa ruokakaupassa niitä on ja ne säilyy useita päiviä jääkaapissa. Yritän syödä tällaisen lounasaikaan, jos en muuten saa aikaiseksi syödä mitään kunnollista ruokaa. Välillä ostan alennuslaarista vanhentuvia eineksiä, olivatpa ne mitä tahansa. Niitä ei aina ole saatavilla. Silloin saa halvalla. Itse tehdystä pidän eniten, mutta en jaksa millään tehdä.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 01.06.2022 klo 11:34

Hei... en ole ehtinyt lukea kaikkia juttuja. Koira syö ilmeisesti jädeä? Ja ihmisen ruuat? Aika hyviä raaka aineita mennee koiralle mun mielestä. Jos kuvitellaan ettäkoiralle jauhetaa semmosta jauhelihaa missä luun palasia mukana. Kyllähän kaikki pussiruokien valmistajat yrittää uskotella meille että lihoista vaan fileosat koirille mut todellisuus on et jos on vähä filettä ni kaikki roippeet vähintään myös. Mut sen varmaan, lehmus, tiesitki jo. Sellasta.

Mut punnittiin tänään lääkärillä. En oo käynyt viikkoihin kuukausiin puntarilla kun se patteri loppu. Mä olin laihtunu kilon.

Mä ajattelin antaa uuden mahiksen nyt noille kesäkurpitsaveneille. Viimeks kaks vuotta sitten EN tykännyt. Nyt käytin kanan jauhelihaa. Päälle mozzarella-emmentalia ku oli kolme pussia vitosella tarjous.

Mä oon kokenu semmosen järkytyksen muutama viikko sitte et mä ajattelin et jos kirjotan jotain sössöä ni en oo vastuussa siitä ite. No tietenki oon.

Käyttäjä kirjoittanut 01.06.2022 klo 11:57

Ostin Stevia makeutusainetta. Jotenkin korvaa sokerin. Enkä juonut olutpulloa vaikka tuli kultaa.

Tyttö teki kesäkurpitsa-jauheliha-juustopaistosta, sitä syönyt kaksi päivää. Ja mehukeittoa. Sokerit on jotain viiden paikkeille.

Perunat on istutettu, kasvihuone täynnä kasviksia. Karjaa pellolla ja otin pari kanaa ja kukon, kun kananmunien hinta nousi valtavasti. Bensa maksaa nyt 2.50 euroa litra, tukevasti pysyn kotipihalla koko kesän.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 01.06.2022 klo 19:40

Eieiei  Ei kannata kääntyä tähän mun polulle. Tä ei ole kivaa.

Lehmus, toivottavasti saisin tänä vuonna uusia pottuja ja jotain kastiketta. Pottujen laitto oli kivaa silloin 25 vuotta sitten. Istua traktorin takana huteralla penkillä peläten että tippuu muukin ku peruna. Meillä oli omat pellot /omat perunat, silloin kun olin pieni. Nykyään ostamme kaupasta.

Hantzki, ruokasi kuulosti hyvältä.

Purjevene, ei einekset pahoja ole. Niitä on hyvä syä sillon ku ei jaksa perehtyy kotiruokaan. Onneksi nykyään on varmaan miljoona erinlaista einestä, ni ei ehi kyllästyy. Mä en pysty kun rusinatonta maksalaatikkoa syömään einesruokana. En ole muuta löytänyt vielä ja se potuttaa. Olis mullekkin helppoa ettei tarvii koko ajan olla hellan ääressä.

 

Onneksi tulee kesä ja ehkä saan joskus salaattia. Kurkku halpenee ja jäävuorisalaattia. SIihen paistaa kanaa joukkoon. Olkoon siinä mun haaveeni ton uusien perunoiden kanssa. TÄllä hetkellä en ole valmis syömään niitä, mut ehkä mä joskus parannun ja pystyn syömään taas.

Perjantai aamusta pitäisi 4:lle 17-23 vuotiaalle tehä makaronilaatikkoa. Mulla on vuoka mitä käytän, mut en tiä kunka paljon siihen laitan makaronia ja otanko yhen vai kaksi pakettia jauhelihaa siihen. Huomenna pitää keittiö siivota että mahtuu tekemään jotain ja on puhtaita työvälineitä.  Ni ja paljonko laitan muna-vettä, tosin sitä voi lisätä jos esim, litra ei riitä. Makaronilaatikko menee nuorten mukana mökille. Teen sen ruuan heille, vaikka en ole pe jälkeen tytön kanssa jutellukaan.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 02.06.2022 klo 07:27

Lehmus, tosi paljon jaksat maatilan töitä tehdä! Se kyllä varmaan myös tuo hyvää oloa, kun näkee konkreettisesti, mitä saa aikaan. Ja sitten perunat ja kasvihuoneen istutukset alkaa kasvaa. Onhan siinä kuitenkin valtavasti työtä. En itse pystyisi. Mutta hyvältä kuulostaa tekeminen.

Bensan hinta on tosiaan ihan mahdoton jo ja nousee vaan koko ajan.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 02.06.2022 klo 12:13

Ostin illaks täytetyn patongin. Huomiseksi salaatin ja kiisseliä.