Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

 Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 10.05.2022 klo 14:22

Minullakin jaksaminen huonoa nyt. Lämmitin lounaaksi eilistä broilerikeittoa. Tyttökin söi, kun oli jo kova nälkä. Tein jälkiruuaksi sitruunasta ja hasselpähkinärouheesta rahkaa, kun sattui olemaan pari rahkapurkkia jääkaapissa. Tuli ihan hyvää.

Illalla voi vielä lämmittää keittoa. Sitä on yhdet annokset jäljellä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 10.05.2022 klo 19:04

taidan pitää taukoa tänne kirjoittelusta....

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 11.05.2022 klo 08:35

Tuntuu, että olen koko ajan vaan tehnyt ruokaa koululakon takia. Ja laittanut tiskejä ja käynyt ruokakaupassa. Nytkin tiskikone pyörii ja sitten se pitää taas tyhjentää. Se tuntuu vuorenkorkuiselta urakalta. Olen niin kyllästynyt ja masentaa. Eikä maita oikein mikään. Yritän mennä tänään jonnekin syömään halpaa valmista ruokaa. Saisinko aikaiseksi. Pitää tiettyyn aikaan saada aikaiseksi mennä tai muuten lounasaika menee ohi. Oikeasti en jaksaisi mennä mihinkään.

Kotona yksin on tosi vaikea syödä mitenkään säännöllisesti. Ei vaan jaksa pitää kiinni mistään. Kun väkisin olen tehnyt tytölle jotain ruokaa, samalla on tullut itse syötyä.

Käyttäjä kirjoittanut 11.05.2022 klo 12:52

En viitsi edes lukea miten olen aikonut syödä ennen ensi viikon lääkäriä. Jolloin varmaan todetaan diabetes. Yksinkertaisesti ei ole huvittanut tehdä ruokaa. Töitä on ollut paljon, jos joku syy pitää sanoa. Pääasiassa olen syönyt makkaraa. En ole edes sitä mitenkään valmistanut.

Paitsi, että aamulla ryhdistäydyin. Kävin kaupassa ja vihannekset ovat vähän halpuneet. Nyt on munakoisoa, kesäkurpitsaa, tomaattia,salaattia ja kurkkua. Tein kesäkurpitsaa, sipulia, jauhelihaa ja kaurakermaa pannulla. Söin jo puolet. Illalla toinen puoli. Ihan hyvää tuo on.

Samoin on mulla, Purjevene.  En viitsi vaan itselle tehdä ruokaa. Saisin käydä syömässä työpaikalla lounaan. Maksaa kai 8 euroa, ei vaan tule lähdettyä.

Saloka, mikäs sulla on kun taukoa mietit?

Käyttäjä saloka kirjoittanut 11.05.2022 klo 13:33

Lehmus, syömiset menee päin mäntyy. On vaikea syä. Ruokaa olisi, ihan terveellistäkin, mut ruokahalu on mennyt ja kaikki äklöttää.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 11.05.2022 klo 17:55

Saloka, ehkä juuri silloin voisi olla hyvä kirjoittaa, kun kaikki menee päin mäntyä eikä pysty syömäänkään mitään? Silloinhan on eniten tuen tarpeessa, kun kaikki menee mönkään. Voit silloin hyvin kirjoittaa, saloka, jos vaan jaksat.

Joskus on niin huono olo, ettei millään jaksa edes kirjoittaa.

Tämän päivän ruuista selvisin, kun sain aikaiseksi käydä syömässä valmista ruokaa. Aina en pääse ovesta ulos, kun on niin vastenmielinen tunne, ettei millään pysty lähtemään.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 12.05.2022 klo 18:21

Olen lihonut entisestään. Popsin aamupalaksi ja välipalaksi kaupan valmiin täytetyn patongin eli aina joka päivä 1-3 kpl. Sit söin äsken jätskituutin kun meni sokerit alas. Töissä syön harvoin, juon kahvia. Nyt taas niin väsynyt että nukkumaan heti vaan.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 12.05.2022 klo 20:18

Söin keittoa, mutta vielä vähän jäi jäljelle. Nyt on taas nälkä, muttei tee mieli enempää keittoa. Jotain varmaan pitää syödä tai en saa nukuttua nälkäisenä. Jotain suolaista tekisi mieli, mutten jaksa mitään laittaa. Paistetut munat olisivat hyviä ja munia olisi kaapissa, mutta en jaksa paistaa millään enää. Kaikki tuntuu ylivoimaiselta juuri nyt. Miten noin pieni asia voi olla niin ylivoimainen.

Käyttäjä kirjoittanut 13.05.2022 klo 12:49

Paistetut munat olisivat hyviä mutta niihin pitää laittaa rasvaa ja mielummin voita.

En ole tehdyt salaattia vaikka olisi ainekset. Kurkun jaksoin pilkkoa ja sen söin.  Savukirjolohikeittoa tein ja sitä voi pari päivää syödä. Ehkä syön tuon paprikan ilman muuta salaattia, jäävuorisalaatin voi laittaa leivän päälle. Munakoiso saa odottaa jääkaapissa.

Kävelin koiran kaksi tuntia ja oikeastaan hyvä olo. Olen kuitenkin syönyt ns.ylimääräisenä ison suklaapatukan ja Jättis-tuutin. Sekin oli niin iso että pienempikin olisi riittänyt mutta tarjoushinta houkutteli ostamaan. Viikonloppuna on erämessut ja minä olen makkaran myyjä. Eipä siitä kovin hyvää taida olla kerrottavaa.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 13.05.2022 klo 15:32

tein limevettä 1,5 litraa ja join melkein kerralla. oli hyvää. Nyt mietin mitä seuraavaksi jois. Iltapalan suunnitteluakin mietin, olisiko se banaani, kiivi/kiiviä ja leipää.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 13.05.2022 klo 17:33

Sain kuin sainkin munat paistettua vielä illalla. Paistoin oliiviöljyssä. Se on ainoa öljy mitä kaapissa on. Toinen vaihtoehto on voi. Joskus kokeilin oliiviöljyä. Ei tullut pahaa eikä mitään inhottavaa sivumakua. Melko hyvää oli, kelvollista. Rypsiöljyn mausta en tykkää, joten sitä en osta enää, vaikka kaikki lääkärit ovat tyrkyttäneet sitä. Oliiviöljy on minusta kelvollisemman makuista. Se on kokeilemisen arvoista, jos rypsiöljy ällöttää. Moni tykkää rypsiöljystä, mutta minä en pidä mausta. Ostin luomuneitsytoliiviöljyä, jottei se olisi kitkerää. En tiedä, mitä eroa niillä on ja onko maussa paljon eroa. Tosin kyllä minustakin voissa paistettu maistuu kaikista parhaimmalle. Illalla sitten kyllä kävi niin, että kun olin syönyt paistetut munat, tuntui liian täydeltä olo nukkumaan mennessä. Vähän liikaa söin.

Makkaran myyjä kuulostaa tosi herkulliselta toimenkuvalta. Voin kuvitella, Lehmus, että tekee mieli syödä niitä ja varmaan niistä päivän ruokavalio koostuukin. Ihan alkoi tehdä tässä mieli, kun mainitsit. Ahhh, kunnolla paistettu makkara. On se niin epäterveellistä mutta niin hyvää.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 14.05.2022 klo 07:10

Musta paistetuista munista tulee oikein hyviä kun laittaa pannulle pienen lorauksen oliiviöljyä. Pinnalle laitan yleensä ripauksen suolaa ja mustapippuria, ja paistamisen loppuvaiheessa vielä pikkuisen balsamicoa.

Ostin viikonlopuksi kasviksia, mutta eilen olin illalla niin väsynyt että kaupan tuorepitsalla ja berliininmunkilla mentiin.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 14.05.2022 klo 13:50

Soroppi, hyvä idea laittaa myös mustapippuria paistettuihin muniin. Laitoin itse pelkkää suolaa. Miten olenkin unohtanut mustapippurin. Olen sitä käyttänyt joskus aiemmin munien kanssa. Unohdin tänään ostaa myös lisää munia. Pitää muutenkin tehdä toinen kauppareissu vielä. Ostan sitten lisää.

Ostin tänään lisää eineksiä ja söin äsken jotain riisiä ja kanaa. Oli aika tönkköä. Sen piti olla punacurrykastikkeessa, mutta ei siinä ollut paljon makua, ja riisiä oli liikaa. Kanakin oli vähän liian pehmennyttä, jollain oudolla tavalla. Ylikypsää ja liian pehmeää ja mautonta. Ei se kuitenkaan aivan huono annos ollut. Nälkä lähti. Lämmitin mikrossa kupillisen aamulta jäänyttä kahvia päälle. Nyt tekisi mieli jotain makeaa, mutta yritän lykätä makeanhimon iltaan. Silloin voisin korvata iltapalan jäätelöllä, jos vielä oikein kovasti tekee mieli.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 14.05.2022 klo 18:18

Tunnin päästä pitäis syä iltapala. Onhan siitä kohta jo 24 h kun on syönyt viimeks. Tänään on semmoinen olo, et pelkän jääkaapin avaminen tekee pahaa. Mut mun on pakko avata se tunnin päästä, että saan leivät ja rasvan. TÄ ei oo enää kivaa:( Kädet kipuilee ihan sairaan paljon, onneks jalat ei. En viitti ottaa särkylääkettä kipuihin, ku ne helpottaa, kun ei käsiä käytä.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 15.05.2022 klo 10:07

En tiedä, mitä söisin tänään. Puolenpäivän aikoihin olisi hyvä syödä jotain kunnollista. Se vaikuttaa vointiini eniten. Onneksi jääkaapissa on vielä eineksiä jäljellä. Voisin kyllä yrittää myös jaksaa mennä jonnekin syömään vaikka salaatin. Se olisi vaihtelua, mutta ei tee mieli mennä ovesta ulos ollenkaan. Vastenmieliseltä tuntuu lähteä. En osaa päättää. Vielä ei ole nälkä mutta jossain vaiheessa se tulee.