Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

 Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 04.05.2022 klo 14:17

Kana-riisisössöstä riitti pitkäksi aikaa, saloka, hyvä juttu.

Eieiei, hienoa että onnistuit välttämään karkit.

Minulla on vieläkin jauhelihakastiketta jäljellä. Nyt alkaa kyllästyttää jo. Siitä on syöty kolme kertaa.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 04.05.2022 klo 18:18

Laita jauhelihaan juustoa ja kananmunia... omeletti...

Käyttäjä saloka kirjoittanut 04.05.2022 klo 20:13

söin tänään 3 kertaa, enkä oireillu. Ei ees tullu paha olo. Ainut oli, et tuli hirveen kylmä, kun söi.

Huomenna taas kokeilen syä salaatin ruuan ja iltapalan välissä.

Huomiseksi on vielä ruokaa, sit tarvii taas keksii jotain pöperöä itelleni, mutta mitä. Ehkä syön muutaman päivän munakokkelia, kun äiti toi vielä lisää munia mulle. Mulla on munia jääkaapissa 2 laatikkoa.  Ajatus olisi se munakasrulla tehä, jos jaksaisin tänään kattoo, mitä siihen tulee. Olen kerran sen tehnyt ja oli ihan hyvää, mut en muista mitä siihen laitoin.

Käyttäjä kirjoittanut 05.05.2022 klo 16:07

Taidan nyt ottaa loppukirin ennen lääkäriä ja vähentää hiilareita. En lisää kuitenkaan rasvaa. Nyt ei tule liikuttua niin paljon, kun kelit ovat mitä ovat. Kuntosalilla käyn mutta sekin tökkii.

Jospa laittaisi kasvislaatikon kermalla ja juustoraasteella uuniin. Sitten voisi paistaa jauhelihapihvejä joihin tulee kesäkurpitsaa. Luin reseptin karppifoorumilta. Leivän tilalle voisin tehdä aamiaismöttösiä joihin tulee munia ja pekonia. Ensi pitää nukkua hetki.

 

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 06.05.2022 klo 10:32

Hyvä idea tuo omeletti, Eieiei!

Lehmus, hienoa, että jaksat käydä kuntosalilla, jos se sopii sinulle! Itse inhoan kuntosaleja, koska ne tuntuvat niin keinotekoisilta. En pysty menemään niihin.

Ostin palan lohta. Ajattelin paistaa sen pannulla, yksi pala molemmille. Ehkä teen perunamuusia sen kanssa. Tästä ei tule kuin yksi ruoka. Sitten pitää keksiä taas jotain.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 06.05.2022 klo 14:11

Munakasrulla meni niin penkin alle ku voi vaan. Mut jos syö silmät kiinni ja katseena mehevä, kaunis rulla, niin voi saada hyvänkin nautinnon. Näky ei ole mitenkään kaunis.

Epävarmuus ruuan syömisessä, taas taistelua yhtä mörköä vastaan. Mut tämänki aijon voittaa. Antakaa hetki aikaa. Kohta meen hakee ruokaa ja syön.

Käyttäjä kirjoittanut 07.05.2022 klo 09:59

Niin meni munkin aamiaismöttöset aika pieleen. Olisi pitänyt olla kauniita, suolaisia muffinsseja mutta ne levisi pellille. Pari jäi syötäväksi, muut menee roskiin, kun seassa on paperia. Kasvislaatikko onnistui hyvin. Sain myös naapurilta siikaa, jota paistoin runsaalla voilla.

Tänään ajattelin kokeilla nuo jauhelipihvit ja kukkakaalimuusin. Ja oli kai tarkoitus tehdä johonkin väliin marjasmoothie, kun koneessa on marjat ja turkkilainen jogurtti. Mitä lieneen väliin tullut, kun ne unohdin ja nyt nekin pitää panna roskiin. Kyllä ottaa päähän ruuan heittäminen roskiin.

Purjevene, mun kuntosalikortilla voi käydä uimassa, vesijumpassa, keilaamassa ja kaikenlaisissa ryhmäliikunnoissa. Käyn noin kaksi kertaa viikossa pelkästään kuntosalilla. Pidän sitä tärkeänä tässä iässä ja siellä on aika rento meininki aamupäivisin. Pääasiassa meitä vanhempia ihmisiä.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 07.05.2022 klo 16:42

Lehmus, kuulostaa hyvältä tuo sinun kuntosalikorttisi, kun se kelpaa noin moneen paikkaan.

Ruuan heittäminen roskiin tosiaan ottaa päähän. Minäkin olen unohtanut viime aikoina syödä ties mitä, ja on pitänyt ihan turhaan heittää roskiin. Nyt menee pannaria roskiin. Unohdin syödä loput noin viikko sitten. Sitä ennen meni perunamuusia ja kanasuikaleita roskiin. Unohtui. Muisti on tosi huono. Unohtelen tuoreaineksia, joista pitäisi tehdä ruokaa, ja yhtä hyvin myös valmiiksi tehtyä ruokaa. Se vaan jotenkin jää sinne jääkaapin perälle. Tai eteen. On ihan sama, missä ne ruuat on. Yhtä lailla unohtuu.

Saloka, munakasrullan ulkonäöllä ei ole väliä, jos maku on ihan hyvä! Hienoa että jaksoit tehdä. Minunkin alkoi tehdä mieli sellaista. Ehkä joskus kokeilen.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 07.05.2022 klo 17:48

Yritän tehdä lämpimiä leipiä ruisleivästä. Tuleekohan pahaa. Ei ole muuta leipää kotona.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 08.05.2022 klo 08:17

Lämpimistä leivistä tuli ihan hyvän makuisia, mutta ruisleipäpohja oli hirveän kovaa. Leipää ei voinut ottaa käteen, koska se valui, ja kun yritti veitsellä leikata paloja, pohjaleipä oli niin kovaa, että piti sahata kauan sitä paloiksi. Vaalea leipä olisi toiminut paremin. Maussa ei kuitenkaan ollut mitään vikaa. Laitoin jauhelihakastikkeen lopun leipiin. Ja lisäksi tomaattisosetta, tomaatinviipaleita ja oreganoa. Ja juustoa, jota sattui olemaan. Maistui vähän pitsalta.

Käyttäjä kirjoittanut 08.05.2022 klo 12:00

Hyvää tätä päivää tämän ketjun ihmisille! 🌹

Käyttäjä kirjoittanut 08.05.2022 klo 15:50

Kiitos keskustelua. Tästä tulikin hyvä päivä, kun sekä tyttö että poika ja lapsenlapsi tulivat käymään. Tämä on eka äitienpäivä minulle ilman omaa äitiä, kukka haudalle lumikinokseen.

Syöty on voileipä-ja hillakakkua. Eilen join viiniäkin, pullollisen. Koska juon harvoin viiniä, en tiedä säilyykö se avattuna kauan, joten join pois. Poika sen toi.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 08.05.2022 klo 18:40

Kiitos, keskustelua!

Lehmus, kiva, että lapsesi tulivat käymään!

Paistoin kalaa pannulla. Syötiin sitä vanhoista ruuista aiemmin tähteeksi jääneiden lisukkeiden kanssa. Oli ihan hyvää. Nyt ei tarvitse enää tänään laittaa ruokaa onneksi.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 09.05.2022 klo 17:51

Laitoin raakoja broilerinsuikaleita suoraan keittoon. Nuudelia ja porkkananpalojakin laitoin ja pussillisen soijapapuja, joita sattui olemaan pakastimessa. Ja kermaa. Tuli omasta mielestäni ihan hyvää, vaikka broileri oli maustamatonta ja ajattelin, että voi tulla mautonta. En tiedä, suostuuko tyttö syömään sitä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 09.05.2022 klo 22:36

Syömiset menny todella minimissä. Koitin hiukan korvata kahdella iltapalalla. Ei va oo ollu nälkä, eikä o jaksanu tehä kunnon ruokaa. Ei ees smoothieta, kun siihenki olis ainekset nyt. Olis mul banaania ollu, mut ei va o jaksanu. Jos huomenna jaksais jotain tehä. En lupaa mitään.