Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

 Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 26.04.2022 klo 17:18

Kanakeitto onnistui ja epäonnistui. Kyl mä ton syön, lupaan sen. Ei se kamalan houkuttelevaa ole, mut jotain mahan täytettä sentään.

Pitäis nousta ja ottaa pakkasesta leipää sulamaan illaksi. Sitäkään ei taida montaa pussia enää olla pakkasessa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 27.04.2022 klo 16:55

Saloka, hieno juttu, että jaksoit tehdä kanakeittoa! Jos siitä tuli syömäkelpoista, se riittää. Jaksoit tehdä ruokaa itse. Voit olla siihen tyytyväinen. Mausta ei aina tule täydellistä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 28.04.2022 klo 14:35

pitäiskö huomenna koittaa jaksaa tehä omanlainen lasange, noista lopuista levyistä mitä omistan. Joudun kyl tekee sen jauhelihakastikkeella ja siitä lasangen. Aikaa siihen menee, mut huomenna olis aikaa. Sitä vois sitten loppu viikko sitten syä. Täytyy vaan tänään tarkistaa ne levyt ekana.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 28.04.2022 klo 15:03

Täytyy todeta, etten ole eläissäni valmistanut karjalanpaistia - ja tuskin tulen valmistamaankaan. Onkohan karjalanpaisti jonkinlainen kunnollisten keittotaitojen mittapuu? Kenties terveellisen ruokavalion kulmakivi? No, minä nyt olen etnisesti länsisuomalainen, en ole Karjalaa nähnytkään.

Kanasoppaa olen taas tehnyt useinkin, mutta viimeksi kuluneen viikon aikana en ole ehtinyt laittaa ollenkaan ruokaa, oli niin iso työprojekti. Onneksi on Wolt.

Käyttäjä kirjoittanut 28.04.2022 klo 17:52

Pakasteesta löytyi silakoita ja tein ison satsin silakkapihviä ja pottumuusia. Samaa ruokaa huomennakin. Tein myös smoothien pakastelöydöksistä, tulipa pahaa. Huomenna pitäisi jaksaa paistaa munkkeja ja lauantaina käydä isän luona. Siivota siellä ja pestä pyykkiä. Jospa jäisin koiran kanssa yökylään.

Sulaisi lumi pois, että pääsisin ulos hommiin. Illat joutilaana mietin mitä tekisin. Onneksi tulee Lego Masters ja urheilua.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 29.04.2022 klo 12:03

Silakkapihvit ja pottumuusi, nam! En ole aikoihin tehnyt silakkapihvejä. Tyttö ei tykkää silakoista, eikä pelkästään itselle tule tehtyä. Elättelen toivoa, että hän vähän isompana ehkä hyväksyy silakatkin. Minusta ne on hyviä. Paistoitko uunissa vai pannulla, Lehmus?

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 01.05.2022 klo 19:12

Ostin jauhelihaa huomiseksi. Teen siitä jauhelihakastiketta, jos en muuta keksi. Mitä muuta siitä voisi tehdä. Keittoon ei ole aineksia, kun perunat puuttuvat. Voisi tietysti tehdä pastasta ja porkkanoista... Mutta ei ole muita juureksiakaan kotona valmiina nyt. Pelkästään porkkanoita olisi. Ei keittoa. Jotain muuta teen. Päivällä tyttö syö koulussa ja itse syön vanhoja ruokia jääkaapista.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 01.05.2022 klo 21:59

Pasta ja jauheliha on hyvä perusruoka. Paista paljon sipulia runsaassa voissa. Kermaa tai maustamatonta joghurttia sekaan.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 02.05.2022 klo 10:26

Tosiaan, maustamatonta jogurttiakin voisi laittaa sekaan. Kiitos, Eieiei, ajatuksista. Sipulin voisin paistaa ensin voissa. Olen joskus vain silpunnut sen jauhelihan sekaan. Parempi varmaan tulee, jos ensiksi paistan sipulinpaloja voissa ja vasta sitten lisään jauhelihan. Kermaakin on. Ehkä jauhelihasta tulee ihan hyvä kastike.

Käyttäjä kirjoittanut 02.05.2022 klo 16:15

Vappu meni hyvin ruokien suhteen vaikka söinkin paljon munkkeja. Isälle pitää tehdä ihan perinteisiä ruokia eli paljon voita ja kermaa. Samalla niitä söin itsekin. Kyllä se vaan niin on, että pitää olla sipulia, voita ja kermaa ja ruuanteko on heti mielekkäämpää. Punajuuria ja herkkukurkkuja oli vihanneksena.

Nyt sitten arki. Söin aamulla munakkaan ja nyt tuntuu, että pidän munatauon. Olen niihin kyllästynyt. Makkarakeittoa johon laitoin pelkkiä keittojuureksia, koska ei ollut pottuja. Hyvää mutta nälkä oli jo kahden tunnin päästä. Ja söin leipää, maksamakkaraa ja juustoa kevyeksi välipalaksi. Olisin nuo voinut syödä keiton kanssa ja syödä välipalaksi marjoja. Päivälliseksi on maksalaatikkoa, itsetehtyä ja puolukkahilloa.

Äsken sanoi vettä, nyt sataa lunta. Taitaa tulla kesä.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 02.05.2022 klo 19:25

Tölkillisestä tonnikalaakin saa ihan kelvollista pastakastiketta, kun kuullottaa mukaan vähän sipulia, lisää tilkan ruokakermaa, kapriksia, sitruunamehua ja sinappia. Itse en tosin enää syö pastaa juuri ollenkaan, kun yritän pitää painoni jonkinlaisessa kurissa.

Olen nyt liikkunut melko aktiivisesti päivittäin. Aika koleaa on vielä sää, vaikka siirryttiin jo toukokuuhun.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 02.05.2022 klo 20:16

ei onnistu mikään... söin suklaapatukoita... ostin kioskilta... söin... olen täys paska

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 03.05.2022 klo 17:10

Friendly, kuulostaa hyvältä idealta laittaa tonnikalapastaan kapriksia ja sitruunamehua. Kokeilen ensi kerralla.

Eieiei, ei se haittaa, vaikka suklaapatukoita välillä tulee syötyä. Onhan niissäkin ravintoaineita, ainakin suklaassa.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 03.05.2022 klo 17:16

kana-riisisössöä 3 päivää. Äiti toi jätskipuikon mulle. En pystynyt syömään hänen ollessa 🙁

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 03.05.2022 klo 22:44

Tänään ei ehkä mennyt ihan pieleen, muistaakseni. En ole syönyt karkkia. Realia jonka päälle koskenlaskijaa, juomana marketin pahvimukikahvi, töissä ja työpäivän jälkeen juustosämpylä ja toinen kupillinen kahvia. Illalla oivallus siivuja 4 kpl ja hiukan purjoperunasosekeittoa. Pieni hörppy konjakkia.