Ruokaremontti 2022

Ruokaremontti 2022

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 02.01.2022 klo 11:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2022 klo 11:44

Monissa ketjuissa kirjoitellaan syömisestä, niin olisiko mitään ideaa perustaa ihan oma ketju aiheesta?

Itse syön pääasiassa ihan hyvin, tarpeeksi vihanneksia ja varsinkin marjoja. Kalaa syön paljon koska itse kalastan. Kesällä mulla on lihakarjaa pellolla lomalla ja kun ne talveksi haetaan pois, saan siitä talven luomulihat.  Perunat, porkkanat ja kaalit kasvatan itse.

 Liikun joka päivä, paljon höytyliikuntaa kun asun maatalossa ja on ison pihan lumityöt. Käyn myös metsällä, hiihdän, keilaan ja käyn kolme kertaa viikossa kuntosalilla.

Kaikki pitäisi olla siis kunnossa ja mulla ihannepaino. Mutta olen lihavuuden rajalla, monesti lihava ja joka kerta kun käyn lääkärillä saan kehotuksen laihtua. Mut on ohitusleikattu sydämestä ja sen vuoksi jalkaani jäi hermosärky johon syön lääkettä. Jota syytän siitä, että lihoin leikkauksen jälkeen 10 kiloa eikä painoni tipu vaikka olisin syömättä.

Ruokailen epäsäännöllisesti, koska käyn vain kolme kertaa viikossa töissä. Työpäivinä syön säännöllisesti. Muina aikoina syön kun on nälkä. Illat kuluu siinä että makaan sohvalla ja laukon jääkaapilla. Olen myös yösyöppö. Viime yönä kello 2 heräsin ja tein lämpimiä paahtoleipiä, ei kyllä ollut nälkä. Huomasin aamulla, että olen taas yöllä syönyt. Nyt on kello lähes 12 ja olen vasta juonut aamukahvin vaikka heräsin kello 6 ja olen jo käynyt koiran kanssa lenkillä. Tähän epäsäännölliseen syömiseen tarvisin kai eniten vertaistukea.

En halua että tämä ketju kertoo vain minusta vaan toivon muitakin ruokaongelmaisia mukaan.

Käyttäjä kirjoittanut 22.04.2022 klo 14:58

Paskan marjat mun kanssani. Kun puhutaan säästä, osaan puhua  mutta, kun pitäisi puhua syömisestä, hoksaan ettei mulla olekaan syömishäiriötä eikä asiaa mistä puhua.

Nyt pitää rauhoittua, tehdä ruokasuunnitelma viikonlopuksi ja lähteä kauppaan. Meni tämäkin päivä taivasteluksi.

Käyttäjä kirjoittanut 22.04.2022 klo 15:29

Tämä on hyvä ketju, kiitos aloittajalle 🌹 Tämä pakottaa miettimään mitä suuhunsa laittaa tai että muistaisi syödä vaikkei mikään maistu.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 23.04.2022 klo 14:59

Lämmitin tänään lounaaksi vanhaa nakkikastiketta ja perunoita. Se on ihan kunnon ruokaa. Olen tässä mielessä tyytyväinen itseeni. Sitten söin välipalaksi suklaata ehkä kymmenen palaa.

Ei kai haittaa, vaikka vaan raportoin kaikki syömiset. Tuntuu, etten jaksa muuta, mutta kirjoittaminen ihan vähän tuntuu auttavan.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 23.04.2022 klo 15:04

Lehmus, olen samaa mieltä kanssasi, että silloin laihtuu, jos yksinkertaisesti syö vähemmän kuin kuluttaa. Siis sillä tavalla, että saa vähemmän kaloreita, vain sellaisen määrän, että se alittaa kulutuksen. On ihan sama, mitä syö, kunhan energiaa eli niitä kaloreita tulee riittävän vähän joka päivä (ja yö).

Minulla se ainakin menee noin.

Toinen asia on sitten se, mikä on ravitsemuksellisesti riittävän monipuolista.

Käyttäjä kirjoittanut 24.04.2022 klo 08:54

Purjevene, saa tähän kirjoittaa miten haluaa. Ravitsemuksellisesti oikein syöminen onnistuu multa, jos pidän ruokapäiväkirjaa. Se onkin sitten yhtä laskemista enkä muuta osaa tehdä kuin tutkia mitä syön.

Enpä ole mennyt ruokakauppaan vaan menin cheerleading-kisoihin vapaaehtoistyöhöin. Samalla tuli syötyä hotellitason aamiainen vaikka en asunut hotelissa vaikka lähtiessä söin kotiaamiaisen. Koska sain sen alennettuun hintaan. Pullaa ja kahvia väliajalla. Sitten vieressä alkoi paikallistason tärkeä jääkiekko-ottelu johon naapuri pyysi mukaan. Siellä tuli juotua yksi olut. Lähtiessä naapuri kysyi otetaanko vielä pitsa kotiin, otettiin me ja syötiin ja join vielä yhden oluen.

Koska kaikki on mennyt päin mäntyä, söin aamiaiseksi jäätelöä. Hyvä ilma ulkona, taidan lähteä koiran kanssa pitkälle lenkille. Sinne kauppaankin pitäisi mennä.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 24.04.2022 klo 12:16

Repsahdin ja ostin ison kasan irtokarkkeja. Kaiken lisäksi karkin mättäminen alkoi närästää.

Tekisi mieli juoda kevään ensimmäinen olut. Sekään ei tee hyvää painonhallinnalle, mutta käytän alkoholia niin vähän, ettei asialla ole merkitystä. En edes muista, milloin olen viimeksi olutta särpinyt. Nyt tekisi mieli sillä vähän rentoutua, kun olen päässyt töissä ison urakan puoliväliin.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 24.04.2022 klo 23:45

Nyt on syöty kiusaus, joten huomenna teen joko pannaria tai pikku lettuja. Jännittää aamulla laittaa lasiin tilkka soijajuomaa ja wichyä ja kattoo mitä tapahtuu.  Sit syyän parisen päivää pannaria/lettuja ja leipää. Jotenki tuntuu et pärjäisin vähemmälläkin. Ehkä kokonaan ilman ruokaa. Mä oon niin sekaisin syömisien ja ajatuksieni kanssa. Olen ehkä väärässä ketjussakin, pilaan kaikkien onnistumisen omilla epäonnellani. Mut kun ei ole mitään syytä syä, ni miksi syä. Anteeksi 😪

Käyttäjä kirjoittanut 25.04.2022 klo 09:26

Voi saloka, ei tätä ketjua voi mitenkään pilata. Jatka vaan kirjoittamista. En huomaa itsessäni juuri mitään onnistumisia vaikka olen kyllä onnistunut jättämään yösyömisen pois.

Vihdoin pääsin kauppaan ja keksin uuden ruuan mitä voi syödä kolme päivää, kun lisää jotain tuoretta joka päivä. Esim. kaurakermaa, vinkin antoi myyjä. Ostin jotain broileripaloja, nuudeleita ja pakasteesta paprikaa ja herneitä. Noita paistelin wokpannulla ja lisäsin kaurakermaa vähän. Ihan syötävää on.

Viimeiset perunat menee siemenperunaksi, joten pitää syödä makaroonia ja riisiä. Marjoja on vielä. Keitän mustikkasoppaa taas. Sekin kyllä jo kyllästyttää. Ehkä voisi tehdä marjarahkaa.

Tiukka työviikko, mulla se on kolme päivää pitkä. Ilma ei ole niin kaksinen ja jäälle en taida enää mennä, joten sama tehdä töitä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 25.04.2022 klo 13:49

Tein erikseen wichy ja soijajuomaletut, tai no soijajuomaletut muuttui pannukakuksi, kun ei tahtonu pannulta irtoa. Letut söin kaikki jo ja oon ähky, pannari riittää pariksi päivää.

Miettisin, pitäisikö tehä munakasrulla uunissa taas joskus, ku noita munia on. Pitää va kattoo ohje ekana ja soveltaa.

Mul on hampaan välissä vadelman siemen ja se ketuttaa.

Nyt sit oottelen iltapalaa n. Klo 19 aikoihin. Juon tässä välii, ettei tuu nestevajausta. Maha oireilee vieläkin.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 25.04.2022 klo 21:35

Suunnitelmat muuttui huomisen ruuasta. Koitan väkertää jonkinlaista kanakeittoa itelleni, niistä aineksista mitä mulla on. Mun on katkastava tä kierre, vaikka tä onkin eka päivä. Aloittaa suht kevyestä. Pannarista en tiä, heitänkö roskiin. Se haisee ihan soijakaakaolle.

Oon kauan miettiny pakastimen kattomista ja heittää kaikki huonot yms pois. Saisin samalla sinne tilaa esim. Kasviksille tai sellaisille, mitä / mistä voi nopeesti kehittää ruokaa.

Tälläinen suunnitelma olisi huomenna.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 25.04.2022 klo 21:37

Yritän edes yhden suupalallisen (2-4 palaa) pirkka tumma leivontasuklaalevystä syödä imeskellen... oon syöny melkein koko levyn pureskellen hermostuneesti ja hätäisesti, kykenemättä nautintoon.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 26.04.2022 klo 08:43

Tein eilen karjalanpaistia. Laitoin keittolihaa, sellaista valmiiksi paloiteltua, mitä saa muovipakkauksissa. En ostanut tällä kertaa karjalanpaistilihoja, vaan keittolihaksi nimettyjä isoja paloja pari pakkausta. Taitavat olla naudan rintaa tai niskaa. Niistä tulee hyvää. Haudutin neljä tuntia uunissa. Tyttö söi ahnaasti, kun tuli koulusta. Se kelpasi ja onnistui aika hyvin. Liha oli mureaa. Laitoin vähemmän suolaa, mutta silti oli ihan hyvää minustakin. Onneksi sitä riittää vielä täksikin päiväksi. Keitän vaan lisää perunoita.

Tuoretta kalaa on vaikea saada. En ole vähään aikaan laittanut mitään kalaa. Kaupassa tiskillä se on kallista ja vanhaa. En oikein tiedä, mistä saisi ostaa tuoretta ja hyvää kalaa.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 2 vuotta sitten. Syy: -
Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 26.04.2022 klo 12:03

Aaaaaah!!! Karjalanpaisti!!! HYVÄÄ!!!! 🌞👍🙏🌹🤗🍽️

Käyttäjä kirjoittanut 26.04.2022 klo 13:32

Karjalanpaisti on kyllä hyvää, sitä tulee tehtyä aika usein. Koska on noita eläimiä omasta pihasta, laitan usein sian ja naudan lihaa sekaisin. Joskus laitan ison astian ja lihojen joukkoon panen potut ja porkkanat hautumaan. Tuoretta kalaa on tällä hetkellä vaikea saada. Lohta saa aina mutta senkin kilohinta on noussut valtavasti.

Mun syömiset menee nyt hyvin, tuota wokkipannua ja puuroa. Enkä ole napostellut yhtään ruokien välillä. Enkä ole käynyt puntarilla.

Järkyttävän kylmä viima on nyt. Siman on käynnissä ja kai munkkeja pitää joku päivä tehdä ja viedä isällekin. Jos päättäisi, että söisi vaan viisi-tarkoitin yhden munkin.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 26.04.2022 klo 13:53

Ai sinäkin tykkäät karjalanpaistista, Eieiei. Se on meilläkin yksi lempiruuista. Yritän keksiä keinoja tehdä sitä tarpeeksi helposti, jotta jaksaisin laittaa. Sama pätee kaikkiin ruokiin, mitä teen.

Saloka, kanakeitto kuulostaa tosi hyvältä. Voimia sinulle siihen, jotta jaksaisit tehdä! Minulla olisi myös tuo pakastimen läpikäyntioperaatio tarpeellinen, mistä mainitsit. En millään jaksa aloittaa.

Löysin vegaanijäätelön, joka oli herkullista! Yleensä en tykkää vegaanijäätelöiden mausta. En tiedä, mikä ainesosa tuottaa sellaista makua, josta en ole tykännyt. Tämä kuitenkin oli niin hyvää, että tuli ihan himo saada sitä lisää. Suklaajäätelöä se oli. Otin sen, koska se näytti eniten houkuttelevalta kaupan valikoimassa. PItää ostaa niitä lisää ensi kerralla.