Rahat riittämään

Rahat riittämään

Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö aloittanut aikaan 24.11.2016 klo 09:15 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö (Työntekijä) (Takuusäätiö) kirjoittanut 24.11.2016 klo 09:15

Ketjun tarkoituksena on keskustella oman talouden hallinnasta ja hyvistä keinoista saada rahat riittämään. Voitte jakaa hyviä vinkkejä säästämiseen, rahankäytön suunnitteluun, menojen seurantaan jne. Osallistun Takuu-Säätiön työntekijänä ajoittain myös keskusteluun.

Rahankäytön hallitseminen voi tänä päivänä olla hyvinkin haasteellista, sillä kuluttaminen on niin helppoa ja vaivatonta. Emme käsittele juurikaan fyysistä rahaa ja maksaminen muuttuu koko ajan abstraktimmaksi käteisen ja perinteisten maksukorttien käytön vähenemisen myötä. Erilaisten maksusopimusten myötä iso osa käytettävissä olevista rahoista katoaa tililtä automaattisesti ilman, että niihin tulee kiinnittäneeksi edes kovin suurta huomioita. Moni meistä ei tiedä kovin tarkasti kuinka paljon ja mihin kaikkeen rahamme menevät eikä sitä mihin kulloinkin voisi olla varaa.

Tämän vuoksi on hyvä keskustella siitä millä tavalla te seuraatte omaa rahankäyttöänne, mitkä asiat oman talouden hallinnassa ovat haasteellisia ja mitä hyviä vinkkejä ja neuvoja voisitte muille jakaa, jotta rahat riittävät ja vielä jotain voisi jäädä säästöönkin.

Sana on vapaa!

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 02.09.2017 klo 19:33

Tein ensimmäisen tilauksen Visalla (Visa elektron). Ja luottokortin laitoin laatikkoon. En leikanut vielä katki ja roskiin. Nyt opettelen rahankäyttöä... Pitäisi olla aikuinen...☺️

Käyttäjä kirjoittanut 03.09.2017 klo 06:16

Hyvä Jardin.

Kohta on taas joulu eiku uusi vuosi ja tulee uudet jäsenmaksut kaikkiin yhdistyksiin. Jäsenmaksu näyttää pieneltä mutta kun kuuluu moneen yhdistykseen, niin summasta tulee iso. Sitten saa vain yhden lehden eikä koskaan osallistu mihinkään toimintaan, koska se on niin kaukana ettei sinne pääse. Ehkä saa myös vuosikalenterin mutta niitäkään ei tarvi kuin yhden.
Monen yhdistyksen lehden voi lukea kirjastossa, jos kiinnostaa.

Laitan jo nyt eroilmoituksen yhdistyksille etteivät lähetä jäsenmaksua eivätkä sitä kalenteria. Pysyn vain siinä missä oikeasti voin käydä jotain tekemässä.
Samoin peruutan kaikki ne lehdet jotka voi lukea kirjastossa.

Käyttäjä Tammyka kirjoittanut 04.09.2017 klo 11:42

Säästäminen ja hintojen vertailu voi olla ihan mukavaakin,jos sitä ei tarvi tehdä ihan hampaat irvessä. Jos koko perhe puhaltaa yhteen hiileen ja saa siitä palkkionkin joskus, se ei tunnu pahalta. Ruoka-ja vaatekaupassa voi säästää pitkän pennin, jos on aikaa hintoja seurailla. Nyt on tulossa 60 prosentin hinta-alekin ruokakauppaan. Saa nyt sitten nähdä,millaisia tuotteita illan viimeisenä aukiolotuntina alennetaan!

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 04.09.2017 klo 15:16

Tammyka kirjoitti 4.9.2017 11:42

Säästäminen ja hintojen vertailu voi olla ihan mukavaakin,jos sitä ei tarvi tehdä ihan hampaat irvessä. Jos koko perhe puhaltaa yhteen hiileen ja saa siitä palkkionkin joskus, se ei tunnu pahalta. Ruoka-ja vaatekaupassa voi säästää pitkän pennin, jos on aikaa hintoja seurailla. Nyt on tulossa 60 prosentin hinta-alekin ruokakauppaan. Saa nyt sitten nähdä,millaisia tuotteita illan viimeisenä aukiolotuntina alennetaan!

Ihan totta mitä tammyka sanoo. Minun olisi ollut hyvä opetella tuota tapaa jo vähän ennenkuin oli ihan pakko. Säästämiseen kannattaa myös miettiä sitä, mikä on tavaran todellinen käyttöarvo. Ostaako kalliit kengät ja pitää samoja viisi vuotta, vai ostaako viidet halvat samassa ajassa. Saattaa tulla jälkimmäinen vaihtoehto kalliimmaksi. Ja tosiaan kannattaa hyödyntää myös käytettyjen vaatteiden myymälät ja vaikka kierrätyskeskus.

Muutama kuukausi sitten näin kierrätyskeskuksen ilmaispuolella kissan raatelemat tuolit. Nappasin mukaan sillä ajatuksella, että katsotaan jos niistä saisi jotain puuhasteltua. Vanhemmilta löytyi hiekkapaperin palasia ja oikean värinen vanha spray-maalipurkin loppu. Pari päivää siinä meni puuhastellessa, mutta mielestäni sain kuitenkin hyvät tuolit työn hinnalla.

Ruokakauppa mainostaa että remontin jälkeen kupongilla ostoksista 10% alea. Tarvii listata mitä tarvitaan. Talven varalle ainakin kynttilöitä, kahvia, wc-paperia, tiskiainetta, suolaa, riisiä, jauhoja, leivinpapereita ym. kuivatavaraa. Eihän tällä tietysti vielä rikastu, mutta se ei ole tarkoituskaan.

Käyttäjä Tammyka kirjoittanut 05.09.2017 klo 12:15

Satoshi oikeassa olet. Ei kaikkea tarvi ihan uutena ostaa. Tori on hyvä paikka ostaa. Voi pidemmällä aikavälillä seurata ja etsiä tavaraa,minkä tarvitsee. Olen ihastunut mm tiettyyn vaatemallistoon ja vähän käytettynä olen saanut ostettua murto-osalla kaupan hinnasta. Kyllä säästää voi ja jos itse kunnostaa esim. vanhan huonekalun se on paljon arvokkaampi kuin kaupasta valmiina ostettu. Kannatan ehdottomasti kierrätystä. Se mikä on toiselle tarpeeton,on jollekin toiselle tarpeellinen.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 06.09.2017 klo 05:54

Visa laskuni on ainakin lähtenyt tililtä. Toivottavasti se on myös mennyt perille. Tämän kuun talous on nollilla tai lähempänä miinuksella. Samalta näyttävät lähikuukaudet. En saa maksettua koko sairaalalaskua.

Mulla on ollut tapana ostaa kuun alussa pullo viiniä, jota sitten nautin muutaman päivän. (Muuten en juurikaan juo alkoholia.) Nyt en oikein tiedä, onko mulla siihen varaa... Hierojallekin tekisi mieli mennä käymään. Saan sukulaiselta vähän lainaa. Ehkä niillä tulee tehtyä nuo ylimääräiset... Ja ostetua kahvia ja kahvimaitoa... Nutriletttia ostin liki kuukauden tarpeiksi eli nälkä ei tule ja ruokaa en tarvitse. Ja pakkasesta löytyy ruokaa. Milloinhan niitä syön? 😐 Ehkä nutraamisen jälkeen?

Tekisi mieli lähteä metsään marjan poimintaan, mutta en ole saanut sitä vielä aikaiseksi. En ajatele sitä rahan säästönä, koska muuten en osta kuitenkaan puolukoita, mutta kiva lisä ne olisivat!

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 08.09.2017 klo 17:29

Hei te kaikki jotka olette uo tai menossa siihen.

Voin sanoa että älkää olko huolissaan ja menettäkö yö unia sen takia. Itse tein niin ja aivan turhaan. Joskus on hyvä antaa velkojen mennä ulosottoon. Jos niitä on niin paljon että tietää jo ettei millään selviä.

Elämä ei mene pilalle siitä(en siis kannata velkaantumista tai ettei laskujaan maksa!!). Mulle oli helpotus että luottotiedot lähti.
Mikään ei ole muuttunut. Tarkoitan että kyllä saa vuokrakämpän, puhelinliittymät(elisalta esim.jos haluaa. Ite en halunnu kun pidän prepaidistä). Vakuutuksia ei toki, mutta muuten elämä on yhtä normaalia kun ennenkin. Ehkä jopa vähemmän stressaavaa.

Jos sattuu vielä hyvä uo mies/nainen jonka kanssa voi sopia asioista niin sopikaa. Joskus maksamisen voi siirtää siihen asti kun takaisin työelämässä. Turha yrittääkään maksella pienillä tuilla. Ok.luottotiedot on kauan sitten poissa, mutta oon todennu että ei haittaa tai muuta mun elämää millään tavalla. Maksan sitten kun pääsen terviden kirjoihin ja työelämään takaisin. Mikä ei tule tapahtumaan lähiaikoina, mutta kuitenkin🙂.

Tsemppiä kaikille!!!🙂🌻

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 12.09.2017 klo 15:37

Tietääkö joku viisas ihminen miten tavallinen ihminen voisi olla taloudellisesti riippumaton jossain elämänsä vaiheessa?

Käyttäjä saloka kirjoittanut 12.09.2017 klo 18:01

mä otin eilen tyhjän kansion käteeni ja paperia sinne. Piirsin taulukon papereihin (3lle sivulle) ja aloin sitä käyttää. Laitan laskun tiedot niihin joka kuukaudelta yksi sivu. Mulla on lakuja joita tiedän jo, merkitsin ne jo nyt. Mulla on ollu vihkona sama hiukan aikaa, mut se oli epäkäytännöllinen mulle kun kuun laskut sekaisin, enkä merkinny aina kaikkia. Toivon ensi kuussa talouden hiukan selviytyvän.

Tämä kuu on taas semmoinen, että on pitänyt pyytää vanhemmilta rahaa. Onneks pakkasessa on ruokaa. mut kaapissa ei.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 23.09.2017 klo 08:28

Peruin hieronnan, jotta riittää rahaa ruokaan. ☹️ Ensi kuulle oon varannut sitten uuden ajan. Harmittaa, mutta vähän pakko. Ruokajonosta ei saa riittävästi ruokaa, jos oikeastaan lainkaan...

Luottokorttia en ole käyttänyt. Siitä pisteet mulle!☺️

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 24.09.2017 klo 07:15

Raha-asiat ahdistaa. Pelkään, saanko miloinkaan lainojani maksettua. Mulla on vain kulutusluottoa muutaman tuhannen edestä. Tiedän periaatteesa selviäväni, mutta aikaa se tulee viemään. Ja rahat tulee oleman vähissä. Mutta sitten se helpottaa parin vuoden päästä. Luottokortti pysyy laatikoss. Sitä en käytä. Mutta pidän tallessa ainakin vielä. Jos tule eteen jotain ihan ehdotonta...

Olen miettinyt, että hakisin lainaa omasta pankista, ja maksaisin sillä luottokorttivelan pois. Tulisi korot varmaan pienemmiksi. Mitä ehdotatte? Miten lainaa haetaa?

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 25.09.2017 klo 08:39

Kävin oman pankkini sivuilla katsomassa lainavaihtoehtoja. Ei se vaihto juuri halvemmaksi tulisi kuin nykyinen... Muutaman vuoden velkavankeus edessä.😠

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 25.09.2017 klo 20:11

Moikka!

Tuntuuko teistä hyvältä, kun saatte rahaa säästöön? Säästättekö johonkin suurempaan?

Minua kutkuttaa, kun voi käyttää mielikuvitusta säästääkseen. Onhan se turvallisempi olo kun on jotain säästössä. Kaikki vaan käyttää ruokakaapin perukoilta ennen kuin ostaa uutta. Jne.

Tsemppiä taloushuoliin!

Käyttäjä saloka kirjoittanut 28.09.2017 klo 20:59

Rahaa menee taas ensi kuussa paljon. Pitäny tilata joululahja matskuu. Ehkä marraskuu on helpompi.

Mä en sellai säästä. Olis ihanaa et olis rahaa kukkaros tai tilillä, ettei tarvii penniä venyyttää...

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 18.10.2017 klo 21:19

Moi!

Miten on teidän talousasiat mennyt? Mulla on maksut maksettu mutta vyötä saa kiristää.
Ehkä silloin joku uusi juttu tuntuu mukavammalta. Kun se ei ole jokapäiväistä. Esim uusi kynsilakka.

Onneksi on ilmaisia huveja, kuten kävely. Ja lukeminen.