Rahat riittämään

Rahat riittämään

Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö aloittanut aikaan 24.11.2016 klo 09:15 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö (Työntekijä) (Takuusäätiö) kirjoittanut 24.11.2016 klo 09:15

Ketjun tarkoituksena on keskustella oman talouden hallinnasta ja hyvistä keinoista saada rahat riittämään. Voitte jakaa hyviä vinkkejä säästämiseen, rahankäytön suunnitteluun, menojen seurantaan jne. Osallistun Takuu-Säätiön työntekijänä ajoittain myös keskusteluun.

Rahankäytön hallitseminen voi tänä päivänä olla hyvinkin haasteellista, sillä kuluttaminen on niin helppoa ja vaivatonta. Emme käsittele juurikaan fyysistä rahaa ja maksaminen muuttuu koko ajan abstraktimmaksi käteisen ja perinteisten maksukorttien käytön vähenemisen myötä. Erilaisten maksusopimusten myötä iso osa käytettävissä olevista rahoista katoaa tililtä automaattisesti ilman, että niihin tulee kiinnittäneeksi edes kovin suurta huomioita. Moni meistä ei tiedä kovin tarkasti kuinka paljon ja mihin kaikkeen rahamme menevät eikä sitä mihin kulloinkin voisi olla varaa.

Tämän vuoksi on hyvä keskustella siitä millä tavalla te seuraatte omaa rahankäyttöänne, mitkä asiat oman talouden hallinnassa ovat haasteellisia ja mitä hyviä vinkkejä ja neuvoja voisitte muille jakaa, jotta rahat riittävät ja vielä jotain voisi jäädä säästöönkin.

Sana on vapaa!

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 12.06.2017 klo 09:42

Keinot on monet,kun haluaa säästää,vähentää omaa rahan käyttöään ja siinä samalla luontoakin,jos hyvin käy. Olen useana vuonna ollut talkootyössä täällä maalla,mökkipaikkakunnalla:perunan nostossa,omenoiden ja pensasmarjojen keräilyssä. Kivaa hommaa välillä ja olen saanut sitten kotiinkin vietäväksi kyseisiä tuotteita.
Muuten kananmuna on edullinen ruoka-aine ja uunimunakas helppo tehdä,kun sen voi täyttää kasviksilla,jauheliha-sieniseoksella tai savukalalla yms.
Ja kaali on minullekin ykkösjuttu. Lähikaupassa oli koko kevään sitä myynnissä 59 senttiä kilo,mutta eipä näyttänyt juuri kenellekään kelpaavan. Kaalet olivat noin 2 kg painoisia ja siitä tuli kaalimuhennosta ja kaalilaatikkoa jopa pakkaseen. Kun kerralla näkee vaivaa,saa sitten ruokaa useammaksi kerraksi.

Käyttäjä sasutäti kirjoittanut 12.06.2017 klo 20:13

Olemme nyt kihlatun kanssa "loisineet" anoppilassa ruokailujen aikana, säästyy kummasti omat ruokarahat myöhempään, kun syö täällä.. Ei tätä varmasti muuten kehtaisi harrastaa, mutta kihlatun äiti tekee edelleen isoja annoksia ruokia kolmelle ihmiselle, niin niistä sitten yleensä riittää meillekin.

Nyt, kun kihlattu on aamuvuorossa, se kulkee töissä vanhempiensa luota pitäen, jossa siinäkin säätetään jo useampi euro bensarahoja.

Ruokaa tehdään itse isoja annoksia ja pakkaseen laitetaan "ylimääräiset". Sitten jossain vaiheessa syödään pakastin tyhjäksi ennen kuin aletaan tehdä uutta ruokaa. Säästäähän sillä jo jonkun verran, mutta jos haluaa ruoan lisäksi esimerkiksi salaattia niin salaattitarpeet ovat yllättävänkin kalliit - ainakin täällä päin Suomea, missä minä asun, jossa ei noita paikallisia tuottajia ole oikeastaan muulla kuin salaatilla, kurkulla ja perunalla (ja perunat saadaan kihlatun kotoa, niin niistä ei tarvitse maksaa).

No, nyt tänään viimeksi tehtiin iso annos ruokaa, josta riitti meille kahdelle ja minä syön sitä vielä huomenna sekä lounaaksi että päivälliseksi, tai ainakin lounaaksi jos en päivällisajaksi ajele tähän anoppilaan.

Meillä myös rahankulutusta jonkin verran aiheuttavat koirat. Ne täytyy ruokkia ja kahden koiran sapuskat maksavat ihan kohtalaisesti. Ne syövät ns. 50/50-mallilla, eli noin puolet nappulaa ja puolet raakaruokaa. Nappulasäkki maksaa rapiat 35e ja kestää pari-kolme kuukautta riippuen siitä, miten sitä syötetään; nyt kun ne ovat syöneet pääasiassa nappulaa, niin säkin pohja alkaa noin kuukauden jälkeen olla jo kohta näkösällä, eli uutta säkkiä pitäisi hommata. Raakaruoka maksaa noin 50e/satsi, ja siitä riittää noin kolmeksi kuukaudeksi.

Eineksiä emme osta oikeastaan ollenkaan, pitäisi varmaan niistä vähistäkin einesostoksista luopua. Heräteostoksia pyrimme välttämään, mutta nekin valitettavasti osuvat kohdalle tuolla ruokapuolella, muuta materiaalia ei tule oikeastaan ostettua paljonkaan, kun molemmilla on tällä hetkellä tarpeeksi vaatetta sekä kesään että talveen ja vaatekaupoissa pyörijöitä emme ole.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 17.06.2017 klo 19:00

Kävin tänään hierojalla. Olin siihen budjetoinut. Oma hyvinvointi on sen arvoista. Heidän firmallaan on kanta-asiakaskortti, jolla saa hieronnat puolen hintaan. Eikä kortti ole edes suhteessa kallis. Jo toisella hieronnalla tulee alennusta, vaikka laskee kortin hinnan mukaan.

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 19.06.2017 klo 12:25

Hyvä Jardin! Omaan hyvinvointiin ja terveyteen kannattaa panostaa ja mieluusti vielä sellaisiin asioihin, jotka ylläpitää tai parantaa hyvinvointia jatkossakin. Kehon hyvinvointi heijastuu mieleen ja toisinpäin 🙂👍

Käyttäjä Monnas87 kirjoittanut 09.07.2017 klo 11:29

Olen aikanaan pilannut elämäni velkaongelmilla. En tiedä miten eroon veloista ja oma elämä hallintaan. Olen aina yksinäinen ja rahalla ostanut tavaraa että sais ystäviä ja näyttäisin onnelliselta mutta sitä en ole ja ahdistaa. En nuku hyvin, istun kotona itkien välillä kun pelkään ja ahdistun. Pelkään elämää ja etten pärjää ja en saa koskaan ymmärtää mitä onnellisuus on ja rakkaus. Kukaan ei minua hyväksy.

Käyttäjä lopussa ollaan kirjoittanut 13.07.2017 klo 13:08

No niin. Kiva kun löysin tänne. Olen 51-vuotias mies ja veloissa korvia myöten. Viime vuonna tuli avioero ja jäin työttömäksi. Velkaa jäi yli 30 000 ja nyt ulosotto uhkaa. Tai siis ei edes uhkaa vaan oikeastaan odotan sitä. Kävin velkaneuvojalla ja hän neuvoi näin. Mutta mutta. Ahdistaa, en nuku, en syö, en liiku . en mitään. Asun vuokralla ja nekin maksut myöhässä. Olen jopa miettinyt ratkaisua itseäni kohtaan ja aivan tosissani. Hävettää velat, ei uskalla kertoa kenellekään.. Kun ei näy edes sitä valoa tunnelin päässä, joka voisi joskus odottaa...

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 13.07.2017 klo 14:03

Mulla on kaveri jolla on myös ulosotossa velkoja, mutta elämä ei ole kuitenkaan päättynyt siihen. Tapauskohtaisesti ulosottomiehenin pitää jättää jotain ulosmitattavalle jotain välttämättömään elämiseen. Työttömyydenkään ei tarvitse olla aina pysyvä tila, eikä 8-17 ainoa työmuoto. Mulla ei valitettavasti ole mitään täsmäapua antaa, mutta pienillä jutuilla ja ajan kanssa voisi ehkä vielä jotain tehdä, vaikkei näillä rikastuisikaan.

-Oletko jaksanut selvittää oikeutesi työttömyys-, asumis- ja muihin mahdollisiin sosiaalitukiin?
-Entä miten hyvin olet perillä rahojesi liikkeestä käteen ja ulos, kirjaatko tulot, menot ja varat ylös?
-Meneekö kaikki mitä tuleekin, mihin ne menee ja voisko sitä jotenkin rukata paremmaksi?
-Voisiko netin, kännykän, sähkön ja pankin kilpailuttaa?
-Entä myytävän omaisuuden arvo?
-Voisitko myydä omaa osaamistasi muille?
-Onko asunnossasi parveke tai oma piha, jossa voisit kypsytellä omia perunoita, tomaatteja ym. tarpeellista ruokaa?

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 14.07.2017 klo 11:01

Pojalta loppui nyt elatusapu. Monta sataa vähemmän tuloja. Mun palkka oli näköjään vähentynyt, varmaan sairasloman takia, melkein pari sataa. En todellakaan tiedä millä tullaan toimeen. Vuokraan ja muihin laskuihin menee kaikki rahat. Millä ihmeellä hankkia ruokaa. Ja autokin tuntuu just nyt hajoavan käsiin. En tajua miten tuun toimeen ilman sitä. Tuskin mä sossusta mitään saan. En tiedä saisko poika jotain kun sillä ei oo nyt mitään tuloja. No opintotuki sit tietysti kun koulu alkaa.

Käyttäjä kirjoittanut 16.07.2017 klo 16:28

http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005291721.html
Työssä jos käy, omat eväät säästävät paljon rahaa.

Käyttäjä sasutäti kirjoittanut 16.07.2017 klo 19:01

Tähän asti on pärjätty jotenkuten, kun on virallisesti asuttu eri osoitteissa. Nyt, kun muutettiin yhteen, niin eipä tartte pärjätä.

Kihlatun asumistuki lakkautettiin minun eläkkeensaajan asumistukeni vuoksi, joten siinä hävittiin heti useampi sata euroa. Minä en saa muita tuloja kuin Kelan kansaneläkkeen ja takuueläkkeen (plus sen eläkkeensaajan asumistuen, joka on tällä hetkellä vasta käsittelyssä ja ties kuinka kauan menee päätöksenteossa, eikä määrästä ole tietoa), ja niistäkin rahoista menee jo 100 euroa sellaisiin maksuihin, jotka menevät säännöllisesti joka kuukausi, mm. opintolainan lyhennys.

Noiden 100 euron lisäksi on muut laskut, joita on kuusta riippuen 100-400e. Siihen päälle vielä autojen bensakulut (pakko olla kaksi autoa) sekä ruoat ja velat sukulaisille/ystäville, niin eipä paljon tarvitse miettiä, jääkö rahaa säästöön vai ei. Tai että jääkö sitä yleensäkään käyttöön vai ei.

Nyt hieman tietysti helpottaa, kun minä saan omasta asunnostani takuuvuokran takaisin, mutta se on sen verran pieni summa, että jos siitä säästöön laittaa ja makselee hieman velkoja, niin käteen ei jää mitään. Eli joko säästöön ei laita mitään tai kitkuttelee näillä pikkumäärillä mitä nyt on tilillä.

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 23.07.2017 klo 08:46

Hei,

Olen samaa mieltä että omat eväät säästää paljon. Tekee sitten ruokaa kun pääsee kotiin.

Moni vanhempi naisihminen on taitava taikomaan melkein tyhjästä aterioita ja hyödyntämään tähteitä. Itsellä on paljon vielä opeteltavaa. Vaikka ei kauheesti mene ruokaa roskiin.

Kaurapuuro on hyvää. Vaikka mikrossa. Keitot on hyviä. Ja muutkin puurot.

Menipä ruokapainotteiseksi. 🙂

Käyttäjä Tammyka kirjoittanut 29.07.2017 klo 13:06

Kyllä se ruoka ja vaatteet on se,mistä eniten säästää. Kannattaa hyödyntää niitä ruoka-aineita mitkä halpoja sesonkituotteita. Nyt kasvikset,kaali yms. Tänään laitoin kaalesta,jauhelihasta ja porkkanasta padallisen,huomenna lisään riisiä ja saamme kaalilaatikon. Kun on pieni perhe niin siitä jää vielä pakkaseenkin laitettavaa. Perunamuusia teen aina isomman määrän ja sitä voi myös pakastaa. Sienestää ja marjastaa kannattaa aina,vaikka saaliit eivät kovin suuria olisikaan. Raparperejä olen saanut tuttavilta ja teen niistä mehua. Leipää en ole juuri leiponut pitkään aikaan,kun sitä menee meidän perheessä vähän,mutta se kyllä kannattaa niinkuin muukin leipominen. Jos satun kauppaan ja on lihaa alennuksessa ostan,jos ehdin sen heti valmistamaan. Ruokamyrkytystä ei kannata hankkia eikä muutenkaan riskeerata terveyden kustannuksella. On olemassa paljon halpoja ja hyviä ruokia,mutta vastiihan se aikaa ja kekseliäisyyttäkin,että saa maistuvaa ja terveellistä vähällä rahalla.

Käyttäjä Sinttu2 kirjoittanut 31.07.2017 klo 10:21

Olen ajautunut tilanteeseen, jossa ulosotto vie palkastani 1/3. Odottelen aikaa sosiaaliseen luototukseen, josta mahdollisesti saan luoton mutta joudun odottelemaan 3kk. Tämä odottelu raastaa hermojani ja vaikuttaa arkeeni, rahojen riittämättömyys rassaa päivittäin ja vaikuttaa myös parisuhteseeni, mies asuu toisella paikkakunnalla ja tietää tilanteeni, en jaksaisi panostaa enää parisuhteeseen ja pelkään että menetän hienon miehen ongelmieni vuoksi.. lisäksi tyttärelläni todettiin keskivaikea masennus joten tuntuu että kaikki kasautuu, niin paljon huolia ettei ehdi masentua.. positiivista on se, että minulla on vakituinen työpaikka. Kuinkahan tästä eteenpäin..

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 05.08.2017 klo 21:00

Jardin:

Älä siirrä rahaa toiselta tililtä toiselle. Jos sossu huomaa että oot tehny niin, niin ottaa huomioon säästöt niin kauan kun ne on loppu☹️.

Säästä mielummin ns.sukan varteen🙂.

Mulla ikävä kyllä kelan korvaama terapia loppuu ja täytyy alkaa ite maksaa sitä. Ilman en pysty olemaan ja sossuhan ei auta koska yksityinen terapeutti ollu jo 3 vuotta. Niiiin, melkeen kaikillahan on yksityinen! Eivät vaan tajua sitä.
Se kunto mihin menen huonon kauden aikaan jos ei ole terapeuttia on aika järkyttävä. Joudun muuten taas ihan alkuun.

oon onnistunut säästämään että ainakin pystyisin käymään 2 krt kk. saan sen verran eläkettäkin että kyllä onnistuisi. Ainakin toistaiseksi. Psykiatri nyt vaihtunu jo 2 krt 3 kk:n sisällä ja jännitän sitä saanko b-lausuntoa että ensi saisin ensi vuonnakin eläkettä.

Koska ilman eläkettä en pysty maksamaan edes 2 krt kk käytävää terapiaa. Sitten käy kyllä huonosti☹️.

Mutta kaikille tsemppiä ja voimia elämään!!!

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 05.08.2017 klo 22:33

Axuli83 kirjoitti 5.8.2017 21:0

Jardin:

Älä siirrä rahaa toiselta tililtä toiselle. Jos sossu huomaa että oot tehny niin, niin ottaa huomioon säästöt niin kauan kun ne on loppu☹️.

Säästä mielummin ns.sukan varteen🙂.

Hyvä pointti! Kannattaakin laittaa raha johonkin järkevämpään. Kannattaa myös muistaa, että monet pankit ovat jo ottaneet negatiivisen koron käyttöön erilaisten "palvelumaksujen" muodossa. Mikä palvelu se on, että muka maksettu korko ei kata rahan säilyttämisestä aiheutuvia kuluja? Tosiaankin rahan arvo laskisi hitaammin patjan alla - vaikka osa kannattaakin sijoittaa johonkin sellaiseen asiaan, josta saa jotain hyötyä nyt ja tulevaisuudessa. Oli se sitten säästöjä, tuloja tai vaikka tapa käydä vaihtokauppaa. Jos leikkaat tukkani niin siivoan asuntosi.🙂🌻