Rahat riittämään

Rahat riittämään

Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö aloittanut aikaan 24.11.2016 klo 09:15 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö (Työntekijä) (Takuusäätiö) kirjoittanut 24.11.2016 klo 09:15

Ketjun tarkoituksena on keskustella oman talouden hallinnasta ja hyvistä keinoista saada rahat riittämään. Voitte jakaa hyviä vinkkejä säästämiseen, rahankäytön suunnitteluun, menojen seurantaan jne. Osallistun Takuu-Säätiön työntekijänä ajoittain myös keskusteluun.

Rahankäytön hallitseminen voi tänä päivänä olla hyvinkin haasteellista, sillä kuluttaminen on niin helppoa ja vaivatonta. Emme käsittele juurikaan fyysistä rahaa ja maksaminen muuttuu koko ajan abstraktimmaksi käteisen ja perinteisten maksukorttien käytön vähenemisen myötä. Erilaisten maksusopimusten myötä iso osa käytettävissä olevista rahoista katoaa tililtä automaattisesti ilman, että niihin tulee kiinnittäneeksi edes kovin suurta huomioita. Moni meistä ei tiedä kovin tarkasti kuinka paljon ja mihin kaikkeen rahamme menevät eikä sitä mihin kulloinkin voisi olla varaa.

Tämän vuoksi on hyvä keskustella siitä millä tavalla te seuraatte omaa rahankäyttöänne, mitkä asiat oman talouden hallinnassa ovat haasteellisia ja mitä hyviä vinkkejä ja neuvoja voisitte muille jakaa, jotta rahat riittävät ja vielä jotain voisi jäädä säästöönkin.

Sana on vapaa!

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 19.10.2017 klo 12:29

Mulla leviää talous taas. Tahtoisin tilata pari juttua, mutta tässä kuussa ei ole rahaa. Ja ku sitä ei voi maksaa luotolla, kai... Yritän jaksaa ekaan päivään...

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 22.10.2017 klo 08:21

Mä oon saanut myös laskut ja vuokran maksettua mutta ruokaan ei tahdo jäädä rahaa. Luottokorttia en oo käyttänyt mutta koiran ruoan varmaan joudun ostaa sillä. Rahallista apua oon saanut äidiltä, diakonialta ja harkinnanvaraisesta. Sit ollaan syöty puuroja ja sitä mitä oon pakkaseen laittanut. Ei mitään herkkuja, ei vaatteita, ei ees lankoja. Sukkalangat oon saanut äidiltä ja ystäviltä.
Hermostuttaa ja ahdistaa tää tilanne. Jos palaisin saikulta töihin niin vähän helpottaisi mutta kun en oo valmis vielä siihen rumpaan. Oonkohan koskaan...

Käyttäjä Tammyka kirjoittanut 22.10.2017 klo 17:48

Olen seurannut keskusteluja ja monilla rahan käyttöön liittyviä ongelmia. Kun rahaa on se käytetään usein surutta ja sitten valitetaan,kun sitä ei ole. Toki tulee yllättäviä tilanteita,joihin ei osaa varautua. Peruskoulussa pitäisi jo olla oppiaine,miten tulot suhteutetaan menoihin. Kun nuoret oppivat pummaamaan rahat ilman mitään seurauksia niin kierre jatkuu. Kun lapsi oppii jo pienestä että jos jotakin haluaa,siihen pitää itsekin satsata niin tajuaa rahan arvon. Itse sitä kannatan ja lapsetkin hyväksyvät asian.
Jos aina lepsuilee rahan antamisen kanssa ei voi oikein odottaakaan muuta kuin ainaisesti pummailemassa olevaa aikuista!

Käyttäjä jiipik78 kirjoittanut 06.11.2017 klo 18:15

Oujee, mahtavaa! Olen mokannut raha-asiani siihen pisteeseen, ettei varaa ole mihinkään. Tuloja on kyllä periaatteessa riittämiin, mutta uo+vuokra+puhelin+matkakortti vievät paljon. Hammas on haljennut, mutta en kyllä mene lekuriin, ennen kuin on pakko, työterveys olisi muihin asioihin (mt ja fyysinen terveys), mutta en uskalla mennä, jos tulisi resepti, johon ei ole varaa. Kaikki on ihan perseestä.

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 24.11.2017 klo 20:22

Oon aika samoilla linjoilla tammykan kanssa. Me ollaan opittu käyttämään löysä raha pois, eikä varautumaan yllätyksiin. Oppi on niin syvällä, että ainakin itselleni on helpompaa ottaa löysä pois automatiikalla kuin yrittää tietoisesti muuttaa tapaa muka jollain itsekurilla. Ei mulla ole sellaista. En mä osaa ajatella yhdellä tilillä mikä raha kuuluu vuokraan, ruokaan ja terveyteen, mikä puskuriin, mikä harrastuksiin ja mikä hyväntekeväisyyteen. Ei pysty, on mielekkäämpääkin tekemistä. Hoitakoon tietokone tommoset. Kun systeemi on ensin suunniteltu edes sinnepäin sitä voi jatkossa tarkistella ja parannella. Jonkinlainen systeemi nyt on jo parempi kuin samanlainen systeemi vuoden päästä.

Huhupuheiden mukaan opetussuunnitelmaan uhotaan lisättävän taloudenhallintaa. Se ei tietenkään toteutuessaankaan auta meitä jotka ei enää sinne jouduta, mutta kirjastosta löytää paljon asiaa, mutta kuitenkin tärkeintä on se, että alkaa tehdä jotain asialle. Ihan miten pientä tahansa.

Pitäkää huoli itsestänne. elämästä nauttiminen ja itsestä huolehtiminen kantsii ottaa mukaan taloussuunnitelmaan. Muuten se unhtuu kun pitää kaikkia toisia itseään tärkeämpänä. 🙂🌻

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 03.12.2017 klo 06:51

Tiukoille vetää rahat nyt kun jään pelkälle sairaslomapäivärahalle. Ja koirakin on kipeä. Jotenkin se tarttis saada lääkäriin. Onneksi ei oo mikään kiire että käytän veronpalautusrahat siihen. Sitten on toi joulu mikä syö rahaa. No ei meillä kyllä jouluna sen kummemmin herkutella. Mutta poika on vapaalla koulusta niin joka päivä pitäis ruokaa kummiskin olla. Varsinainen joulu ollaan äidin ruokapöydässä. Mutta mä en osannut silloin säästää kun rahaa oli mukavasti. Aina tuli hankittua lapsille ja ittelle jotain kivaa, leluja ja vaatteita. Ja sit tää sairaus lisää sitä rahankäyttöongelmaa vaikka ei multa koskaan oo ihan lapasesta lähtenyt mutta kyllä mun ex mies joskus siihen puuttui ja äitikin toppuutteli. No nyt ei oo yhtään ylimääräistä senttiä mihinkään törsäillä. En voi ees joululahjoja ostaa. No ei kait se niin vaaralliista oo. Ostakoot muut. Töihin meno helpottaisi tilannetta mutta tilanne on sellainen että en voi töihin mennä.

Käyttäjä Tammyka kirjoittanut 03.12.2017 klo 11:56

Sanotaan,että raha ei tee onnelliseksi,mutta helpottaahan se elämää. Ei lastenkaan aina tarvitse saada kaikkea "mitä muilla on". Kyllä se hyvä vanhemmuus lähtee siitä,että lapsi oppii elämän realiteetit ja näkee,että pitää itsekin nähdä vaivaa, jos jotakin ihan oikeasti haluaa. Vanhemmat syyllistävät usein turhaan itseään. Kasvatus on taitolaji ja joskus tulee epäonnistumista,joskus onnistuu. Paras kiitos on nähdä nuori,joka on sinut itsensä kanssa. Ottaa huomioon toisetkin eikä vain vaadi itselleen enemmän ja enemmän. Harva meistä on syntynyt kultalusikka suussa tai ole kasvatuksen ammattilainen. Järjen käyttö on kyllä sallittua kaikilla elämän alueilla.

Käyttäjä Hja755 kirjoittanut 18.12.2017 klo 19:07

Mulla on yksnkertainen mutta toimivaksi osoittautunut keino, kun kuukausittain tulee rahaa, maksat laskut pois, loppusumman jaat päiväkohtaisiin kirjekuoriin. Käytössäsi on per päivä se tietty summa, jos kauppalasku on isompi niin käyttää voi esim kahden päivän kuoret..

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 02.01.2018 klo 12:40

Moikka!

Jännä juttu että joskus säästämisestä saa samat kiksit kuin ostamisesta. Oletteko huomanneet samaa?
Vararahastossa paras kai olisi että pieni summa lähtisi automaattisesti toiselle tilille kun sitä rahaa tulee.
Käyttekö kirjastossa ilmaiseksi lukemassa lehtiä? Suosittelen.

Käyttäjä Tammyka kirjoittanut 03.01.2018 klo 09:06

Mailis,olen samaa mieltä,että säästäminen tuottaa mielihyvää. Kun tekee edullisen ostoksen se on myös ilon aihe. Käytän ruokaostoksilla nykyään hyväksi ilta-alea. Joskus löytää jotakin käyttökelpoista jopa pakastettavaa,muttei aina. Siinäkin on mietittävä,mitä oikeasti tarvitsee.
Kirjastossa käydessä varaan aikaa myös lehtien lukemiseen. Jo kirjojen lainaus on iso asia,sillä ostaessa kirjat ovat kalliita. Ostin kuitenkin pari uutuutta joulun aikaan,kun niitä ei saa kuin jonottamalla kirjastosta.

Käyttäjä Joie kirjoittanut 03.01.2018 klo 11:11

Kirjasto on kyl aivan mahtava juttu!

Käyttäjä jaana6 kirjoittanut 03.01.2018 klo 12:34

Kirjasto on halpa tapa huotaa asioita ja viettää aikaa.😳

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 04.01.2018 klo 08:56

Mä käytän kirjastoa paljon. Kaikkia kirjoja ei tarvitse itselle ostaa - mitä kuvittelee taritsevansa - kun saa lainattua kirjastosta. Ja kopioitua tarvitsemansa...

Mulla tuli tänään asumistuki. Sillä pitäisi selvitä loppukuu. Hoitotuki tuleee vielä parin päivän sisälllä...

Joku keino pitäisi löytää rahan hallintaan. Tuo kirjekuori-systeemi kuulostaa ihan hyvältä. Ehkä mulla toimisi päivittäisen budjetoinnin sijasta viikotainen systeeemi. Rahat ruokaan ja muuhun elämiseen erikseen. ja rahat muuhun - kirjoihin, käsityötarvikkeisiin - erikseen.

-Soile

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 04.01.2018 klo 09:38

Rahat hupeni reilusti, kun löysin pankin sivuilta maksamattoman sairaalamaksun... 🙄

Käyttäjä kirjoittanut 04.01.2018 klo 09:45

Minäkin käytän kirjastoa paljon mutta joskus tulee-tai aika usein-joku kirja jonka haluan lukea enkä jaksa jonottaa, joten sen ostan. En varsinkaan jonota jos olen sijalla sata, kuten nykyisin käy monesti, kun koko Lappi liitettiin samaan kirjastokantaan.

Olen liittynyt nettikirja-antikvaariin minne myyn kirjoja joita en halua säilyttää.
http://www.antikvaari.fi/antikvaari.asp

Paljonko sinulla menee rahaa käsityöharrastukseen, jardin? Kysäsen vaan uteliaisuutttani, Etkö voisi jossain myydä tekemisiäsi juttuja?