Rahat riittämään

Rahat riittämään

Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö aloittanut aikaan 24.11.2016 klo 09:15 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö (Työntekijä) (Takuusäätiö) kirjoittanut 24.11.2016 klo 09:15

Ketjun tarkoituksena on keskustella oman talouden hallinnasta ja hyvistä keinoista saada rahat riittämään. Voitte jakaa hyviä vinkkejä säästämiseen, rahankäytön suunnitteluun, menojen seurantaan jne. Osallistun Takuu-Säätiön työntekijänä ajoittain myös keskusteluun.

Rahankäytön hallitseminen voi tänä päivänä olla hyvinkin haasteellista, sillä kuluttaminen on niin helppoa ja vaivatonta. Emme käsittele juurikaan fyysistä rahaa ja maksaminen muuttuu koko ajan abstraktimmaksi käteisen ja perinteisten maksukorttien käytön vähenemisen myötä. Erilaisten maksusopimusten myötä iso osa käytettävissä olevista rahoista katoaa tililtä automaattisesti ilman, että niihin tulee kiinnittäneeksi edes kovin suurta huomioita. Moni meistä ei tiedä kovin tarkasti kuinka paljon ja mihin kaikkeen rahamme menevät eikä sitä mihin kulloinkin voisi olla varaa.

Tämän vuoksi on hyvä keskustella siitä millä tavalla te seuraatte omaa rahankäyttöänne, mitkä asiat oman talouden hallinnassa ovat haasteellisia ja mitä hyviä vinkkejä ja neuvoja voisitte muille jakaa, jotta rahat riittävät ja vielä jotain voisi jäädä säästöönkin.

Sana on vapaa!

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 04.01.2018 klo 13:49

maanvaiva kirjoitti 4.1.2018 9:45

Minäkin käytän kirjastoa paljon mutta joskus tulee-tai aika usein-joku kirja jonka haluan lukea enkä jaksa jonottaa, joten sen ostan. En varsinkaan jonota jos olen sijalla sata, kuten nykyisin käy monesti, kun koko Lappi liitettiin samaan kirjastokantaan.

Olen liittynyt nettikirja-antikvaariin minne myyn kirjoja joita en halua säilyttää.
http://www.antikvaari.fi/antikvaari.asp

Paljonko sinulla menee rahaa käsityöharrastukseen, jardin? Kysäsen vaan uteliaisuutttani, Etkö voisi jossain myydä tekemisiäsi juttuja?

Hei, Maanvaiva. Mulla menee kurssimaksuihin ehkä kuukaudessa noin 50 euroa, yhteensä useammasta kurssista. Sitä en oikeastaan laske harrastuksesta kuluviin menoihin, se on osallistumista ja terapiaa. Materiaalikulut vaihtelee. Joskus en tarvitse mitään. Toisinaan voi tulle vajaan satasenkin kulut, harvemmin tosin niin isot... Olen yritänyt myydä tilkkupeittoja, mutta menekki on vähän heikko. Varsinkin jos toivoisi saavansa työstäkin jotain. Vaatteet on enempi mitoitettu mulle itselleni. Niiden myynti olisi jo hankalampaakin, ja ne yleeensä haluankin pitää...

Nypläämisen harrastus on niin alussa, ettei ole mitään myyytäväksi, ja pitkään, vaikka saisinkin jo kohtalaista jälkeä, joskus tulevaisuudessa, ne tuntunevat kuin omilta lapsilta...
😉

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 04.01.2018 klo 19:35

Kiva on lukea juttujanne.

Osaksi säästäväisyys on hauska ja luovuuttakin vaativa juttu. Jos on suurin piirtein itseensä ja elämäänsä tyytyväinen niin ehkä ei ole niin paljon tarvetta shoppailla. Luontokin kiittää.

Tosin joskus voi itselleenkin jotain ostaa.

Tiedän toki että monella on rahasta tosi tiukkaa. Olen minäkin ollut joskus ilman mitään tuloja.

Käyttäjä jaana6 kirjoittanut 30.01.2018 klo 10:25

Minä kulutin 1500e jouluna matka ja muihin kuluihin, nyt olen saanut minun edunvalvonnastani kielteisen vastauksen ns. ylimääräisiin menoihin kuten matkakulut,
ostokset, ja muut menot. Täytyy pärjätä ns. käyttövaroillansa 100e vk. joka on aika paljon.
Se Teneriffan matka oli kallis, maksoi n. 1000e.😍

Käyttäjä kirjoittanut 30.01.2018 klo 17:18

Mailis kirjoitti 4.1.2018 19:35

Kiva on lukea juttujanne.

Osaksi säästäväisyys on hauska ja luovuuttakin vaativa juttu. Jos on suurin piirtein itseensä ja elämäänsä tyytyväinen niin ehkä ei ole niin paljon tarvetta shoppailla. Luontokin kiittää.

Tosin joskus voi itselleenkin jotain ostaa.

Tiedän toki että monella on rahasta tosi tiukkaa. Olen minäkin ollut joskus ilman mitään tuloja.

Esim. säästäminen matkaa varten on mukavaa, kun voi suunnitella, katsoa tietoa netistä kohteesta ja tavallaan voi matkustaa samalla rahalla kolme kertaa. Ensin säästää, sitten käydä matkoilla ja sen jälkeen vielä muistella matkaa.

Käyttäjä Tammyka kirjoittanut 31.01.2018 klo 10:23

Totta, säästäminen mieluisaan kohteeseen kuten esim.yhteiseen matkaan saa koko perheen mukaan. Isoissa kaupungeissa on niitä 60 prosentin ilta-alennuksia, joista löytää hyvää ruokaa, jos sen ehtii heti valmistaa. Kuulin yhden ihmisen käyvän kauppojen tuotemaistajaisissa, mutta tuskin se onnistuu perheellisille. Yksi hakee ilmaista ruokaa vähävaraisille tarkoitetuista avustuspisteistä ja näin saa säästöä syntymään. Keinot on monet ja kekseliäisyys ja moraali vain kattona.

Käyttäjä pauliina74 kirjoittanut 21.02.2018 klo 14:49

mää aloin pitää kulupäiväkirjaa libreofficen "exel" taulukolla, tää on ny eka kokonainen kuukausi, näkee vähän mihin menee. no lääkkeisiin näin alkuvuodesta paljon ☹️ . tupakan lopetin 4 kk sitten siitä on ollu suuri apu talouteen

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 25.02.2018 klo 11:15

Olen ollut aika laiska taas tuon talousseurantani kanssa. Tarvitsee ryhdistäytyä, on mennyt niin paljon rahaa mullakin terveyteen. Ja lasitkin piti uusia, melkoinen lisäkuluerä. Onneksi tuo on sentään korotonta lainaa, mutta silti. Tilikorko, osingot ja osuusmaksun korot vähän auttaa, mutta aika vähän. Kun toi Lindströmin palkankorotuskin astui vuoden alusta voimaan 😋

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 19.03.2018 klo 09:09

Hei.

Tarvitsen ehdottomasti jalkalampun ompelunurkkaukseen. Siellä ei ole mitään kiinteää lamppua. Kyllähän se maksaa, mutta on tarpeellinen. Ikeassa on sellainen, mitä olen ajatellut.

Toinen tämän päivän menekki on hieroja. Tarvitsen sitäkin ehdottomasti. Selkä on nyt sellaisessa kunnossa. Onneksi on rahaa vielä!

Käyttäjä waste-of-life kirjoittanut 28.04.2018 klo 19:16

Terve!

Usein olen kuullut puhuttavan ennakoivan itsemurhan keskustelu palstoilla, että pyytäkää ja hakekaa apua.

Olen sitä nyt tehnyt ja mitä EI APUA!

Nyt olen jo ns. päätös vaiheessa ja mieleni on jo kevyempi, koska tiedän pääseväni pois!

Tietenkin omaiset vielä mietityttää, mutta...

Käyttäjä Leijona55 kirjoittanut 29.04.2018 klo 11:29

waste-of-life kirjoitti 28.4.2018 19:16

Terve!

Usein olen kuullut puhuttavan ennakoivan itsemurhan keskustelu palstoilla, että pyytäkää ja hakekaa apua.

Olen sitä nyt tehnyt ja mitä EI APUA!

Nyt olen jo ns. päätös vaiheessa ja mieleni on jo kevyempi, koska tiedän pääseväni pois!

Tietenkin omaiset vielä mietityttää, mutta...

Terve!

Toivottavasti luet tämän ja olet vielä kanssamme. Avun saanti on monesti kiven takana, avun pyytäjien jonot ovat pitkät.
Oletko puhunut omaistesi kanssa synkistä aikeistasi. Ehkä he eivät tiedä että sinulla on vaikeaa. Monesti saa helpommin ajan lääkäriin jos mukana on toinen aikuinen.

En löytänyt muita sinun kirjoituksia näiltä sivuilta. Täällä on toisiakin joilla on itsemurha ajatuksia, joten voisit jatkaa tänne kirjoittamista, sekin auttaa. (mutta aloita oma viestiketju, tämän aihe on "Rahat riittämään" ) Oli kuitenkin hyvä että laitoit viestin tänne.

Toivon että saat pian apua.

Käyttäjä Leijona55 kirjoittanut 29.04.2018 klo 17:12

Minä lopetan kaikki Veikkauksen pelit. Laskin mitä sinne on vuosien aikana uponnut rahaa ja summa oli aika suuri. Kauhean suuri. Nyt avaan uuden pankkitilin ja laitan sinne vastaavan summan "veikkaus" rahaa viikottain. Paras tapa voittaa. 🌻🙂🌻

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 05.05.2018 klo 00:40

Tuntuuko keltään teistä että joka vuosi on rahaa yhä vähemmän ja vähemmän käytettävissä??
Koskahan sitä joutuu muuttamaan sillan alle esim.asumaan:/.

Mä sain ihan hyvin sairaseläkettä. Ei ollut suuri, mutta pystyi elämään. Sitten kela ilmoitti että on laskenut mun tulot väärin ja tuet pieneni 300e!! Eikä siinä vielä kaikki. Laskivat vielä 2 kertaa väärin ja loppu tuloksena oli yli 500e vähemmän rahaa kuin nyt. Asumistuki pieneni3 e koska ei kuulemma hinnat ole nousseet ym.paskaa.

Varmaan nauttivat tuosta. On jo todella törkeän ammattitaidotonta touhua tuolla. Mutta sen ei pitäisi olla mikään yllätys. Voin sanoa että hermot meni ihan oikeasti ja sanoin aika tiukat kommentit heille heidän laskukyvystä ja koko touhusta. Yritä nyt tossa sitten laskea mitä menee mihinkin kun ei enää seuraavana kk tiedä että paljonko sitä rahaa tulee tai mitä ovat taas napsineet pois.

Kuulostan varmaan ilkeältä, mutta osaisin tehdä tuon työn paljon paremmin kun moni siellä töissä oleva. Eivät tunnu tietävän yhtään mitään mitä kysyn. Ja mun pitää neuvoa heitä!!

Pitäisköhän laskuttaa siitä😀😀.

Anyway...
Kyllä tässä vielä pärjäilee joten kuten, mutta en kyllä säästöön saa enää mitään. Lääkekulut on aikamoiset, mutta kuitenkin niin "pienet" että jää juuri 50e alle sen maksukaton. Jippii..
Puhumattakaan että menee rahaa apteekkiin vielä suihkugeeliin ja kosteusvoiteeseen. Kun oon niin allerginen ettei kaupan tuotteet käy. HUOOH...

Miks joillaki ihmisillä tuntuu aina olevan paska tuuri??

Pullojen kerääminen on itellä aika sellasta että nappaan heti kun näen🙂. Olin vapun vieton ohessa keräämässä ja kaappi huutaa jo hoosiannaa;). Pitänee viedä kauppaan. Festariviikonloput kans hyvä paikka kerätä. Pikku paikkakunnilla ja kylissä ei kyllä tätä mahdollisuutta oikein ole☹️.

Myönnän myös sen että olen joskus joutunut näpistämään kaupasta😳. Enkä todellakaan ketään kehoita siihen. Muitten ei tarvi seurata mun tyhmyyksiä.

Mutta tsemppiä ja hyviä vointeja kaikille!!🙂🌻

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 06.05.2018 klo 13:30

Leijona55,
Erittäin loistava idea! Onnittelut jo etukäteen voitosta 😀
Vielä kun laitat automaattiseksi sellasen summan, että voit unohtaa sen pyörimään niin on yksi huoli vähemmän. Unohda se sinne pankin hoidettavaksi ja katso vaikka vuoden päästä mitä siellä on. Bonuksetkin voi varmaan ohjata samalle tilille.

Mitä konkreettista tarkoitusta varten säästät? Mitä asioita tai kokemuksia haet säästämisellä? Ehkä haluat maksaa vuokrasi siitäkin huolimatta, että joku päättäisikin katkaista tulosi. Tai ehkä haluat tuntea itsesi hyvännäköiseksi ulkona tai tehdä kodista viihtyisämmän. Tai paeta kaikkea kiirettä ja hälinää viikoksi metsään. Mikä on juuri sun suuri syy kaikelle sille vaivalle?

🌻🙂🌻

Käyttäjä kirjoittanut 10.05.2018 klo 16:46

Hei.
Jouduin sulkemaan pankkitilini, oli tullut minulta tietämättömiä laskuja. 😳

Käyttäjä kirjoittanut 11.05.2018 klo 08:57

Näppärä keino päästä laskuista eroon.
Miten laskuja voi tulla omalle tilille tietämättäsi?