Rahat riittämään

Rahat riittämään

Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö aloittanut aikaan 24.11.2016 klo 09:15 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö (Työntekijä) (Takuusäätiö) kirjoittanut 24.11.2016 klo 09:15

Ketjun tarkoituksena on keskustella oman talouden hallinnasta ja hyvistä keinoista saada rahat riittämään. Voitte jakaa hyviä vinkkejä säästämiseen, rahankäytön suunnitteluun, menojen seurantaan jne. Osallistun Takuu-Säätiön työntekijänä ajoittain myös keskusteluun.

Rahankäytön hallitseminen voi tänä päivänä olla hyvinkin haasteellista, sillä kuluttaminen on niin helppoa ja vaivatonta. Emme käsittele juurikaan fyysistä rahaa ja maksaminen muuttuu koko ajan abstraktimmaksi käteisen ja perinteisten maksukorttien käytön vähenemisen myötä. Erilaisten maksusopimusten myötä iso osa käytettävissä olevista rahoista katoaa tililtä automaattisesti ilman, että niihin tulee kiinnittäneeksi edes kovin suurta huomioita. Moni meistä ei tiedä kovin tarkasti kuinka paljon ja mihin kaikkeen rahamme menevät eikä sitä mihin kulloinkin voisi olla varaa.

Tämän vuoksi on hyvä keskustella siitä millä tavalla te seuraatte omaa rahankäyttöänne, mitkä asiat oman talouden hallinnassa ovat haasteellisia ja mitä hyviä vinkkejä ja neuvoja voisitte muille jakaa, jotta rahat riittävät ja vielä jotain voisi jäädä säästöönkin.

Sana on vapaa!

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 07.08.2017 klo 13:15

Hei. Minun tileistäni... Mulla on kulutusluottoa ja sille tilille mun on pakko laittaa rahaa lyhenyksiin. Eihän Kela sitä maksua huomioi, se on puhdasta tuloa mulle heidän laskennassaan. Jos jotain ylimääräistä rahaa tulee, on sen tultava pimeästi...

Käyttäjä Nana89 kirjoittanut 08.08.2017 klo 07:05

Moi!

Mä olen tyrinyt oikeen huolella mun raha-asiat. Otin vuoden alussa niin paljon pikavippejä kun vain saa. Lisäksi otin osamaksulla kaikkea mahdollista jopa ihan turhaa.

Nyt tulee postia kärjäoikeudesta ja kohta varmasti ulosotto soittaa. Multa ne ei voi viedä mitään, koska olen kelan rahoilla.

Tiedän tuli tehtyä tyhmästi. Luottotiedot on menneet. En suosittele kellekkään vaikka se pimein hetki tulee eikä välitä yhtään mistään enää. Sitä katuu jälkeenpäin.

Mulla on tällä hetkellä 3 puhelimesta osamaksua ja kahdesta tabletista. Aina sitä tarvitsee mukamas paremman. Sain jopa puhelimen vaikka luottotiedot menneet.

Tässä yksi luuseri joka osaa kyllä pilata raha-asiat.

Tästä seuraa varattomuusmerkintä ja 25 vuoden velkahelvetti. 😭

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 14.08.2017 klo 20:17

Hei,

Nyt on mullekin tullut vähän huoli taloudesta. Tulot tippuu, mutta en vielä tiedä paljonko.

Olen näitä juttuja nyt tässä miettinyt. On muutama ratkaisuvaihtoehto.

Jäljellä on velkaa. Se painaa. Miksi otinkaan sitä lainaa...

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 16.08.2017 klo 13:23

Moikka mailis.
Hyvä että oot löytänyt ratkaisuvaihtoehtoja itellesi. Teit silloin niinkuin siinä tilanteessa parhaimmaksi olet ajatellut. Jälkikäteen sitä on helppo viisastella, mutta vain teoilla saa jotain aikaan. Ja Sinähän olet ryhtynyt toimimaan, kun olet löytänyt vaihtoehtoja. Se on paljon suurempi askel kuin itsensä syyttely ja jossittelu. 🙂

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 16.08.2017 klo 16:56

Moikka Satoshi!

Niin on kai tärkeää että tekee elämässään jotain ratkaisuja. Sit voi tehdä uusia.
Eikä kannattaisi ajatella tulevaisuutta sen pahimman vaihtoehdon mukaan.

Usko loppuu joskus kun tulotkin on mitä on. Mutta paniikkiin ei ole syytä.

Kiitos kun kirjoitit.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 21.08.2017 klo 17:28

Hei...

Tänään tuli luottokortin lasku. Vähän olin saanut kutistettua summaa edellisestä kuusta. Teen aina pyhiä lupauksia, etten enää käytä korttia, mutta en voi leikata sitä paloiksi, kun tietyt jutut vatiii sitä. Olen luvannut itselleni, etä jos maksan tililtä jotain, laitan saman summaan heti takaisin luottotilille, mutta kun ei talous ole riittänyt siihen. Kulutan liikaaa. Masentaa ja itsesyytökset vaivaavat. Teen taas pyhiä lupauksia... Inhoan itseäni!😠 Hävettää.

Käyttäjä Joie kirjoittanut 22.08.2017 klo 20:54

Hei Jardin Prive, tiedäthän, että Debit-kortilla voi myös maksaa verkko-ostoksia? Jos sul sitä varten tarttee pakosti olla luottokortti. Tuli vaan mieleen, kun itselleni oli uutta tietoa aikanaan, että sain verkkomaksuominaisuuden Debit-korttiin. 🙂

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 23.08.2017 klo 09:04

Joie kirjoitti 22.8.2017 20:54

Hei Jardin Prive, tiedäthän, että Debit-kortilla voi myös maksaa verkko-ostoksia? Jos sul sitä varten tarttee pakosti olla luottokortti. Tuli vaan mieleen, kun itselleni oli uutta tietoa aikanaan, että sain verkkomaksuominaisuuden Debit-korttiin. 🙂

Hei Joie!

Miten tuollainen verkko-ominaisuus saadaan korttiiin. Onko se käynti pankissa, vai miten? Voisi olla hyvä järjestely! Kiitos vinkistä!

JP

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 23.08.2017 klo 10:05

Setvin tuota korttiasiaa äsken pankin asiakaschatin kautta. Eli mun kortisa on ko. ominaisuus. Ja nyt tiedän, miten sen pitäisi toimia. Eli laitan luottokortin kuivumaan...😋

Käyttäjä Joie kirjoittanut 23.08.2017 klo 10:20

Hyvä juttu! 🙂👍 Hyvin on pystyny ostamaan verkkokaupoista, sekä suomalaisista että ulkomaisista vaikkei oo luotto-ominaisuutta kortissa ollenkaan.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 24.08.2017 klo 07:03

Osaatko, Joie, sanoa... mulla on korttina visa elektron jossa on visa ominaisuus. Laitanko kortin tiedot luottokortin Visa kohtaan, kohtaan, joka on merkitty Visalle ja Mastercardille? Vai miten?

JP

Käyttäjä Joie kirjoittanut 24.08.2017 klo 12:55

Jardin Prive kirjoitti 24.8.2017 7:3

Osaatko, Joie, sanoa... mulla on korttina visa elektron jossa on visa ominaisuus. Laitanko kortin tiedot luottokortin Visa kohtaan, kohtaan, joka on merkitty Visalle ja Mastercardille? Vai miten?

JP

Ai kun ostat jotain verkkokaupasta? Juu ihan samalla lailla ku ennenki siihen kohtaan missä kysytään (luotto)kortin numeroa, voimassaoloa ja CVC-koodia.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 24.08.2017 klo 17:46

Kiitos taas, Joie!🙂

Käyttäjä Joie kirjoittanut 25.08.2017 klo 12:36

Eipä kestä, kiva jos oli hyötyä! 🙂

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 27.08.2017 klo 20:56

Moi,

Mielessä taas huolta talousasioista. Yhden jutun pyrin tekemään sen hyväksi huomenna.

Selailin yhtä kirjaa ja kyllähän tässä maailmassa voi olla tyytyväinen siihen että on katto pään päällä, on syötävää ja vaatteita laittaa ylle. Ei pakkanen tule talvella ikkunasta sisälle.
On hyvät talvikengät.

Miltähän mun taloushuolet, jotka saattavat olla väliaikaisia, näyttävät avaruudesta? Tai sadan vuoden päästä?

Näitä voi aatella kun huolet painaa.