Rahat riittämään

Rahat riittämään

Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö aloittanut aikaan 24.11.2016 klo 09:15 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö (Työntekijä) (Takuusäätiö) kirjoittanut 24.11.2016 klo 09:15

Ketjun tarkoituksena on keskustella oman talouden hallinnasta ja hyvistä keinoista saada rahat riittämään. Voitte jakaa hyviä vinkkejä säästämiseen, rahankäytön suunnitteluun, menojen seurantaan jne. Osallistun Takuu-Säätiön työntekijänä ajoittain myös keskusteluun.

Rahankäytön hallitseminen voi tänä päivänä olla hyvinkin haasteellista, sillä kuluttaminen on niin helppoa ja vaivatonta. Emme käsittele juurikaan fyysistä rahaa ja maksaminen muuttuu koko ajan abstraktimmaksi käteisen ja perinteisten maksukorttien käytön vähenemisen myötä. Erilaisten maksusopimusten myötä iso osa käytettävissä olevista rahoista katoaa tililtä automaattisesti ilman, että niihin tulee kiinnittäneeksi edes kovin suurta huomioita. Moni meistä ei tiedä kovin tarkasti kuinka paljon ja mihin kaikkeen rahamme menevät eikä sitä mihin kulloinkin voisi olla varaa.

Tämän vuoksi on hyvä keskustella siitä millä tavalla te seuraatte omaa rahankäyttöänne, mitkä asiat oman talouden hallinnassa ovat haasteellisia ja mitä hyviä vinkkejä ja neuvoja voisitte muille jakaa, jotta rahat riittävät ja vielä jotain voisi jäädä säästöönkin.

Sana on vapaa!

Käyttäjä kirjoittanut 18.08.2022 klo 20:16

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/verokortti/veroprosenttilaskuri/

Käy tuolla laskemassa mikä veroprosenttisi pitäisi olla.  Mätkyt ovat niin hirveitä, että minäkin katselen tarkkaan paljonko veroja pitäisi maksaa.

20 euroa kuussa on hyvä säästö. Itse laitan aina kuukauden viimeinen päivä kaikki ne rahat mitä en ole käyttänyt, säästötilille. Joskus jää vain kolme euroa, joskus enempi. Lisäksi menee joka korttiostoksesta 0.50 euroa säästötilille.   Säästötilillä on ihan mukava summa.

Käyttäjä Friendly kirjoittanut 27.08.2022 klo 12:22

Vähän huolestuttaa yrittäjille suunniteltu YEL-uudistus. Tähän mennessä on riittänyt rahaa hyvin säästöön, mutta jos jatkossa kaikki menee pelkkiin eläkemaksuihin, täytyy miettiä, kannattaako toimintaa edes jatkaa.

Hommattiin maalle runsaasti polttopuuta, jolla lämmitetään talvella puuhellaa, saunaa ja takkaa ja säästetään sähköä. Autolla ajetaan lähinnä kesäisin vain välttämätöntä ajoa.

Ruokamenoissa voisin kyllä säästää, kun käytän aika paljon Woltia. Seurakuntien ja mielenterveysyhdistysten edulliset ruokailut kannattaisi hyödyntää. Baareissa en käy, eikä alkoholiin mene rahaa. Maksullinen suoratoistopalvelu mulla on aika turhaan, kun en edes sitä paljon katso. Yle Areenassakin riittää katsottavaa.

Käyttäjä Pla kirjoittanut 30.12.2022 klo 16:26

Hei,

minä olen opetellut vuosikymmenen säästämään sähkön kulutuksessa. Seuraan melkein päivittäin siirtoyhtiön palvelusta omaa kulutustani tuntitasolla ja olen ns pienituloinen. Olen sopeutunut säästöön välttämällä talviaikaan stereoiden käyttöä, se kuluttaa huimasti. Samoin pidän pakastinta pois päältä ja ostan mm marjat kerta-annoksina kaupasta - itse asiassa fesekeskusteluissa verrattuna se tulee halvemmaksi, kuin ostaa marjat torilta, pakastaa ja pakata ne minigrip-pusseihin kotona! Myös muut ruuat ostan yksin asuvana pieninä annoksina kädestä suuhun.

Nyt kaamoksen aikaan olen kyllä ollut alla päin, kun olen istunut puolipimeässä, en ole raaskinut käyttää kolmilamppuista kattovaloa vaan tyytynyt energiansäästölampuillani jalkalamppuun, niidenkin ero näkyy kulutuksessa.

Vaikka minulla on aika uusi liesi, on uunin käyttö tosi paljon sähköä kuluttavaa ja olen muokannut ruokailutottumuksiani keittotason suuntaan - ja varsinkin masennuksen myötä suosinut mikrossa lämpiviä eineksiä - mikä ei ole ravitsemuksen kannalta sitä parasta, mutta ruokahalukin on rahojen puutteessa väillä hukassa, nopea on helpointa ja halvinta.

Telkkarini ei vie paljoa sähköä, eikä läppäri mokkuloineen.

Sähkökatkosten varalta minulla on vain varavirtalähde, jolla saan virtaa älyvapaaseen puhelimeeni ja pyörän lamppuihin, nettiyhteys katkeaa, koska mokkula toimii sähköllä, vaikka läppärin akku olisikin ladattu. Ruokavarastoa en ole vielä täydentänyt katkosten varalta, enkä valmistautunut veden tulon katkokseen.

Asun kerrostalossa kaupunkimiljöössä ja oletan, että pääsen pälkähästä lyhyillä sähkökatkoksilla.

Käyttäjä kirjoittanut 02.01.2023 klo 09:29

Hallitus teki sähkön säästämisen aivan turhaksi, jos ei nyt halua ajatella ihan niin, että sähköä riittää kaikille. Hallitus antaa jo 100 euron sähkölaskusta rahaa takaisin. Viime kuun sähkölaskuni oli 98 euroa. Säästin vähän kaikesta ja istuin pimeässä. Vetelin johtoja pois etten vaan kuluta liikaa sähköä. Sähkösaunaa en käyttänyt laisinkaan vaan kävin rantasaunassa mikä lämpenee puilla. Se ei ole kovin halpaa talvipakkasilla. Jos en siis olisi säästänyt, sähköä olisi mennyt yli 100 euroa ja valtio olisi ylimääräisen maksanut.  Asun omakotitalossa joka lämpenee puilla ja sähköllä. Talvisin käytän vain osaa taloa.

Olen kyllä eri mieltä noista marjoista. Poimin niitä paljon,niihin ja kalaan ja lihaan on kaksi pakastinta. Syön n 300grammaa marjoja päivässä ja se tulisi maksamaan kaupasta ostettuna ainakin neljä euroa. Mulle pakastin on halvempi ratkaisu.

Tänään tuli sitten se suuri työeläkkeiden nosto jolle kaikki ovat olleet kateellisia. Mulla vasta osa-aikaeläke. Käteen jäi 27 euroa enempi.  Samalla nousi kuntosalimaksu 12 euroa.  Tuo alkaa olla sellainen ylellisyys mistä kai pitää luopua kohta. Mutta sitten ei olisi juuri lainkaan sosiaalisia suhteita. Tuolla kortilla saa uida, käydä keilaamassa ja ryhmäliikunnassa. On halvempiakin saleja mutta, jos lähden tutusta pois, jää koko harrastus varmaan pois.

Käyttäjä Tuulia66 kirjoittanut 03.01.2023 klo 08:08

Asun vuokrakaksiossa, säästän sähköä sammuttelemalla valoja, mikronjohdon otan pois samoin telkkarin ja tietokoneen jos en niitä käytä. Muutapa en voi tehdä. Eläke on alle tuhanen euroa joten saan onneksi asumistuen, muutoin en pärjäisi. Vaikka olen koko aikuis-ikäni käynyt töissä niin silti eläke jäi noin pieneksi. Käyn hakemassa ilmaista leipää. Ruokakasseja en vielä ole kehdannut hakea. Jouduin tähän tilanteeseen eron myötä, hyvätuloinen puoliso halusi eron. No en ole oikeasti katkera siitä, toisaalta olen jotenkin vapaampi nyt vaikkei ole rahaa käytettävissä niin paljoa. Eihän ihminen loppupeleissä paljoa tarvitse: ruokaa, lämpimän asunnon ja läheisiä ihmisiä ja niitä minulla on.

Katselin mainoslehtisiä, tajusin etten tarvitse mitään niistä. Pyykkikone on yhteiskäytössä kellarissa. Tällä hetkellä on kaikki vielä ehjänä, telkkarit, silitysraudat, vatkain, yms. Radio on huono, mutta harvoinpa se on edes päällä. Vaatteitakin on ihan tarpeeksi. Kyllä sitä köyhänäkin pärjää ja jos läheisetkin ovat yhtä köyhiä niin ei tule sitä kateuttakaan.

Käyttäjä Pla kirjoittanut 13.01.2023 klo 13:07

@ lehmus55 - minun marjavertaukseni koski torilta ostettuja - ei itse poimittuja. Olen itse yksinäinen ja autoton, ja asun kaupungissa, niin itse poiminta on vaikeaa järjestää.

@ Tuulia66 - tuttuja nuo sinun säästämiskeinosi. Ja totta on, että sitä pärjää loppujen lopuksi aika vähällä, varsinkin eläkeläinen. Kun sain isot veronpalautukset, sijoitin ehyempiin alusvaatteisiin ja muuhun oleelliseen 😀. Minä olen ovessa kieltänyt kaikki mainospostit, joten ei tule niistäkään harmittavaa riesaa. En kaipaa mitään erityisherkkujakaan. Ja kun ei käy enää päivätyössä tai ulkona, niin vaatteitakaan ei tarvitse mitään suuria määriä, kotona voi pukeutua vähän vaatimattomamminkin. Ulkovaatteita ostan sitä mukaa, kun vetoketjut tai muut osat hajoavat ja ne ostan osamaksulla, käteistä ei yleensä saa säästöön niidenkään vertaa, kun elää kädestä suuhun.

Käyttäjä Pla kirjoittanut 25.01.2023 klo 16:13

Tänään on pörssisähkö todella halpaa: juhlan kunniaksi imuroin ja laitoin kattovalaistuksen päälle!

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 14.06.2023 klo 08:13

Rahatilanne erittäin huono. Jysähti kauhea lasku. Pitää soittaa varmaan kelaan. Laskin että pystyisin ehkä elämään niin että menee noin 15€ päivässä, jos en käytä autoa. Koko ajan pitää tarkkailla tiliä... Sitä se on kun on kuntoutustuella...

Käyttäjä Nymphalis Antiopa kirjoittanut 15.07.2023 klo 10:08

Minun tilanne on epätoivoinen. Olen eläkkeellä ja asuntolainaa on vielä hirmuisesti. Muuten ehkä vielä pärjäisin jotenkuten, mutta kahden kissani sairastamiseen on huvennut omaisuus eikä loppua näy. Asun yksin ja kissani ovat minulle todella rakkaita, eikä lopettaminen tule kyseeseen missään tapauksessa. En tiedä mitä tehdä.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 15.07.2023 klo 12:11

Sinulla on tosi paha tilanne. Auttaisiko asunnon myynti ja vuokra-asunnon hankkiminen. Eläinlääkäripalkkiot ovat tosi isoja. Minulla on koiralla vakuutus ja se on korvannut niitä harvoja käyntejä, mitä on tullut. Kissa on ollut terve hammaskiven puhdistuksia kyllä ollut ja nekin melko hintavia.

Ei ole lemmikkien pito halpaa jos aikoo ne hyvin hoitaa loppuun asti.

Toivon, että löydät ratkaisun tilanteeseen.