Rahat riittämään

Rahat riittämään

Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö aloittanut aikaan 24.11.2016 klo 09:15 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö (Työntekijä) (Takuusäätiö) kirjoittanut 24.11.2016 klo 09:15

Ketjun tarkoituksena on keskustella oman talouden hallinnasta ja hyvistä keinoista saada rahat riittämään. Voitte jakaa hyviä vinkkejä säästämiseen, rahankäytön suunnitteluun, menojen seurantaan jne. Osallistun Takuu-Säätiön työntekijänä ajoittain myös keskusteluun.

Rahankäytön hallitseminen voi tänä päivänä olla hyvinkin haasteellista, sillä kuluttaminen on niin helppoa ja vaivatonta. Emme käsittele juurikaan fyysistä rahaa ja maksaminen muuttuu koko ajan abstraktimmaksi käteisen ja perinteisten maksukorttien käytön vähenemisen myötä. Erilaisten maksusopimusten myötä iso osa käytettävissä olevista rahoista katoaa tililtä automaattisesti ilman, että niihin tulee kiinnittäneeksi edes kovin suurta huomioita. Moni meistä ei tiedä kovin tarkasti kuinka paljon ja mihin kaikkeen rahamme menevät eikä sitä mihin kulloinkin voisi olla varaa.

Tämän vuoksi on hyvä keskustella siitä millä tavalla te seuraatte omaa rahankäyttöänne, mitkä asiat oman talouden hallinnassa ovat haasteellisia ja mitä hyviä vinkkejä ja neuvoja voisitte muille jakaa, jotta rahat riittävät ja vielä jotain voisi jäädä säästöönkin.

Sana on vapaa!

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 06.06.2017 klo 20:32

Mulla eii oo nykyään rahaa mihinkään ylimääräiseen. Ruokaan menee hillitömästi rahaa enkä osaa siitä vähentää. Välillä keittelen puurojakin kun rahat on vähissä. Ja tilanne ei oo yhtään paranemassa. Melkein aikuisella pojalla on omat tarpeensa ja ei ainakaan vielä oo löytänyt töitä. Elatusapu loppuu mikä tarkoittaa että vaatteita ei enää osteta. Auto vie oman rahansa. En työmatkoihin sitä tartteis mutta kaupassa käymisestä tulee haastavaa ilman autoa. Linja-autoja ei täällä kulje ku harvakseltaa. Jos menis kauppaan linja-autolla niin sais odotella kolmisen tuntiakin. Kävellen en pysty kun kipeä selkä ei kestä kassien kantamista. Paikallisessa kaupassa ruoka on kallista mutta isompaan "kylään" on kolkyt kilsaa matkaa. Jotain ratkaisuja munkin tarttia tehdä.

Käyttäjä Tammyka kirjoittanut 07.06.2017 klo 12:06

Nuorena opiskelijana sitä tuli ihmeen vähällä toimeen. Köyhistely ikäänkuin kuului asiaan ja oli iloinen,kun teki edullisia "löytöjä" ruoka-ja vaatekaupoissa. Nyt jo vanhempana ja työelämässäkin olleena on vanhaa perua säästeliäisyyteen jäänyt eikä isompi raha houkuta suureen kulutukseen vieläkään. Monilla on päinvastainen ilmiö eli nyt sitten ostetaan ja kulutetaan oikein vimmalla,kun on työssä ja palkka juoksee. Ei se tavaramäärä ja notkuvat herkkupöydät tee ketään onnelliseksi loppupeleissä. Yksinkertainen elämä parasta!

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 07.06.2017 klo 12:36

Kiva kun nostitte ketjua taas pinnalle. Meinas mennä yksin saarnaamiseksi. Sori.

Periaatteessa Tammykan kanssa samaa mieltä. Tavaramäärä ei tee onnelliseks, mutta tyhjä kämppä on aika kolkko. Olen kokeillut. Yks vaihtoehto vois olla opetella luovaksi rahan käytön kanssa, eli tarkotan sitä, että keksii keinoja jolla vähäisen rahan saisi riittämään tai lisääntymään. Esmes opiskeluaikanani syklitin ruokaostoksia niin, että saan ostettua pakastimeen alennusruokaa. Hankin termospullon, koska join koulussakin kahvia, joka maksoi melkein euron / kuppi. Sain parempaa kahvia halvemmalla.

Vaatteiden korjaus vois olla hyvä taito opeteltavaksi. Mä en oikeen osaa kuin tiatokoneita ja elektroniikkaa. Vielä.

Tottakai kaupasta välillä tarttuu turhaakin. Enkä mä sitä tarkoita, etteikö sieltä sais ostaa mitään muuta kuin ehdottomat välttämättömyydet. Ei se niinkään mene. Ainakaan mulla. Mä oon varannut noita "turhuuksia varten" omat rahansa, mitkä saa käyttää just niinkuin huvittaa, mut kun se kassa kassa kertyy säästöistä ja palkoista niin hitaasti, niin sitä alkaa miettiä ihan tosissaan sitä että onko toi ja toi oikeesti tarpeellinen ja miten se vaikuttaa talouteen.

Esmes hiusleikkuri oli hyvä ostos, koska sillä voi parin kympin kertainvestoinnin jälkeen käydä parturissa vaikka päivittäin pelkkää sähkölaskua ja muutaman tunnin ajelua vastaan. Yksi parturikerta maksaa jo enemmän kuin koko kone, ja parturissa nyt tulee kuitenkin käytyä.

Halvin hinta ei oo välttämättä aina kaikkein paras ostos. Halpoja vaatteita voi joutua ostamaan monta kertaa vuodessa koska joku ommel purkautuu tai liima pettää tms, kannettavasta löystyy saranat, akku väsyy, puhelin putoaa maahan ja hajoaa jne..

Auton kohdalla vois miettiä vakuutusten kilpailuttamista, auton tyhjentämistä ylimääräisestä tavarasta ja ajojen tarpeellisuutta etukäteen miettimällä. Voisko jotain huoltoja teettää naapurin Jaskalla kaljakoria vastaan? Tai oisko paha rasti muuttaa lähemmäs kauppaa ja/tai työpaikkaa?

Käyttäjä Tammyka kirjoittanut 07.06.2017 klo 13:58

Totta on,että monet keinot voi ottaa käyttöön turhia menoja ja ostoksia karsimalla. Terveellisestä ruoasta ei kannata pihistellä,se kostautuu sitten muulla tavalla. Kallis ruoka ei aina ole kuitenkaan terveellisintä. Kotiparturi on meillä jo käytössä ja se säästää pitkän pennin. Vaatteet kannattaa ostaa hyvää laatua ja ne kestää hyvinä pidempään. Ja asusteiden korjaus ja tuunaaminen uuteen uskoon kannattaa aina ja se on luovaa ja hauskaa puuhaa. Monia keinoja on säästää rahaa ja luontoa ja se voi olla hauskaakin.
Kodin ei tarvitse olla tyhjä ja kolkko. Vanhojen huonekalujen entistäminen on puuhaa,joka vie mennessään...Kaikkea ei tarvitse uutena ostaa. Torista olen tehnyt monia edullisia kauppoja ja teen edelleen.

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 08.06.2017 klo 15:50

Nyt ottaisin sitten vastaan niitä hyviä vinkkejä millä venyttää senttiä. Kuusi päivää palkkaan ja 40 rahaa kahden hengen ruokiin. Onko se sitten pelkkää puuroa vaan vai mitä muuta vois tehdä tosi halvalla. Vettä tulee kraanasta mutta sillä ei iso mies elä. Yksin se mulle ehkä riittäisi. Siis raha ei vesi 🙂

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 08.06.2017 klo 18:43

Tuntuu hullulta ostaa ruokaa, ja oksentaa se sitten pois. Ei siinä kai järkeä olekaan....?😑❓

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 08.06.2017 klo 19:51

Näin joskus käy että mukaan tarttui vaatteita joita ei välttämättä olis tarvinnu. Tai kyllä mä ne housut tartten. Ja tulee sellainen kiva olo kun on hyvännäköisiä, sopivia vaatteita. Kai sekin on jonkun arvoista.
Mukavaa kun tässä ketjussa on syntynyt keskustelua.🙂
Ruoassa pystyy säästämään ja tuhlaamaan paljon. Itse tekeminen tietty edullisinta.

Ehkä vois ajatella että kun arvostaa niitä vähiäkin rahoja mitä on ja arvostaa myös ruokaa ja tavaraa niin sitä ei tuhlaa. Koska kyllä Suomessa ollaan rikkaita. Tosin en kiellä etteikö moni olisi vaikeuksissakin.

Käyttäjä sasutäti kirjoittanut 08.06.2017 klo 23:59

Olen ehkä väärä ihminen osallistumaan keskusteluun, sillä rahankäyttöni on ollut jaksoittain maniani vuoksi suorastaan holtitonta ja olen ns. kussut ne totaalisesti. Nyt alan pikkuhiljaa olla selvillä vesillä velkojeni suhteen, mutta muutoin minulla on ongelmia.

Ongelma on se, että rahat eivät yksinkertaisesti riitä. Eivät riitä, vaikka miten venyttäisin penniä, eläisin suu säkkiä myöten ja kädestä suuhun. Toimeentulotukea en saa, koska tuloni ovat sen verran "hyvät" (minimieläke + hoitotuki).

Auto on minulle pakollinen sairauteni vuoksi, sillä en pysty sen vuoksi kulkemaan julkisilla kulkuvälineillä. Lisäksi asun sen verran kaukana kaupungin keskustasta, että auto on sitäkin kautta pakollinen. Onneksi minun ei tarvitse maksaa sen vakuutuksia vaan äitini tekee sen puolestani.

Lisäksi äitini auttaa minua (tai no, meitä, kun asun kihlattuni kanssa avoliitossa) rahallisesti ja kihlattuni vanhemmat taas muilla tavoin. Siitä huolimatta välillä tuntuu, että rahaa ei yksinkertaisesti ole niihin tärkeimpiinkään asioihin.

Lueskelen tämän ketjun vielä ajan kanssa, josko tästä löytyisi mitään oikeasti hyödyttävää kokemusta tai keinoa minullekin, ja tulen sitten kirjoittamaan uudestaan. Tällä hetkellä vain tuntuu, että neuvo kuin neuvo on huono, sillä elämme tosiaan jo nyt niin niukasti kuin suinkin kykenemme, ja silti rahat eivät riitä.

Käyttäjä Tammyka kirjoittanut 09.06.2017 klo 17:07

Olet oikeassa Sasutäti,jos rahaa on aina liian vähän ei kiinnosta edullisten ostosten metsästäminen. Se ei ole enää seikkailu tavaramaailmassa. Pitää joskus saada ostaa ihan mitä mieli tekee,muuten se on liian rankkaa. Itse pyrin kuluttamaan vähän ja eipä niitä heräteostoksiakaan juuri ole. Ruokaa toki pitää ostaa ja purin ostamaan edullista ruokaa esim.kausituotteita suosin. Laitan ruokaa isomman erän ja osan pakastan. Esim. kaali halpaa ja sen valmistus työlästä ja siksi isompi erä ja osa pakkaseen. Keitot maukkaita ja edullisia,esim. kanakeitto.
Syksyllä voi sienestää ja marjastaa. Kyllä monia keinoja on alentaa ruokalaskua,mutta se vaatii viitseliäisyyttä ja aikaakin,jota jokaisella ei ole käytettävissä.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 10.06.2017 klo 09:15

Mietin ostaisinko yhden kankaan... Kaipaisin kesäksi pitkähihaista puseroa. Pitää katsella kangaskaupassa. Mulla on muuta pakollista ostettavaa sieltä. Kangas houkuttaisi... Siten olisi elettävä loppukuu ihan oikeasti niukasti...

Tuli sairaalalasku ja kurssilasku vielä tälle kuulle. Yritän siirtää niistä edes toisen heinäkuun puolelle. Siirsinhän viime kuulta jotain tälle kuulle... Kun pääsisi tasapainooon laskujen kanssa! Vaatisi jonkin kuun, ettei laskuja tulisi. Ja mulla on ongelmana se, kun laskut erääntyy loppukuusta ja saan kuun alussa kaikkki eläkkeet ja tuet, niin ei ne riitä enää isoihin maksuihin loppukuusta.

Haluan aina jotain ylimääräistä, vaikka en akuutisti tarvitsekaan. On vaikea pitää talouta näin taapainossa... Pöh!🤕

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 10.06.2017 klo 21:37

Nyt on senttiä venytelty. Reilulla kolmellakympilla alkuviikon ruoat hommattu. No puuroa se tulee osittain olemaan mutta saatiin me margariini, hapankorpuja ja kurkkuakin, Ja mulla on nutrilet valmisteita niin voinhan sitten käyttää niitä hätätilanteessa,

Eikä siihen palkkapäivään enää monta päivää oo. Sitten vaan pitää taas olla tarkkana alusta asti ja poika ei osta enää limsoja. Ne ei oo ku pahaksi. Kun ei osta kalliita herkkuja niin ei niitä tuu sitten mätettykkään. siinä on monta hyvää kun jättää herkut kauppaan.

Harmi kun tuorevihannekset on niin kalliita. Ja haluaisin suosia paikallista tuottajaa. No hirveästi en oo vielä hintoja vertaillut mutta sitä mun täytyy nyt ruveta tekemään. Ostaa halvinta ja alennettuja tuotteita.

Vaatteissa siirryn kokonaan kirpputorille, Ja poika myös. Jos osaisin ommella niin nyt ompelisin ittelleni muutaman tunikan. Ja voisin leivänkin leipoa itse. Mulla ei vaan oo pakastinta. Ruokaa teenkin jo valmiiksi suuria määriä. Eineksistäkö pitää luoua kokonaan?

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 11.06.2017 klo 10:22

Olen myös huomannut,että ruoasta voi säästää paljon ja syödä kuitenkin terveellisesti. Valmisruokia ja eineksiä en osta koskaan. Niissä on jotenkin sellainen maku,joka ei minulle maistu. Olisikohan tottumiskysymys. Täällä maalla ollessa,kun kaupat on kaukana pitää olla kekseliäs,kun ostaa ruokatavarat jopa viikoksi. Minulle se on helppoa,kun ei ruokahaluakaan juuri ole. Ruokajuomana juon vain lähdevettä,jota mieheni tuo pari litraa päivittäin koiralenkiltä palattuaan. Pakastin on käytössä ja sinne ylimääräiset kalat,jos niitä tulee.Sieniaikaan sienestämme ahkerasti. Peruna ja bataatti on meillä käytössä sekä porkkana ja ne ovat aina edullisia. Sämpylöitä leivon täällä maalla,vaikka itse en juuri leipää syö. Hyvä leipä keiton kanssa näyttää maistuvan muulle porukalle aina.

Käyttäjä Sakira kirjoittanut 11.06.2017 klo 11:00

Mä oon kyllä sortunut einesruokiin. Varsinkin silloin kun olin töissä eikä viikonlopulla tehty ruoka enää riittänyt. Lähinnä ostin keittoja ja sitten sen seuraksi suklaata. Poika olikin viikot asuntolassa että sille ostettiin vaan eväät mukaan. Eikä tarvinnut muuta kuin iltapalan ja usein otti mukaan myös mun tekemää viikonlopun ruokaa. Mutta kyllä me viikonlopullakin välillä lankesimme valmis pitsoihin ja ranskalaisiin ja kananugetteihin vaikka tiedän että ovat kalliita ja epäterveellisiä.

Mä en vaan jaksanut viikolla enää tehdä työpäivän päätteeksi ruokaa. Olin niin kertakaikkisen uupunut. Nyt kun oon saikulla on erilailla aikaa keskittyä ruoan laittoon. Toki ruokaakin menee enemmän kun poika on kotona. On vaan pakko pitää niitä puuro päiviä. Mutta ei puuro riitä kokopäivän syömiseksi. Jotain muuta pitää myös olla.

Yhtään ainutta vaatekappaletta en ole kaupasta ostanut ittelleni vuoteen. Kirpparilta takin. Pojalle oon ostanut kahdet kengät. Muuten osti pienellä kesätyöpalkalla ite kesällä paitoja. Varsinkin hänen vaatetilanne on aika surkea. Hänen pitäisi saada työtä mutta se ei täällä syrjäkylällä oo niin helppoa. Muutaisin kaupunkiin jos saisin ees tällä hinnalla jostain asunnon. Mun asunto on aika edullinen kummiskin.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 11.06.2017 klo 14:50

Minulla on kaksi puuroa,joista pidän kovasti. Toinen on riisipuuro ja toinen tattaripuuro,jota monet inhoavat,kun sen maku on erikoinen. Teen ne painekattilassa ja viehän se aikaa. Pitkään aikaan en ole kumpaakaan tehnyt,nyt pitäisi kokeilla maistuisiko vielä. Kovin on hankalaksi mennyt tämä minun syöminen. Ei oikein voi pakollakaan syödä,ettei sitten tule oksentaminen kuvaan mukaan.
Täällä on aurinko mennyt pilveen ja kohta taitaa alkaa sataa. Lukupäivä taitaa olla edessä eikä se huonompi vaihtoehto ole.

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 11.06.2017 klo 20:07

Puuroista puuheenollen... Mä tykkään melkein mistä vaan puurosta. Kaurapuurosta, vispipuurosta, riisipuurosta... Jopa perunapuurosta ja uutispuurosta. Puuro on hyvä ja halpa. Niinku juureksetkin. Täytyisi kokeilla enemmän uusia makuja.
Kiva kun täällä täällä ketjussa kirjotellaan ja vaihdetaan ajatuksia ja vinkkejä talousasioista. 🙂