Rahat riittämään

Rahat riittämään

Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö aloittanut aikaan 24.11.2016 klo 09:15 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö (Työntekijä) (Takuusäätiö) kirjoittanut 24.11.2016 klo 09:15

Ketjun tarkoituksena on keskustella oman talouden hallinnasta ja hyvistä keinoista saada rahat riittämään. Voitte jakaa hyviä vinkkejä säästämiseen, rahankäytön suunnitteluun, menojen seurantaan jne. Osallistun Takuu-Säätiön työntekijänä ajoittain myös keskusteluun.

Rahankäytön hallitseminen voi tänä päivänä olla hyvinkin haasteellista, sillä kuluttaminen on niin helppoa ja vaivatonta. Emme käsittele juurikaan fyysistä rahaa ja maksaminen muuttuu koko ajan abstraktimmaksi käteisen ja perinteisten maksukorttien käytön vähenemisen myötä. Erilaisten maksusopimusten myötä iso osa käytettävissä olevista rahoista katoaa tililtä automaattisesti ilman, että niihin tulee kiinnittäneeksi edes kovin suurta huomioita. Moni meistä ei tiedä kovin tarkasti kuinka paljon ja mihin kaikkeen rahamme menevät eikä sitä mihin kulloinkin voisi olla varaa.

Tämän vuoksi on hyvä keskustella siitä millä tavalla te seuraatte omaa rahankäyttöänne, mitkä asiat oman talouden hallinnassa ovat haasteellisia ja mitä hyviä vinkkejä ja neuvoja voisitte muille jakaa, jotta rahat riittävät ja vielä jotain voisi jäädä säästöönkin.

Sana on vapaa!

Käyttäjä kirjoittanut 25.04.2017 klo 10:22

Sanopa soroppi, miksi kannattaisi pitää noin suurta hätävaraa, kun kuitenkin on velkaa? Vaikka opintolainan korot ovat pienet, maksetaan siitä korkoa.
Minä ennemmin maksaisin velan pois.
Missä tuo sun hätävarasi on? Eikö se vaikuta tukien määrään?

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 25.04.2017 klo 19:30

Mulla on hahmottamisen vaikeuksia niin siksi en hahmota budjettia vaikka se olisi kuinka paperilla. Onneks keksiny omia tapoja hallita tilannetta🙂. Muitakin vaikeuksia kun riittää...oppimisvaikeudet ymv.

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 26.04.2017 klo 13:01

Nimeni on satoshi.
Tämä on vain tilannekatsaus, ei kerro mitään siitä, mitä huomenna tapahtuu, eikä kerro, kannattaako vaiko eikö. Se on jokaisen ajateltava itse. Asumistukeen vaikuttaa säästöjen korot, työmarkkinatuessa on ~300euron harkintaraja. Pankkikorko on niin olematon tuolla summalla, että ei vaikuta tukeen merkittävästi. Minulla hätävara on "iso" (2kk!) koska terveys vaatii rahaa. On tulossa remontti silmään, suutakin pitää korjata eikä psykologikaan ole ilmainen.

Toimeentulotuen kanssa saattaa olla asiat eri tavalla.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 28.04.2017 klo 07:51

En saa luottokorttia pidettyä ilman että ostaisin. Nolottaa. Onko se normaali tilanne, kun ei pysty itseään hallitsemaan? Varsinkaaan raha-asioissa? Velka vain kasvaa. Vaikkei ole vielä kohtuuton, mutta maksan noita pois useamman vuoden... Kauheaa!!! Mikä häpeä!!!

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 28.04.2017 klo 19:37

Jardin Prive, ei mitenkään ihmeellistä ole se, eikä edes häpeällistä. Korttia käyttäessä hämärtyy rahan taju helposti. Pystytkö muuttamaan luottorajoja tai vaikka kokonaan luopumaan luotto-osasta? Debit-korteilla pystyy myös tekemään aika hyvin nettiostoksia, eikä mene velaksi.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 28.04.2017 klo 20:27

Kiitos, Satoshi!

Päätin pitää kirjaa menoista ensi kuun. Saisinko siten jonkinlaista järkeä rahan käyttöön...?

Nyt väsyttää, menen nukkumaan. Syyllisyys ja häpeä ei vät ole enää niin kovat, mutta ovat edelleen olemassa. Ei kuitenkaan todennäköisesti tarvitse ottaa unilääketttä. Tai ehkä sitenkin...?

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 29.04.2017 klo 09:42

Jardin-Prive, hyvä ajatus. Kantsii kirjata kuukausi jotta saa käsityksen lähtötilanteesta ja hommasta saa jonkunlaisen tuntuman. Löydät varmasti parantamisen varaa kun tiedät missä oot menossa. Eka kuukausi on vähän sellaista hapuilua, vähitellen löytyy itselle paras seurantarutiini ja voi ottaa paljon rennommin. Tietää, että 200 menee ruokaan ja 500 vuokraan ja 20 sähköön jne, ja voit samantien kuun alussa varata noi rahat jonnekin turvaan itseltä.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 01.05.2017 klo 09:39

Satoshi, aion yrittää pitää kirjaa. Ongelmaksi varautumisen suhteen on se, etten tiedä varmasti, mitä Kela tai kunnan sosiaalitoimi kustantaa. Ehkä silloin on parasta varautua "pahimpaa". Saan siirrettyä rahaa toiselle tilille "säästöön". Mulla on samassa pankissa kaksi tiliä. Sen kun tekee, jää huomattavan vähän rahaa käyttöön. Ruokaan ja muuhun. Kai sitä pitää käsityörintamalla tehdä enemmän keskeneräisiä pois ja valmiiksi, kun niihin on jo materiaalit. Järkevääkin se olisi...

En tiedä, pitäisikö "ruokaraha" nostaa käteisenä ulos. Vai olisiko parempi nostaa kerralla viikon tai kahden ruokiin menevät rahat. Säilyisi kai budjetti paremmin, kun tietäisi, missä mennään. Kortilta se raha vain menee.

Tämän hetken ongelma on se, etten tiedä, paljonko esim ruokaan on varattava rahaa. Siksikin tuon tilikirjan pitänminen hyödyttää. Mutta otanko käteisen käyttön jo tässä kuussa? Kaipa se olisi järkevää. Arvioida joku summa ja katsoa, miten se riittää.

Onko kellään hyviä ideoita jaettavaksi?😐

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 02.05.2017 klo 12:40

Jardin, satunnaisilla tuloilla suunnitelmallisuus ja ennustettavuus helpottaa epävarmuudesta tulevaa ahdistuneisuutta. Kun tietää, että tarttee lisää ja kuinka paljon niin voi aloittaa jotain jo ennenkuin tilanne on päällä.

Ruokarahasta kokeilisin, millainen systeemi on juuri sulle helppo noudattaa ja hallita. Jos itse nostaisin koko kuukauden rahat kerralla, niin kuvittelisin sitä olevan reilusti käytettäväksi. Multa kun jää helposti tajuamatta, että sen rahan kuuluisi riittää koko kuukaudeksi. Mun on helpompi sisäistää, että voin käyttää 40-50e per viikko, kuin että 170-210e/kk. Mulle seuraavat 7 päivää on helpompi suunnitella kuin 30

Voi olla toisinkin päin joillain.

Kannattaa alkaa harjoittelemaan samantein. Aloittaisin keräämällä yhden viikon ruokakuitit tietokoneen viereen ja viikon päästä laittamaan luvut koneelle taulukkoon. Laittaisin taulukon myös ennustamaan kuluvan kuukauden ruokakuluja niin tietää varautua. Yhden viikon kuluista tulee kuitenkin aika epätarkka ennuste, koska voi olla harvemmin ostettavia juttuja. Tarkentuu ajan kanssa.

Ja pointti ei ole vähentää ruoasta, vaan etsiä edullisempia tapoja tehdä sitä. Kannattaako esmes ostaa leipä, jäätelö, kakut, keksit, pizza jne kaupasta vai tehdä ne ehkä itse?

Mä lasken taloustarvikkeet myös ruokaan, koska ostan niitä ruoan kanssa samasta kaupasta, eikä yksityiskohtainen erittely kuiteista oikein maksa vaivaa. Liian monimutkaista hyötyyn nähden.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 03.05.2017 klo 07:41

Kiitos, Satoshi, taas ajatuksistasi!🌻🙂🌻

Huomaan, että kun olen tehnyt alkukuun ostokset kortilla maksaen, on paljon hakalampaa tehdä ostoksia kohtuuudella. Vaikka tosin tiedän, että näillä ostoksilla syön liki lopppuviikon. Yritän vielä löytää maustamatonta nyhtökauraa. Ja maitoa pitää myös vielä ostaa. Muuten mulla kai on ruoat kasasssa. Kahvikin on jo ostettu...

En tiedä, pidänkkö kirjaa menoista ja tuloista paperilla vai koneella. Aioin ensin käyttää vihkoa, mutta selvempää voisi olla tehdä koneelle taulukko. Pitää vielä miettiä.

Varmaan tuo neuvosi on hyvä, että kirjaa menot kerran viikossa eikä päivittäin. Tuntuu, että tulee hommasta vähemmän työtä. Niin ehkä sitä sitten jaksaakn pitää. Mulla ainakin jäisi rästiin hommat, jos päivittäin pitäisi jotain kirjata.

Odotan paria kangasta. Niitä joista sain ahdistuksen. Nyt kaipaan niitä jo kovin. Ja tiedän jo, että kun yksi kangas tulee taas tarjolle (on nyt lopussa, mutta tilattuna heille) tilaan sitä yhteen mekkoon. Mutta sen sitten maksan heti pois. Tänään vien tiliotteet KELAan. Tiedän, etten saa sieltä mitään, mutta on tehtävä, jotta saan laitettua hakemuksen sossuun. Eivät ole vielä siellä tehneet huhtikuun päätöstä. Toivon, että saan vähän rahaa takaisin.

Onneksi hoitajilla ja psykiatrisen polin lääkärillä käynti ei maksa!

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 08.05.2017 klo 07:13

Oon käyttänyt jo liki tämän kuun rahat.😟 Ja huomenna menee lisää... Eikun ruokajonoon!!! Kankaita ei tarvitse enää ostaa, eikä muitakaan käsityötarvikkeita. Lukuun ottamatta huomisia ostoksia, jotka on ihan pakko tehdä. Mutta nyt en aio luottoa käyttää tässä kuussa!!!

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 09.05.2017 klo 12:52

Hups, Jardin. Miten tässä noin kävi? Tuliko yllättäviä menoja? Nyt vois olla hyvä kohta listata paperille vaikka 20 asiaa, jotka vois tehdä toisin säästääksesi tai tienataksesi rahaa. Jos ei täyty heti, niin pistä lista näkyvälle paikalle niin saatat huomaamattasi miettiä lisää.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 09.05.2017 klo 19:35

Kankaat!!!🤕

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 18.05.2017 klo 17:17

Jouduin käyttämän luottoa menoihin. Tarvitsi apteekista saada lääkkeitä. Muuhun en sitä käytä tässä kuussa. Toivottavasti.

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 06.06.2017 klo 19:50

Huomaa, että kaupasta tarttuu välillä turhaakin mukaan. Kiva joskus kun aattelee että löytyi jotain tosi edullista. Puhun nyt ruokakaupasta.
Minusta on harvakseltaan kiva katsella erilaisissa kaupoissa. Vaikka joskus ajattelee ettei saisi ja se on turhaa.
Mutta on se esim ruokakaupoissa shoppailu sentään halvempaa kuin yksityisautoilu tai täydellinen ja uusi koti.
Yritän vähän saada keskustelua koska tämä on hyödyllinen ketju.