Rahat riittämään

Rahat riittämään

Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö aloittanut aikaan 24.11.2016 klo 09:15 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö (Työntekijä) (Takuusäätiö) kirjoittanut 24.11.2016 klo 09:15

Ketjun tarkoituksena on keskustella oman talouden hallinnasta ja hyvistä keinoista saada rahat riittämään. Voitte jakaa hyviä vinkkejä säästämiseen, rahankäytön suunnitteluun, menojen seurantaan jne. Osallistun Takuu-Säätiön työntekijänä ajoittain myös keskusteluun.

Rahankäytön hallitseminen voi tänä päivänä olla hyvinkin haasteellista, sillä kuluttaminen on niin helppoa ja vaivatonta. Emme käsittele juurikaan fyysistä rahaa ja maksaminen muuttuu koko ajan abstraktimmaksi käteisen ja perinteisten maksukorttien käytön vähenemisen myötä. Erilaisten maksusopimusten myötä iso osa käytettävissä olevista rahoista katoaa tililtä automaattisesti ilman, että niihin tulee kiinnittäneeksi edes kovin suurta huomioita. Moni meistä ei tiedä kovin tarkasti kuinka paljon ja mihin kaikkeen rahamme menevät eikä sitä mihin kulloinkin voisi olla varaa.

Tämän vuoksi on hyvä keskustella siitä millä tavalla te seuraatte omaa rahankäyttöänne, mitkä asiat oman talouden hallinnassa ovat haasteellisia ja mitä hyviä vinkkejä ja neuvoja voisitte muille jakaa, jotta rahat riittävät ja vielä jotain voisi jäädä säästöönkin.

Sana on vapaa!

Käyttäjä kirjoittanut 04.06.2020 klo 12:03

Olen aloittanut säästämisen rinnakkaistilille pankissa, sitten kuin saan kokoon enemmän rahaa voin miettiä mihin sen käytän.

Käyttäjä Döbeln kirjoittanut 15.06.2020 klo 05:59

Elän yli varojeni. Miten selvitä varojen huvetessa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 16.06.2020 klo 10:48

Döbeln, tässä yksi menettelytapa:

Ensin pitää leikata menot. Pitää opetella elämään uudella tavalla. Elämässä aika harva asia on oikeasti välttämätön. Monessa asiassa pitkällä tähtäimellä säästäväiset ratkaisut toimivat, eikä se, että ostelee pieniä määriä jatkuvasti.

Ensin voi tutkia vaikka sen, että on halvin mahdollinen netti ja sellainen puhelinliittymä, joka tulee pidemmän päälle halvimmaksi. Jos puhelimen kautta voi käyttää nettiä ilman erillistä nettiliittymää, kannattaa pitää pelkkä se. Maksullisiin palvelunumeroihin ei pidä soittaa, jos voi netissä tai paikan päällä tehdä saman asian ilmaiseksi.

Lehtitilaukset pois, jos sellaisia on vielä. Niitä voi lukea kirjastossa tai lukea netistä sen, minkä ilmaiseksi saa. Myös lehtiroskiksista saa hirveästi luettavaa, jos tykkää lukea lehtiä. Ei niiden uusimpia numeroita tarvitse olla, ihan ajankohtaisia samoja juttuja on pari kuukautta vanhoissakin. Kirjat, äänikirjat, musiikki ym. kirjastosta. Ei maksullisia kanavapaketteja tai vastaavia. Ihan tarpeeksi katsottavaa löytyy maksuttakin. Kukaan ei muutenkaan ehdi katsoa kaikkea. Hyvät uudet elokuvatkin tulevat muutaman vuoden päästä maksutta telkkarista.

Vaatteita ei tarvitse ostaa ollenkaan, ennen kuin tulee todellinen tarve. Siihen asti voi käyttää niitä, mitä kaapissa on ennestään. Kun tulee tarve, lisää voi hankkia kirpparilta tai alennusmyynneistä silloin, kun ei ole kyseisten vaatteiden sesonki. Saa todella edullisesti. Silloin kannattaa ostaa varastoon, mutta vain sellaista, mille on tarve tai juuri tulossa tarve. Suunnittelu ja oman vaatevaraston tutkiminen etukäteen säästää rahaa.

Ei turhaa matkustelua. Lähimaastosta voi löytyä vaikka mitä, asuipa missä tahansa. Ei kuntosalimaksuja tai muita liikuntamaksuja, varsinkaan jatkuvia kuukausimaksuja. Liikuntaa voi harrastaa myös maksutta tai erittäin halvalla. Kuntoilusta käy myös siivoaminen välillä. Muidenkin ihmisten koteja voi siivota, esim. sukulaisten. Polkupyörä kannattaa pitää ajokuntoisena tai jos sellaista ei ole, käytetyn saa ostettua halvalla.

Ilmaisissa tapahtumissa kannattaa käydä, ei maksullisissa. Jos joku kaveri ehdottaa kallista tapahtumaa, voi sanoa, että elän tällä hetkellä säästäväisesti enkä voi tuohon laittaa rahaa, ja ehdottaa hänelle jotain maksutonta, minne voisitte mennä yhdessä. Tärkeintä on, että muut oppivat, ettei minulle nyt kannata tyrkyttää mitään kallista, koska olen valinnut toisenlaisen elämäntavan, jotta elämäni olisi vähemmän stressaavaa ja pärjäisin vähemmällä rahankäytöllä.

Jos kunta tai seurakunta tarjoaa maksutonta tai edullista ruokaa, kannattaa käydä syömässä sitä mahdollisimman usein. Ilmaiset ruokakassit on hyvä hakea, jos sellaisia on tarjolla jossain, riippuen vähän siitä, miten hankala taloudellinen tilanne on.

Jos asuu vuokralla, voi miettiä, olisi mahdollista saada edullisempi asunto, jos vaihtaisi. Sen ei tarvitse välttämättä olla pienempi tai jotenkin surkeampi, vaan voi löytyä jopa kivempi edullisemmin. Silti kannattaa pitää mielessä, että muuttaminenkin maksaa. Vuokran pitää olla selvästi edullisempi.

Jos on voimia, voi miettiä, mistä saattaisi saada lisätuloja. Olisiko jotain pientä keikkatyötä, mitä voisi tehdä ja ansaita vähän ylimääräistä. Tämä ei kuitenkaan auta, jos elää jo yli varojen eikä leikkaa kuluja. Taloudellisessa kriisitilanteessa tai sen uhtessa itse leikkasin ensiksi kulut minimiin. Olen kokenut, että se toimii todella hyvin. Siinä oppii vähitellen elämään hyvin säästäväisesti, ja uusista taidoista voi olla itsekin ylpeä: en enää stressaa niin paljon ja vähät rahat riittävät hyvin ja säästöönkin jää hiukan. Siinä tilanteessa voi silti olla elämään oikein tyytyväinen. Sitä voi opetella samalla tavalla kuin muitakin taitoja.

Käyttäjä kirjoittanut 19.06.2020 klo 11:11

Kiitos Purjevene osviitoista olojen parantamiseen 🌱🌱🌱☀🌿

Käyttäjä kirjoittanut 07.07.2020 klo 19:53

Elelen edelleen 90€ viikko, ja yritän säästää siitä aina vähän. Tähän mennessä olen 2 kertaa joutunut ottamaan säästöstäni rahaa, jotka olen sitten käyttänyt. Minun on mahdollista tehdä niin 10 kertaa vuoden sisällä.

Käyttäjä LucasChristian kirjoittanut 28.07.2020 klo 04:00

Hei kaikille😊

Olen uusi täällä ja päätin liittyä myös tähän ryhmäkeskusteluun. Täällä varmasti hyviä vinkkejä myös minulle, koska aika tiukkaa on aina joka kuukausi.

Taidan aloittaa nyt näiden vinkkien ja tekstien lukemisen täällä😀

Käyttäjä Isojamurheita kirjoittanut 28.07.2020 klo 12:23

Hei,

 

minäkin uutena liityin. Tällä hetkellä mielentila ei ole kovin hyvä ja ahdistus rahasta kalvaa takaraivossa. Tällä hetkellä tuntuu, että UO on tulossa ja velkakierre alkamassa. Yritän joka päivä jaksaa nousta töihin, etten tippuisi kuitenkaan pyörästä täysin pois.

Käyttäjä Annabell kirjoittanut 21.08.2020 klo 22:50

Olen siinä tilanteessa että suurin kulueräni on ruoka. Olen karsinut kaiken muun pois niin paljon kuin mahdollista. Paras vinkkini on syödä joka päivä aamupuuroa, ja jos on marjoja poiminut pakkaseen, voi tehdä itse kiisseliä aina jääkaappiin niin saa vegaanisen puuron. Kanelin kanssa on tosi hyvää ja iso kaurahiutalepussi on edullinen. Kestää pitkään ennen kuin on nälkä. Sitten teen ison kattilallisen jotain kasviskeittoa ja syön monena päivänä. Vegaanisen leivänpäällisen saa itse tekemällä hummusta. Kaikkia näitä voi pakastaa. Varmasti halvemminkin voi syödä, mutta tämä on oma luotto ruokavalioni, ja onnistuu edullisesti siis vegaanisena myös.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 15.09.2020 klo 09:13

Minä haluaisin tervehtiä kaikkia silleen että hei kaikki  minäkin tänne uutena liityn 😊

Katsoin juuri ohjelmaa (Pitääkö olla huolissaan), jossa pastori Kari Kanala sanoi että rahasta ei kannata puhua. Siitä puhuu ne joilla sitä on liikaa tai joilla sitä on liian vähän. Hän lisäsi myös vitsiniekkamaiseen tapaansa että siinä keskellä olevatkin kyllä puhuvat siitä.

Joten se siitä, eihän tuossa lauseessa paljon mitään järkeä sitten loppujen lopuksi ollukkaa, voin sen asiaan.

Minua kismittää tässä se, että menetän työpaikkani takia suuria rahasummia. Tämä on nurinkurista. Mutta työssä, sen ihmisten keskellä, siinä paljon monta asiaa yhtäaikaa tapahtuvassa ympäristössä, hukutan itseni. Siihen kun vielä lasketaan työkaverin mahdollinen kuuntelu ja hänen valituksen kuuntelu. En ole monestikaan entiselläni työpäivän jälkeen.

Tämä asia mistä aijon kirjottaa ei varmaankaan ole työpaikan pomojen vika, mutta minulle nousi niin suuri viha heitä kohtaan.

Olen siis unohtanut ilmoittaa Kelaan että tuloni nousevat. Joten tuloksena sieltä oli iso lasku, niin iso että heikoin henkeä silloin ja en ollut uskoa, mutta nyt olen jo hoitanut sen asian. Aloitan maksamisen maksusitoumuksella.

Nyt tänä vuonna olen unohtanut hoitaa verokortin työnantajalle. Joten laskua pukkaa verotoimistosta.

Huvittavaa ja raivostuttavaa näissä asioissa on se, että molemmissa asioissa olen kysynyt työpaikalla, että mitenköhän minun tulisi toimia. Vastaukset eivät ole todellakaan olleet asiantuntevan pomon lausumia. Voinko syyttää tästä myös itseäni? En voi muuta tehdä nyt kun mennä hakkaamaan päätäni seinään niin lujaa, niin lujaa. En uskalla soittaa työpaikalle ja kysyä koska pelkään että tukehdun omaan raivooni. Sekasin tai solmussa chatit eivät tietenkään tämän ole auki, jolloin niitä tarvitsisin. En kehtaa soittaa kenellekään, en äidille ,en siskolle eikö muita olekaan koska pelkään että raivostun.

Onko tämä epäreilua? Onko vika minun? Onko työnantaja unohtanut kertoa verokortista?  Onko kivaa kun on ollut maksamatta veroja koko vuonna? Miksi lasku ei siinä tapauksessa ole isompi jos en ole maksanut veroja koko vuonna? Korvaako 600 euroa veronmaksajille sen? Mistä tuo summa ylipäätänsä nyt tuli?

Niin paljon kyssäreitä, tää muija lähtee nyt hakkaamaan päätä seinää. Työpaikka ei selvästikään sovi minulle. Se on niin stressaava. Mutta onko mitenkään muutenkaan ihmisen hyvä? Minulla on eläimiä, pelkään että menetän ne ja tän asunnon (jonka vuokra vaan nousee), ei ole varaa sitten enää. Tylsää olla yksinäinen ja saada rahaa. Koska saanhan minä töistä myös paljon rahaa. Miten saisi elämän reilaan noin kokonaisuudessaan? Miten olla rohkea? Miten pystyä seisomaan lujasti pystyssä yksin?

Nimim.päätäseinään

Ps.toivottavasti ei ole paljon kirjoitusvirheitä.

PPs. Anteeksi, koska niin kuuluu sanoa.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 31.10.2020 klo 18:13

Hei Hantzki, kuulostaa tosi hienolta, että olet onnistunut saamaan työpaikan ja saat työstä palkkaa.

Harmillista, että vasta jälkeenpäin on selvinnyt, että veroja on jäänyt maksamatta ja Kela on maksanut liikaa jotakin tukia ja perii niitä nyt takaisin. Sellainen tilanne on aina kamala. Ikävää, että joudut kokemaan siitä tuskaa, vaikka olet saanut töitä ja selvästi selviytynyt töiden tekemisestä myös.

Jos olet unohtanut toimittaa verokortin työpaikalle, se ei tosiaan ole työpaikan pomojen vika vaan työntekijän vastuulla. Työnantajat taitavat nykyään jopa saada automaattisesti verottajalta verokorttitiedot, vaikkei työntekijä tekisi mitään. Oma verokorttini meni sähköisesti automaattisesti. Ehkä sinunkin on mennyt. Jos työnantajalla ei olisi sinulta mitään verokorttia, työantaja olisi pidättänyt palkasta 60 % veroa. Ylimääräiset saa sitten myöhemmin takaisin veronpalautuksina. Minulle kävi kerran näinkin, kun unohdin toimittaa verokortin, mutta se ei ollut ongelma, koska veroja meni aivan liikaa eikä liian vähän. Tuli vaan tosi vähän palkkaa tilille jonkin aikaa.

Sen sijaan se on hankalaa, että itse pitää huomata pyytää verotoimistosta uusi verokortti, jos omat tulot ovat nousseet esimerkiksi siksi, että uudesta työstä alkaa tulla palkkaa. Silloin verotoimistossa lasketaan uusi veroprosentti arvioitujen uusien työtulojen mukaan, jotta palkasta pidätetään aina oikea määrä veroja ja maksetaan tilille vain sen verran, mitä verojen ja muiden pakollisten maksujen jälkeen jää jäljelle. Jos työntekijä huomaa hakea verotoimistosta uutta verokorttia heti töihin mennessään, siinä käy juuri noin niin kuin sinulle on päässyt käymään. Puuttuvat verot pitää maksaa jälkeenpäin.

Veron oikean määrän saat selville ottamalla yhteyttä verotoimistoon. Sen voi tehdä nykyään sähköisesti. Voit pyytää sieltä uuden verokortinkin uusilla ajan tasalla olevilla palkkatiedoilla. Se ehtii vielä ainakin joulukuun palkanmaksuun, ehkä marraskuullekin. Samalla voit kysyä, millä perusteella 600 euroa on laskettu ja onko siinä kaikki puuttuvat verot tämän vuoden tähänastisista palkoista.

Voisitko saada jonkun neuvomaan raha-asioiden byrokratiassa, kuten verokorttiasioissa ja Kelan tukien kanssa? Osaisiko sosiaalityöntekijä tai jokin vastaava taho auttaa?

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 31.10.2020 klo 18:15

Oho, huomasin, että viestisi olikin aika vanha, Hantzki. En katsonut päivämääriä yhtään. Toivottavasti asiasi ovat jo selvinneet!

Käyttäjä kirjoittanut 04.11.2020 klo 14:51

Hantzkille

Yleensä taitaa olla normaalia, että työsopimusta tehdessä heti mainitaan verokortista, haluavat sen että voivat palkan maksaa niin kuin se kuuluu maksaa. Ja Kelaan kannattaa pitää selvät välit kunnossa(ajan tasalla tulojen suhteen), on nykyään hanakka perimään kaiken ylimääräistä maksetun takaisin.

Eli se kömmähdys on käynyt työpaikan taholta, jos eivät ole sinulle maininneet tuosta verokortin heille toimittamisesta. Elämässä ei sais tämmöisiä käytännön elämästä selviämiseeen vaikuttavia asioita pitää itestään selvänä. (Siis tarkoitin tätä työnantajatahoille, heidän pitäis varmistaa palkatessaan, että työn vastaanottaja on tietoinen työelämän käytännöistä. )

Käyttäjä LoraKorhond kirjoittanut 20.11.2020 klo 13:59

Kiitos Googlelle, että löysin tämän foorumin ja tämän aiheen, kiitos paljon tiedoista, toivon tulevaisuudessa pystyväni hallitsemaan säästöjäni paremmin...🤑🤑

Käyttäjä Homo sapiens kirjoittanut 28.11.2020 klo 04:44

Minä en käytä rahaa muuten kuin pakollisiin menoihin eli ruokaan ja laskuihin. Vaatteita hankin kerran, pari vuodessa. Se raha, mikä jää yli, menee säästöön. Näin olen onnistunut keräämään puskurirahastoa "pahan päivän varalle" yllättäviin menoihin. Jos vaikka sairastun, niin selviän sairaalalaskuista.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 02.12.2020 klo 11:20

Purjevene

Hei, tuosta on tosiaan hetki aikaa kun kirjoitin. Mutta tieto ei ole vanhentunut. Painin edelleen samojen juttujen kansa..

Mutta olit ihan oikeassa! Puhelimitse korjasin verotilanteen, muutosverokortti. Nyt veroprosentti on niin korkea että minulle jäi viimeksikin esim. 45 euroa talousvaraa eli mitä sitä ihminen nyt kaikkea tarvitsee elääkseen. Hähää, minäpä pistin siitä puolet säästöön nyt minulla on vain 25 euroa rahaa 🤪

Purjevene, kaikki sinun neuvot ovat olleet hyviä. Ja tiesit senkin että muutosverokortin tehtyäni saan muutettua verotilannetta joulukuulle ja marraskuulle.

Maksusitoumukset on nyt tehty Kelaan ja Veroon. Se tarkoittaa sitä että joka kuukaudi on tietty summa. Mitä sitten jos tuota summaa ei pysty maksamaan? Ulosottoonhan se menee mutta jos ei halua missään tapauksessa sen menevän sinne?! Tai jos ei pysty maksamaan koirien ruokatilausta jonka tehnyt netin kautta?

Ja nyt ei mitään kysymyksiä miksi on eläimiä jos ei ole rahaa. Tilanteet muuttuvat. Joku ehkä myisi koiransa Apulassa muutamalla satasella rahapulassa. Mutta eihän perheenjäseniä myydä. Kuka myisi poikansa? Tai tyttärensä? Ne ovat tuossa ja kaikki me syödään. Toise enemmän toiset vähemmän.

Ja jos terveydellisiä asioita mietitään niin ihminen tarvitsee ulkoilua ja liikuntaa ja kuntoilua ja kävelyä esim. metsässä ja sitä nuo tuovat.

Olen edelleen töissä. Suoriudun "tehtävälistastani" 🤪 ja olen sanonut että taloudellisesti en pärjää mitenkään jos olen vain 3pv viikosta töissä. Miksi en pärjää työtuloilla ni työpäivät eivät ole max.per kuukausi ja nyt kun toi vero nostettiin (mikä on hyvä asia koska en tahdo enempää mätkyjä!). En itteasiassa hakenu siihen hommaan missä tarjottiin 35h/viikko. Vaan pysyn tolla pienemmällä määrällä. Minul ei tullu mieleenkään hakea sitä koska mietin et loppuu jaksaminen! Kuinka tyhmää on juosta niin paljon rahan perässä.................

Mut olenhan minä ollut työttömänäkin ja omistanut eläimiä siltikin ja siltikin elänyt. Mikä on nyt erilaista?

Mut mitkä on vaihtoehdot nyt? Sosiaalityöntekijä siis? Hakea uudestaan tukea kelasta? Mitä tukea? Milloin voi uudestaan solmia uuden verokortin? Tammikuussako se tarkistetaan uudestaan? Olisiko helpointa soittaa sinne?? Ettei tule taas sählättyä? 🤪

Purjeneve, nyt vasta tulin lukemaan viestisi koska olin unohtanut kokonaan tämän saitin. Mutta miten ajan tasalla sinun vastaus olikaan!

Luin myös viestejä alusta. Miten ajan tasalla nekin ovat.

Minä lähden tästä lenkkeilemään raittiiseen Suomen luontoon. 🌲🌲