Rahat riittämään

Rahat riittämään

Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö aloittanut aikaan 24.11.2016 klo 09:15 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö (Työntekijä) (Takuusäätiö) kirjoittanut 24.11.2016 klo 09:15

Ketjun tarkoituksena on keskustella oman talouden hallinnasta ja hyvistä keinoista saada rahat riittämään. Voitte jakaa hyviä vinkkejä säästämiseen, rahankäytön suunnitteluun, menojen seurantaan jne. Osallistun Takuu-Säätiön työntekijänä ajoittain myös keskusteluun.

Rahankäytön hallitseminen voi tänä päivänä olla hyvinkin haasteellista, sillä kuluttaminen on niin helppoa ja vaivatonta. Emme käsittele juurikaan fyysistä rahaa ja maksaminen muuttuu koko ajan abstraktimmaksi käteisen ja perinteisten maksukorttien käytön vähenemisen myötä. Erilaisten maksusopimusten myötä iso osa käytettävissä olevista rahoista katoaa tililtä automaattisesti ilman, että niihin tulee kiinnittäneeksi edes kovin suurta huomioita. Moni meistä ei tiedä kovin tarkasti kuinka paljon ja mihin kaikkeen rahamme menevät eikä sitä mihin kulloinkin voisi olla varaa.

Tämän vuoksi on hyvä keskustella siitä millä tavalla te seuraatte omaa rahankäyttöänne, mitkä asiat oman talouden hallinnassa ovat haasteellisia ja mitä hyviä vinkkejä ja neuvoja voisitte muille jakaa, jotta rahat riittävät ja vielä jotain voisi jäädä säästöönkin.

Sana on vapaa!

Käyttäjä kirjoittanut 28.11.2019 klo 12:13

Jos on rahaa vähän, ei sieniä ja marjoja kantaa ilmaiseksi antaa vaan myydä. Sillä kyllä itselleen lomamatkan tienaa.

Käyttäjä Juueijuu73 kirjoittanut 04.12.2019 klo 08:50

Mulla on monta lainaa ja just lomautettu oon ihan ihmeissäni mistä rahaa työnantaja maksoi vain 840e tässä kuussa.

Käyttäjä kirjoittanut 03.02.2020 klo 21:17

Olen tilanteen edessä että minun pitää säästää kuin saan 3/30€ vk. Siitä pitää säästää osa rahasta, jos meinaan elää niinkuin haluan, ja tämä tapahtuu sillä tavoin etten osta tupakkaa.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 08.02.2020 klo 13:26

Minä saan rahat vain menemään, säästö ei onnistu... 🙁

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 18.02.2020 klo 10:23

Hei ja tiedoksi kaikille 📢

Rahahuolet ja velat ryhmächattejä tulossa Tukinetissä!

Lue lisää: https://tukinet.net/…/tulossa-rahahuolet-ja-velat-ryhmacha…/ ja tule keskustelemaan rahahuolista ja veloista Takuusäätiön asiantuntijoiden kanssa.

Ensimmäinen chat on torstaina 27.2. klo 10-12.

Tervetuloa mukaan! 👍

Chatit löytyvät täältä. 

Käyttäjä kirjoittanut 18.02.2020 klo 15:24

Täällä kirjottaneilla on varmaankin eri pankissa kuin itsellä, joten en tiedä onko tästä vinkistä itua. Pankki, jota käytän, siinä mahdollisuus avata säästötili sillä periaatteella toimiva, että automaattisesti pankkikorttia käyttäessä siirtyy omavalintainen määrä joka kerta kortilla maksaessa esim. 0,50€ tai 1€  (tai kuinka suuri kenellekin mahdollista) tuolle säästötilille. Taisi olla puolisen vuotta sitten kun otin sen käyttöön ja nyt on n.500€ säästöön kertynyt. Hitaasti mutta varmasti kertyy pahimman pvän varalle vähitellen jotain...

Säästölipas nimeltään tuo pankin palvelu.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 25.02.2020 klo 19:03

Hei, Keskustelua! Kiitän sinua tuosta vinkistä! Kävin juuri avaamassa itselleni Säästölippaan... Ei mulla ole suurempia suunnitelmia, mitä säästöillä teen, mutta kivahan se olisi jotain saada siirrettyä sivuun. Kokeilen nyt näin. 🙂

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 27.02.2020 klo 09:19

Muistutus❕

Ihan ensimmäinen Rahahuolet ja velat ryhmächat on Tukinetissä ihan pian eli klo 10-12.

Tervetuloa keskustelemaan rahahuolista ja veloista Takuusäätiön asiantuntijoiden kanssa! 👍

Chatissä jutellaan anonyymisti nimimerkeillä. Klikkaa itsesi mukaan!

Chat löytyy täältä.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 27.02.2020 klo 11:34

Mä unohdin tuon! 🙁

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 27.02.2020 klo 12:21

Jardin Prive kirjoitti:
Mä unohdin tuon! 🙁

Toivottavasti pääset mukaan seuraavalla kerralla eli torstaina 12.03.2020 klo 10:00-11:30!

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 12.03.2020 klo 09:05

Muistutus❗

Takuusäätiön järjestämä kaikille avoin Rahahuolet ja velat -ryhmächat on Tukinetissä tänään torstaina 12.3. klo 10-11.30!

Tervetuloa mukaan keskustelemaan! 👍

Chat löytyy täältä. Chattiin pääsee myös Tukinetin etusivulta, kun chat on käynnissä.

 

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 18.03.2020 klo 08:06

Keskustelua mä olen kanssa kuulin tuosta. En ole varma vaan yhtään että miten sen voi ottaa käyttöön. Mutta kuulin ja mun pankissa sitä vois myös hyödyntää!

Ja toinen asia jonka otin nytten on henkivakuutus. Vuosia sitä minulle tyrkytettiin ja nyt sen viimenään otin ja sen mitä se turvaa niin kuulostaa hyvältä. On hyvä että vielä olen terve kun sen otin. Ja koputettiin puuta yhdessä virkailijan kanssa ettei sitä tule koskaan tarvitsemaan.

Käyttäjä kirjoittanut 28.03.2020 klo 20:28

Tuosta henkivakuutuksesta kysyin lääkäriltä kannattaako ottaa selvää. Sain kuulla, ettei, koska jos on psyykelääkitystä, henkivakuutusta ei myönnetä.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 31.03.2020 klo 09:31

Minä saisin olla monestakin asiasta kiitollinen... tästä henkivakuutusjutustakin koska sain otettua sen tässä kohtaa elämääni kun en ole esim. hoidossa ja olen terve. Olisin voinut sairastua psyykkisesti tai fyysisesti tai kuolla heti vakuutuksen oton jälkeen ja se olisi astunut voimaan. Ja se turvaa sitten sitä jos joudun jäämään esimerkiks pitkälle sairaslomalle tai jopa työkyvyttömyyseläkkeelle. Tai jos kuolen niin omaisille siirtyy tietty summa joka auttaa hautajaiskustamnuksissa. Summa ei todellakaan ole iso tirtäen mitä hsutajaiset voivat maksaa, mutta auttaa se alkuun.

Nojoo, mut se oli syy et voin ottaa sen koska oma turva jos ei enää töitä ja turva lähimmäisille ja koska olen töissä niin on nyt varaa maksella sitä.

Käyttäjä kirjoittanut 31.03.2020 klo 11:24

Tuo samainen henkivakuutusasiaan vastannut lääkäri totesi samassa, että on iso epäkohta tuo. Että kaikki psyykenlääkkeitä käyttävät rajataan ulos tuosta läheisten eduksi mahdollisesta vakuutuksesta. Pieni potentiaali kuitenkin psyykelääkitystä käyttävistä on itsetuhoisia.

 

Sen vuoden kalenteria selatessa löysin tarkennuksen mitä lääkäri sanoi tähän asiaan. Jos psyykelääkitystä ollut 5 vuoden ajan, ei ole oikeutta henkivakuutuksen ottamiseen. Sen oli myös sanonut, että olisi barrikadeille nousun paikka, tässäkin asiassa. Moni haluaisi turvata läheistensä elämää, mutta sitä ei ole kaikille mahdollista henkivakuutuksen kautta tehdä.

Jos on hyvä potilas-lääkärisuhde, joka jatkuu vuodesta vuosikymmeneen, se on tavallaan ainoa psyykepotilaan henkivakuutus.i