Rahat riittämään

Rahat riittämään

Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö aloittanut aikaan 24.11.2016 klo 09:15 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö (Työntekijä) (Takuusäätiö) kirjoittanut 24.11.2016 klo 09:15

Ketjun tarkoituksena on keskustella oman talouden hallinnasta ja hyvistä keinoista saada rahat riittämään. Voitte jakaa hyviä vinkkejä säästämiseen, rahankäytön suunnitteluun, menojen seurantaan jne. Osallistun Takuu-Säätiön työntekijänä ajoittain myös keskusteluun.

Rahankäytön hallitseminen voi tänä päivänä olla hyvinkin haasteellista, sillä kuluttaminen on niin helppoa ja vaivatonta. Emme käsittele juurikaan fyysistä rahaa ja maksaminen muuttuu koko ajan abstraktimmaksi käteisen ja perinteisten maksukorttien käytön vähenemisen myötä. Erilaisten maksusopimusten myötä iso osa käytettävissä olevista rahoista katoaa tililtä automaattisesti ilman, että niihin tulee kiinnittäneeksi edes kovin suurta huomioita. Moni meistä ei tiedä kovin tarkasti kuinka paljon ja mihin kaikkeen rahamme menevät eikä sitä mihin kulloinkin voisi olla varaa.

Tämän vuoksi on hyvä keskustella siitä millä tavalla te seuraatte omaa rahankäyttöänne, mitkä asiat oman talouden hallinnassa ovat haasteellisia ja mitä hyviä vinkkejä ja neuvoja voisitte muille jakaa, jotta rahat riittävät ja vielä jotain voisi jäädä säästöönkin.

Sana on vapaa!

Käyttäjä Voluntas kirjoittanut 08.02.2022 klo 10:52

En jaksanut kahlata ketjua läpi, mutta koska säästämisestä ja rahan käytöstä on kuitenkin aihepiiri, niin olisiko kenelläläkään ehdottaa tai suositella hyvää ja ilmaista kirjanpitosovellusta kännykkään tai miksi ei tietokoneellekin, mutta kännykkä olisi ehkä itsellä tarkoituksenmukaisempi väline tähän?

Yksi vaihtoehto olisi tietenkin tehdä ihan vain ruutuvihkoon debet/kredit sarakkeet ja alkaa täyttämään sitä, mutta...jotenkin tuon tekeminen jää aina itsellä.

En tiedä liittyikö asiani nyt suoraan aiheeseen ja saako täällä tällaista kysyä, mutta ajattelin nyt edes kysäistä ja kokeilla onneani🙂.

 

 

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 02.03.2022 klo 22:43

Puoliso on tuhonnut elämäni, paitsi omansa niin myös minun ja lapsemme. Puoliso on ulosotossa, veromätkyjä valtavasti. Asunto jonka molemmat omistamme ulosmitataan. Ensinnäkin puolison verot on laskettu väärin. Toiseksi puoliso ei ole osannut yrittäjyyttä minkä seurauksena hän ei osaa saada saataviaan maksettua toimeksiantajilta. Häntä kusetti ensin pankki jonka kevytyrittäjyyssysteemi ei tehnyt muuta kuin kuppasi rahaa, sitten eräs kirjanpitofirma ei ole tehnyt mitään mitä olisi pitänyt, paitsi veloittanut. En tiedä juridiikkaa ja yrittäjyyttä mutta kuulostaa että puolisoa kusettavat kaikki: toimeksiantajat, kirjanpitäjäfirma, pankki, verottaja. Nyt sitten postista kolahti pommi että asunto ulosmitataan. Olen nyt siinä pisteessä etten jaksa enää mitään. Olen avioeroa tekemässä. Olen jo asumuseron tehnyt muodollisesti vaikka osan ajasta majoitun tässä puolison asuttamassa kämpässä. Asuntolaina on juuri hiljattain maksettu. Nyt sitten asunto otetaan pois.

Käyttäjä masha2 kirjoittanut 04.03.2022 klo 19:33

Tervehdys sinulle. Kauhealta tuo tilanteesi tai teidän molempien tilanne näyttää. Tuo yrittäjyys ei sovi kaikille. Pitää tietää pelisäännöt ettei jymäytetä ja tietty kovuus myös perintäasioissa, että saa omansa takaisin. Jotkut osaavat keplotella niin, että pääsevät kuiville. Kun menee asunto alta se on pahinta. Auttaako avioero tässä prosessissa sinua vai onko muut syyt siihen ajamassa,sitä mietin. Oli miten oli voimia teille molemmille.

Käyttäjä Purjevene kirjoittanut 06.03.2022 klo 10:45

Todella vaikea tilanne näyttää olevan sinulla, Eieiei. Keskeneräiset isot asiat ovat tosi raskaita.

Olen ollut sekä yrittäjänä että palkkatöissä. Kokemukseni on että yrittäjyys vaatii tosi paljon ja sisältää paljon riskejä. Täytyy hallita monta asiaa ja olla tarkkana. Joskus yrityksestä ei voi millään saada kannattavaa, vaikka tekisi kuinka paljon töitä. Palkkatyö on tässä mielessä varmempaa ja "helpompaa", tosin siinä ei sitten ole yrittäjän vapauttakaan.

Kirjanpitäjä ei ymmärrykseni mukaan tee mitään päätöksiä, vaan hän laatii joka vuosi lain vaatiman kirjanpidon aineistot ja kertoo, jos jotain tietoa tai tositteita tarvitaan tms. Pyydettäessä hän voi tehdä väliraportteja useamminkin, mutta toki tämä kaikki maksaa. Yrittäjän pitää harkita, kuinka paljon palvelua hän haluaa kirjanpitäjältä ostaa. Yrittäjän on itse osattava tehdä päätökset ja ratkaisut ja osattava lukea aineistoja tai kysyä, jos ei osaa. Kirjanpitäjä ei saisi veloittaa kuin tästä tekemästään työstä. Vastuuta yritystoiminnasta ja yrittäjän ratkaisuista hänellä ei ole, samoin kuin ei pankillakaan.

Yrittäjänä kaikki vastuu on itsellä, myös vastuu opetella ymmärtämään, millainen yrityksen taloudellinen tilanne on. Kirjanpitäjä voi antaa tietoja, mutta hän ei voi vaikuttaa esimerkiksi siihen, jos yrittäjä vaikkapa päättää ottaa paljon lainaa tai päättää käyttää lainan vakuutena esimerkiksi omistusasuntoaan. Jotkut yrittäjät tekevät niin. Se ei ole kirjanpitäjän vastuulla eikä tehtävänä.

Myöskään pankki ei vastaa yrittäjän omista ratkaisuista. Aina kun lainan vakuudeksi laitetaan jotain omaisuutta, se tarkoittaa, että jos lainan ottaja ei pystykään maksamaan lainaansa takaisin, laina ulosmitataan siitä takuuna olevasta omaisuudesta. Tämänkin ymmärtäminen on yrittäjän omalla vastulla, kun hän miettii mahdollisen lainan takuita lainanottovaiheessa. Tämän takia olisin tosi varovainen myös muiden ihmisten lainojen takaamisessa. Ne voi joutua maksamaan itse, jos kyseinen henkilö ei pystykään maksamaan lainaansa.

Verottajakin tekee vain lain mukaisia ratkaisuja. Jos on tapahtunut virhe, siihen voi hakea oikaisua. Kirjanpitäjältä saa yleensä neuvoja oikaisun tekemiseen. Joskus myös kirjanpitäjää voi pyytää hoitamaan oikaisuvaatimuksen, jos itse ei osaa tai muista syistä mieluummin siirtää työn kirjanpitäjälle. Jos virhettä ei ole tapahtunut, tietysti mitään oikaisuvaatimustakaan ei tarvita.

Kirjanpitäjää käyttäessä kannattaa huomata, että kirjanpitäjä yleensä laskuttaa kaikista työtunneista, joita yrittäjä pyytää häntä tekemään. Yrittäjän ja kirjanpitäjän välisestä sopimuksesta riippuu, mikä on hinta ja millainen on laskutusmenettely: onko vuotuisen kirjanpidon tekeminen esimerkiksi jokin könttähinta ja paljonko sen ulkopuoliset palvelut maksavat, ovatko ne tuntilaskutettavia vai millä tavalla ne on hinnoiteltu. Se on kirjanpitäjän yrityksen laskutettavaa työtä.

Yrittäjälle voi olla yllätys, miten paljosta hän vastaa itse, käytännössä kaikesta.

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 08.03.2022 klo 08:12

Kiitos Purjevene. Mitä sanot on hyvä oppitunti kaikille jotka tukinettiä lukevat ja miettivät yrittäjäksi ryhtymistä. Puolisoani kun ajattelen suhteessa tuohon mitä sanot, niin hän ei todellakaan osaa mitään yrittäjän hommaa, on pihalla kuin lumiukko, tässä tapauksessa, lumiakka.

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 08.03.2022 klo 10:29

Hei ja tiedoksi tännekin 📣

Tänään tiistaina 8.3. Tukinetissä alkaa Vertaisvoimaa yrittäjille -ryhmächat. Chat on klo 15-16 ja niitä on jatkossa viikoittain.

Vertaisvoimaa yrittäjille ryhmächatissa pääsee nimimerkin kautta jakamaan kokemuksia sekä keskustelemaan yrittäjän jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Keskustelussa ovat mukana myös Yrittäjän Kriisikeskuksen ohjaajat.

Chattiin täältä: https://tukinet.net/teemat/vertaisvoimaa-yrittajille-1780170884/ryhmachatit/

tai suoraan Tukinetin etusivun chat-karusellista.

Käyttäjä kirjoittanut 10.03.2022 klo 11:57

Nyt kun ruoka maksaa aivan hirveästi, niin alettaisiinko tässä antamaan säästövinkkejä.

Tilasin just ruokaa ja banaani maksoi 2.50 euroa kilo, jäi ostamatta. Minä tilaan ruuan valmiiksi kerättynä, se maksaa viisi euroa ja sillä säästää sen ettei osta mitään turhakkeita. Nyt olen koronassa, tilasin viikon ruuat ja naapuri käy ne hakemassa.

Käyttäjä masha2 kirjoittanut 13.03.2022 klo 10:43

Minua pöyristytti ministeri Lintilän lauantain lausuma. Kertoi, että ruoka tulee kallistumaan lähiaikoina puolella. Nykyään ihmisten ruokakulut 10 % palkasta ja nyt sitten 20%. Näkee, että on vieraantunut kaikesta ihmisten taloutta koskevasta. Hänellä se voi olla tuloista 10%,mutta miten on eläkeläisten ja pienituloisten kohdalla. Pitäisi olla oikeata tietoa asioista eikä mutu-tuntumalla heittää epätosia ajatuksia. 1000 euroa kuussa saavan eläkeläisen ruokamenot 100 euroa kuussa? Se on Ojalan laskuopin mukaan noin 25 euroa viikossa. Tuntuuko todelliselta?

Käyttäjä Eieiei kirjoittanut 13.03.2022 klo 19:53

Alan opetella onkimaan ja  perkaamaan kalan.

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 06.05.2022 klo 11:51

Moi.

Linssikeitto, papupaistos, kaalilaatikko, edullisia ruokia.

Käyttäjä Waileamakena kirjoittanut 20.05.2022 klo 17:55

Minä olen määritellyt viikkobudjetin jonka voin käyttää viikossa ruokaan. Tällä hetkellä 50 € on riittänyt oikein hyvin yhden hengen ruokiin, ja syön kuitenkin vähintään neljästi päivässä (aamupala, lounas, päivällinen, iltapala ja joskus töissä välipala). Ostan paljon kasviksia ja vältän prosessoituja elintarvikkeita. Suunnittelen ensin viikon ruokalistan, sitten mietin ostoslistaan mitä tarvitsee ostaa ja kuinka paljon. Annoskokoni on myös maltillinen, ei ihmisen tarvitse syödä koko jauhelihapakettia kerralla, minä saan siitä neljä annosta ruokaa. Syön vain sen annoksen verran enkä ota ruokaa lisää. Minulla tämä on toiminut tosi hyvin, eikä tule ostettua turhaa kun tekee ostoslistan. Ostoslistan kirjoitan vielä niin, että ensin hevi-osaton tuotteet, sitten liha, maito, kuivatuotteet ja pakasteet, etenen siis kaupassa siinä jörjestyksessä kuin osastotkin sijoittuvat. Ei turhaa poukkoilua hyllyjen välissä...

Käyttäjä Emmastiina kirjoittanut 03.06.2022 klo 20:14

Olen turhautunut, kun olen nyt viime vuodet maksanut kaikki laskut puolisoni ja minun taloudessa. Meillä on muita parisuhdeongelmia, ja laskut maksan kyllä mukisematta, kun tilanne on mikä on, mutta muidenkin huolten painaessa voimani kohta loppuvat.

Ruokaan meillä menee kahdelta hengeltä noin 950 euroa kuukaudessa. Asunto on minun ja maksan vastikkeen tietenkin. En ole edes pyytänyt mieheltäni osallistumista, eikä hän nyt pystyisikään. Mutta koen kyllä tilanteen kuormittavana.

 

Käyttäjä kirjoittanut 07.07.2022 klo 09:25

Emmastiina, onpas teillä mahtavat ruokamenot. Etkö niistä pysty mitenkään karsimaan jotain pois?

Nyt kai on aika ostaa mansikat pakasteeseen. Eikä niin kauhean kallista ole kun 5kiloa maksoi 30 euroa. Tein sellaista hilloa mihin tulee mansikoita ja raparperia.

Käyttäjä Verenestra kirjoittanut 26.07.2022 klo 10:28

Itse olen viime vuosina panostanut kovasti verosuunnitteluun ja verovähennysten tekemiseen ja on kyllä ollut todella mieltä avartavaa huomata mitä kaikkea sitä voikaan vähentää veroista joita ei ole ennen edes tullut ajatelleeksi.Tänäkin vuonna tulossa tuhansia euroja veronpalautusta, jotka aikaisemmin olivat aina jääneet verottajan haaviin. Ja verottajahan ei tietenkään erikseen ketään neuvo näissä vähennysmahdollisuuksissa.

Sentään heillä on vastauspalvelu olemassa näitä kysymyksiä varten voiko vähentää tämän ja tämän, mutta homma on tosiaan pidemmän päälle ihmisen oman aktiivisuuden ja tiedon varassa. Itse suosittelen ehdottomasti olemaan tarkkana verotuksen kanssa, ja erityisesti vähennysten kanssa(!) sekä kiusaamaan verottajaa vähänkään askarruttavilla kysymyksillä.

Käyttäjä Hantzki kirjoittanut 15.08.2022 klo 14:59

Olipa monta mielenkiintosta kommenttia. Osaa luin henkeä vähän pidätellen kun kuulostaa niin hurjalta, mm. ulosmittaukset.

Kiitos verokeskustelusta!

Minua arveluttaa oma veroprosentti ja tuleeko isot mätkyt ens (tai sitä seuraavana vuonna tai millon ne nyt lasketaan sitte) Monet ovat minulle kuitenkin sanoneet, että ei sille kannata tehdä mitään. Ei sitä voi oikein  nostaakaan, kun tulot ovat sen verran pienet. Nykyinen pieni veroprosentti laskettiin verovirkailijan kanssa. Sen lisäksi läheinen sanoi, että ei kannata tehdä veroprosentin suhteen mitään. Kyselevät tulorajaa ja kun sanon mikä se on ja paljon tienaa niin ei se ylity, ei kannata tehdä mitään. Ja palkkatulot ovat tosiaan pienet. Sen lisäksi saan tukiakin. Mutta ne tuskin nostavat veron tulorajaa niin paljon että sillä saisi nostettua veroprosenttia. Saan sen verran rahaa että tulen toimeen. Mutta tulen toimeen mielestäni sen takia koska se veroprosentti on niin pieni. Miten se voi olla niin pieni? Minua huolettaa. Kukaan läheiseni ei ole huolissaan omasta veroprosentistaan. Se on sellanen ku se on. Vähän siitä joristaan ja se siitä. Mutta he eivät ehkä ole joutuneet maksamaan niin kamalia mätkyjä takaisin, kun minä olen joutunut. Hermostuttava tilanne, että olenko seuraavana vuonna samassa tilanteessa että tulee mätkyjä kamalasti. Mistäs ne rahat sitten otetaan?

Alan säästämään, jos vaan voin. 20 euroa joka tilistä nostan ja pistän sivuun. Etanasäästöö.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 11 kuukautta sitten. Syy: lisäys