Rahat riittämään

Rahat riittämään

Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö aloittanut aikaan 24.11.2016 klo 09:15 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö (Työntekijä) (Takuusäätiö) kirjoittanut 24.11.2016 klo 09:15

Ketjun tarkoituksena on keskustella oman talouden hallinnasta ja hyvistä keinoista saada rahat riittämään. Voitte jakaa hyviä vinkkejä säästämiseen, rahankäytön suunnitteluun, menojen seurantaan jne. Osallistun Takuu-Säätiön työntekijänä ajoittain myös keskusteluun.

Rahankäytön hallitseminen voi tänä päivänä olla hyvinkin haasteellista, sillä kuluttaminen on niin helppoa ja vaivatonta. Emme käsittele juurikaan fyysistä rahaa ja maksaminen muuttuu koko ajan abstraktimmaksi käteisen ja perinteisten maksukorttien käytön vähenemisen myötä. Erilaisten maksusopimusten myötä iso osa käytettävissä olevista rahoista katoaa tililtä automaattisesti ilman, että niihin tulee kiinnittäneeksi edes kovin suurta huomioita. Moni meistä ei tiedä kovin tarkasti kuinka paljon ja mihin kaikkeen rahamme menevät eikä sitä mihin kulloinkin voisi olla varaa.

Tämän vuoksi on hyvä keskustella siitä millä tavalla te seuraatte omaa rahankäyttöänne, mitkä asiat oman talouden hallinnassa ovat haasteellisia ja mitä hyviä vinkkejä ja neuvoja voisitte muille jakaa, jotta rahat riittävät ja vielä jotain voisi jäädä säästöönkin.

Sana on vapaa!

Käyttäjä Leijona55 kirjoittanut 11.05.2018 klo 12:22

Hei Satoshi.

En näe tässä mitään vaivaa. Tunnen jotenkin vapautuvani ainaisesta suurvoiton odotuksesta. Koska mahdollisuus voittaa on pienen pieni.

Mihin sitten käytän rahat? Mitään uutta en tarvitse ostaa itselleni enkä tavaroita kotiin, kaapit pursuavat tavaraa jo nyt.

Riippuu vähän omasta kunnosta. Toivoisin pitemmän loman etelässä jossa saisi fysikaalisia hoitoja. Pitää ainakin odottaa 2 vuotta ennenkuin on tarpeeksi rahaa tilillä semmoiseen lomamatkaan.

Katsotaan nyt… Ompahan ainakin rahaa hautajaisiin….

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 21.05.2018 klo 15:57

Tunnen häpeää. En selviä kulutusluottoni kanssa. Eihän sitä ole kuin muutama tuhat, mutta kuitenkin. Edellisestä laskusta olin saanut - sentään - vähennettyä 40 euroa. Tuntuu, että summa vain kasvaa. Olen yrittänyt laittaa luottokorttini laatikkoon, mutta aina tulee jotain sillä ostettavaa...

Häpeä kai liittyy osittain siihen, etten pysty hallitseman rahankäyttöäni. En kehtaa puhua asiasta kenellekään. Se on oma salaisuuteni.

😯🗯️

Käyttäjä saloka kirjoittanut 28.05.2018 klo 21:44

Tilillä 19 senttiä ja sillä pitäis 4 pvä asti selvitä. Onnex pakkases on lihaa ja kaapissa makaroonia ja hiukan riisii.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 31.05.2018 klo 13:02

Mulla on tilipäivä huomenna. Lompakossa onkin ollut alkuviikosta lähtien parikymmentä senttiä. Ensin siitä menee vuokra ja paljon muuta suurta. Pitäisi jäädä rahaa käsityötarvikkeisiinkin. Sitten seuraavana tulee asumislisä, ja eläkensaajan hoitotuki, eikä ne ole kovin suuret... Ja siinä ne tulot sitten on. Näillä mennään heinäkuuhun. Niin, ja luoton maksua myös...

JP

Käyttäjä spellcaster kirjoittanut 02.06.2018 klo 22:55

Nyt tuli eteen se hetki kun on pakko myöntää oma epäonnistumisensa. Laitoin kunnan velkaneuvojalle ajanvarauspyynnön, en enää itse selviä ongelmista. Vielä ei olla siinä pisteessä että olis luottotiedot menneet, muuta olen kierteessä jossa paikkaan puuttuvaa rahaa uusilla lainoilla.
Uskon, että ongelmani saataisiin helpostikin ratkeamaan yhdellä yhdistelylainalla, tiedän kuinka paljon voisin kuussa laittaa rahaa sen maksamiseen. Nyt kun erilaisia luottoja on monta, kuukausierät nousee yli äyräiden ja kierre on siis valmis.

Osa sotkusta johtuu mielenterveyden ongelmista, eikä tämä tilanne ainakaan paranna tän hetkistä mielenterveyttäni ☹️ Jonkin aikaa ollut jo muutenkin hankala olo, pitäis varmaan mennä vielä lääkärinkin... Huooh....

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 03.07.2018 klo 14:30

Sain apteekista ennakkotiedon, että parin viikon sisällä tulee tämän vuoden Kelan lääkekatto täyteen, kun joudun maksamaan kerralla yli 100 euron apteekkilaskun. Tuo lasku sotkee nyt koko kuun talouden! En ollut arvannut tuon yhden kalliin lääkkeen tulevan jo nyt. Himskattia vaan...

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 21.07.2018 klo 12:13

Tosi hyvä spellcaster, että olet tunnistanut sudenkuopan jo ennen sen syntymistä ja olet jo etukäteen laskelmoinut asioita. Olen varma että oma panostuksesi auttaa sekä sinua että velkaneuvojaasi kun sen aika tulee.

Tiedän itse miten ahdistavaa talousasiat voi olla. Se tilanteen selvittäminen on kuitenkin se kaikkein isoin ja raskain työ, sen jälkeen olet jo paljon helpommilla vesillä, kun tiedät millaiset liikkeet helpottaa sun tilannetta eniten.

Muista myös pitää huoli itsestäsi. Keksi joku säännöllinen ja ilmainen harrastus tai projekti, missä pääset irroittautumaan rahahuolistasi. Vaikka ulkona kävely tai kirjastolla lueskelu.

Käyttäjä kirjoittanut 17.08.2018 klo 14:36

Kelakorvattavuus lääkkeille. Vaihdoin juuri sähkönsopimuksen liki 3x halvempaan. Tarkista myös onko markkinoilla tarjota sinulle sopivampi, räätälöity puhelin tai nettiliittymä. Alkoholin ja tupakan kulutuksen vähentäminen auttaa erittäin paljon, mutta se on vaikeaa. Tee usein itse ruokasi ja katso aina uusia kehuttuja ruokareseptejä netistä (jossa en ole koskaan onnistunut laiskuuttani 😀) Käy kirpputoreilla. Siinä minun ideoita, mutta näin pitkän otsikon jälkeen varmaan valtaosa on jo tullut sanottua :s

Käyttäjä Epätoivo 70 kirjoittanut 25.08.2018 klo 18:36

Minullakin on talousongelmia,johtuu masennuksesta ja siitä seuranneesta ostelusta,no tässä mä mietin mikä vaihtoehdoista ois mulle paras,annanko mennä ulosottoon,yritänkö ottaa lainan ja maksaa sitä pois.kävin velkaneuvojalla,karu facta on jos päädyn ulosottoon tuskin saan ikinä maksettua vaikka olenkin töissä,korot ja kulut on siellä niin isot.ens viikolla käyn sosiaaliohjaajalla.tää vyyhti alkoi onneksi purkautumaan ja sain lääkityksen,tosin muuta apua en toistaiseksi huomaa kuin että saan nukuttua,sekin on paljon.sanonkin nyt teille ketkä painitte raha asioiden ja mielenterveys ongelmien kanssa,rohkeasti hakemaan apua,ja vastaanottamaan sitä,kukaan ei tuomitse,eikä missään naureta ulos.se avun pyytäminen ei ole heikkoutta,ota vaikka kaveri mukaan jos et yksin uskalla.

Käyttäjä Neelali kirjoittanut 30.08.2018 klo 23:02

Moi 🙂
Ajattelin uutena ryhmien käyttäjänä minäkin kirjoittaa näihin ryhmiin. Rahankäyttö...ja miten voisi paremmin säästää ja saada rahat riittämään. itse olen eläkkeellä ja edunvalvonnassa. toisella tilillä,edunvalvojan valvomassa, rahat säilyy paremmin.mutta haluaisin alkaa säästämään viikottaisista käyttörahoista ns.sukanvarteen ja keräämään pulloja. en käy töissä. en pysty siihen. minulla on kissa. ja sen ruokaan ostan eläinlääkäriltä kuivamuonaa ja marketista märkäruokaa yms.viljatonta pitää olla koska muuten maha on kuralla kisulla. 80e saan viikossa ja sen pitäisi riittää ruokaan ja osaan kissani ruuista( eläinlääkärin kuivamuonaan saan kuukaudessa muutaman kympin,tai ostan isomman satsin esim 60eurolla 7kg joka riittää useaksi kuuksi) vessapaperiin, pesuaineisiin ,ym. ajattelin että lopetan parin lehden ostamisen joka kuu. kirjastossa on vastaavia lukemisia. lehdet maksavat kumpikin n5e kpl joka kuu.ne olen käyttörahoista ostanut.autoa mulla ei ole vaan kuljen julkisilla jos kuljen.harvemmin matkustan.tällä paikkakunnalla ei tarvi kulkea paikallisliikenteessä.pyörällä ja kävellen myös kuljen. en polta enkä käytä alkoholia ollenkaan. pullonkeräyksessä on se hyvä puoli että tulee samalla liikuntaa. joka vuosi kissani käy eläinlääkärissä ja siihen menee vähintään 35e.koska silloin rokotetaan.joku rokote pitää antaa kerran vuodessa.ja samalla tutkitaan hampaat ja kuunnellaan sydän jne.paino katotaan kissalla.se paljastaa ongelmia joita voi tulla kissan elämässä vanhemmiten.tietty on madotukset 2kertaa vuodessa.kissan hoidosta en tingi.muutenkaan.herkut on paheeni.ilman niitä voisin säästää erittäin paljon.sain lopettaa lääkkeet.joka sekin säästää varmaan n.30e kuussa. uusia vaatteita ja tavaroita ei aina tarvi.kirpputorilta olen löytänyt huonekaluja ja vaatteita ym. ulkona en käy juurikaan syömässä. ja ruuat voisi alkaa tekemään itse.alusta pitäen.einekset on halpoja.ne epäterveelliset vehnä sokeri mätöt. niitä yms tulee ostettua ehkä liikaa. mutta tuo 80e viikkosumma. siitä olisi mahollista säästää varmasti 10-15e viikossa ihan hyvin.elän yksinäistä elämää.en käy juurikaan juhlissa ja osta lahjoja.muuta kuin satunnaisesti.on mulla ystäviä mutta olemme sopineet ettemme ostele toisillemme lahjoja. se harmittaa kun aiemmin otin mm. pikavippejä.niin olin kusessa.mutta vanhemmat maksoivat ne osin ja osin itse ja jouduin edunvalvontaan.se oli mulle niin hyvä juttu että olen edunvalvonnassa.se pitää raha asioistani huolen.ja aina on kuitenkin rahaa.extraakin saada tarvittaviin asioihin. seuraava projekti melkein olisi omistusasunnon myynti.saisin pienen velkani maksettua joka on eräästä kuntoutuskoti jaksosta.ja saisin halvemman asumismuodon. tosiaan omistusasunto ei ole sitä. koska joutuu kaikki vanhan talon remontit maksamaan ja välillä ylimääräisiä yhtiövastikkeitakin. samalla kun myisi asunnon voisi hankkia jotain kestävää josta olisi iloa pitkälle tulevaan. vanhemmat ovat sanoneet että ei tarvitse maksaa takaisin mitä he ovat auttaneet. mutta voisi jotenkin korvata heistä toiselle(toinen on kuollut jo 😞
avun. ja ainakaan enää ei hankkiudu vaikeuksiin. lapsia minulla itselläni ei ole.kissa vain 😍 kissa jota rakastan . eli se säästöporsas olisi hyvä mulle nyt.nostaisin tililtä rahaa sen minkä säästän.mutta se pitää varmaan tehdä kerran kuussa koska saan pilkotusti rahat. ja joka nosto maksaa.nykyään. eli jos saisin kasaan joka kuu vaikka 40e ylimääräistä niin nostaisin sen sukanvarteen joka kuu.tämä ketju on mielenkiintoinen ja sai minut miettimään kulutustottumuksiani ja tekemään jotain asioiden hyväksi.🙂👍

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 19.09.2018 klo 22:18

moikka neelaili🙂

Säästämisen aloittaminen on hyvä ajatus. Moni valittelee sitä, miten ei ole mistä säästää, mutta mun mielestä jo se, että suostuu ajattelemaan asiaa on erittäin tärkeä alku. Vain sillä, että asiaa lähtee miettimään voi löytää keinoja. Sitäpaitsi pienillä summilla on hyvä opetella, koska jos tilanne vaikka muuttuisikin paremmaksi, niin on jo ehtinyt varautua siihen opettelemalla näitä taitoja. Oppi pitämään rahasta kiinni vaikka sitä olisikin jo, eikä sitä heti tarvitse tuhlata turhuuteen, vaan miettisi laittavansa johonkin sellaiseen, joka tuottaa pysyvämpää mielihyvää tai parantaa entisestään tilannetta.

Kirjastossa käynti on hyvä ajatus. Suosittelen lämpimästi, ainakin itse saan kirjastoon kävelyssä liikuntaa, raitista ilmaa ja rytmiä. Pääsee pois kotoa, mikä on hyvä. Voit varmaan kysyä, jos ne voisi tilata jonkun lukemasi lehden sinne.

10-15e viikossa kuulostaa kyllä aika isolta summalta jos ajattelee miten pienellä elät. Muistathan olla tinkimättä elämänlaadusta. Keskity sellaisiin säästöihin, jotka parantaa elämänlaatua, esim. pyydä kaveri kylään kahville sen sijaan että menisitte ulos. Tarjoa vaikka pullapitkoa mielummin kuin yksittäisiä pullia.

Säästöpossu on hyvä ajatus. Väliaikasesti sellasen paskartelee vaikka jugurttitonkasta, jos vaan pystyy pitämään näppinsä erossa sisällöstä.

Mulle itelleni on tosi vaikeeta pyytää vanhemmilta taloudellista apua ja haluan kyllä maksaa takaisin heti kun pääsen jaloilleni. Vaikka ovatkin sanoneet, ettei tarvitse maksaa niin mulle se on tärkeä ryhdin asia.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 01.10.2018 klo 07:09

Tilipäivä lopultakin! 🙂

Tästä tilistä pitää maksaa kankaat, jotka tilasin, ja muuttotarvikkeita. Silkkipaperia ja jotain muovia huonekalujen suojaksi. Niiden parempien huonekalujen. Kaikkia ei tosiaan tarvitse suojata.

Muovisia muuttolaatikoita en tilaa ennen kuin muutto on lähempänä tai saan maksusitoumuksen laatikoihin. Ne banaanilaatikot on löydettävä. Mahdollisimman monta, vaikka ne ei muutossa olekaan yhtä hyviä kantaa kuin muovilaatikot. Pienennän vähän stressiä. En tiedä, mitä kaikkea pakkaan laatikoihin. Ehkä sinne menevät myös vaatteet, jotka eivät ole henkarissa.

Mulla menee kirjoille lehdille ja kansioille yli 15 laatikkoa, pelkästään olohuoneessa... Ja lisäksi makkarin ja eteisen paperitavara. Muutto-ohjeissa ehdotetaan ottamaan muuttolaatikoita yksi per asuinneliö. Ei riitä mulla! Ja se 80 taitaa olla toiveajattelua! Jos saan maksusitoumuksen rajattomana otan varmaan 100 laatikkoa.

Itsetehty viili alkaa olla valmista. Pidän sitä huoneenlämmössä vielä iltaan ja sitten siirrän sen jääkaappiin.

Mulla on alennuslippu paikallisliikenteen matkoihin. Menetän kortin varmaan kun muutan pois. En tosin myöhemmin liiku niin paljon, että pahemmin haittaisi.

Mukavat päivät itse kullekin! 🌻🙂🌻

Käyttäjä kirjoittanut 01.10.2018 klo 08:34

Eikö kannattaisi jostain kirjoista,, lehdistä ja paperitavaroista luopua? Ehkä sulla on vanhoissa lehdissä käsityöohjeita vai miksi niitä säilytät? Mulla oli iso läjä Retkilehtiä ja miehellä Erälehtiä, muutossa veimme ne paperikeräykseen, koska kaikki testit ym. olivat jo niin vanhoja ettei tiedolla enää tehnyt mitään. Kirjoja annoimme palvelutaloon.
Paperitavaroita on vain talonkirjat ja testamentit ja parit osakekirjat. Ne mahtuu yhteen kansioon ja osa on pankissa.

Minä ajattelin, että kun muutan uuteen kotiin, en siitä tee museota vaan aloitan tavaroidenkin suhteen uuden elämän. Enkä ole yhtään tavaraa kaivannut.

Käyttäjä Tiffany3 kirjoittanut 17.10.2018 klo 14:48

Välillä ihmettelen ihmisten rahankäyttöä ja talouden suunnittelemattomuutta. Joku ostaa samassa kuussa parit pitkät housut,takin ja tietokoneen ja ihmettelee,että seuraavassa kuussa on Matti kukkarossa eikä ruokaa varaa ostaa. Sossusta pitäisi saada koko ajan vain lisää rahaa. Muuttoavustusta pitäisi saada ja pakkausapua,vaikka itse on kotona. Kyllä useimmat joutuvat nämä asiat itse hoitamaan ja pienistä palkoista maksamaan ihan työnsä ohella.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 25.10.2018 klo 14:29

Onneks huomenna saa rahaa. Yksi lasku pitää maksaa. Mitähän lopuilla tekis?