Painonhallinta

Painonhallinta

Käyttäjä Jardin Prive aloittanut aikaan 13.07.2015 klo 10:06 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 13.07.2015 klo 10:06

Hei.

Ajattelin aloittaa ketjun, johon kaikki voivat vapaasti kirjoittaa. Ajatukseni on, että voimme keskustella painonhallinnasta, laihdutuksesta ja siitä, mikä on tavoitteemme. Toivon, ettei tähän ketjuun tulisi kovin laihdutus-vastaisia viestejä. Niin, että positiivinen asenne painonhallintaan ja laihduttamiseen säilyisi.

Itse aloitin tämän laihdutus-prosessin kesän alkupuolella. Käytän ensisijaisesti Nutrilettia. Välillä olin hetken normiruoalla. Kiloja on jokunen tippunut, mutta nyt junnaa paikoillaan. Ehkä siksikin ajattelin aloittaa tämän ketjun, että voisin saada motivaatiota tähän omaan painon pudottamiseeni. Vaikka mieli on maassa, on mulla kuitenkin motivaatiota laihduttamiseen. Ja näin se on helppoa. Ja hei, tämä ei ole mikään Nutrilett mainos! Olen ollut aikanaan Painonvartijoissa, ja menisin uudelleen, jos se olisi vielä Suomessa.

Minkälaisia kokemuksia teillä on? Oletko laihduttanut joskus tai laihdutatko nyt? Miten olet onnistunut? Mitä muuta aiheen tiimoilta on mielessäsi? Kirjoitellaan…🙂

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 11.08.2015 klo 07:33

Hei, SCIM!☺️❤️☺️

Tuo "laiha ja kaunis" kuulostaa minustakin hyvältä. Tosin mitä yksi nelikymppinen nainen kauneudella...😐

Paino oli puoli kiloa enemmän kuin eilen, mutta Laxoberonin ansiosta pudotusta viime viikkoon silti 1,3 kiloa.

Vatsa ei ole toiminut perjentin/lauantain jälkeen. Luumut eivät auttaneet. Kuitu lisää (Vi-siblin) käytän maksimiannostuksella. Juon vettä paljon. Syön vihanneksia. Liikkuminen puuttuu. Nyt on hyvät keinot kalliit! Joitakin neuvija jo pari päivää sitten, mutta annatteko niitä lisää ja vaikka samatkin... Jos tää vatsavärkki saadaan toimimaan, olisi se tosi kiva!

Kun tätä projektia edeltävän projektin aloitin viime vuoden tammikuussa, painoin reilut 20 kiloa edemmän. Jonkin verran sain silloin pudotettua, mutta se projekti jäi. Olin kuitenkin laitunut tämän vuoden kesäkuuhun mennessä reilusti yli 10 kiloa.

Toivon, että motivaatio tämän lahduttamisen kanssa pysyy. En osaa ajatella tätä vielä painonhallintana tai elämäntapa-remonttina. Tämä on puhdasta laihduttamista nyt. Kilo pois kilon perään. Ja aikaa se vielä vie. Ihan liikaa! Pitkä projekti. Sitten kun aletaan olla lähempänä tavoitetta, alan miettiä painon hallintaa ja sen pysymistä alhaalla. Ainakaan vaa'alla käymisestä en luovu...

Hyvää päivän jatkoa! Kaikille. Ja ansiokasta mietintää sinulle, SCIM, kun pohdit mikä on painotavoitteesi! Olisinpa noin lähellä tavoitettani kuin sinä nyt. Oon ihan kade!😍

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 11.08.2015 klo 22:24

Kävin apteekissa. Nyt mennän Movicolilla ja Dufalacilla... Toivottavasti toimii...

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 12.08.2015 klo 12:32

Vatsa alkoi toimimaan. Mikä helpotus!😉

Luultavasti tästä eteenpäin vaaka näyttää laskevia lukemia.

Aion lisätä syömismäärääni kohti Painonvartijoiden suositusta. Nyt päivällä söin vielä rahkaa, mutta ajattelin tehdä illaksi ihan jotain ruokaa. En ole vielä päättänyt, mitä. Pakkasesta löytyisi ruokaa, mutta tekisi mieli syödä jotain ihan muuta. Toisaalta voisi viikonloppuna herkutella jollain uudella ruoalla. Katkarapuja tekisi mieli. Tai lohta.

Lähden kohta käymään ostarilla ja käyn samalla kaupassa. Jos löytyisi jotain mielenkiintoista pastaa...

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 13.08.2015 klo 07:43

Paino laskee.🙂

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 14.08.2015 klo 08:53

100 grammaa enemmän kuin eilen...

Havahduin tuohon ketjuni otsikkoon. "Painonhallinta". Jotenkin nyt tuntuu, etten minä hallitse painoaini, vaan paino hallitsee minua.😐 Aamun mielialaan kun vaikuttaa se, onko paino laskenut vai noussut ja minkä verran. Nyt on huonompi mieli kuin eilen. Paino nousi tänään...

Mietin sitä, minkä verran voin syödä. Alkuun olin pelkällä Nutrilettilla. Lisänä oli vain kahvimaito. Nyt olen lisännyt syömistä. Lasken Painonvartijoiden pisteitä. En ole vielä nostanut syömistä sille tasolle, mikä se Painonvartijoiden mukaan pitäisi olla. Heidän mukaansa paino ei välttämättä laske kunnolla, jos syö alta oman sen hetkisen pistemäärän.

Eli kysymykseni on nyt se, että laskeeko painoni paremmin, jos syön lähempänä Nutrilett-annostusta olevia pisteitä vai Painonvartijoiden pistetavoitetta?

En osaa ratkaista nyt ongelmaani.

Nyt olen syönyt noiden kahden systeemin puolestavälistä. Nutrilettia aamulla, päivällä ja iltapalalla. Raejuustoa vihanneksilla iltapäivällä ja iltaruoka normaalisti pisteitä laskien. Mahdollisesti joku Nutrilett pussi korvattuna rahkalla.

Jos nostaisin syömisen Painonvarijoiden systeemin mukaiseksi, mun pitäisi varmaan seurata tilannetta pari viikkoa, että alkaako paino laskemaan. Ja olisi hyvä alkaa edes vähän liikkua samalla. Tämä päivä menee varmaan vielä systeemien välistä... Ratkaisua ongelmaani miettien...

Voikaa hyvin!😍

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 15.08.2015 klo 08:25

200 grammaa vähemmän kuin eilen. Jee!🙂

En edelleenkään tiedä, mitä pisteytystä seuraisin syömisissäni. Tiedän, että Nutrilett-kuurilla pelkästään olo olisi mahdollista, mutta olen alkanut jo myös syömään. Ja syöminen tuntuu hyvältä. Juon Nutrilettia 2-3 aterialla päivässä. Muuten raejuustoa vihanneksilla, rahkaa tai ihan oikea päivällinen. Välisyömiset edes luumujen muodossa pitäisi lopettaa.

Syön säännöllisesti viisi kertaa päivässä. Aamulla herättyäni, klo 12, klo 15, klo 18 ja n. klo 21. Eli ainakin ruokarytmi on nyt muodostunut.

Aamupalan Nutrilettin voisi jossain vaiheessa korvata puurolla. Puurossa olisi vain puoli pistettä enemmä energiaa kuin Nutrilett-pussissa. Lounaan voisin jatkossakin korvata Nutrilettilla. Niin pientä lounasta ei olemaan. Ellei tekisi kasviskeittoa, johon lisäisi esim. tofua jossain muodossa lisukkeeksi sen verran, että pisteet vastaisivat yhtä pussia Nutrilettia. Loppupäivän ateriat jo syönkin tällä hetkellä.

Vielä tuosta eilisestä teemasta, "painonhallinnasta". Luulen, että paino hallitsee minua ainakin siihen asti, että olen saavuttanut tavoitepainon, jonka tarkkaa lukemaa en ole vielä päättänyt. Ja siitä eteen päin se on sen tarkkailua, että paino pysyy alhaalla. Mutta toisalta on kai tässä joitain yrityksiä siihenkin suuntaan, että minä olen se aktiivinen toimija, joka vaikuttaa painoon. Yrittää ainakin vaikuttaa.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 15.08.2015 klo 16:38

Kello on puoli viisi, ja ajattelen koko ajan ruokaa. Söin välipalaksi luumuja ja pitkästä aikaa vähän leipää ja sen päällä hitusen tuorejuustoa. Maistui hyvältä. Nyt odotan päivällistä. Teen pastalle katkarapu-herkkusieni -kastikkeen. Yleensä syön kuudelta, mutta nyt ajattelin alkaa laittaa ruokaa vasta kuudelta. Sitä ennen jaan dosetit ja yritän vähän järjestää paikkoja. Ompelemaan tuskin ehdin, ja viitsisinkö edes...?

Elämäni keskittyy tällä hetkellä pitkälti ruoan ympärille. Onko se normaalia laihduttaessa? Olen ollut dietillä kesäkuusta lähtien, ja tämä tulee jatkumaan vielä pitkään. Josko joulun tienoilla paino olisi suunnilleen siellä, missä pitäisi? Tuskin vielä.

Musta itsestäni tuntuu, että olkavarsista olisi lähtenyt vähän löysää pois. Kukaan ei ole sanonut mun laihtuneen. Tai oikeastaan terapeutti totesi tässä joku kerta, että näytän kasvoista vähän kapeammalta. Eikö sitä laihtumista vielä näe? Vai onko se jonkin lajin kohteliaisuutta, ettei painostani puhuta?😐

Nytkin on nälkä. Otan porkkanan ja alan sitten jakaa dosetteja.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 16.08.2015 klo 07:44

Nyt on käynyt köpelösti.

Paino 700 grammaa enemmän kuin eilen-aamulla. Olen yön mittaan syönyt luumuja. Ja eilen tuli käytettyä Kaikki Painonvartijoiden pisteet. Olen nostanut syömistä aika nopeasti. Ehkä elimistö ei kestä perässä. On varmaan vähennettävä heti. Mutta kuinka paljon?

Tein eilen illalla vihanneskeiton, n.s. 0-keiton, jossa ei ole energiaa juurikaan. Laitoin siihen kukkakaalia ja parsakaalia pakasteena, porkkanaa tuoreena, tomaattimurskaa ja pinaattia. Ensin mainitut keitin pehmeiksi ja soseutin sauvasekoittimella. Sitten lisäsin tomaatin ja pinaaatin. Lisäksi laitoin tietysti vettä ja kasvisliemikuutioita. Aika hyvää sellaisenaan. Eilen ostin tuota keittoa varten myös tofua, jos haluan lisätä siihen pisteitä ja erityisesti proteiinia. Tuolla keitolla mennään tämän päivän lounas ja ehkä päivällinenkin. Tosin illaksi olisi eiliestä pastaa.

Tuntuu tosi pahalta tuo painon hyppäys ylöspäin! Tilannetta ei voi vain seurata, vaan se vaatii heti korjaustoimenpiteitä!

En osta luumuja. Se on selvää. Kaikki herkut pitäisi saada pois jääkaapista. Leipä on laitettava pakkaseen. - Ei vain mahdu. 0-keittoa syötäväksi.

Eihän tuo 700 grammaa ole läskiä, vaan pääasiassa suoliston tavaran lisäystä. Mutta ei siinä painokaan ole voinut tippua. Että mua harmittaa!😠 Siis paino hallitsee minua ja mielialaani. Olispa tuo huomenna taas asetttunut kohdalleen. Nyt turhauttaa. Mutta söinkin eilen liikaa, tiedän sen. Ja tänään olen menossa kylään. Pitää elää muuten mahdollisimman niukalla energialla...

Tässä tämä minun tämän aamuinen tuskani. Toivottavasti se helpottaa...

Hyvää päivän jatkoa teille kaikille!

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 16.08.2015 klo 09:55

Valittelin tässä joinain päivinä vatsan toimimattomuudesta. Vaikka välillä näytti jo paremmalta, sama tilanne kuitenkin jatkuu. Syön kahta apteekista hankittua lääkettä (vai mitä lie), mutta ei oikein kunnolla avita. Miksi tää kaikki on mulle niin vaikeaa!😑❓

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 16.08.2015 klo 15:41

Nostan hattua taipaleellesi. Minusta ei olisi samaan. Oletkos kokeillut apteekista ilman reseptiä myytävää Vi-Sibliniä..se on jonkinlaista kuitua edistämään suolen hyvinvointia ja ei ihan kamalalta maistu minunkaan suussani. Tulee mieleen laimea kanelinmaku. Superfoodin nimissä myydään mielestäni suhtkalliita chian siemeniä tai psyliumjauhetta/sitä saattaa löytyä gluteiinittomien tuotteiden puolelta ainakin k-kaupoista. Kokeileppa, jos vaikka olisi apua. Muistathan myös juoda tarpeeksi. Lykkyä matkaasi. En tarkoita mitään pahaa vinkeilläni, itse olen niitä käyttänyt.🙂👍

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 16.08.2015 klo 19:45

Hei, Dahliakukka!☺️❤️☺️

Ihan hyvät vinkit. Kiitos.

Mä käytin tässä pitkälti koko kesän Vi-Siblineä. Kun kävin apteekissa tällä viikolla, kun vatsa ei ollut toiminut oikein viikkoihin, sain farmaseutilta ohjeen lopettaa Vi-siblin, koska se todennäköisesti tässä tapauksessa pahensi ummetusta. Nyt mäytän siis Movicolia vastaavaa tuotetta ja Levolacia. Etsin niistä parasta minulla toimivaa annostusta.

Eikö Vi-siblin ole psyllium-tuote? En ole asiasta nyt lainkaan varma, mutta jotenkin tuo kuulostaa tutulta...

Syön aika lailla vihanneksia. Niiden suhteen farmaseutti oli sitä mieltä, ettei niitä tarvitse vähentää. Ja vettä juon. Tosin juon aika paljon kahviakin, mutta mielestäni vettä menee niin paljon, että se korvaa tuon kahvista johtuvan nesteen puutteen.

Kun tänään otin aamusta tyhjään vatsaan Levolacin, meni muutama tuntia, ja vatsa toimi... tämmöistä ummetus juttelua täällä... 😋

Päivällä söin 0-keittoa. Iltapäivällä söin kylässä kohtuudella tarjoomuksia. Ja illasta söin ruoan. Ehkä otan vielä iltapalaksi rahkan. Tai jätän sen väliin. Voisin tietenkin syödä raejuustoa vihanneksilla, jolloin tulisi pisteitä huomattavasti vähemmän. Tässä jo pelkään, mitä vaaka näyttää huomenna.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 16.08.2015 klo 20:59

Minusta Levolac niin kuvoittavaa, että mielummin kokeilen ihan pikkiriikkisen pisaran parafiiniöljyä. Ja sitten on sellaisia itselaitettavia peräruiskeita..tietty ei ole kaapissa viimeistäkään ja en muista nimeä, mutta ne auttaa vartissa. Auttaisko, jos lisäisit öljyä salaattiin..en ole mikään asiantuntija, kaukana siitä, mutta sinulla taitaa tulla niin paljon kuitupuolta, että vatsa sen takia jumii. Oletko koskaan tavannut ravintoterapeuttia tai diabeteshoitajaa/hän osaa antaa viisaita neuvoja kaikissa syömisasioissa. Ei tarvitse olla diabeetikko, että kysyy neuvoa. Osaisi neuvoa varmaan vatsantoimintaakin. Muistankohan oikein, että luontaistuotepuolella olisi sellainen kuin fruittolax..minulla se ei toiminut, mutta minulla niin paljon peruslääkitystä, että saattaa vaikuttaa. Oisko ne peräruiskeet ..no niin ehti unohtua. Anteeksi. Apteekki on hyvä paikka saada neuvoja.

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 16.08.2015 klo 21:01

Yes, microlax. Helpoitus vartissa. Pahoittelen huonoa muistiani.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 17.08.2015 klo 06:51

Hei, Dahliakukka!☺️❤️☺️

Mulla on itse asiassa käytössä Levolacia halvempi versio, Lactulos ratiopharm. Musta se maistuu hyvälle. Siinä on makeutta, jota kaipaan. Voisin jopa juoda sitä karkkina! Olen sitä jopa miettinyt.😋

Peräruiskeita olen joskus käyttänyt. Auttavat toisinaan. Nyt ei olla oltu vielä tuolla tasolla, vaan massa on jämähtänyt jonnekin suoleen aiemmin. Lactuloosia voi käyttää päivittäin säännöllisesti, suoli ei totu siihen. Lisäsin tuossa aiemmin öljyä salaattiin. Sitten tajusin kuinka paljon öljyssä on energiaa, joten jätin sen pois.

Mulla tuohon vatsan toiminnan heikkouteen vaikuttavat ainakin masennus ja runsas psyyken lääkitys, MS-tauti mahdolisesti, laihdutus sekä vähäinen liikkuminen. Ajattelin käydä tänään pienellä kävelyllä. Liikkumisen iloa minulla ei ole nykyään. Joskus aiemmin oli.

Ravitsemusterapeutilla kävin puolitoista vuotta sitten, kun silloin olin aloittanut laihduttamisen tätä nykyistä isommista luvuista. En enää muista, mitä silloin oli puhetta. Pitäisi varmaan pyytää lähete hänelle taas. Siitä olisi varmaan kaikkinensa apua.

Paino on eilisesä pari sataa grammaa vähemmän, mutta ei se lohduta. Ollan reilusti yli sen, mitä se pari päivää sitten oli. Ja lisäksi: Vatsa toimi eilen sutjakkaasti, ja silti paino ei ole tippunut!😠 Mä syön tällä hetkellä liikaa. Pitäisi varmaan pitää pari 0-keitto päivää. Sen lauantaisen pastakastikkeen voisi pakastaa. Lohen voisi paistaa ja pakastaisin sitten senkin kypsänä. Pakastin vain on niin älyttömän täynnä. En tiedä, miten saan sinne mitään.

Nyt on varmaan palattava alhaisiin pisteisiin ja mietittävä uusiksi tämä pisteiden nosto. Eihän tästä muuten mitään tule!

Rahka ja tuorejuustot pois kaapista ja käytöstä. Leipä pakkaseen. Kaikki houkutukset pois. Ei luumuja. Niiden sijaan vaikka omenaa. (Luumuissa on enemmän energiaa kuin omenassa.) Eivätkä luumut tunnu helpottavan mulla vatsan toimintaa. Ihme kyllä...😐

Onko kellään ajatuksia tai mielipiteitä siitä, miten mun pitäisi nyt toimia? Ja sinä, Dahliakukka, kirjoittele vain lisää. Pohditaan sitten vaikka vatsan toimintaa!😍

Käyttäjä saloka kirjoittanut 17.08.2015 klo 10:43

hmmm... mitä tähnkin kirjoittais. Mulla ei tota ummetustaole oikee. TOsin sairaalalla oli tunne että röörit oli ihan tukkeessa. Mulla kans on toi lääke arsenaali aika kova, joka varmaan kovettaa. Yritän kattoo täysjyvää (en pysty ruista), kasviksii ym ym. Kyl sä tiät. Lääkkeihin en halua turvautuu. Ootko kokeillu pientä jumppaaa mahaasi?

No jaa huono kirjoitus taas....