Painonhallinta

Painonhallinta

Käyttäjä Jardin Prive aloittanut aikaan 13.07.2015 klo 10:06 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 13.07.2015 klo 10:06

Hei.

Ajattelin aloittaa ketjun, johon kaikki voivat vapaasti kirjoittaa. Ajatukseni on, että voimme keskustella painonhallinnasta, laihdutuksesta ja siitä, mikä on tavoitteemme. Toivon, ettei tähän ketjuun tulisi kovin laihdutus-vastaisia viestejä. Niin, että positiivinen asenne painonhallintaan ja laihduttamiseen säilyisi.

Itse aloitin tämän laihdutus-prosessin kesän alkupuolella. Käytän ensisijaisesti Nutrilettia. Välillä olin hetken normiruoalla. Kiloja on jokunen tippunut, mutta nyt junnaa paikoillaan. Ehkä siksikin ajattelin aloittaa tämän ketjun, että voisin saada motivaatiota tähän omaan painon pudottamiseeni. Vaikka mieli on maassa, on mulla kuitenkin motivaatiota laihduttamiseen. Ja näin se on helppoa. Ja hei, tämä ei ole mikään Nutrilett mainos! Olen ollut aikanaan Painonvartijoissa, ja menisin uudelleen, jos se olisi vielä Suomessa.

Minkälaisia kokemuksia teillä on? Oletko laihduttanut joskus tai laihdutatko nyt? Miten olet onnistunut? Mitä muuta aiheen tiimoilta on mielessäsi? Kirjoitellaan…🙂

Käyttäjä Amassados kirjoittanut 19.08.2015 klo 15:09

Voih, kirjoitin äsken pitkän pätkän, mutta tää koneeni ampui sen avaruuteen. Siispä sanon vain, että olen viimeinen ihminen arvostelemaan ketään. Se ei ole tarkoitus. ☹️

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 19.08.2015 klo 15:22

Kyllä minä en eläisi noin pienellä syömisellä. Olen huomannut harrastavani selkeää lohtusyömistä. Kun on paha mieli, niin nostan sitä makealla. Tyhmä tiedän olevani. Ei varmaan riitä selitykseksi, että stressaan niin satalasissa Linkin Parkin keikkaa ja tänään on laskettu edesmenneen kummitätini tuhkauurna..löytyyhän näitä huonoja selityksiä syöpöttelylleni. Kohta alkaa taas saumat paukkua. Minulle nyt vasta selvisi, että seuraat jotakin laihdutusohjelmaa syömisesi suhteen, mainitsit pisteitä..tulin tähän ketjuun kesken ja en ole alusta lukenut..koitampas lukea.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 20.08.2015 klo 08:31

Amassados kirjoitti 19.8.2015 15:9

Voih, kirjoitin äsken pitkän pätkän, mutta tää koneeni ampui sen avaruuteen. Siispä sanon vain, että olen viimeinen ihminen arvostelemaan ketään. Se ei ole tarkoitus. ☹️

Hei, Amassados!☺️❤️☺️

Olen vain ehkä niin herkillä tämän paino-asian suhteen, että reagoin puolustautumalla. Ei hätää. Nyt tuntuu jo ihan hyvltä!🙂 Sinulla oli paljon ihan tosi oikeaa asiaa. Unohdin jopa käydä vaa'alla tänä aamuna.😀 Harmi, kun pitkä viestisi katosi. Olisi ollut kiva lukea se.

Yritän nyt syödä sen 18 pistettä päivässä. Pelkään, että painon tippuminen pysähtyy, mutta enhän sitä tietysti etukäteen tiedä. Pitää varmaan yrittää käydä kävelyllä päivittäin. Nyt siihen mun "vakio" lenkkiin menee 25 minuuttia. Pitemmän alan tekee, kun siltä tuntuu.

Hyvää päivän jatkoa sinulle!😍

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 20.08.2015 klo 08:44

Hei, Dahliakukka!☺️❤️☺️

On mullakin varmaan ollut lohtusyömistä. Ja kai sitä on vähän vieläkin, vaikka pudotan painoa. Tai sitten syön vain nälkääni... Mä olin kesällä useamman viikon pelkällä Nutrilettilla. Sitten aloin syödä vähän sen kanssa eli korvasin jonkun Nutrilettin ruoalla. Nyt syön melkein pelkästään ruokaa.

Olen ollut aikanaan Painonvartijoissa, joten heidän systeeminsä on mulle tuttu. Siinä lasketaan pisteitä. Ruoan pistearvoon vaikuttaa ruoan sisältämä energia ja rasvan määrä. Muistaakseni yksi piste vastaa noin 60 kaloria, mutta tuo on ihan summittainen, koska se ei huomioi rasvan määrää. Jokaisella on oma pistemääränsä, minkä voi ja mikä pitäisi syödä päivässä. Siihen vaikuttaa taas esim. sukupuoli, pituus, paino, liikkuminen ym. Mun pistearvoni on nyt 18 pistettä. Se tuntuu aika paljolta, kun olen ollut pelkällä Nutrilettilla. Huomaan edelleen, että jääkaapista pitäisi saada kaikki herkut (kuten tuorejuusto, oliivit ym) pois. Niitä tulee silloin tällöin napsittua, eikä aina tule kirjattua niitä syödyiksi.

Tämä mun systeemi perustuu kirjanpitoon. Sama juttu kuin ruokapäiväkirja. Mutta samalla tulee oltua aika tarkka siitä, mitä syö. Ehkä tämä pitemmän päälle taas opettaa oikeaa ruokailua. Mulla on Nutrilett-kuurista lähtien ollut aika tarkka ruokailuaikataulu. Syön keskimäärin kolmen tunnin välein, paitsi aamupalan ja lounaan väli on pitempi. Tällä systeemillä homma toimii. Ja aterioiden välillä saatan ottaa jonkun hedelmän tai vihanneksia, jos nälkä yltyy kovaksi, (tai sitten kaipaan lohtusyömistä.)

Tässä tämä minun systeemini...

Voimia sinulle ja hyvää päivän jatkoa!😍

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 20.08.2015 klo 15:15

Täällä alkaa syksyllä ohjattu cambridgeryhmä..mietin jo, että pitäisikö mennä katsoman pärjäisinkö mukana..mutta toisaalta kaikki ryhmät ovat minulle kauhistus, missä verrataan toiseen..

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 20.08.2015 klo 21:41

Hei, Dahliakukka!☺️❤️☺️

Kävin katsomassa, mitä tuo Cambridgeryhmä tarkoittaa. Ei kuulostanut hullummalta. Ehkä vähän kallis, mutta menisihän ruokaankin rahaa... Voisin valitakin tuommoisen. Kaikki pikainen laihdutus kuulostaa aina niin hyvältä!😀

Kerro, jos aiot ryhmään mennä. Varmaan tuo vertaaminen on vaikeaa. Mutta verrataanko siellä kovin paljon? Mä en siitä tiedä... Positiiviselta kuulosti se, että prosessin aikana oppii syömään "oikein", jolloin pudonnut paino on mahdollista ylläpitää.

Kannustan sinua mietintään, mikä voisi olla sinulle hyvä tapa painonhallintaan.😍

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 21.08.2015 klo 07:43

Eilen olin ystävän tytön synttäreillä. Tuli syötyä. ja illalla vielä kotonakin. En ole tyytyväinen itseeni. Vaa'alla kävin nyt aamusta, eipä ollut liikkunut minnekään. Onneksi ei noussutkaan. Tiistaina on aika terveydenhoitajalle. Alan vähän tulla epätoivoiseksi. Nyt en ehdi aamupäivästä kävelylle. Yritän ehtiä iltapäivällä tai illalla. Jotenkin on alkanut jo kaipaamaan sitä "omaa" lenkkiä. Voisin ehkä jopa vähän pidentää sitä.

Nyt pitäisi noudattaa niitä omia pisteitä, jotta näkisi, laihdunko tuolla ruokamäärällä. Olen epävarma. Huolestuttaa. Nyt tämä ei tunnu enää kivalta. En oikein tiedä, mitä tehdä, jotta kokisin hallitsevani tilannetta.

Tarkat pisteet, liikkuminen. Näitä nyt yritän viikonlopun aikana. Ja sitten lisäneuvoa hoitajalta. Näillä yritän nyt mennä.

Hyviä neuvoja otetaan vastaan!

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 21.08.2015 klo 18:17

Laitoin shortsit jalkaan ja ajelin sääret. Kehtasi lähteä ulos... Kävin puolentunnin kävelyllä. Istuin sitten pihassa viilentelemässä. Ja kiipesin portaat neljänteen kerrokseen. Jos kokeilisi, että viikon ajan kiipeäisin kävelyn jälkeen neljänteen. Sitten viikon ajan viidenteen. Ja aina kerros lisää viikossa, kunnes kävelen kotiovelle. Kohoaisiko tämä mun onneton kunto? Vai pitäisikö edetä hitaamin?

Tuntui ihan hyvältä käydä tuolla kävelyllä. Voi kun pystyisin jatkamaan sitä päivittäin tai lähes päivittäin...

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 22.08.2015 klo 15:03

Hei Jardin Prive ☺️❤️☺️

mulle tuli mieleen että oletko kokeillut aloe veraa? Mä ostin sitä väsymykseen,mutta sainkin siitä avun mahan toimimiseen. Väsymykseen en oikein osaa sanoa auttaako..

kirjoitan sulle tässä lähiaikoina vaikka siihen mun ketjuun.. ☺️❤️☺️

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 22.08.2015 klo 20:21

Hei, MinäVaan00!☺️❤️☺️

Missä muodossa ja mistä olet hankkinut aloe veraa?

Päätin, etten tänään käy kävelyllä. Kävelin muutaman kilometrin ostoksilla käydessä. Nyt olen laitanut ruokaa.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 23.08.2015 klo 09:09

Pakko kirjoittaa tänään painosta. Tänä aamuna alin lukema. Söin eilen määrällisesti - ja pisteilläkin - paljon, joten oletin että suolistossa on niin paljon enemmän tavaraa kuin normaalisti, että paino olisi sen takia korkeampi. Mutta se olikin matalampi. Yllätyin tosi iloisesti.🙂

Yritän nyt tänään tehdä sen, mikä eilen jäi. Eli kävelen lähimmälle urheilukentälle ja käyn mittamassa askelmitan. Ajattelin kävellä kahdesti satametriä ja laskea molemmilla kerroilla askelmäärän, niin saan sitten laskettua askeleen pituuden. Jos jossain vaiheessa otan sauvat käyttöön, pitää tuo askelmitta varmaan laskea uusiksi.

Pelottaa tuo sään huononeminen, mitä on luvattu parin päivän päästä. Mun mielialani laskee varmaan nopeasti. Miten käy sitten kävelyn? Ja kaiken muun...?😑❓

Hyvää päivän jatkoa itse kullekin!😍

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 23.08.2015 klo 15:30

Kävin kävelemässä ja mittaamassa urheilukentällä askelpituuteni. Nyt askelmittari on säädetty. Se mittasi askelia liikaa, joten jouduin etsimään vyötärönympäryksestä kohtaa, missä se näyttäisi mahdollisimman oikein. Luultavasti joka lenkillä ja eri vaatteissa sitä on seurattava ainakin aluksi. Kyllä se loppujen lopuksi alkoi näyttää ihan oikein.

Muistin kävelyllä ollessani, että olin löytänyt keittiötä järjestäessäni Painonvartijoiden "liikunta-laskurin". Etsin sitä kotiin tultua, mutta en löytänyt. Se löytäminen oli siis unta. Vähän pelottaa tuollaiset unet, jotka tuntuvat ihan tosilta.

Liikkumassa oli ihan kiva käydä. Aurinko paistoi jne.

Käyttäjä minävaan00 kirjoittanut 23.08.2015 klo 21:16

Hei Jardin Prive ☺️❤️☺️

Mä olen ostanut aloeveraa vielä tällä hetkellä ihan luontaistuote kaupoista ja nestemäisenä veteen/mehuun sekoitettuna sen otan. Mutta ehkä seuraavan kerran ostan kaverin kaverin kautta, hän kuulemma myy aloe veraa, ja jos olen oikein käsittänyt, sitä merkkiä mitä hän (ja moni muu) myy niin ei saa muualta kuin tuollain tilaamalla yksityisen kautta.

Mutta se on tosiaan auttanut mun mahaan ja vuosiin ei ole maha toiminut näin normaalisti kun nyt on jokusen viikon. En osannut odottaa tuota, ihmettelin vain aluksi että johtuuko se siitä, ja kun pidin taukoa etten sitä ottanut niin sama ummetus palasi, joten kyllä sillä on ainakin mulle ollut suuri apu.

Voi kun saisin sulle nyt kirjotettua enemmänkin lähiaikoina.. kyllä mä kirjotan, lupaan ☺️❤️☺️

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 24.08.2015 klo 09:15

Hei, Minävaan00!☺️❤️☺️

Kävin katsastamassa yhden firman sivut aloe vera -mehuista. Kuulosti ihan hyvältä. Voisihan tuota josain vaiheessa kokeilla. Ei sen käytön esteissäkään ollut mitään sellaista, mikä ainakaan noilla tiedoilla, olisi käytölle vasta-aihe. Kiitos, kun kerroit tuotteesta!

Mä söin tänä aamupalksi ensimmäisen kerran pitkään aikaan ihan oikeaa ruokaa Nutrilettin sijaan. Keitin mikrossa puuron. Ajattelin, että se voisi tehdä ihan hyvää. Mulla on nyt vielä Nutrilettia pari aloittamatonta pakkausta. Käytän niitä vielä aina välillä korvaamaan jonkin aterian, jos on kiire tai haluan enemmän energiaa kuin 0-keitolla, mutta kuitenkin vähän.

En vielä tiedä, missä vaiheessa lähden kävelylle. Katselin alueen ulkoilukarttaa. Tekisi mieli tutustua vähän isompaan alueeseen tässä vieressä. Tulisi samalla luonnostaan pitempi lenkki.

Hyvää ja aurinkoista päivän jatkoa teille kaikille!🙂

Käyttäjä dahliakukka kirjoittanut 24.08.2015 klo 14:08

En ole sinua unohtanut. On aika mennyt aika pitkälle pihahommissa. Syksy lähenee ja maanantaina LINKIN PARK..