Mä en vaan jaksa enää.

Mä en vaan jaksa enää.

Käyttäjä SCIM aloittanut aikaan 12.07.2015 klo 19:09 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä SCIM kirjoittanut 12.07.2015 klo 19:09

Olen ollut psykiatrisella osastolla puoli vuotta. Mun on iha hemmetin vaikeaa koko ajan. Äänet ja mieli kertoo että mun pitää riehua koko ajan. Olen nyt kuukauden ollut eristyksessä ja mua pelottaa et ku pääsen täältä pois tuonne osaston puolelle, niin että alan riehumaan ku en vaan voi hallita välissä omaa käytöstä. On vain helppo ottaa tuolista kiinni ja nakata se ikkunaan, silloin olo helpottuu. Vähäksi aikaan. Mä oon niin väsynyt tähän taistelemiseen etten vaan jaksa enää, tuntuu et olisi vain helpompi jos olisin tuolla toisellapuolella, taivaassa.
Joutuin sairaalaan tossa pari yötä sitten kun mulla tuli Migreeni kohtaus. Muhun sattu ja en voinut olla paikoillani ku tuntu et pitää riehua, mä kävelin tippatelineen kans ees taas enkä voinut rauhoittua, tuntu et oli pakko.
Miten pääsen tästä riehumis tunteesta pois 😑❓ En oikeasti jaksa tätä enää, auttakaa. 😯🗯️

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 22.09.2015 klo 08:12

Hei, SCIM!☺️❤️☺️

Kirjoitit toissapäivänä, että äänet käskivät sinua riehumaan, mutta että pystyit vastustamaan niitä. Olet ääniä vahvempi.🙂

Kysyit painostani. En halua siitä tarkemmin kertoa, mutta pudotus viime viikkoon oli 1,4 kiloa. Edelliset menikin nollilla. Haluaisin ottaa yliannostuksia, mutta kun silläkin lääkkeellä on vaikutusta painoon.

Käykö sinulla aika pitkäksi siellä osastolla? Paljonko saat olla muiden seurassa?

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 22.09.2015 klo 09:51

Lääkäri anto luvan, et saan käyä tänää kotoo hakee tavaroita ja huomenna onkin diabeteshoitaja ja hammaslääkäri, niillekin pääsen käymään itekseni. Et hyviä uutisia tässä.

Tsemppiä kaikille tasapuolisesti 🌻🙂🌻

SCIM, kauanko oot ollu jo osastolla?

Käyttäjä SCIM kirjoittanut 22.09.2015 klo 11:39

arka kirjoitti 21.9.2015 13:2

Hei Tyttönen vaan ja SCIM!
Voi ikävä kuulla Tyttönen vaan että yritit itsemurhaa.Tiedän tunteen, olen itse yrittänyt kahdesti. Yritetään taistella yhdessä, sinä myös SCIM, vaikeaa on ja tahtoo ahdistella mutta rukoillaan.Minulle oli pettymys kun naislääkärini vaihtui mieheksi. Rauhoittavia pitäs saada lisää ja voisin kysyä mahdollisuutta terapiaan. Miten päivänne ovat sujuneet Tyttönen vaan ja SCIM. Minä olen ottanut Oxaminia ja kaksi olutta. Formuloita katsotaan ja pitäs tiskata.

Hei arka !
Mulla eilen päiväl oli tosi vaikeaa, kuulin iha hirveesti ääniä ja ahdisti aivan kauheasti. Sain päivälääkkeet vähä aikasemmin mikä helpotti. Muute on menny iha hyvi !

Käyttäjä SCIM kirjoittanut 22.09.2015 klo 11:54

Annikki88 kirjoitti 21.9.2015 21:29

Moi,

Tuntuuko muista joskus, että teille luodaan paineita parantua tai ns. "pakotetaan" edistymään? Mulle on psyk polin hoitaja koko ajan sanonut, että kukaan ei pakota mua töihin liian aikaisin ja psykoterapeutti yrittää selittää sitä samaa vielä enemmänkin, enemmän kuin itse olen ajatellut. Nyt sitten oli palaveri psyk polilla sosiaalityöntekijän yms ihmisten kanssa ja ne painostaa mua siihen, että pitäisi edetä johonkin. Alkaa vaikkapa katselemaan erilaisia vaihtoehtoja, mitä voisi olla. Mutta kun nimenomaan kaikki puhuu, että mä ahdistun voimakkaasti kun ihan vain puhutaankin työelämästä, ihan vaikka vaan yleisellä tasolla eikä muhun liittyen. Silti nyt tämä! Vaikka kuinka sanoin, että se ahdistaa enkä jaksa. Ilmeisesti lääkäri on ainakin yksi piru tässä, joka on varmaankin kehottanut laittamaan eteenpäin.. Selittävät myös, ettei kela myönnä sitä sairaslomaa (tai nyt kuntoutustukea) aina vaan. Terapeutti sitten taas sanoo, että kyllä myöntää ja kehoitti jo menemään yksityiselle psykiatrille, jos ei tuolla homma toimi. Mua vaan raivostuttaa. Ja en sitten tiedä, mitä olis jos menis yksityiselle, niin olisko sitten taas mitään suhteita tonne julkiselle puolelle vai katkaseeko ne sitte kaikki jutut.. :/

Hei Annikki88 !
Mulla ei nneksi ole tuota et pakotetaan edistymään, mulle on sanottu et voi. Edetä hitain askelin, kaikki aikanaan, mutta kiirettä ei ole.
Etkö voi sanoa suoraan ettet halua edetä nopeesti, sitten kun itse olet valmis, on tärkeää et tuot sen julki niin kukaa ei pakota sua tekemää asioita mihin et ole valmis ?

Käyttäjä SCIM kirjoittanut 22.09.2015 klo 11:59

Jardin Prive kirjoitti 22.9.2015 8:12

Hei, SCIM!☺️❤️☺️

Kirjoitit toissapäivänä, että äänet käskivät sinua riehumaan, mutta että pystyit vastustamaan niitä. Olet ääniä vahvempi.🙂

Kysyit painostani. En halua siitä tarkemmin kertoa, mutta pudotus viime viikkoon oli 1,4 kiloa. Edelliset menikin nollilla. Haluaisin ottaa yliannostuksia, mutta kun silläkin lääkkeellä on vaikutusta painoon.

Käykö sinulla aika pitkäksi siellä osastolla? Paljonko saat olla muiden seurassa?

Joo itsestä kans tuntuu et olen vahvempi kuin äänet, mä pystyn jo hallitsemaan niitä 🙂👍
Älä missää nimes ota yliannostusta, se ei ole ratkaisu mihinkään, ja se voi oikeesti olla viimeinen teko mitä teet, tahdotko oikeasti kuolla ?
Käy, Todellaki käy aika pitkäksi, olen nyt kutonut aika paljon mikä saa ajan kulumaan.
Saan nyt käydä lounaal ja kahvil muitte kans ja iltaisin se puolituntii osaston puolella.
Huomenna omanhoitajan kans jutellaa et pääsisin pihalle ja saisin osallistua kaikkiin ruokailuihin ! Olis niin huippua ! Aivan parasta 🌻🙂🌻

Käyttäjä SCIM kirjoittanut 22.09.2015 klo 12:01

Tyttönen vaan kirjoitti 22.9.2015 9:51

Lääkäri anto luvan, et saan käyä tänää kotoo hakee tavaroita ja huomenna onkin diabeteshoitaja ja hammaslääkäri, niillekin pääsen käymään itekseni. Et hyviä uutisia tässä.

Tsemppiä kaikille tasapuolisesti 🌻🙂🌻

SCIM, kauanko oot ollu jo osastolla?

Hei Tyttönen vaan ! ☺️❤️☺️
Kiva et pääset käymään ☺️
Olen ollut puol vuotta yhdellä osastolla ja sieltä siirryin nyt tänne, olen siis yhteensä ollu 9 kuukautta 😐

Käyttäjä Annikki88 kirjoittanut 22.09.2015 klo 13:54

SCIM: No mä yritin sanoa, etten haluis vielä. Ja sit ne vaan yrittää selittää, että kun ei tarvii mennä mihinkään vielä, mut että voi silti kattoa erilaisia vaihtoehtoja. Mutkun sekin ahdistaa. Ja sit se lause mitä eniten maailmassa inhoan ja etenkin ammattilaisten suusta, niin tuli nyt taas jotain "ahdistus kuuluu jossain määrin elämään ja sun pitäis alkaa ns. siedättämään itseäsi siihen" !!!!
(siis joskus kun olin osastolla, monien hoitajien vakiolause tuntu olevan "kaikkia ahdistaa joskus" ja osaatte varmaan kuvitella, miten raivostuttava toi lause on. Kun se EI OLE SAMA ASIA. Vähän niinkuin jotkutkin sanoo "kyllä muakin masentaa kun..." eikä siis tarkoita sillä oikeaa masennusta, vaan sitä yleiskielessä käytettävää "masentaa" -sanaa.)
Mutta kun ei siinä ole vaan mitään järkeä, että pitää alkaa jotenkin siedättää itseä siihen. Tai no kyllä jossain vaiheessa terapeuttikin puhu sitä, että siellä syvällä pitää ensin käydä ennenkun voi parantua. Mut ei se nyt ihan tota varmaan tarkottanu ja oli itekin raivoissaan noista kun kerroin, mitä ne muut oli sanonu. Vaikka sekin on kuinka kirjottanu lausuntoja siitä. Just esim. lääkärille siitä, että pitäis olla pidempiä sairaslomia, kun joudun "koko ajan" stressaamaan, millon tulee päätös jne. kun kelan käsittelyaika on 8 viikkoa, mutta eihän lääkäri kirjota mitään sairaslomaa 8 viikkoa ennen edellisen loppumista. Ja muutenkin se terapeutti on muille yrittäny painottaa sitä, että tarviis nyt vaan aikaa, mut ei ne näköjään usko sitä. Samoin kun se, ettei työelämästä pitäis suunnilleen edes puhua mitään vielä. Se terapeutti on pitkään yrittäny, että mä unohtaisin ne ajatukset, millon pitää mennä töihin ja millon pitää olla terve (siis omat ennakko-oletukset) ja yrittää ettei puhuis tavallaan töistä mitään. Mikä siinä onkin, että julkisen puolen ammattilaiset ei "koskaan" voi uskoa yksityisiä, siis näissä tapauksissa lähinnä psykoterapeuttia.

Ja joo on joo Suomella velkaa niin ja niin paljon ja varmaan niitä esim. sosiaalityöntekijöitäkin yritetään painostaa siihen, että pitäis saada jotain nopeemmin aikaan, mutta kun se ei vaan toimi niin. Jos puhutaan Suomen julkisista varoista, niin miettis sitte vaikka sitä, mistä tääkin mun kaikki on pääasiasssa alkusin (koulukiusaaminen, 90-luvun lama, opettajilla ei ole ollu aikaa tai tahtoa tehdä mitään). Tutkimuksia on vaikka kuinka paljon, miten 90-luvun lama on vaikuttanu sen ajan lapsiin ja että niitä säästöjä maksetaan nyt isojen korkojen kera takaisin. Ja sit sitä samaa ollaan tekemässä nyt!! Eikö vanhoista jutuista, jotka parastaikaa näkyy isoina menoina, voi oppia mitään :/ Suomi tekee vaan itelleen lisää velkaa, jos noi lapsiin kohdistuvat leikkaukset menee läpi.
Ja sit tällä hetkellä eniten on alkanu pelottaa se, että mun psykoterapia ns. valuu hukkaan, kun joutuu miettimään ihan muita asioita kun mitä varten se on.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 23.09.2015 klo 08:34

SCIM, toivotaan parasta että pääset kotia jossain vaiheessa 🙂

Käyttäjä arka kirjoittanut 23.09.2015 klo 08:55

Hei SCIM!
Tulin vaan tervehtimään. Oletko kutonut ja oletko ollut ruokailuisa osaston puolella. Rukoilen että toipumisesi edistyy hyvin. Kirjoittele kuulumiiasi.

Käyttäjä SCIM kirjoittanut 23.09.2015 klo 12:08

arka kirjoitti 23.9.2015 8:55

Hei SCIM!
Tulin vaan tervehtimään. Oletko kutonut ja oletko ollut ruokailuisa osaston puolella. Rukoilen että toipumisesi edistyy hyvin. Kirjoittele kuulumiiasi.

Hei Annikki88 !
En oikein osaa vastata sulle mitää, Suomen tilanteesta en tiedä yhtikäs mitää. Toivottavasti sua ei liikaa pukata töihin tai mihinkään...

arka olen kutonu vähäse ja lounaal ja kahvil oon ollu, tänää pääsen vissii kaikkiin ruokailuihin ! Tänää olen voinu loistavasti ! En ole tarvinnu yhtää tarvittavaa !
Eile sain kivan paketin vanhemmilta ! Siel oli 1000 palasen palapeli, Demi kalenteri, tupakkaa, karkkia, pesuaineita, kuvia ja sukkapuikot ! Oli tosi kiva 🙂👍

Käyttäjä Annikki88 kirjoittanut 23.09.2015 klo 13:09

SCIM: En mäkään Suomen tilanteesta hirveästi tiedä, muuta kun sen että velkaa on ja leikkauksia pitää tehdä jne jne. Ja noh.. ei ole tän kaupunginkaan tilanne paljon sen parempi (mitä nyt vuoden kaupungilla töissä ollessa huomasi): Sijaisia ei saa ottaa, kaikesta pitää säästää, ihan kaikesta (siis niinkun päiväkodissa kartongeista, tulosteista ja kopioista lähtien, ei missään nimessä väritulosteita). Joten siitä vaan osaan päätellä, että varmaan myös sosiaalityössä se näkyy, valitettavasti. Ja se on harmittavaa, jos ne nyt painostaa sen takia, että niitä painostetaan. Ei työntekijät yleensä asiakkailleen pahaa halua (ainakin niin haluan uskoa), mutta niiden pitää miettiä myös omaa asemaansa ja ylempien tahojen määräyksiä :/ Jos siis esim. päiväkodissa on täysi kaaos päällä, koska joku on sairaslomalla ja toinen on kokouksessa ja se kolmas on 20 lapsen kanssa yksin, ei siitä syy ole sen työntekijän, joka on yksin, vaan esimiehen tai sen esimiehen, koska on kielletty ottamasta sijaista.

Toivottavasti sinäkin SCIM pääset etenemään ja omaan tahtiin. Hienoa, että olet päässyt enemmän yhteisiin tiloihin. Itsekin olen osastolla ollut, mutta vain kuukauden, eikä missään vaiheessa kielletty yhteisissä tiloissa olemista tms. mutta kyllä siellä silti tylsää oli.

Käyttäjä Annikki88 kirjoittanut 23.09.2015 klo 13:12

Niin ja olen sairaslomallakin ohjannut liikuntaleikkikoulua ehkä pari kertaa kuukaudessa. Nyt me ei olla saatu uusia ohjaajia ja koska ei haluta sitä, että siellä olisi vain yksi ohjaaja kerrallaan, niin nyt on ainakin tän syksyn ajan mun pakko olla siellä melkein joka viikko. Se on siis kuitenkin "vain" kerran viikossa. Ja sekin ahdistaa, että pitää olla joka viikko, vaikka kyllä tykkään siellä olla silloin tällöin. Sanoin senkin niille, mutta eivät silti ymmärrä, että en ole vielä valmis ajattelemaan mitään töitä ☹️

Käyttäjä SCIM kirjoittanut 26.09.2015 klo 12:52

Olen saanut kaikki ruokailut ! Pääsen siis oikeesti kaikkiin ! Aivan parasta !
Ja ens viikolla luultavasti pääsen ulos, olen niin onnellinen 🙂👍

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 29.09.2015 klo 20:56

Hei, SCIM!☺️❤️☺️

Oletko päässyt tällä viikolla ulos? Miten olet muuten voinut?

Hyvää viikon jatkoa sinulle!

Käyttäjä SCIM kirjoittanut 30.09.2015 klo 11:19

Jardin Prive kirjoitti 29.9.2015 20:56

Hei, SCIM!☺️❤️☺️

Oletko päässyt tällä viikolla ulos? Miten olet muuten voinut?

Hyvää viikon jatkoa sinulle!

Tänää pääsin aamul ekaa kertaa ulos ! Oli ihanaa. Kävelin koko ulkona olo ajan potilastoverin kans 🙂👍
Olen voinut yllättävän hyvin.
Mite sinä jakselet ? ☺️