Mä en vaan jaksa enää.

Mä en vaan jaksa enää.

Käyttäjä SCIM aloittanut aikaan 12.07.2015 klo 19:09 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä SCIM kirjoittanut 12.07.2015 klo 19:09

Olen ollut psykiatrisella osastolla puoli vuotta. Mun on iha hemmetin vaikeaa koko ajan. Äänet ja mieli kertoo että mun pitää riehua koko ajan. Olen nyt kuukauden ollut eristyksessä ja mua pelottaa et ku pääsen täältä pois tuonne osaston puolelle, niin että alan riehumaan ku en vaan voi hallita välissä omaa käytöstä. On vain helppo ottaa tuolista kiinni ja nakata se ikkunaan, silloin olo helpottuu. Vähäksi aikaan. Mä oon niin väsynyt tähän taistelemiseen etten vaan jaksa enää, tuntuu et olisi vain helpompi jos olisin tuolla toisellapuolella, taivaassa.
Joutuin sairaalaan tossa pari yötä sitten kun mulla tuli Migreeni kohtaus. Muhun sattu ja en voinut olla paikoillani ku tuntu et pitää riehua, mä kävelin tippatelineen kans ees taas enkä voinut rauhoittua, tuntu et oli pakko.
Miten pääsen tästä riehumis tunteesta pois 😑❓ En oikeasti jaksa tätä enää, auttakaa. 😯🗯️

Käyttäjä SCIM kirjoittanut 14.07.2015 klo 08:35

Eikö kukaan osaa auttaa ? 😯🗯️

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 14.07.2015 klo 10:58

Hei, SCIM!

En ole ollut täysin vastaavassa tilanteessa kuin sinä, mutta on ollut aikoja, jolloin olen ollut osastolla ja minulla on ollut halu riehua. Mulla ne riehumiset on rajoittuneet kahteen kertaan. Kummallakin kerralaa vahingoitin vain itseäni. Hakkasin itseäni nyrkein, ja olin sen jälkeen aika isoilla mustelmilla, joihin söin sitten buranaa, kun sattui.

Nuo minun riehumiset sattuivat parin päivän välein. Olin silloin ollut pitempään avo-osastolla. Ekalla kerralla hoitaja sai mut lopulta rauhoittumaan ja nukkumaan, toisella kerralla pistettiin piikki takamukseen ja mentiin koppiin yöksi.

Mulla on ollut usein halu riehua. En tiedä, mitä sillä haluaisin, ehkä kaipaisin enemmän hoitoa. Vierihoito kuulostaa ihanalta sanalta korvissani. Sitä ei ole koskaan ollut.

En osaa nyt kirjoittaa aiheesta enempää. On varmaan tosi rankkaaa olla eristyksessä noin pitkään, ja kun et ilmeisesti edes tiedä, milloin pääset osaston puolelle. Miten jaksat?

Käyttäjä naukus kirjoittanut 14.07.2015 klo 11:56

Hei SCIM!Ymmärrän tilannettasi jollain tasolla,seurasin jonkin aikaa läheiseni käyttäytymistä kun sai raivareita,hajotti paikkoja ja tavaroita.Kun asiaa kysyttiin miksi toimii näin ei osannut sanoa muuta kuin että hermot meni,läheiseni päätyi osastolle pidemmäksi aikaa.Olin mukana hänen pyynnöstä psykiatrin vastaanotolla kun asiasta keskusteltiin,psykiatri ehdotti oireenhallintaryhmää,olisiko sinulla siellä osastolla mahdollisuus päästä tälläiseen ryhmään?Sinulla on varmaankin omahoitaja siellä osastolla,keskustele hänen kanssaan asiasta he ovat sitä varten.Yksi neuvo jota läheiseni myös noudatti omahoitajan pyynnöstä oli että tulisi kertomaan kun tekee mieli hajottaa tavaroita,paikkoja jne.sekin voi helpottaa asiaa pikkuhiljaa eteenpäin ja hillitä käytöstä.Uskon että omia tunteitaan voi oppia hallitsemaan/hillitsemään kun saa siihen oikeanlaista apua.Onko sinulla joku ihminen johon luotat, joka voisi olla tukena, jonka voisit pyytää mukaan kun tarvitset apua hoitoneuvotteluihin jne.?Oletko ensimmäistä kertaa osastolla?

Käyttäjä SCIM kirjoittanut 14.07.2015 klo 12:20

Jardin Prive kirjoitti 14.7.2015 10:58

Hei, SCIM!

En ole ollut täysin vastaavassa tilanteessa kuin sinä, mutta on ollut aikoja, jolloin olen ollut osastolla ja minulla on ollut halu riehua. Mulla ne riehumiset on rajoittuneet kahteen kertaan. Kummallakin kerralaa vahingoitin vain itseäni. Hakkasin itseäni nyrkein, ja olin sen jälkeen aika isoilla mustelmilla, joihin söin sitten buranaa, kun sattui.

Nuo minun riehumiset sattuivat parin päivän välein. Olin silloin ollut pitempään avo-osastolla. Ekalla kerralla hoitaja sai mut lopulta rauhoittumaan ja nukkumaan, toisella kerralla pistettiin piikki takamukseen ja mentiin koppiin yöksi.

Mulla on ollut usein halu riehua. En tiedä, mitä sillä haluaisin, ehkä kaipaisin enemmän hoitoa. Vierihoito kuulostaa ihanalta sanalta korvissani. Sitä ei ole koskaan ollut.

En osaa nyt kirjoittaa aiheesta enempää. On varmaan tosi rankkaaa olla eristyksessä noin pitkään, ja kun et ilmeisesti edes tiedä, milloin pääset osaston puolelle. Miten jaksat?

Hei Jardin Prive !
Mulla on just se et tahdon paiskoa tavaroita seinään tai ikkunaan, yrittäen rikkoa ikkuna.
Mulle on aika monesti tuo piikki takamuksen laitettu mikä yleensä rauhottaa jossai välissä.
Mä em halua lisää hoitoa mut mun onvälillä vaan pakko riehua. Äänet päässä käskee :s.
En tiedä vielä millon pääsen pois, mutta pikkuhiljaa. Nykyään saan olla osaston puolella 2x 45 min. Mitkä aina jännittää, ku tuntuu et pakko riehua :s

Käyttäjä SCIM kirjoittanut 15.07.2015 klo 08:24

naukus kirjoitti 14.7.2015 11:56

Hei SCIM!Ymmärrän tilannettasi jollain tasolla,seurasin jonkin aikaa läheiseni käyttäytymistä kun sai raivareita,hajotti paikkoja ja tavaroita.Kun asiaa kysyttiin miksi toimii näin ei osannut sanoa muuta kuin että hermot meni,läheiseni päätyi osastolle pidemmäksi aikaa.Olin mukana hänen pyynnöstä psykiatrin vastaanotolla kun asiasta keskusteltiin,psykiatri ehdotti oireenhallintaryhmää,olisiko sinulla siellä osastolla mahdollisuus päästä tälläiseen ryhmään?Sinulla on varmaankin omahoitaja siellä osastolla,keskustele hänen kanssaan asiasta he ovat sitä varten.Yksi neuvo jota läheiseni myös noudatti omahoitajan pyynnöstä oli että tulisi kertomaan kun tekee mieli hajottaa tavaroita,paikkoja jne.sekin voi helpottaa asiaa pikkuhiljaa eteenpäin ja hillitä käytöstä.Uskon että omia tunteitaan voi oppia hallitsemaan/hillitsemään kun saa siihen oikeanlaista apua.Onko sinulla joku ihminen johon luotat, joka voisi olla tukena, jonka voisit pyytää mukaan kun tarvitset apua hoitoneuvotteluihin jne.?Oletko ensimmäistä kertaa
osastolla?

Hei naukus !
Kiva kun kirjoitit 🙂
En tiedä onko täällä mitään oireenhallinta ryhmää, kuulostaa kyllä iha oikealta tähän hetkeen. Täytyy kysyä. Joo on mulla oma hoitaja täällä ja oon nyt oliko se eilen niin jutellakseen tästä et mun tekee koko ajan riehua. Täytyy mennä puhumaan jos oikein pahalta tuntuu. Pääsen kuiteski tupakille ja osastonpuolellle 2x 45 min, sekin on jo eteenpäin. Mut inhottaa ku ei saa ku muutaman tupakan päivässä.
On mulla muutama ihminen jolle voin puhua, mutta hoitoneuvotteluihin en voi pyytää, koska olen niin kaukana kaikista läheisistä ettei kukaan pääse tänne ☹️
Olen varmaan sadannetta kertaa osastolla, koko ajan. Nyt tänne uuteenpaikkaan siirtyin kuukausi sitten, kotiin on 400 km 😐🌻🙂🌻

Käyttäjä SCIM kirjoittanut 16.07.2015 klo 13:23

Nyt olo on ollut outo 😐
Olen ollut iloinen. Olen tanssinut, pomppinut, nauranut, hymyillyt.
Toivon et tää olo olis koko ajan. Tuntuu oudolta kun ei ahista ! Mä rakastan elämää ! ! !

Nytkin tuntuu oudolta kun toiselta osastolta tuotiin potilas eristykseen, ihmettelen et miten se en ole minä ? Tekee kuitenkin itelläki mieli riehua et pääsen eristykseen, paitsi toisaalta vihaan sitä paikkaa. Tuolla se tyyppi riehuu ja oikeesti se en ole minä 😐

Mulla on kaks oloa nyt. Olen iloinen, mut tahdon riehua.. Öö ?

Pystynkö mä siihen etten riehu ? Pystyn. Tahdon elää normaalia elämää, eikö ?

Käyttäjä SCIM kirjoittanut 16.07.2015 klo 13:37

Pakko vielä kirjoittaa.
Puhuin hoitajalle siitä, et mun pitää riehua koska joku muukin oli riehunu, mut se helpotti ku sai sanottua 🌻🙂🌻 nyt voin taas rauhassa iloita ja jatkaa elämää 😋

Käyttäjä aliisamaria kirjoittanut 21.07.2015 klo 22:45

Harmi että olet joutunut noin pitkään olemaan sairaalassa. Itsellänikin on kokemusta pitkästä hoitojaksosta, ei ole elämä sairaalassa ruusuista. Voit ilmeisesti kuitenkin paremmin kun kerran pääsit eristyksestäkin pois. Puhuminen hoitajille kannattaa. Kuulostaa tosi ahdistaville olosi enkä ihmettele jos olet epätoivoinen. ☹️ Saako kysyä, että mistä sairaudesta/sairauksista kärsit?

Käyttäjä SCIM kirjoittanut 22.07.2015 klo 14:29

aliisamaria kirjoitti 21.7.2015 22:45

Harmi että olet joutunut noin pitkään olemaan sairaalassa. Itsellänikin on kokemusta pitkästä hoitojaksosta, ei ole elämä sairaalassa ruusuista. Voit ilmeisesti kuitenkin paremmin kun kerran pääsit eristyksestäkin pois. Puhuminen hoitajille kannattaa. Kuulostaa tosi ahdistaville olosi enkä ihmettele jos olet epätoivoinen. ☹️ Saako kysyä, että mistä sairaudesta/sairauksista kärsit?

Hei aliisamaria ! Mun olo on tänää ollut aivan kauhia. Ahistaa iha sikana ja mahaan sattuu.
Mulla on vaikea skitsofrenia :/ ollu jo montavuotta ja tuntuu etten ikinä selätä sitä.

Käyttäjä aliisamaria kirjoittanut 22.07.2015 klo 18:46

Minullakin tänään ahdistuspäivä. ☹️ Tosin nyt vähän helpompi olo, ainakin väliaikaisesti. Toivon sinulle voimia, toivottavasti saat joku päivä sairautesi hallintaan ja olosi helpottaa.

Käyttäjä SCIM kirjoittanut 09.08.2015 klo 12:00

Jouduin taas torstaina eristykseen ☹️ ite en muista mitä tapahtu mut olin kuulemma riehunut taas . . .
En jaksa enää näitä eristyksiä. En tiedä yhtään millon pääsen pois. :/

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 09.08.2015 klo 16:32

Hei, SCIM!☺️❤️☺️

Harmi, kun oot taas erityksessä. Onko sen tarkoitus suojella sinua ja muita? Ei ole varmaan pelkkä rangaistus...?

Pääsetkö päivän mittaan muiden seuraan vai oletko koko päivän eristyksessä? Käykö hoitajat juttelemassa sun kanssa? Miten saat aikasi kulumaan? Toivottavasti et pidä pahana, kun kyselen näin...

Mä oon ollut, kuten oonkin kai kertonut, ollut eristyksessä yhden yön. Silloin minäkin riehuin itseäni hakaten. Nykyään eivät ota edes osastolle.☹️

Voimia ja jaksamista sinulle! Toivottavasti pääset pian pois muiden pariin!

Käyttäjä SCIM kirjoittanut 10.08.2015 klo 11:59

Jardin Prive kirjoitti 9.8.2015 16:32

Hei, SCIM!☺️❤️☺️

Harmi, kun oot taas erityksessä. Onko sen tarkoitus suojella sinua ja muita? Ei ole varmaan pelkkä rangaistus...?

Pääsetkö päivän mittaan muiden seuraan vai oletko koko päivän eristyksessä? Käykö hoitajat juttelemassa sun kanssa? Miten saat aikasi kulumaan? Toivottavasti et pidä pahana, kun kyselen näin...

Mä oon ollut, kuten oonkin kai kertonut, ollut eristyksessä yhden yön. Silloin minäkin riehuin itseäni hakaten. Nykyään eivät ota edes osastolle.☹️

Voimia ja jaksamista sinulle! Toivottavasti pääset pian pois muiden pariin!

Hei Jardin Prive
☺️❤️☺️
Joo niin ne suojelee muita ja minua. Olen ollut nyt torstaista asti eristykses 😞 hoitajat kyllä käyvät juttelemassa aina kun haluan. Täällä on tosi mukavia hoitajia ! En oikei mitenkään saa aikaa kulumaan -.- puhelinta näpräten.
En pidä pahana vaikka kyselet (:
Miksei ne ota sua osastolle ? 😞

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 10.08.2015 klo 12:59

Hei, SCIM!☺️❤️☺️

Mua ei oteta osastolle, kun mulla on epävakaa persoonallisuushäiriö. Sanovat että sairaala pahentaa oireita. Se on mainittu jopa käypä hoito -suisituksessa. Itse oon sitä mieltä, että ainakaan mun kohdalla se ei pahenna tilannetta. Mun pitäisi olla psykoosissa, että sairaalaaa harkittaisiin. Itsemurhan tekemisen uhka, vaikka olisi kovakin, ei merkitse mitään. Koin sen viime keväänä. Jos en tajuaisi, että itsemurhaan tai sen yritykseen kuolee, voisin olla sairaala-kelpoinen. Mutta kun teidän sen itse, niin sitten ei...😞

Käyttäjä SCIM kirjoittanut 18.08.2015 klo 13:12

Hei Jardin Prive !

Kuinka huonossa kunnossa pitää olla et saa apua ? Tsemppiä iha hirveesti ☺️❤️
Itsemurha ei ole ratkaisu, muista se 🙂🌻