Korona keskustelua

Korona keskustelua

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 13.03.2020 klo 13:08 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 13.03.2020 klo 13:08

Minä jouduin kahden viikon karanteeniin, koska olen käynyt Ruotsissa ja Norjassa. Mies on karanteenissa Kreikassa. Kun aluksi itse päätin etten ole muiden joukossa, niin se ei nyt miltään tuntunut, koska olen tottunut olemaan yksin. Mutta nyt, kun tuli ihan viranomaistiedote, että pitää olla karanteenissa, iskikin pakokauhu. Lisäksi, koska siskonlapset olivat täällä hiihtolomalla, on heidät tänään laitettu koulusta kotiin.

Mulla on ruokaa ja voin kuljailla pihalla ja elää lähes normaali elämää. Mutta on tämä silti kauhiaa.

Käyttäjä Tuenhakija5 kirjoittanut 25.03.2020 klo 19:21

Joo onhan sitä tekemistä mutta minua ahdistaa jos en välillä saa ihmiskontakteja ulkomaailman myös. On niin kauan jo tätä ollut kun ei ole muuta kuin kotona ja kotona vaan olemista, kun olen työtön.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 25.03.2020 klo 19:26

Tuenhakija5 kirjoitti:
Minä en tahdo kestää, kun minulla on muutenkin pienet piirit kun olen työttömänä. oon saanu sisältöä käymällä esim. kahviloissa nyt sekin ilo viedään kun kahvilat suljetaan koronan takia. kaikki ravintolat ja yökerhot myös. Osa on jo suljettu.

Ymmärrän tunteesi, ja olen kokenut samantapaista kiukkua/pelkoa rajoitusten vuoksi. Vapauden menettäminen tekee kipeää mutta rajoitukset on kumminkin suunniteltu koko väestön parhaaksi.

Matematiikan kaavoista pitikin kommentoida jo aiemmin, että onpa kiva kun maanvaiva pystyt jeesaamaan siskonlapsia koulutehtävien kanssa! Varmaan riippuu ihan alasta mille päätyy kenelle mistäkin koulussa opitusta asiasta on hyötyä - pyörittelen töissäni kaavoja lähes päivittäin, mutta en kyllä olisi äkkiseltään muistanut monomin määritelmää koska nimi ei ole tullut vastaan vuosiin.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 25.03.2020 klo 19:27

Onko muuten maanvaiva miehesi päässyt/pääsemässä takaisin Suomeen sieltä Kreikasta?

Käyttäjä Huurreruusu kirjoittanut 26.03.2020 klo 01:02

En nyt lähtisi Kiinaa syyttämään, maailma on muutenkin niin ylikansoitettu ja kansainväliset yhteydet niin hyvät, että tämmöiset pöpöt leviää helposti. Lisäksi pandemia-tilanteissa on tärkeää, että reagoimme nopeasti ja työskentelemme yhdessä. Karanteeni voi olla ikävää ja media pelottelee kamalasti, mutta mitä pidempään jaksamme tavoillamme estää viruksen leviämisen, sitä nopeammin pääsemme takaisin normaaliin arkeen.

Omalta osalta on ikävää, kun olen joutunut muutenkin tilaamaan ruokaa kotiin omien sairauksien vuoksi, mutta nyt kaupoissa ovat hyllyt tyhjinä ja seuraavat kuljetus-ajat vasta viikon päästä... Olen lykännyt myös reseptien uusimista nyt kun kaikki hamstraavat lääkkeitä.

Käyttäjä kirjoittanut 26.03.2020 klo 09:41

soroppi kirjoitti:
Onko muuten maanvaiva miehesi päässyt/pääsemässä takaisin Suomeen sieltä Kreikasta?

Ei ole, koska hänen työpaikkansa on siellä.

Tänääm suljetaan varmaan Uusimaa, mikä on myöhäistä jo. Johan sieltä kaikki mahdolliset lähtivät Lappiin ja muille paikkakunnilla mökkeilemään. Jotenkin uusmaalaiset eivät ymmärrä ettei pikkukylissä ole esim. ruokaa kaikille. Tulevat vaan ja tyhjentävät kauppojen hyllyt. Miten heillä on rahaa niin paljon, että voivat olla Lapissa mökissä viiikkoja?

Tässä puhutaan paljon siitä mitkä ovat perusoikeuksia. Ettei jotain vaan voi sulkea. Muut maat voivat sen tehdä. Rajatkin suljettiin, mikä haittaa ainakin lappalaisten jokapäiväistä elämää.

Mulla vielä yksi päivä karanteeniä jäljellä. Olen tulossa hulluksi vaikka tiedän ettei mikään oikeastaan muutu huomenna. Kyllä vihaan kiinalaisia vaikka heidät taas ilolla otaan vastaan matkailemaan, kun tämä loppuu. Vihaan heidän eläintoreja.

Käyttäjä kirjoittanut 27.03.2020 klo 05:42

Mun karanteeni loppui. Mikään muu ei muutu paitsi, että voin hiihtää vähän kauemmaksi ja käydä pilkillä. Edellenkään en mene kauppaan vaan tilaan ruuat.

Mehiläinen lääkäriketju värvää lääkäreitä ja sairaanhoitajia Espanjaan töihin. Hyvin isänmaallinen teko firmalta. Kyllä Suomessa tarvitaan nyt kaikki ammattilaiset omaan käyttöön.

Uusimaa on kiinni. Liian myöhään. Espanjasta tulevat on suuri riski taudin leviämiseen. Heillä aiotaan perustaa karanteenihotelli, on mietinnässä. Liian myöhään. Määräys kaikkien ravintoloiden asiakastilojen sulkemisesta, mutta esitykseen jäi vielä viilattavaa.

Suomi on oikein pilkunviilajien maa. Monissa muissa maissa vain suljetaan ja sillä siisti. Täällä vaan viilataan. Annetaan melkein määräys ja hoksataan, että tuota pitää vielä vähän viilata. Itsekin olen pilkun..n..ja mutta pitääkö hallituksenkin olla.

Käyttäjä Huurreruusu kirjoittanut 27.03.2020 klo 15:03
Käyttäjä kirjoittanut 27.03.2020 klo 19:55

"Hän on poistunut kodin ja kaupan ulkopuolelle pari kertaa viikossa.– Elän karanteenin kaltaisissa olosuhteissa muutenkin, hän toteaa." tuosta Huurreruusun linkistä.

Koska mulla nyt on kahden viikon karanteenista kokemusta, niin voin sanoa ettei hän elä karanteenin kaltaisissa olosuhteissa.Ei siitä poistuta kauppaan kahta kertaa viikossa.  En vaan jaksa tuollaisia kirjoituksia joissa nyt ei ole mitään tekemistä, kun kahvilat ja kirjastot ym kiinni.  Tai on yksin. Varmaan maailma täynnä tällä hetkellä yksinäisiä ihmisiä jotka vaan yrittävät elää. Miten vaikeaa on ymmärtää ettei tällä hetkellä muillakaan ole mitään ihmissuhteita.

Suoraan sanoen minä en usko, että tämä on sen vaikeampi tilanne mt-ongelmaisille kuin muillekaan ihmisille. Jos on valmiiksi jo masentunut, niin jatkaa vaan sitä makaamista niin kauan, että koronavirus on ohi.

Jopas mulla onkin hyvä ilta. Olenkin enempi aamuihmisiä.

Käyttäjä kirjoittanut 28.03.2020 klo 09:14

Uudenmaan eristäminen muusta Suomesta tuntuu erityisen pahalta. Vaikka mulla ei sinne olisi nyt mitään asiaa eikä asu enää tuttujakaan siellä. Olen kyllä syntynyt Espoossa. Oikea toimeenpide se varmaan on. Ja rajoitettiinhan lappalaistenkin elämää, kun ei saa enää ylittää rajoja.

16 päivää mennyt etten ole ketään ihmistä nähnyt kasvokkain. Olen kyllä ollut lähes päivittäin ainakin kaksi tuntia jossain chatissa, pääasiassa sydän. Ja tietenkin lähetellyt viestejä perheelle. Koska mulla on tapana unohdella sanoja, aloitan tänään kirjan lukemisen ääneen kissoille ja koirille.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 28.03.2020 klo 10:41

Onpa kiva ajatus lukea kissoille ja koirille ääneen! Pitäisiköhän mun alkaa lukemaan suomeksi kumppanille (se ei siitä ymmärtäisi sen enempää kuin kissat ja koiratkaan), kun pelkään että sanavarasto köyhtyy...

maanvaiva kirjoitti:
Suoraan sanoen minä en usko, että tämä on sen vaikeampi tilanne mt-ongelmaisille kuin muillekaan ihmisille.

Voi olla tilanteita joissa tämä nykyinen kriisi ei vaikuta niiden ihmisten vointiin, joilla on ennestään mt-ongelmia, mutta laajemmassa mittakaavassa en ole kanssasi samaa mieltä. Eristäytyessä tai julkisten tilojen ympäriltä sulkeutuessa yksinäisyys voi korostua, ja on ihan eri asia olla kotona karanteeninomaisissa oloissa (mitä ne sitten missäkin maassa/milläkin alueella tarkoittavat - kaikkialla ei ole mahdollista saada kaupasta kotiinkuljetuspalvelua) kumppanin kanssa kuin vastaavassa tilanteessa yksinasuvana - ainakin mulle. Myös niille jotka eivät normaalitilanteissakaan paljoa kodin ulkopuolella liikkuisi nykyinen kriisi voi aiheuttaa paljon huolta esim riskiryhmään kuuluvista läheisistä, ja totta kai se voi vaikuttaa vointiin.

On hyvin tavallista että ihmiset reagoivat eri tavoillla (joku järkyttyy kirjaston sulkemisesta, toinen ei ole moksiskaan siitä ettei ole nähnyt ketään livenä viikkoihin), ja se on ihan okei.

Kaikenlaiset reaktiot on sallittuja.

  • Muokattu kirjoittajan toimesta 4 vuotta, 1 kuukausi sitten. Syy: muotoilu
  • Muokattu kirjoittajan toimesta 4 vuotta, 1 kuukausi sitten. Syy: lyhennys
Käyttäjä kirjoittanut 28.03.2020 klo 19:52

Maanvaiva herätti miettimään ajatusta mitä on olla masentunut. Ehkei aina tule ajatelleeksi että siihen kenties liittyy muutakin kuin makaaminen. Jos ei itsestä tiedosta tai ainakaan myönnä sitä, ehkä sekin on yks tapa olla antamatta masentaville ajatuksille valtaa. Silti ne ajatukset voi tihkua asenteissa toisia kohtaan. Nyt kun kuitenkin koetetaan olla avuksi toisille, ja omaakin lippua pyritään pitämään tai edes nostamaan salkoon, jos on mitään rohkaisevaa, sitä kannattaa jakaa. Koronavirus kyllä katoaa. Masennuksia on ollut ennen koronaa ja tulee olemaan sen jälkeenkin. Jostain toiminnallisesta puuhasta näin sisätiloissa, voi mielen saada suuntautumaan positiiviseen.

Käyttäjä Huurreruusu kirjoittanut 28.03.2020 klo 19:58

maanvaiva kirjoitti:
"En vaan jaksa tuollaisia kirjoituksia joissa nyt ei ole mitään tekemistä, kun kahvilat ja kirjastot ym kiinni.  Tai on yksin. Varmaan maailma täynnä tällä hetkellä yksinäisiä ihmisiä jotka vaan yrittävät elää. Miten vaikeaa on ymmärtää ettei tällä hetkellä muillakaan ole mitään ihmissuhteita.

Suoraan sanoen minä en usko, että tämä on sen vaikeampi tilanne mt-ongelmaisille kuin muillekaan ihmisille. Jos on valmiiksi jo masentunut, niin jatkaa vaan sitä makaamista niin kauan, että koronavirus on ohi.

Meinasin tuolla sitä, että nyt kun muutkin kokevat sen, millaista on elää suljettuna omaan kotiin vasten tahtoaan, kehkeytyisi siitä empatiaa meille, joille sellainen elämä on arkipäivää. Jos sinusta kaksi viikkoa on ikävää, yritä ymmärtää millaista on elää näin vuodesta toiseen.

Käyttäjä kirjoittanut 28.03.2020 klo 20:53

Huurreruusu kirjoitti:

Meinasin tuolla sitä, että nyt kun muutkin kokevat sen, millaista on elää suljettuna omaan kotiin vasten tahtoaan, kehkeytyisi siitä empatiaa meille, joille sellainen elämä on arkipäivää. Jos sinusta kaksi viikkoa on ikävää, yritä ymmärtää millaista on elää näin vuodesta toiseen.

Ei minusta kaksi viikkoa karanteenissa ollut ikävää, ehkä olen jotenkin väärin kirjoittanut jos on tullut sellainen kuva. Ja mullahan tämä tilanne vielä jatkuu. En voi käydä naapurissa, en kaupassa koska kuulun riskiryhmään.

Vaikka kuinka luen tuota Ylen juttua, ei mulle synny tunnetta, että he eläisivät karanteenin kaltaisessa tilanteessa aina.  Eka käy koulu, nyt ihmettelee, että täällä kotonako pitäisi elää kuukausi? No niin pitää elää puoli Suomea.

Ps. ällötti, kun tuotiin lukihäiriö mukaan koronajuttuun.

Käyttäjä kirjoittanut 28.03.2020 klo 21:04

Minä seuraan Lotta Hintsaa, hän yrittää valloittaa vuoria. Kun hän oli jonkun vuoren juurella perusleirillä teltassa kauheissa olosuhteissa ja sai ruokatäydennyksen. Alkoi itkemään, kun paketissa ei ollut perunasipsejä. Mie olin, että häh, mitä sie siellä teet sipseillä. On kai vähän kuin mie, kun mulle kauhistus oli kun kirjastoauto ei kulje. Vai mitä?

 

Käyttäjä kirjoittanut 01.04.2020 klo 11:44

On meillä tässä maassa vaan perusteellisesti ongelmaan paneutuvia poliitikkoja. Heja Finland!📯🌹 Itsellä alkaa mennä ohi kaiken uutisoinnin seuraaminen. Illalla katson uutiset, ellen ole radiosta sattunut kuulemaan päivitystä. Täällä kaupasta kadonneet ostoskorit ja kapulat kassatiskillä. Ihmiset sanailevat tavallista vähemmän asioidessaan. Turvavälit venyneet pidemmiksi. Apteekissa jonotustuolit harvemmassa. Miehiä en koskaan aiemmin ole sattunut näkemään apteekissa, nyt ehkä jnkn vanhemman asiamiehinä? Tvssä hyvä kun epidemia synnyttänyt uuden ohjelmaformaatin, kai siitä formaatiksi on (ehkä jostain kopioitunut tänne kuten yleensä formaatit).