Korona keskustelua

Korona keskustelua

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 13.03.2020 klo 13:08 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 13.03.2020 klo 13:08

Minä jouduin kahden viikon karanteeniin, koska olen käynyt Ruotsissa ja Norjassa. Mies on karanteenissa Kreikassa. Kun aluksi itse päätin etten ole muiden joukossa, niin se ei nyt miltään tuntunut, koska olen tottunut olemaan yksin. Mutta nyt, kun tuli ihan viranomaistiedote, että pitää olla karanteenissa, iskikin pakokauhu. Lisäksi, koska siskonlapset olivat täällä hiihtolomalla, on heidät tänään laitettu koulusta kotiin.

Mulla on ruokaa ja voin kuljailla pihalla ja elää lähes normaali elämää. Mutta on tämä silti kauhiaa.

Käyttäjä kirjoittanut 13.03.2020 klo 13:35

Tsemppiä.

Meistä pidetään huolta.

Käyttäjä kirjoittanut 13.03.2020 klo 16:43

 

What do you want to do ?

New mail<button id="mailtoikkunabuttonEmail">Copy</button><textarea id="mailtoikkunatextCopyClipboardSelect"></textarea>

Saakohan nyt käyttää yksityispuhumista tukihenkilön kanssa vaikka onkin jo käyttänyt sen ikään kuin loppuun? En muista palvelun nimeä enkä sitä miten sen löytää.
Käyttäjä soroppi kirjoittanut 13.03.2020 klo 19:52

Tsemppiä! Mä olen varmaan omaehtoisessa karanteenissa parin viikon ajan koska kurkkukipuilua on reissun jälkeen ollut, mutta tässä tapauksessa se ei taida vaikuttaa arkeeni juuri mitenkään, koska ulkona voi edelleen liikkua ja ruokaostoksia saan kai tarvittaessa edelleen tehdä. Musta alkaa tuntua siltä että koronauutisointi tulee jo korvista ulos, pitää yrittää rajoittaa seuraamista tai tyytyä vain lukemaan otsikot niin kauan kuin siellä ei ole mitään suoraan minuun vaikuttavaa.

maanvaiva kirjoitti:

Saakohan nyt käyttää yksityispuhumista tukihenkilön kanssa vaikka onkin jo käyttänyt sen ikään kuin loppuun? En muista palvelun nimeä enkä sitä miten sen löytää.

Olikohan se nykyään Mieli-tukisuhde? Olen törmännyt nimeen täällä ja ajatellut että se kuulostaa samalta. Kannattaa ainakin tarkistaa - kuvittelisi että karanteenin aiheuttama huoli tulkitaan uudeksi aiheeksi/kriisiksi, vaikka aikaisemmin eri aiheista heidän kanssaan olisi jutellutkin.

Käyttäjä kirjoittanut 14.03.2020 klo 09:58

Niin näyttää olevan Mieli, kun oli tuossa etusivulla nyt. Mietin vielä kirjoitanko, kun eihän tälle kukaan mitään voi mutta mua kyllä ahdistaa hitosti. Vaikka voinkin elää lähes normaalisti, silti tuntuu, että olen vankilassa.

Minä en saa käydä kaupassa mutta sieltä tulee ilmainen kotiinkuljetus, jos jotain tarvin. Kirjastoauto ei nyt kulje ja tietenkin olen kaikki kirjat lukenut. On kirjahyllyssä kirjoja vaikka olen nekin lukenut. Katson elokuvia. Bensaa en saa käydä tankkaamassa moottorikelkkaan enkä viitsisi edes lähteä kelkkaileen, koska aina se voi mennä rikki ja sitten tarvisin toisen ihmisen apua. Hiihdän tuossa pihalla.

Sitten mulle tulee tähän tekstin tuollainen What you .... eikä se näy vasta, kun lähetän ja sitten joudun muokkamaan ja poistamaan sönkötystä. Sekin v---aa.
Käyttäjä soroppi kirjoittanut 14.03.2020 klo 15:54

No joo, onhan se ihan eri asia olla pakko- kuin omassa karanteenissa. Mullekin tuli juuri tekstiviesti että jos nyt palaisin Suomeen, pitäisi jäädä 14 vrk kotiin.

Millaisia elokuvia olet katsonut?

Käyttäjä kirjoittanut 15.03.2020 klo 08:41

Kaikenlaisia elokuvia mitä Netflixin etusivu suosittelee. Suurin osa huonoa mutta hyvä oli Lost Girls mikä on tosiarina. Areenasta katon sarjoja kuten Maailma liekeissä ja Heikolla jäällä joka on kuvattu Grönlandissa. Lisäksi pelaan sanapelejä ym.

Vaikka luulisi, että asuu korvessa, tuntuu että heti törmää ihmiseen kun lähtee pihalta kauemmaksi. Sitten, kun sanon että mun pitää vältellä ihmisiä kaksi viikkoa, se ihminen juoksee karkuun. Parempi niin kuin, että mahdollisesti tarttuisin jonkun. Eipä nyt sitten ole väliä, kun karanteeni loppuu. En pääse kuitenkaan käymään siinä satunnaisessa työssä, koska linja-auto lopetti sen reitin toukokuun loppuun asti.

 

 

 

What do you want to do ?

New mail<button id="mailtoikkunabuttonEmail">Copy</button><textarea id="mailtoikkunatextCopyClipboardSelect"></textarea>

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 15.03.2020 klo 11:36

Karkuun juokseminen ei varmaan tunnu kivalta. Toisaalta voit ehkä tuntea ylpeyttä siitä että otat karanteenin vakavasti ja pidät huolta lähiyhteisöstäsi noudattamalla rajoituksia, vaikka ihmisten reaktiot karttavia/pelokkaita ovatkin. Karanteeniin/sairastumiseen liittyvästä stigmasta on puhuttu jonkin verran. Mun lähipiirissä sitä ei samalla tavalla ole, koska melkein kaikki matkustaa ja melkein kaikki voi tässä vaiheessa olla altistuneita. Kumppanin työorganisaatiossa on havaittu ensimmäinen koronatapaus. Koen jonkinlaista fatalismia - tulee jos on tullakseen - mutta samalla toivon että osaan toimia niin etten omalla toiminnallani edistä mahdollisen taudin leviämistä riskiryhmiin.

Käyttäjä Huurreruusu kirjoittanut 15.03.2020 klo 18:10

Koronan vuoksi monet kotiinkuljetukset ovat laittaneet tilaus-sivuilleen mahdollisuuden siihen, että lähetit jättävät ostokset kotioven taakse, jotta ylimääräisiä kontakteja tulisi mahdollisimman vähän. Olenko ihan hirveä ihminen, jos minusta tämä on aivan loistava asia? Todella pahan ahdistuneisuuden takia en pysty käymään kaupassa, joten olen joutunut tilaamaan ruokaa ja elintarvikkeita kotiin, mutta silti en saa yöllä nukuttua, jos tiedän, että ruokatilaus tulee seuraavana päivänä. Olisi tosi kiva, jos tämä "jätä kassi oven taakse"- mahdollisuus jatkuisi vielä tämän hysterian jälkeenkin.

Käyttäjä kirjoittanut 16.03.2020 klo 04:45

Minustakin olisi mukava aina saada ruokakassi oven taakse. Mutta meidän kauppa on niin pieni ettei se normaalisti onnistu vaikka maksaisi kuljetuksen. Nyt saa ilmaiseksi kotiinkuljetuksen.

Katsoin korona riskipotilaat ja mulla kaksi syytä joiden takia olen riskipotilas.Vaikka sydämen läppä on leikattu ja vaihdettu, slti se lasketaan riskiksi. En ymmärrä miksi. Sen taas ymmärrän, että epilepsia lasketaan siihen. Koska mulla menee hermot tähän ja sehän tietää, että voi tulla kohtaus. Olen kyllä päättänyt ettei tule, koska sitten tarvin apua ja enkä halua kenenkään tulevan mun lähellä. Koska mie olen käynyt Norjassa ja Ruotsissa..Siis aivan kuin olisin käynyt Kiinassa.

Tänään on pohjoisessakin lukiolaiset siirretty etäopiskeluun. Yliopisto kiinni.Oikeasti mie inhoan kiinalaisia nyt. Miksi he jatkuvasti saavat välinpitämättömällä hygieniaallaan saastuttaa koko maailman?

Tänään pitäisi tulla tullut kirjoja joita tilasin netistä. Sitten lasken montako sivua voin lukea päivässä, että kirjat riittävät karanteenin loppuun asti. Nyt katon Hamiltonin katsomosta. Sitten lähen tekeen lumitöitä, yöllä satanut taas paljon. Varmaan naapuri ei uskalla tulla auttamaan.

Sitten jännittää tuleeko nuo what you want to do tektsit.

What do you want to do ?

New mail<button id="mailtoikkunabuttonEmail">Copy</button><textarea id="mailtoikkunatextCopyClipboardSelect"></textarea>

Käyttäjä kirjoittanut 16.03.2020 klo 16:09

Hei maanvaiva.

Minä olen ollut flunssassa viime viikosta lähtien, tänään vastuu-opettajani koulusta soitti ja kertoi ettei minun kannata tulla tällä viikolla kouluun, koska koulu suljetaan korona-viiruksen takia keskiviikkona, ja siirrytään etä-opetukseen. En ole noudattanut mitään karanteenia.

Käyttäjä kirjoittanut 17.03.2020 klo 07:57

Olen aika itsekäs ihminen, kun ei enää niin paljon ahdista, kun moni muukin nyt joutui karanteeniin. Tai ei enää tunnu yksinäiseltä tms. Enkä mie voi tämänkään karanteenin jälkeen liikkua kovin vapaasti, kun kai tuo riskiryhmä pitää ottaa vakavasti.

Nyt on tulut Tukinettiin päivächat ja vaikka en ketään siellä tuntenut, oli mukava vaan olla joukossa. Illalla on vielä sydänchat jossa kysyn muiden päätöksiä miten he kulkevat ihmisten joukossa. Olisi kyllä itsemurhan tenneiden chat mutta jotenkin tuntuu ettei nyt ole mulla sopiva aika puhua äidistä.Se tästä puuttuu, että alan vellomaan lapsuudessa.

Täsmäsää ulkona 6 astetta, aurinko paistaa. Norja laittoi hiihtoladutkin karanteeniin, ei saa vapaasti hiihtää latua loppuun. Jos poro karkaa Norjaan, sen saa hakea pois.

Käyttäjä kirjoittanut 18.03.2020 klo 10:40

Maailman paras kevätsää. Suorastaan veinaa v----aa kun ei voi hiihtää tunturiin. Menen ja istun pihalla pilkillä vaikka siinä ei ole vettä.

Tänään netissä oli kummallinen keskustelu, kun joku vertasi tätä sotatilaan. Ja sitten alkoikin mennä siihen kuin isoisät tappoivat ryssiä. On tämä Suomi kumma maa, joutaakin mennä rajat kiinni ettei tämä hulluus leviä muualle maailmaan.

Käyttäjä kirjoittanut 19.03.2020 klo 06:59

Historiallinen hetki ja mie sain tämän elää. Länsiraja meni kiinni.

https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006444807.html

Siis jossain paikoissa se kävi vain niin, että laitettiin lumiläjä esteeksi. Nyt kyllä tuntuu pahalta. Aivan kuin sotatila, varsinkin jos isommilla rajanylityspaikoilla on armeija vartioimassa.

Mitä tekisi, opettelen ensin vieraita kieliä täällä. Aika hyvää ajanvietettä.

https://www.loecsen.com/fi

Sitten tämä vanha

https://alypaa.com/

Nyt menen kuitenkin ekana hiihtään. Oikeasti ei ole mitään järkeä elää niin, että odotan tämän henk.kohtaisen karanteenin loppumista, koska heti perään alkaa hallituksen määräämät säännöt. Siinäkin kuluu päivää, kun niitä lukee ja viilaa pilkkua.Oikea pilkunviilaajan unelma kun on lakipykäliäkin.

 

 

 

Käyttäjä kirjoittanut 20.03.2020 klo 08:00

Yöllä heräsin miettimään, että mitä jos on tämä tilanne kesällä ja tulee kova sääskikesä, koska on luminen talvi. Että pitäiskö alkaa jo tiivistämään taloa etteivät pääse sisään. Samalla sitten mietin tuleeko hilloja paljon ja jääkö ne nyt suolle, jos ulkomaalaiset eivät pääse poimimaan ja me suomalaiset oomme laiskoja.

Minua ärsyttää lehdissä, kun päästävät ääneen änkkyrämummoja-ja pappoja. Jotka tekohampaat täristen kertovat kuinka ovat rakentaneet tämän maan ja liikkuvat ulkona miten lystäävät. Onneksi sitten oli Aira Samulin joka sanoi, että tietenkin noudattaa sääntöjä,

Mulla taitaa tulla koirat hulluksi. Osa tietenkin pääsee porohommiin, kun ne haetaan töihin. Toiset sitten vaan pihalla lenkkeilevät ja mulkoilevat mua. Nyt on mennyt viikko etten ole muille kuin koirille ja kissoille puhunut. Alkaa jutut jo olemaan samoja. Eikö puhunhan mie tietokoneelle, kun opettelen noita kieliä. Aika monella kielellä osaan jo sanoa, missä on aamiaishuone.

Pakkasta vielä 19 astetta, aurinko paistaa. Hiihtämään.

Käyttäjä kirjoittanut 20.03.2020 klo 16:41

https://www.youtube.com/watch?v=y6120QOlsfU

Daruden Sandstrom soi parvekkeilla kello 17, tämmöinen haaste Hesarissa.