Korona keskustelua

Korona keskustelua

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 13.03.2020 klo 13:08 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 13.03.2020 klo 13:08

Minä jouduin kahden viikon karanteeniin, koska olen käynyt Ruotsissa ja Norjassa. Mies on karanteenissa Kreikassa. Kun aluksi itse päätin etten ole muiden joukossa, niin se ei nyt miltään tuntunut, koska olen tottunut olemaan yksin. Mutta nyt, kun tuli ihan viranomaistiedote, että pitää olla karanteenissa, iskikin pakokauhu. Lisäksi, koska siskonlapset olivat täällä hiihtolomalla, on heidät tänään laitettu koulusta kotiin.

Mulla on ruokaa ja voin kuljailla pihalla ja elää lähes normaali elämää. Mutta on tämä silti kauhiaa.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 21.03.2020 klo 15:36

Ensimmäinen ihminen kuollu Suomess koronaan, kyseessä oli iäkäs ihminen 🙁

Käyttäjä kirjoittanut 21.03.2020 klo 17:46

Niin kuoli  iäkäs ihminen. Kuten on varoitettukin, että iäkkäille korona on vaarallista.

Nyt kyllä hallituksen pitäisi kiristää sääntöjä, Lapissa tunturikeskukset vielä täynnä etelän ihmisiä jotka juhlivat ravintoloissa yöt.  Keskukset menevät kiinni perjantaina mutta voi olla myöhäistä. Mikä siinä on ettei voi sanoa, että nyt heti loppuu laskettu ja juopottelu, menkää kotianne.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 22.03.2020 klo 20:06

Nyt keskukset sanoivat sen itse. Olisivat kai suututtaneet loput suomalaiset?

Käyttäjä kirjoittanut 22.03.2020 klo 20:59

Siinä oli kai se, että yleensä noissa keskuksissa on ihmisten vaihtopäivä lauantaina ja ajattelivat, että voi tulla vielä yksi viikkoryhmä. On siellä kuitenkin vielä mökeissä ihmisiä ja jatkavat oleskelua, kun uusia varauksia ei enää oteta. Aika rikkaita nuo ihmiset ovat, kun tuolla jo yksi viikko maksaa enempi kuin etelän matka.

Kyllä mie ihmettelen, kun Espanjasta haetaan ihmisiä eikä heitä laiteta kunnon karanteeniin. He vain hyppäävät taksiin tai bussiin ja käyvät varmaan ruokakaupassa tai jotkut jatkavat matkaansa yleisillä kulkuneuvoilla omaan kotikuntaansa. Sitten vasta aloittavat karanteenin, jos alkavat.

Saa nähä pannaanko Hesa karanteeniin. Kuulemma ei voi olla mahdollista, kun ihmisillä on perusoikeus liikkua vapaasti. Meiltä pohjoisen asukkailta kyllä rajoitettiin kulkua eikä siitä noussut meteliä.  Jotenkin on nyt epätoivoinen olo. Tullut liikaa katottua Levin web-kameraa ja ihmisten tyhmyyttä. Siellä ne vaan koko päivän laskittelivat ja olivat hissijonoissa.

Käyttäjä kirjoittanut 23.03.2020 klo 08:28

Kai tämä vaan oli edessä ennemmin tai myöhemmin. Jonkun mielestä kiinalaiset saisivat vastata tästä hallitsemattomien eläintoriensa vuoksi, joista arvellaan tämän viruksen lähteneen. Osansa ovat kiinalaisetkin saaneet kuolemista. Nyt Trumppikin joutuu pohtimaan kuinka pelastaa äänestäjiä. Ja naapurissa pääministeri vasta nyt ennustaen puhuu rajoituksista. Meidän Viisikko teki aiemmin näitä rajanvetoja, jnkn mielestä myös hiukka myöhään, mutta pääasia että ymmärretään tasoittaa, ainakin pyrkiä tasoittamaan huippuvaihetta hoitotahon kestämiseksi. Jos tulee toinen aalto, tuonee mukanaan lisää surua ja epätoivoa.

Koko ihmiskunnalta kysytään uutta asennetta elämää kohtaan. On unohtunut, kuka on todellinen luoja. Laintaulut saatiin, ja ne tiedetään, mutta piitataanko niistä. Maailmaa pyörittää talous. Eletään kuin kaiken tarkoitus olis viihde? Mukava elämä? Muista viis kunhan omat kuviot on kunnossa? Nuo laskettelukeskusten ökyihmiset koettavat hakea mihin ovat tottuneet, vapautumista stresseistä. Toisista piittaamattomuus korostuu näissä rajoituksiin suostumisissa, siinä ettei niistä välitetä.

Kaikilta meiltä tässä vaaditaan sopeutumista. Jonkunlaista palaamista kohtiolemiseen lähellä olevan kanssa. Jos ei ole ketään lähellä, itsen kanssa.

Pidetään toisistamme huolta. Etähuolta.

Käyttäjä kirjoittanut 23.03.2020 klo 11:33

Kyllä tässä ihmeen paljon puhutaan vaan rahasta. Vasta kello 15 tulee sisäministeri kertomaan tuleeko lisää vapaudenmenetyksiä. Esim. pannaanko ravintolat kiinni. Miten sitä niinkö kaikilla rahat loppu heti siihen, kun tuli korona? Varsinkin yrityksillä. Puoleksi itsekin olen yrittäjä, mulla on jopa yksi työntekijä. En ole vaatimassa valtiolta lainaa jota ei koskaan tarvi maksaa takaisin. Ymmärrän enempi, että perheiltä voi heti loppua raha, kun on kuun loppu ja lapset jäivät pois kouluruokailusta.

No nyt siis hallitus hyväksyi sen, että ihmiset menevät mökeille. Siis menevät johonkin pikku kuntaan, kuten Kittilän Leville. Miten tämä voi olla mahdollista. Sairaanhoitopiirit ovat sanoneet ettei rahkeet riitä hoitamaan kuin omat  kuntalaiset. Lapin keskussairaalassa taitaa olla kaksi hengityskonetta.

Käyttäjä kirjoittanut 23.03.2020 klo 14:38

Raha on kohta vaan pelkkä virtuaalinen väline. Kun elämä pelkistyiskin siihen, että rahan sijasta palvelu olisi se millä maksetaan se palvelu mitä elämässä tarvitaan. Viis valuutoista. Voisi olla kunkin kansan luonteenmukaista toimintaa, tavat kuinka vastata haasteeseen. Raha on ollut kuin oikotie päästä äkkiä vaivaannuttavista tilanteista eroon. Palvelua vaihtaessa palveluun olisi mahdollisuus kohdata ja olla kohdattavissa. Sehän meistä tekee enemmän ihmisiä, meitä, kun tulemme kohdatuiksi ja saamme olla avuksi. Muinoin kun aloittelin koulumaailmaa, opetettiin avaamaan ovi toiselle, kysymään saanko auttaa, voinko olla avuksi... niitä ei enää kuule missään, itse palveltava omia asioita hoitaessa itseä jnkn laitteen avustuksella. Aiemmin oli palveluammatteja sanan varsinaisessa merkityksessä. Eli kutsumusammatteja. Senkin voi ymmärtää useammalla tavalla. Rakkaudessa ei taida olla ammattilaisia. Kukaan meistä.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 23.03.2020 klo 19:22

Nyt taitaa olla jo useimpien hiihtokeskusten sulkeminen valmisteilla, ja kuulosti siltä että liikkumisrajoituksiakin saattaa olla tulossa, kunhan vaan hallitus saa selvitettyä miten niitä lainmukaisesti voidaan tehdä. Ehkä se perustuslakivaliokunnalta(?) poikkeustilan julistamisen yhteydessä tullut huomautus saa heidät nyt käyttämään enemmän aikaa valmisteluun.

Käyttäjä kirjoittanut 24.03.2020 klo 07:44

Huh, huh jos olisi rakkauden ammattilaisia. Paljonkohan se palvelu maksaisi, varmaan nyt ajateltaisiin ja meneekö nyt rakkauden ammattilainen konkurssiin, kun asiakkaille pitää rakkautta jakaa metrin päästä.

" Luonto hoitaa nyt ihmisten ahneuden, Mäkelä-Nummela toteaa." Suomen viimeisin kesäolympialaistenvoittaja.

Sitten esimerkki urheilijan itsekkyydestä. Matti Mattsson saa yksin käydä uimassa suljetussa uimahallissa, koska hänen päätavoitteensa on olympiamitalli. Voi perse sanon suoraan. Ei hemmo ymmärtää ettei olympialaisia edes tule tänä vuonna.

Tänä aamuna Ylessä puhuttiin vihdoin ihan tavallisen ihmisen pärjäämisestä. Ja siitä ettei nyt haittaa vaikkei pärjää etäkoulussa. Eilen neuvoin etänä siskonlapselle matiikan tehtäviä ja huomasin etten koskaan ole niitä matikan kaavoja tarvinnut elämässäni. "Monomi on matematiikassa polynomin yksinkertaisin muoto, joka sisältää vain yhden termin. Esimerkiksi 3xᵃ ja 7xᵃyᵇzᶜ ovat monomeja. Siihen kuuluu kerroinosa ja kirjainosa, jossa voi olla eksponentteja." Tuntuu varmaan hienolta etäopetella tuommoista, kun muut ympärillä kauhistelevat koronaa.

Käyttäjä Tuenhakija5 kirjoittanut 25.03.2020 klo 11:27

Minä en tahdo kestää, kun minulla on muutenkin pienet piirit kun olen työttömänä. oon saanu sisältöä käymällä esim. kahviloissa nyt sekin ilo viedään kun kahvilat suljetaan koronan takia. kaikki ravintolat ja yökerhot myös. Osa on jo suljettu.

 

Jotenkin kestämätön olo sen vuoksi. onko muita samoin tuntevia. Tuntuu kohta että ottais mieluummin sen sairauden kun että tulee kohta hulluksi tämän rajoitetun elämän takia!

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 25.03.2020 klo 13:53

Aika itsekästä näinä aikoina, kun ihmisiä kuolee tuhansittain. Jos olet nuori voit vielä parantua, vaikka virus iskee. On paljon erilaisiin riskiryhmiin kuuluvia, jotka voivat menehtyä. Kahviloissa voi istua, kun tämä pandemia on ohi. Nyt vaaditaan kärsivällisyyttä kaikilta. Syvä kiitollisuus kaikille, jotka tekevät parhaansa oman terveyden uhalla... Hoitohenkilökunta, siivoushenkilöstö, kaupan kassat yms. yms..

  • Muokattu moderaattoreiden toimesta 4 vuotta sitten. Syy: -
Käyttäjä Tuenhakija5 kirjoittanut 25.03.2020 klo 15:54

Ei ole totta tuo sinun kommentti. Minä tulin hakemaan täältä tukea en pään aukomista!!!!!! Joo no sitä ei sitten saa täältä kun tollasia kuivia kommentteja jotka ei auta mitään!

 

Käyttäjä Tuenhakija5 kirjoittanut 25.03.2020 klo 15:55

Ihmisiä kyllä kuolee täällä muutenkin ilman tuota tautia!

 

Käyttäjä kirjoittanut 25.03.2020 klo 17:04

Tuenhakija5 kirjoitti:
Ihmisiä kyllä kuolee täällä muutenkin ilman tuota tautia!

Niin varmaan mutta tämä ketju on perustettu koronalle!!! Varmaan niistä muista kuolleista voisi perustaa ihka oman ketjun.

 

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 25.03.2020 klo 17:22

Tuenhakija5 kirjoitti:
Minä en tahdo kestää, kun minulla on muutenkin pienet piirit kun olen työttömänä. oon saanu sisältöä käymällä esim. kahviloissa nyt sekin ilo viedään kun kahvilat suljetaan koronan takia. kaikki ravintolat ja yökerhot myös. Osa on jo suljettu.

 

Jotenkin kestämätön olo sen vuoksi. onko muita samoin tuntevia. Tuntuu kohta että ottais mieluummin sen sairauden kun että tulee kohta hulluksi tämän rajoitetun elämän takia!

Onhan tämä haastava tilanne, jonka kukin kokee tavallaan. Itseltäni korona vei ne vähätkin työt ja harrastuskin on jäissä, mutta ainakin toistaiseksi olen osannut ottaa kotona lojumisen vain lomana, vaikka kieltämättä olisi kiva päästä kirjastoon ja muihin julkisiin paikkoihin. Lisäksi minua lohduttaa tieto, että olemme kaikki samassa veneessä koronan suhteen.

Löytyisikö sinulle jotain muuta sisältöä tuottavaa tekemistä? 🙂 Verkon ylitse tapahtuva sosiaalisuus ei välttämättä ole sama asia kuin kasvokkain tapaaminen, mutta varmasti tyhjää parempi. Olisiko jotain ikuisuusprojektia, johon tarttua? Tai jos joka päivälle olisi yksi hoidettava asia? Kevätsiivous, käsityöt, hyllyssä jo pitkään lukemista odottanut kirja, tv-sarja joka on jäänyt kasomatta, kokeile tehdä uutta ruokaa...

Minulla on tavoitteena esimerkiksi siivota vaatekaappini, katsoa muutamaa tv-sarjaa, vaihtaa kukkiin uudet mullat, lukea kirja tai pari, katalogisoida valokuvat, tehdä vihdoin ja viimein valokuvakirja ja lenkkeillä (jos eivät julista yleistä karanteenia). Voin melkein luvata, että valtaosa noista jää tekemättä, mutta onpahan ainakin asioita to do -listalla. 😁