Korona keskustelua

Korona keskustelua

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 13.03.2020 klo 13:08 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 13.03.2020 klo 13:08

Minä jouduin kahden viikon karanteeniin, koska olen käynyt Ruotsissa ja Norjassa. Mies on karanteenissa Kreikassa. Kun aluksi itse päätin etten ole muiden joukossa, niin se ei nyt miltään tuntunut, koska olen tottunut olemaan yksin. Mutta nyt, kun tuli ihan viranomaistiedote, että pitää olla karanteenissa, iskikin pakokauhu. Lisäksi, koska siskonlapset olivat täällä hiihtolomalla, on heidät tänään laitettu koulusta kotiin.

Mulla on ruokaa ja voin kuljailla pihalla ja elää lähes normaali elämää. Mutta on tämä silti kauhiaa.

Käyttäjä kirjoittanut 02.04.2020 klo 13:02

Jotain hyvää. Eka kiinalainen kaupunki kielsi kissojen ja koirien syönnin.

https://www.lapinkansa.fi/kiinalainen-kaupunki-kielsi-ensimmaisena-koiran-ja/758156

Käyttäjä kirjoittanut 03.04.2020 klo 10:31

Taustalla tulee taas hallituksen tiedotustapahtuma. Joka taas keskittyy rahaan. Ollaan enempi vaan menossa siihen, että raha on tärkeintä. On tietenkin yksi asia ratkaistu, jos ei ole rahaongelmia.

Kuitenkin haluaisin tietää miksei Ruotsin rajaa suljeta kokonaan, koska Ruotsi hoitaa koronaa aivan eri tavalla kuin Suomi. Sitä en tiedä kumpi hoitaa paremmin mutta ei näitä kahta asiaa voi sotkea keskenään.

Nyt on jo annettu suurista tulvista Lapissa. Vielä tätä lunta on reilusti yli metri. Kumpikohan on pahempi täällä korona vai tulvat.

Vielä muutama sana ruotsiksi, sanoo ministeri. En mie juuri ymmärrä mitä puhuu ruotsiksi, koska on suomenruotsia ja mie puhun Haaparannan ruotsia. Ja joku yskii koko ajan taustalla. Tak. Tuli toinen ministeri joka kertoo hallituksen tavoitteista pelastaa taloudellisesti Suomi.

Käyttäjä kirjoittanut 04.04.2020 klo 13:31

Nyt aletaan valitsemaan ketä kannattaa hoitaa.

https://yle.fi/uutiset/3-11292386

Ikäihmisiä on kuollut hoitolaitoksissa. Ehkä siksi, kun hoitajia ei ole testattu tai heillä ei ole tarpeeksi suojaimia. Toisaalta ikäihmisiä aina kuolee. Mutta, kun heidän luonaan ei ole pitkään aikaan saanut vierailla omaisia, niin varmaan tuntuu yksinäiseltä just nyt kuolla.

Mulla lukee omakannassa etten halua hengityskoneeseen tai muihin laitteisiin. Sitten tuossa ylen jutussa lukee, että lääkäri päättää ketä hoidetaan ja miten. On tämä perseestä.

Käyttäjä kirjoittanut 06.04.2020 klo 09:51

Mitä te teette näinä aikoina kun harvoin tulee lenkkeilyllä kukaan vastaan?

Vknloppuna netflixissä katsoin monta jaksoa sarjaa Keskustytöt. Ihan ok. Riittää katsomista 5 kautta x ~ 8 jaksoa x ~ 50min. Neljän naisen ystävyydestä kertoo moninaisten vaiheiden kautta.

Ystävyys on arka laji.

Käyttäjä kirjoittanut 11.04.2020 klo 10:51

...voi hyvin ja hyvää pääsiäistä...

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 12.04.2020 klo 11:01

Mitä teidän korona-arkeen nyt kuuluu?

Mä aloin viime viikolla (vai oliko se edellisellä? päivät menee sekaisin) havahtua siihen, että olen totaalisen väsynyt huolehtimaan, pelkäämään, vahtimaan kuolinlukuja. Muistanko pestä kädet kun tulen takaisin sisälle. Olenko yskinyt tai tuntenut kurkkukipua tänään, vai voinko lähteä kauppaan. Montako on kuollut tänään ja missä. (Seuraan tilannetta kolmessa maassa, vaikka en tiedä mitä sillä tiedolla teen.) Jos näen kauppa- tai juoksureissulla enemän kuin kolme-neljä ihmistä yhtä aikaa, tunnen oloni epämukavaksi, ja pelkään että tästä kehittyy vielä agorafobia.

Käyttäjä kirjoittanut 13.04.2020 klo 11:20

Kiroileva siili

YHYY, elämä on niin kurjaa. Maailma on hylännyt mut. Moon aivan yksin. BYYA.

JUMALISTE NULIKKA. LOPPUU SE MÄRÄJÄÄMINEN.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 14.04.2020 klo 09:17

Jäi vaivaamaan maanvaiva, mitä sarjakuvalainauksesi tarkoitti.

  • Muokattu moderaattoreiden toimesta 4 vuotta sitten.
Käyttäjä kirjoittanut 14.04.2020 klo 10:09

Se tarkoitti vain yksinomaan sitä, että MUN pitäisi lopettaa märsääminen eli itkeminen. Kirjoitan tuolla elämää maaseudulla ja olen sinne laitellut jonkun kirjoituksen mitä löytyy kirjoista. Pääsiäinen tuntui todella yksinäiseltä, kun yleensä se on mellä suurin perhejuhla ja sen vietin nyt yksin. Etsin jotain luettavaa kirjahyllystä ja löysin Kiroilevan siilin ja tuon jutun sieltä. Ja aatellin, että se sopii just nyt mulle. Ei siis muille vain ainoastaan minulle!!!!!

Ehkä mun pitäisi vaan yksin kirjoitella, ettei aina tarvi olla selittelemässä. On kyllä mukavaa nähdä oma tukinetissä punainen ympyrä, että joku on kirjoitellut aloittamaani ketjuun. Tuntuu, että saa henkilökohtaisen viestin. Mutta ei tuo nyt niin tärkeää sitten loppujen lopuksi olekaan.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 14.04.2020 klo 18:13

maanvaiva kirjoitti:
Se tarkoitti vain yksinomaan sitä, että MUN pitäisi lopettaa märsääminen eli itkeminen.

Ahaa, mietinkin että tyylisi tuntien todennäköisesti omiin tuntoihisi viittasit. Kiitos kun viitsit selventää minulle pikkuisen neuroottiselle 🙂

Yksinäisyys on kyllä kenkku vieras. Sen kannalta on kyllä kiva nähdä muidenkin kirjoituksia aiheista, joihin on itse aiemmin vastannut - se tuntuu vähän niin kuin vuorovaikutukselta, vaikka ei kukaan suoraan omia kirjoituksia kommentoisikaan. Vähän niin kuin huudeltaisiin samassa huoneessa, jossa toisetkin käyvät yksinpuhelujaan pitämässä.

Juhlista mua harmittaa tässä ajassa se että mummolle ei voi järjestää aikaisemmin toivomiaan syntymäpäiväkahveja. Mä ilahduin pääsiäisen alla kovin saadessani kirjeen ystävältä - keksisinköhän aihetta, josta osaisin kirjoittaa mummolle, jos se vaikka ilahduttaisi häntäkin. Hassua miten sitä etääntyy sukulaisista, joihin ei pidä kovin tiuhaan yhteyttä, niin että joutuu ihan miettimään mitä haluaisi sanoa...

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 15.04.2020 klo 11:57

Kyllä tämä korona on uhkana koko ajan, varsinkin kun on perussairaus, joka olisi huono yhtälö koronan kanssa. Olemme puolisoni kanssa mökillä olleet. Kotoa tänne on vain 25 km ja kuuluu samaan sairaanhoitopiiriin. Kylässä ei ole mitään palveluita ja kaikki tarvitsemamme on tuotu kotikaupungista. Ketään ei olla tavattu, lähin naapuri 1.5 km päässä. Aika on mennyt etätöitä tehden pääasiassa. Koiraa on lenkitetty ja kissaa leikitetty. Välillä rantasaunassa rentouduttu. Ystäviin on pidetty yhteyttä sähköpostilla ja tekstareilla. Tämä on kaikin puolin erikoista aikaa ja jos se kestää jopa vuoden loppuun kuin on ennustettu löytyy erakoituneita ihmisiä pilvin pimein.

Käyttäjä Huurreruusu kirjoittanut 18.04.2020 klo 03:27

Hieman positiivisia asioita:

-kotiinkuljetukset ovat lisänneet mahdollisuuden kontaktittomaan kanssakäymiseen, jossa paketit/ruokakassit jätetään ovelle, eli asiakkaiden ja kuljettajien ei tarvitse tavata

-K-ruokaketju on alkanut käytää kierrätettäviä/uudelleen käytettäviä pahvilaatikoita muovipussien sijasta

-oppilaitokset sekä työpaikat joutuvat mukautumaan siihen, että työt ja opiskelu pitää tehdä nyt etänä, joten kehtitetään uusia, parempia tapoja mahdollistaa tämä. Toivottavasti tämä avaisi ihmisten silmät sille, että tulevaisuudessa liikuntarajoitteiset/kroonisesti sairaat/ne, jotka eivät muutenkaan pääse kotoa ulos saisivat mahdollisuuden opiskella ja tehdä töitä tilanteestaan huolimatta

-ihmiset alkavat huomaamaan, että yhteiskunnan todelliset tukipilarit ovat sairaanhoitajat, lääkärit, siivoojat, kauppojen työntekijät, kuljettajat, jne, mutta heille maksetaan aivan liian vähän palkkaa

-ilmanlaatu on parantunut huomattavasti ympäri maailmaa poikkeustilan vuoksi

https://www.bbc.com/news/science-environment-51944780

-Suomessa Kororaan sairastumisen mahdollisuus on (arvioilta ja karanteenin ansiosta) noin. 0,063%, ja kuolemaan johtaa vain noin 2,35%

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/tilannekatsaus-koronaviruksesta

-ihmisten yleinen henkilökohtainen hygienia on parantunut (muistakaa pestä käsiä muutenkin sitten kun poikkeustilanne on ohi).

Käyttäjä kirjoittanut 02.05.2020 klo 14:53

Huomasin että olit kirjoittanut kommetteja teksteihini, mutta valitettavasti en niitä ole saanut. Voisitko ystävällisesti palata asiaan. Asia häiritsee mielenrauhaani, koska en tiedä mitä sinä oikein olit kirjoittanut minulle. Jaana-sisko.

Käyttäjä kirjoittanut 02.05.2020 klo 15:31

Jos kirjoitat minulle Jaana-sisko, niin todennäköisesti olen sinulle kirjoittanut jotain sellaista mikä ei mennyt läpi moderaattorilta eikä sitä julkaistu. Joten sorry en voi mitään, jos häiritsin mielenrauhaasi.

Olen tässä menossa chattiin, mutta tulee vain valkoinen sivu. Enpä mene.

Käyttäjä kirjoittanut 14.05.2020 klo 14:03

Tänään tuo kirjastoauto ennakkoon tilattuja kirjoja. Jihuu onnen päivä. Muuten elämä jatkuu samana.