Hei Mariella, on minullakin ollut monenlaisia vaiheita pettämisten ilmitullessa, mutta luultavasti muistelet jotain toista henkilöä. Minun mieheni oli pettänyt minua useampia kertoja vuosien varrella nuorena solmitun, parikymmentä vuotta kestäneen avioliitomme aikana. Se kaikki tuli kuitenkin ilmi vasta kaksi vuotta sitten, jolloin mieheni oli ihastunut vakavasti työkaveriinsa. Tuo suhde ja ihastus kesti noin puolitoista vuotta, mutta siihen ei sisältynyt suoranaista seksiä. Mieheni paljasti ihastumisensa erään työporukan viikonlopun jälkeen toissa keväänä, kun suhde oli kestänyt noin kaksi kuukautta. Me ollaan eletty koko tämä aika yhdessä, ja tänä aikana on ollut monenlaisia vaiheita. En ole missään vaiheessa olettanut tätä tietä helpoksi, mutta jos olisin tiennyt miten vaikeaa kaikki tulee olemaan, olisin varmaan luovuttanut jo silloin kaksi vuotta sitten ja käskenyt miehen matkoihinsa. Ilman lapsia ja yhteistä kotia olisin varmasti niin tehnytkin, mutta tässä tilanteessa puntarissa on ollut niin paljon eri asioita.
En varmaan koskaan tule pääsemään irti siitä katkeruudesta, joka on tullut elämääni tämän tapauksen jälkeen. Kaikista vaikeinta on ollut luopua kauniista avioliiton käsitteestä, mikä oli ennen elämäni perusta. Eikä sitä huijatuksi tulemisen ja nöyryytyksen määrää, jota tunsin kaiken paljastumisen jälkeen, ole helppo käsittää. Mieheni on aina antanut ymmärtää olevansa samanlainen kuin minä ja tuomitsevansa ankarasti kaiken pettämisen ja luottamuksen rikkomisen. Sen vuoksi kaiken tapahtuneen käsittäminen on ollut tavattoman vaikeaa. Mieheni on elänyt täydellistä kaksoiselämää ja onnistunut huijaamaan niin minua kuin ilmeisesti itseeänkin yli kahden vuosikymmenen ajan. Onhan siinä välillä ollut vuosia tai kymmenisen vuottakin ilman pettämisiä, mutta useita kertoja niitä on siltikin tapahtunut tietämättäni yhteiselämämme varrella.
Minä olen puhunut tuntumuksista miehelleni, mutta välillä on ollut aikoja, jolloin en ole syystä tai toisesta pystynyt tai uskaltanut puhua, ja ne ajat on selvästi hidastaneet asioiden käsittelyn etenemistä. Tosin välillä ja nykyään varsin useinkin on tuntunut, etteivät meidän asiat enää edisty, vaan minun on liian vaikea toipua edes kohtuulliseen elämään. Aiemmin luulin, että tilanne paranisi aikanaan, mutta nyt olen alkanut pelätä, ettei niin tapahdukaan. Joka kerta, jos meillä on läheisyyttä, muistan kaiken sen, mitä kaksi vuotta sitten tapahtui, mitä mieheni milloinkin sanoi, tai mitä hän on tehnyt muiden naisten kanssa. En saa niitä ajatuksia päästäni, en vaikka kuinka haluaisin! Välissämme on syvä kuilu, jota taitaa olla mahdoton kuroa enää umpeen. Puhuminen on kuitenkin tärkeää ihan jo itsensäkin kannalta, jotta saisi asioita käsiteltyä ja purettua tuskaansa ulos. Se ei lopu hetkessä! Mariella, toivottavasti sinäkin saisit puhuttua miehesi kanssa. Minun miehenikin oli tosi vaikeaa ymmärtää, että puhuminen on oikeasti tärkeää, mutta suhteessa ei voi jatkaa eteenpäin, jos petetty osapuoli ei saa purkaa tuntojaan silloin, kun se tuntuu tarpeelliselle. Onneksi käyt psykiatrilla, sekin on varmaan tärkeä kanava saada puhuttua, mutta olisi tärkeää, että puhuisitte myös miehesi kanssa.
Voimia sinulle ja muillekin petetyille tai muuten vaikeissa tilanteissa eläville 🌻🙂🌻