maanvaiva kirjoitti 12.12.2013 10:9
Minä sanon heti alkuunsa Pauliina r että olen hyvin järkyttänyt ja peräti katkera just nyt. Olen ennenkin käynyt läpi rakkaan ihmisen itsemurhan ja nyt oli lähellä salaatin kohtalo. Mikä onneksi päättyi hyvin mutta ei kyllä sossu voi sanoa että onnistui hyvin tai tämä yhteiskunta tai jopa peräti voin sanoa, että siekin epäonnistuit. Mulla on helpointa syyttää sua kun sie olet ainut joka on tässä läsnä vaikka en sua henkilökohtaisesti syyttäkään vaan edustaamasi tahoa.
Miksi lastensuojelu ei tehnyt mitään salaatin perheesssä vaikka ilmoitus oli tehty vai miettiikö sitä vielä.
Tällä tyylillä joku ei yhtenä päivänä selviäkään. Minä olen kyllä nyt niin väsynyt tähän vierestä katseluun ja välinpitämättömyyteen etten jaksa olla tässä paskassa maailmassa. Tarvitsen myös hoitoa, onneksi mulla on perhe ettei tarvihe pyytää apua sossun tantoilta.
Enkä jaksa esikatsella kirjoittaamani, menköön kaikki virheet.
Heippa Maanvaiva.
En ihmettele järkytystäsi ja kiukkuasi. On oikeutettua tuntea niin, kun joku ei saa apua isossa hädässä. Ainoankaan perheen tai ihmisen ei tulisi jäädä yksin vaikeassa tilanteessa. Syyttäminenkin on luonnollinen reaktio, vaikka se ei mihinkään johdakaan. Sen voin kuitenkin kertoa sulle, että välinpitämättömyydestä ei ole kyse.
Viestittelyä nuorten foorumilla seuranneen on mahdollista päätellä, että tilanteen vakavuus ei ole ollut viranomaisen tiedossa ajoissa. Jos lastensuojeluilmoitus esim. lähtee tänään ja huomenna perhettä kohtaa iso kriisi, niin ei sosiaalityö ehdi puuttua niin pikaisesti, ellei heidän tiedossaan ole kuinka kiireellinen tilanne on. Jos viranomainen saa tietoon ison huolen alaikäisiä koskien, on tilanteessa toimittava kiireellisesti. Jos viranomainen saa tietää esim. täysi-ikäisen ihmisen hätätilanteesta, on häntä autettava heti. Tällaisia voivat olla esim. akuutti hengenvaara. Keskeistä avun saamisessa on aina, että viranomaiselle on kerrottava mikä on hätänä ja miten kiireellinen tilanne on.
Kun lastensuojeluilmoitusta käsitellään, on sitä alettava selvittää 7 päivän kuluessa. Silloin ollaan yhteydessä perheen vanhempiin. Jos vanhemmat eivät tiedä, miten vakava tilanne heidän perheellään tai jollain lapsella on, ei viranomainenkaan pysty auttamaan oikein. Joskus on niin, että perheenjäsenet eivät pysty puhumaan keskenään. Joskus taas voi olla, etteivät vanhemmat ymmärrä perheensä tilanteen vakavuutta itse tai salaavat sen viranomaisilta. Apua ei silloin saa aina ajoissa.
Kuulostaa Maanvaiva siltä, että sulla on tosi paha olla itselläsikin. Mikä sua auttaa silloin? Pystytkö puhumaan kotona, ja saamaan sitä kautta apua? Sä olet kertonut paljon hyviä asioita omista avun saamisen kokemuksista. Se kuulostaa siltä, että olet oppinut tärkeitä tapoja selviytyä vaikeiden tunteiden kanssa. Toivottavasti olen oikeassa.
Mainitset ettet jaksa olla tässä maailmassa. Tämä huolestuttaa mua kovasti. Puhuthan tunteistasi ja ajatuksistasi, etkä sinäkään nyt jää yksin? Puhu myös muualla kuin täällä netissä. Kuka on sun elämän luotettava aikuinen? Puhu hänelle.
Mikäli itsetuhoiset ajatukset käyvät päälle, etkä pysty puhumaan kenellekään, niin soita hätäkeskukseen 112. Kerro miltä tuntuu ja että tarvitse kiireesti apua.
Toivoisin sulta vielä vastausta tähän viestiin, miten aiot apua hakea itsellesi.
Me aikuiset autetaan jos vain kerrotte mikä on hätänä.
Paukku