RIKKINÄISET Selviytyjät!

RIKKINÄISET Selviytyjät!

Käyttäjä Pauliina_R aloittanut aikaan 29.11.2013 klo 12:32 kohteessa Nuorten foorumi
Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 29.11.2013 klo 12:32

Hei kaikki Tukinet-ystävät!

Tämä on ketju teille kaikille, jotka olette hankalassa perhetilanteessa. Ketjun nimi juontaa juurensa Rikkinäiset -toiminnasta, mitä on ollut järjestöyhteistyönä Tukinetissä vuodesta 2012 alkaen. Meillä on ollut avoimia liveiltoja ja 1 suljettu ryhmä Tukinetissä.

Rikkinäisissä ollaan autettu nuoria ja nuoria aikuisia selviytymään. Monia eri syitä on sille, että perhesuhteet voi tuntua rikkinäisiltä. Ja ihmiset kokee rikkinäisyyden eri tavalla. Moni on kuitenkin kokenut sen saman asian: puhuminen auttaa. Netissä on helpompi löytää vertaisiaan ja kertoa kokemuksistaan. Tämä ketju on sitä varten, että voitte yhäkin jakaa kokemuksianne ja tsempata toisianne selviytymään.

Olen itse toiminut Rikkinäiset -toiminnan koordinaattorina, ja olen ammatikseni auttamistyössä sote-alalla. Yritän säännöllisesti käydä tässä ketjussa lueskelemassa ja vastaamassa. Jos on kysymyksiä liittyen perhesuhteisiin tai kaipaatte neuvoja selviytyäksenne paremmin, olen käytettävissänne.

Rauhaisaa joulunodotusta ja kiitos Tukinetille että mahdollistatte tätä keskustelua! Tämä on tärkeä paikka.

Pauliina_R🙂🌻

Käyttäjä trinks kirjoittanut 29.11.2013 klo 15:13

Mä haluisin kysyä sitä miks jostain lapsesta pitäs tehdä vielä lastensuoleluilmoitus, jos se on jo huostaanotettu? Haetaanko sillä syyllisiä ja heille rangaistuksia?

Käyttäjä trinks kirjoittanut 29.11.2013 klo 15:42

Kun on vanhempien kaa palavereita missä suunnitellaan hoitoja, onko vanhemmalla oikeus saada tulkki mukaan, jos ei ymmärrä kaikkia vaikeita sosiaalisia sanoja suomeksi?

Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 29.11.2013 klo 15:45

trinks kirjoitti 29.11.2013 15:13

Mä haluisin kysyä sitä miks jostain lapsesta pitäs tehdä vielä lastensuoleluilmoitus, jos se on jo huostaanotettu? Haetaanko sillä syyllisiä ja heille rangaistuksia?

Tosi hyvä kysymys, kiitos! Aloitetaan sillä. Näistä lastensuojeluasioista osaan muunmuassa kertoa paljon.

Heti kärkeen voin sanoa, että ikinä ei haeta syyllisiä eikä kyseessä ole rangaistus. Jos jostain lapsesta tuntuu tältä, niin silloin pitää aikuisten käyttää enemmän aikaa asioiden perusteluun, niin että lapsi voi ymmärtää että on hänen edustaan kyse. Kaikissa perheissä on paljon hyvää. Aina se ei kuitenkaan riitä, varsinkin jos lapsi voi pahoin tai hänellä on muita erityistarpeita.

Lastensuojelulaissa lukee ilmoittamisesta siten, että

”Sosiaali- ja terveydenhuollon ; --- nuorisotoimen; --- sosiaalipalvelujen tai terveydenhuollon palvelujen tuottajan; --- palveluksessa tai luottamustoimessa olevat henkilöt tai vastaavissa tehtävissä toimeksiantosuhteessa tai itsenäisinä ammatinharjoittajina toimivat henkilöt sekä kaikki terveydenhuollon ammattihenkilöt ovat velvollisia salassapitosäännösten estämättä viipymättä ilmoittamaan kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle, jos he ovat tehtävässään saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat olosuhteet tai oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojelun tarpeen selvittämistä.”

Se että lapsi on jo lastensuojelun asiakkuudessa, ei kumoa tätä velvollisuutta ilmoittaa. Joskus uudet ilmoitukset tuovat tosi tärkeää tietoa lapsen tilanteesta auttajille. Perheen ongelmia on monesti vaikea ottaa puheeksi, varsinkin lasten. Ja ilman näitä tietoja voi joku lapsi jäädä ilman tärkeää apua ja kärsii siksi aivan turhaan.

Laki Suomessa on hyvä ja yhä useampi lapsi saa tarvitsemaansa apua. Laki korostaa, että ilmoituskynnys ei saisi olla liian korkea. Ja uudet lastensuojeluilmoitukset on erittäin tärkeitä, että lasta osataan auttaa paremmin.

Kysy ihmeessä lisää, jos en osannut vastata kaikkeen.

Terveisin Pauliina_R☺️❤️

Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 29.11.2013 klo 16:03

trinks kirjoitti 29.11.2013 15:42

Kun on vanhempien kaa palavereita missä suunnitellaan hoitoja, onko vanhemmalla oikeus saada tulkki mukaan, jos ei ymmärrä kaikkia vaikeita sosiaalisia sanoja suomeksi?

Kyllä pitäisi olla tulkkiin oikeus. Ympäri maata on tulkkikeskuksia, missä on hyvin eri kieliin mahdollisuus saada tulkkia. Vähän riippuu mistä kielestä on kyse, yleisimpiin saa Suomessa hyvin tulkkeja ja nopeallakin varoitusajalla. Maahanmuuttajilla on omat kiintiöt tulkkiasointia varten eli esim. tietty määrä tulkkausta per vuosi, ja joskus käytetään puhelintulkkausta tarvittaessa.

Puhut hoidosta. Terveydenhuollon suunnittelussa on tärkeää vanhempien olla tietoisia kaikista ratkaisuista, koska huoltajilla on iso vastuu. Samoin on kyllä kaikissa päätöksissä mitä lapsen asioissa tehdään. Puhuit tuolla aiemmin huostaanotosta. Varsinkin jos viranomaiset on ottaneet huostaanoton muodossa vastuuta nuoresta, niin heillä on velvollisuus tehdä yhteistyötä huoltajan kanssa. Ja jos vanhemman kielitaito ei riitä asioiden käsittelyyn, on tulkki ehdottomasti järjestyttävä. Jos palavereita on paljon, ja vanhempi jotenkin ymmärtää, niin voidaan esim. sopia, että niihin tärkeimpiin tapaamisiin tulee tulkki ja muut yritetään selvitä ilman.

Hyvä kun kysyit! Paukku

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 29.11.2013 klo 23:14

Minä oon tosi stressaantunu ja ahistunu kun meijän perheestä tehään lastensuojeluilmotus. Mun on vaikee kuvailla kuin pelottava asia se on. Se on lisänny kauheesti mun estoja puhua perheen asioista. Mua pelottaa niin paljo että aina vaan tulee uus ilmotus.

Käyttäjä Katsa kirjoittanut 30.11.2013 klo 13:47

Älä salaatti pelkää, äläkä varsinkaan vaikene! Sä oot tärkee ja arvokas ihminen.

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 30.11.2013 klo 17:40

Kiitos Katsa, sinä myös!

Koitan olla vaikenematta ja puhua, mutta se vaan on niin vaikeaa... Ja aina vaikeammaksi muuttuu.

Käyttäjä kirjoittanut 30.11.2013 klo 18:55

Salaatti kirjoitti 29.11.2013 23:14

Minä oon tosi stressaantunu ja ahistunu kun meijän perheestä tehään lastensuojeluilmotus. Mun on vaikee kuvailla kuin pelottava asia se on. Se on lisänny kauheesti mun estoja puhua perheen asioista. Mua pelottaa niin paljo että aina vaan tulee uus ilmotus.

Minusta ja biologisesta äidistäni tehtiin vaikka kuinka monta lastensuojeluilmoitusta. Osa johti mun huostaanottoon, kun äitini oli sairas. Mutta toisinaan lastensuojelu kävi vaan keskustelun mun ja äidin kanssa ja totesi meidän pärjäävän ilman apua sillä hetkellä. Silloin niitä myös pelkäsin mutta nyt aikuisena olen pelkästään tyytyväinen, kun joku sivullinen puuttui mun elämääni.

Minä en ymmärrä miksi sinulle kerrotaan, että teidän perheestä tehdään lastensuojeluilmoitus? Ethän sinä ole vastuussa perheestäsi vaan vanhemmat. Ja ei kai heillä ole ihan hirveän huonosti asiat, kun ilmoitusta ei heti tehty. Hieman kummalliselta tämä juttu kuullostaa mutta ei asia varmaan ole niin paha, että sun kaiken lisäksi pitäisi tuosta kantaa huolta.

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 01.12.2013 klo 10:35

maanvaiva kirjoitti 30.11.2013 18:55

Salaatti kirjoitti 29.11.2013 23:14

Minä oon tosi stressaantunu ja ahistunu kun meijän perheestä tehään lastensuojeluilmotus. Mun on vaikee kuvailla kuin pelottava asia se on. Se on lisänny kauheesti mun estoja puhua perheen asioista. Mua pelottaa niin paljo että aina vaan tulee uus ilmotus.

Minusta ja biologisesta äidistäni tehtiin vaikka kuinka monta lastensuojeluilmoitusta. Osa johti mun huostaanottoon, kun äitini oli sairas. Mutta toisinaan lastensuojelu kävi vaan keskustelun mun ja äidin kanssa ja totesi meidän pärjäävän ilman apua sillä hetkellä. Silloin niitä myös pelkäsin mutta nyt aikuisena olen pelkästään tyytyväinen, kun joku sivullinen puuttui mun elämääni.

Minä en ymmärrä miksi sinulle kerrotaan, että teidän perheestä tehdään lastensuojeluilmoitus? Ethän sinä ole vastuussa perheestäsi vaan vanhemmat. Ja ei kai heillä ole ihan hirveän huonosti asiat, kun ilmoitusta ei heti tehty. Hieman kummalliselta tämä juttu kuullostaa mutta ei asia varmaan ole niin paha, että sun kaiken lisäksi pitäisi tuosta kantaa huolta.

Mun puheitten perusteella se tehään. Ehkä siksi sain tietää siitä. Ja jos olisin uskaltanut kertoo niin kyllä äiti ja isäkin tietäis mutta nyt ne saa vasta sitten tietää ku sossut ottaa yhteyttä. Ei ole ollenkaan huonosti asiat.
Kannan huolta koska mua pelottaa että mitä äiti ja isä siihen sanoo.

Käyttäjä kirjoittanut 01.12.2013 klo 15:14

Ai jaa ja sie olit sairaalassa jne eli nyt joku haluaa lastensuojeluilmoituksella tarkistaa miten muut lapset teillä voi. Sun ei kannata tuosta olla huolissasi, oikeastaan asia on ihan hyvin.
Aina kun minut otettiin huostaan, myös siskoani ja veljeäni kuullusteltiin. Se on kai joku sossun sellainen hei koko perhe on huostassa-sydeemi.

Eli rahotu, ei ole paha asia.

Mie en oikein tajua mikä tämä ketju on mutta ajattelin, että mie se kyllä sovin Selviytyjät ketjuun. Kun olen monen huostaanoton, sijoitusten ja äidin itsarin jälkeen selvinnyt elämään , niin olen just sopiva selviintyjä.

Käyttäjä Salaatti kirjoittanut 01.12.2013 klo 16:06

Taikka joku joka tietää millanen isä on välillä ollut, haluaa tehdä siitä ilmoituksen, vaikka tietää että kaikki on nyt hyvin ja isä saa apua.

En osaa rauhottua vaikka kaikki sanoon ettei se muka ole iso juttu. Kun mulle se on iso juttu. Ja pelkään sitä miten se vaikuttaa meijän perheeseen. Kaikki on nyt just hyvin ja kenenkään ei tarvis tulla sotkemaan mitään.

Tämä on ketju niille joilla on jollakin tapaa rikkinäinen perhe tilanne. Ja myös siitä selviytyneille ja selviytyville. Että voidaan puhua perheasioista ja tsempata toisiamme selviytymään. Totta kai sovit tähän ketjuun!

Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 02.12.2013 klo 09:32

Kiitos Maanvaiva, että kirjoitat tähän ketjuun. Sä olet todellinen Selviytyjä! Tässä ketjussa on keskeistä juuri nämä asiat, että omissa perhesuhteissa on tai on ollut ongelmia. Ja että vaikka puhutaan rikkinäisyydestä, niin ei ole syytä unohtaa että apua voi saada ja elämässä selviytyy kyllä.

Itselläni on työntekijän näkökulma siitä, miten perheet ja lapset saa apua. Multa voi kysellä, tarkoitus on että tämä Rikkinäiset toiminta jatkuu Tukinetissä ja siksi ketju on olemassa. Rikkinäisten ohjaajat ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, ja tulevat A-klinikkasäätiöstä, Ensi- ja turvakotienliitosta, Suomen kasvatus- ja perheneuvontaliitosta sekä Kriminaalihuollon tuki ry:n Lapsi- ja perhetyöstä.

Pääsääntöisesti olen nähnyt, että lastensuojelu on perheitä auttanut. On kurjaa, että julkisessa keskustelussa ei tämä avun saaminen ja hyvät esimerkit siitä tule juuri mitenkään näkyviin. Ehkä sen vuoksi ihmiset aivan turhaan jännittävät lastensuojelua. Siksi tuntui niin hienolta nuo asiat mitä kirjoitit. Olen tosi usein kuullut jälkeenpäin nuorilta kiitosta siitä, että joku perheen ulkopuolinen puuttui tilanteeseen ja sai aikaan muutosta. Nuoret liian helposti jäävät yksin ja ovat valmiita kestämään mitä vain, tottuvat kaltoinkohteluun ja laiminlyöntiin, mitkä vaikuttavat lapseen huonolla tavalla.

En olisi itse voinut paremmin kiteyttää tuota lastensuojeluilmoitusta, mistä ketjussa aiemmin oli puhetta. Ilmoitus toimii usein sellaisena varmistuksena, että huolet varmasti ovat perhetyön tiedossa. Samoin tuo aikataulutus kertoo paljon siitä, miten isosta huolesta on kyse. Jos huoli olisi iso, olisi se ilmoitettava viipymättä, sanoo ohjeistuskin. Todellakin taidat tietää mistä puhut.

On totta, että huostaanotto voi olla vain perheen yhtä lasta koskeva. Lapset ovat yksilöitä ja voivat olla aivan eri tilanteissa. Mutta silti perhe on kokonaisuus ja on tärkeää jutella sijoituksesta kaikkien perheen lasten kanssa. Sitä kutsutaan lapsen kuulemiseksi, ei kuitenkaan kuulusteluksi 🙂 niitä tekee poliisi... Harmi jos sisarusten kuulemiset on tuntuneet kuulusteluilta, sillä on t o d e l l a tärkeää kuulla mitä lapset ovat mieltä ja mitä he oikeasti haluavat sanoa. Lapsia pitäisi kuulla paljon enemmän ja koko ajan aikuiset siinä kehittyvätkin.

Olen kuulolla. 🙂🌻 Pauliina_R

Käyttäjä Katsa kirjoittanut 03.12.2013 klo 10:39

Mitä mun Pitäs tehä kun niistä isän ja kuraattorin kanssa käydyistä keskusteluista ei oo mitään hyötyy?😭

Käyttäjä trinks kirjoittanut 03.12.2013 klo 16:47

Voiko ite päättää et jää johonkin laitokseen niin kauaksi aikaa kun täyttää 18v? Onko pakko mennä tukiasuntoon? Saako ite päättää et haluu olla huostaanotettu kunnes täyttää sen 18v?
Kun on huostaanotettu, lukeeko se aina jatkuvasti mun tiedoissa?

Käyttäjä Pauliina_R (Työntekijä) (A-klinikkasäätiö) kirjoittanut 04.12.2013 klo 08:54

Katsa kirjoitti 3.12.2013 10:39

Mitä mun Pitäs tehä kun niistä isän ja kuraattorin kanssa käydyistä keskusteluista ei oo mitään hyötyy?😭

Heippa Katsa.

On vähän vaikea neuvoa, kun sun tarttis kertoa enemmän sun tilanteesta tähän ketjuun. Kertoisitko lisää? Voin kommentoida paremmin, kun kirjoitat tähän ketjuun lyhyesti mitkä ovat sun kokemat ongelmat, mihin haette apua kuraattorilta.

Tiedän, että kuraattorit ovat käytettävissä niin koulun kuin perheenkin ongelmatilanteissa. Tuosta että isäsi on mukana, voi päätellä että voi olla kyse myös perhettä koskevista jutuista. Tai joitain asioita, mitkä vaikuttaa sun hyvinvointiin niin paljon, että vanhemman läsnäolo on katsottu tarpeelliseksi.

No, on paljon mitä voi tehdä kuraattorin tapaamisten lisäksi. Tärkein asia on sun miettiä, miten paljon ne ongelmat mihin haet apua, vaivaa sun elämässä. Sen mukaan voi sitten apua suunnitella. Apua voi kuraattorin lisäksi saada esim. perheneuvolasta. Joskus kasvatuskeskusteluita käydään sosiaalityöntekijöiden kanssa lastensuojelun perhetyöstä. Sosiaalityöntekijöiden apu voi olla tosi tärkeä, jos on kyseessä vanhempien ongelmat, mihin he eivät saa itse muutosta aikaiseksi. Tai jos vanhemmat eivät näe lapsensa tilannetta tai osaa tukea oikealla tavalla lapsen hyvinvointia. Sosiaalityöntekijät auttavat silloin vanhempia näkemään lapsensa tilanteen ja suunnittelevat yhdessä mikä auttaisi parhaiten tukemaan lasta. Selviytymään ongelmista.

Perheneuvolaan voi perhe itse ottaa yhteyttä. Tai kuraattori auttaa siinä. Samoin on lastensuojelun osalta. Lastensuojelua voi hakea itse. Nuori voi jopa itse tehdä sen, mutta uskoisin sen olevan helpompaa kuraattorin avustuksella. Silloin se on teknisesti lastensujeluilmoitus. Voit kertoa kuraattorille kahdenkesken, että tapaamisista ei ole ollut riittävästi apua ja että toivot enemmän tukea. Voitte yhdessä miettiä mikä auttaa.

On tosi tärkeää, että Katsa kuuntelet sitä, miltä susta tuntuu. On arvokasta, että olet aktiivinen ja haet muutosta omaan tilanteeseesi kirjoittamalla tänne. Sitä kautta voit saada apua ja voida paremmin.

Voimahalus ☺️❤️
Paukku